Archief - Beugel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Shellshock

Legacy Member
Heb sinds vandaag een beugel aan men bovenste tanden.
Op zich is dat niet erg, over 2à3 jaar heb ik mooie tanden :) maar 3 jaar is lang. Héél lang.
Komt er nog bij dat juist onder mijn gehemelte een soort ijzerdraadje zit dat dient om mijn tandenrij wat verder uit elkaar te trekken. Dit is wrééd ambetant om te slikken, en te praten (vooral de 'R' is lastig.) Maar 'gelukkig' moet het er maar een half jaar inzitten.
Als de beugel ook op de onderste rij is geplaatst en mijn tanden goed staan worden 2 van de 3 wijsheidstanden getrokken. Een half jaar later krijg ik een kaakoperatie waar ze mijn onderkaak op de een of andere manier gaan breken en gelijk met mijn bovenkaak zetten. Nu staan mijn bovenste tanden helemaal voor mijn onderste.

Alsof dat nog niet genoeg is kreeg ik te horen dat er onder een kies een abses zit. Dit kan voorlopig geen kwaad, maar na de behandeling wordt die tand met abses getrokken. Mijn andere kies gaat daar in de plaats en die plaats wordt opgevuld door mijn derde wijsheidstand. :sad:

Ik ben er een beetje bang voor voor die operatie -al duurt het voorlopig nog even- en die wijsheidstandentrek.

Ook het poetsen en het eten zie ik niet zo goed zitten. :(

Reptiel

Legacy Member
dat zal allemaal wel meevallen, het is beter vroeg deze dingen te ondernemen, dan er later spijt van hebben

Shellshock

Legacy Member
Das waar.
Maar ik ben juist 17 geworden. Is dat niet wat laat?

D-1337

Legacy Member
is wel vrij laat maar beter laat dan nooit.
wie mooi wil zijn moet idd beke pijn lijden ;)
zal op termijn wel mee vallen

babaar

Legacy Member
Dat is laat, maar beter nu dan nooit
Dat eten enal word je wel gewoon, is (even) wennen

Tha_nOn

Legacy Member
bwah beugel daar went ge wel aan, en 2 jaar is best wel lang maar als ge weet hoelang ze erin gaan zitten kunde daar naar uit kijken eh (bij mij was het hoogstens 2 jaar heb er bijna 3 jaar meegezeten, niet meer blokjesbeugel op einde wel, wel nog ne gewonen, en heb dan foert gezegd \o/)

mjah 17 is best wel laat om er mee te beginnen ik was bijna 14 toen ik ermee begon

mjah eten merkte niet veel van ze normaal gezien (al zou ik geen appels eten dat ging zo lijk totaal niet bij mij:p) en tjah die operatie, ik moet ooit ook een operatie ondergaan om een stifttand ofzo (er zijn meerdere opties) te zetten in de plaats van mijn dode tand (die er hopelijk pas op mijn 18 uitvalt, hij houdt het al lang uit:p) en ik zie het ook helemaal niet zitten \o/

khoop alleen dat ge nen goeien orthodontist hebt:p dan komt da allemaal wel goed:p

vyeate

Legacy Member
Ach jong,ik ben er in november 15 en kdenk dat me beugel binnen 1 of 2 jaar deraf mag.
Zoiets aan me wremelste heb ik ook gehad,niet zo erg

Ze hebben bij mij 5 tanden getrokken(3 keizen en twee hoektanden)twaren nog melktanden,me echte gingen nooit uitkomen en twaren een van de grootste tanden(kheb pertans kleine tanden vanboven)dat hij ooit heeft gezien en die zaten goe vast en deed gene deugd :/

Achja,al me tanden staan al bijna recht en mooi :)

Darius Craven

Legacy Member
Mijn vriendin heeft toen ze 18 was onderaan nog een paar maanden een beugel moeten dragen. Haar tandjes zien er perfect recht uit, dus tis de moeite :D

SilentSpring

Legacy Member
bloksjes zijn totaal nie erg. heb er 3 jaar mee gezete maar worde na ne jaar of 2 wel beu omdat ge iedere maand na orthodinges moet en et duurt daar altijd zo lang... eb nu ne nachtbeugel dak wss voor altijd moen dragen. eerst zeiden ze van mij ook vo mn kaakbeen te kappen, ma uiteindelijk ist nu nachtbeugel geworde, dus ken daar nie echt last van. eb eerst voor die blokjes ook zon ijzer gehad net onder mn gehemelte om mond breder te maken en khad da aan mn onderkaak ook. ierdoor is mn onderste lip dikker omdat tusse die lip en mn tande ne stuk ijzer van nen halve cm zat. doet nie echt zeer enal.

al bij al: as ge er schoon tande mee krijgt ist best van paar jaar op uw tande te bijten :)

edit: voordel was wel, bij mijne ortho loopt et vol knappe, jonge assistentes (met schoon ogen)^^

tis altijd lente in de ogen van de tandarts assistente.. you know;) :unsure:

pieterm

Legacy Member
Heb ook twee jaar met een beugel gelopen, enkel vanboven.

Toen zeiden ze me ook dat ik een onderbeugel moest gaan dragen, maar dat is er toch nooit van gekomen. Ik zou het ook niet gedaan hebben, omdat een beugel hebben het meest hatelijke is dat ik al ben tegengekomen. Altijd dat eten dat er tussen blijft zitten, gelukkig ben ik er al een tijdje vanaf. Van die kaakoperatie had ik ook al wat gehoord, iets wat ik nog veel minder zou laten doen.

Kortom; het duurt een hele tijd 2 - 3 jaar, maar nadien heb je wel mooie rechte tanden.

EA lover

Legacy Member
Ik zal mijn verhaal eens vertellen:
Ik moest 5 jaar geleden een brug dragen aan de bovenste tanden omdat de voorste wat schuin stonden maar vooral omdat er een groot gat was tussen 2 tanden want een tand lag plat i.p.v. recht.
Dus brug eraan en die tand werd rechtgetrokken. Nu was er nog een groot gat en ze zeiden tegen mij dat ze dat gingen dichten door die brug.
Nu na een tijd (jaar) kwam die tandarts tot de ontdekking dat er in mijn gehemelte nog een tand was met wortel die niet wilde komen en nog een stuk tand.
Dus de enige oplossing was een operatie onder volledige verdoving terwijl ik mijn brug dus 1 jaar voor niets droeg.
Nu ben ik geopereeerd geweest en toen was alles oké en een paar maanden later kon mijn brug er na jaren af.

Armodon

Legacy Member
EA lover zei:
Ik zal mijn verhaal eens vertellen:
Ik moest 5 jaar geleden een brug dragen aan de bovenste tanden omdat de voorste wat schuin stonden maar vooral omdat er een groot gat was tussen 2 tanden want een tand lag plat i.p.v. recht.
Dus brug eraan en die tand werd rechtgetrokken. Nu was er nog een groot gat en ze zeiden tegen mij dat ze dat gingen dichten door die brug.
Nu na een tijd (jaar) kwam die tandarts tot de ontdekking dat er in mijn gehemelte nog een tand was met wortel die niet wilde komen en nog een stuk tand.
Dus de enige oplossing was een operatie onder volledige verdoving terwijl ik mijn brug dus 1 jaar voor niets droeg.
Nu ben ik geopereeerd geweest en toen was alles oké en een paar maanden later kon mijn brug er na jaren af.

Dus jij hebt 5jaar met een beugel rond gelopen?

Pedo

Legacy Member
ik ben 15 en mijne mag er naar het schijnt bijna af :woohoo: int begin ist ff wenne ma na een bepaalde tjid voelt ge da nie en ge hebt schoon tande als resultaat en daar hebt ge nog lang plezier van dus daar moet ge gwn ff doorheen

spray-bunny

Legacy Member
shellshock, ik heb juist hetzelfde voor als jou:)
ik heb normaal ook geen beugel nodig, maar omdat mijn onderkaak onderontwikkeld is heb ik een kaakoperatie nodig waarbij ze de onderkaak breken om ze langer te maken. Om die operatie voor te bereiden is sowieso een beugel nodig. Die beugel dient trouwens niet om je tanden recht te zetten, maar om ze naar buiten te zetten zodat de operatie makkelijker is. Na de operatie (je houdt die beugel trouwens ook in tijdens de operatie) moet je dan die beugel nog een jaar dragen om je tanden recht te zetten:)
Ik ben nu ook 18, de reden waarom de beugel bij ons zo laat wordt geplaatst is omdat je eerst volledig volgroeid moet zijn om die operatie te doen, anders zou je mss 5 jaar met die beugel moeten rondlopen.

edit: bij het naar buiten zetten van je tanden moet je je trouwens niet veel zorgen maken, dat valt met het blote oog eigenlijk niet te zien :)

Zeta Reticula

Legacy Member
Hé toeval: ik heb sinds vandaag ook blokjes. Ben bijna 21 jaar. Ik had het dan ook altijd al uitgesteld... Bij mij is het belange geen grote ingreep en op een jaartje zal het dan ook gedaan zijn. Het was één snijtand die naar buiten stond en de andere drie stonden hierdoor ook niet echt recht. Het viel eigenlijk niet erg op, maar mijn perfectionisme stoorde zich hier toch aan ;) Ik had voorheen ook nooit blokjes gedragen.

Waar ik na enkele uurtje last van heb, is het schuren van de blokjes en het draadje tegen mijn lip. Ik heb hier voor enkele stukjes was gekregen om er over te duwen en dat helpt wel. Spreken is ook wat verstoord. Maar mijn ingreep is bijlange zo zwaar niet als die van jou. Take care!

vyeate

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
Hé toeval: ik heb sinds vandaag ook blokjes. Ben bijna 21 jaar. Ik had het dan ook altijd al uitgesteld... Bij mij is het belange geen grote ingreep en op een jaartje zal het dan ook gedaan zijn. Het was één snijtand die naar buiten stond en de andere drie stonden hierdoor ook niet echt recht. Het viel eigenlijk niet erg op, maar mijn perfectionisme stoorde zich hier toch aan ;) Ik had voorheen ook nooit blokjes gedragen.

Waar ik na enkele uurtje last van heb, is het schuren van de blokjes en het draadje tegen mijn lip. Ik heb hier voor enkele stukjes was gekregen om er over te duwen en dat helpt wel. Spreken is ook wat verstoord. Maar mijn ingreep is bijlange zo zwaar niet als die van jou. Take care!


Ook gehad,int begin zal heel je kaak openliggen,nog redelijk pijnlijk,na maandje minder zoiets en na een goe 4-5 maand(kan korter zijn) merkte niemeer dage een beugel draagt

SilentSpring

Legacy Member
vyeate zei:
Ook gehad,int begin zal heel je kaak openliggen,nog redelijk pijnlijk,na maandje minder zoiets en na een goe 4-5 maand(kan korter zijn) merkte niemeer dage een beugel draagt
normaal krijgde was om daarop te duwe ook as er iet prikt enzo

Dennoman

Legacy Member
Mijn broer heeft 3 jaar gebeugeld, en het is gewoon wennen, die pijntjes worden op den duur routine. Tipje voor als de pijn echt te erg wordt: zo weinig mogelijk aankomen en je mond spoelen met lauw water doet erg deugd en verzacht ook...

sermic

Legacy Member
Ik ben nu bekan 14 en ben ongeveer al een half jaartje van al men beugels af. heb er in totaal 2 moeten dragen. Eerst moest ik een beugel dragen voor kruisbeet ongeer 3 kwart van een jaar. Dan mijn blokjes ongeveer een jaar en een half. En idd tis te hopen da ge ne goede orthodontist hebt. Ma nu emmek ne schoone mond dusja
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan