ff mijn verhaaltje vertellen ^^
Ik ben in't 3de jaar begonnen met een blokjesbrug die er, zo werd gezegd, 2 jaar zou moeten opstaan. in't begin had ik daar veel last van (eten enzo), maar pakt dak da na een maandje ofzo wel ongeveer gewoon was.
af en toe als ik op controle ging (elke maand), moest ik voor een maand op de een of andere manier rekkertjes rond van boven naar onder, of van voor naar achter aan de brug binden, leuk is anders, maar ook dat word je gewoon!
zo'n ding in je gehemelte is ook in't begin ni leuk, maar het is minder irritant dan de brug zelf
na 3 jaar mocht de blokjesbrug er dan eindelijk af, de tanden stonden zowel boven als onder mooi in een ronde. maar dan kreeg ik te horen dat hij de plaats van boven en ondertanden tov elkaar ni goe kreeg. enkel met een operatie zou dit kunnen verholpen worden. op dat moment had ik er echt geen zin in.
toen moesten ook alle 4 m'n wijsheidstanden getrokken worden.
november brug eraf, mei wijsheidstanden eruit. operatie is een uurke of 2 narcose, en das meestal 's morgens. in de late namiddag moogde als een paasei (ding rond uw kop met ijs tussen

) naar huis.
goed ijs leggen de eerste 3 dagen en ge zult er helemaal geen last van ondervinden de dagen erna (enkel eten is eerste 3-4 dagen ambetant)
toen ik op consultatie ging bij die mond- en kaakchirurg zag die onmiddelijk dat mijn boven en onderkaak niet goed stonden. hij zei me dat m'n bovenkaak iets naar voren moest, eveneens gecentreerd worden en m'n onderkaak moest naar achter geplaatst worden.
ik was er eigelijk tegen, maar zo ergens in augustus vorig jaar begon ik te twijfelen.
ik dus nieuwe afspraak gemaakt om nog eens volledige uitleg te horen, alleen moest nu blijkbaar enkel bovenkaak naar voren gebracht worden + centreren.
ik ben dan op 1 september van dit jaar geopereerd aan m'n bovenkaak!
ik had eigenlijk totaal geen schrik, die chirurg had me ervoor echt volledig gerustgesteld.
na de operatie heb ik exact 1 week een opgezwollen gezicht gehad en na 10 dagen ben ik al terug in onze fitness gaan werken (vakantiewerk)
je ziet er mss ni echt schitterned uit na die operatie (ik leek echt op Quagmire van Family Guy

) maar het resultaat is zeker de moeite waard.
ik heb NIX pijn gehad, ben een beejte verkleurd (geel-groen) rond m'n mond.
khad enkel last van m'n neus en keel (buisjes tijdens operatie + je mag een week of 2 niet snuiten)
operatie is iets meer dan 4 weken geleden en ben nog steeds een beetje gevoelloos in m'n bovenlip, linkse kant van m'n neus en m'n bovenste tandvlees.
wat heeft die chirurg nu juist gedaan?
wel hij heeft tss mijn bovenlip en m'n tanden mijn tandbeen "losgemaakt"
dan kunde daar blijkbaar mee bewegen naar waar je wil ^^
heeft da dus wa naar voor geplaatst en wat gedraaid naar links. titanium plaatjes om de plaats op te vullen en dichtgenaaid.
om mijn kin een beetje meer vorm te geven, heeft ie het voorste stuk van m'n kin een beetje losgemaakt en wat naar boven geplaatst. (da had ie op voorhand ni verteld, en ik ben het gisteren pas te weten gekomen bij check up).
het resultaat langs de buitenkant en langs de binnenkant ook, is trouwens verbluffend.
de 2 gebreken die m'n tandenpositie hadden, waren slechts minimaal (tanden stonden opeen ipv overeen + ni mooi centraal), maar uiterlijk is er toch een serieus verschil!
oh ja, die dokter wou ni opereren zonder dat er terug blokjes opstonden ^^
dus kzit weer voor minstens een half jaar met blokjes (om kiezen vanachter mooi op elkaar te plaatsen)
dit is trouwens GEEN plastische chirurgie, maar een medisch verantwoorde ingreep (volledig terugbetaald dus) Enkel de blokjesbrug zul je volledig moeten betalen, enkel als je voor je 14 zoiets aanvraagt, krijg je da deels terugbetaald. ik was trouwens een extreem geval toen ik 14 was (van tandposities dan, heb kleine mond, zijn dus 2 blijvende kiezen vanbonven getrokken en m'n bovenste hoektanden stonden zo ongeveer boven m'n snijtanden) en heb het maximale terugbetaald gekregen!
em heeft foto's van voor de operatie getrokken en gaat er binnen 2 maanden van na trekken, dan zallek die eens op cd-rom vragen voor het resultaat!
(ik had vroeger een nogal zware kin, zonder veel vorm, nu is m'n neus meer geaccentueerd, m'n kin ook staat hoger, gezicht lijkt dus minder lang)
ik ben er heel tevreden van!
nog ff iets vertellen over het eten na de operatie enzo ^^
heb een week op lopend voedsel geleefd, exact 1 week erna heb ik m'n eerste stuk worst gegeten met spinaziepuree.
bovenste tanden waren en zijn nog steeds redelijk gevoelloos
oh ja, als je van het Antwerpse bent (kzie net dat je van Schoten bent, ja dus ^^), laat je dan opereren door Dr. Vercruyse (in Klina in Brasschaat of Eeuwfeestkliniek in A'pen) of Dr. Nadjmi ( Eeuwfeestkliniek in A'pen)
daar komen ze vanuit het buitenland naartoe en dat team is echt goed!