Archief - Besef komt pas na je studie?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KnackyBall

Legacy Member
Emerxill zei:
Ik vrees er een beetje voor dat ge in uw opleiding logistiek ook ma 1 heftruk van dichbij gaat zien, zoals Talos zegt.

Het hoofdzakelijk (zoniet uitsluitend) bureauwerk: alles plannen. Laden en lossen van vrachtwagens en hun routes zo efficient mogelijk uitstippelen, enzovoort.

Ge verwart waarschijnlijk een aantal zaken:
- heftruckchauffeurs zijn overal gevraagd, vooral in de logistieke sector
- logistieke medewerkers zijn veel gezocht omdat maar weinig mensen het willen doen. Vooral door de onregelmatige en ambetante uren. Daar tegenover staat wel een redelijk schone pree.
Wel ja, mijn leerkracht Logistiek (2 uur in de week in het 6de kantoor) zei me dat dit te maken had met heftrucks en administratieve dingen.
Ik ga er toch voor zorgen dat ik met een heftruck kan rijden :)
In het zde jaar Logistiek moet ik stages volgen in magazijnen die aan Logistiek doen natuurlijk, en daar gaan we dus met een heftruck leren rijden, maar waarschijnlijk ook administratieve dingen

Ether

Legacy Member
Een 7e jaar logistiek zal ook wel iets anders zijn dan een volledige opleiding logistiek, dus da zal bij jou dan idd wel wa meer heftruck en gewone administratieve dingen zijn e

Hellrabbit

Legacy Member
metaphore zei:
kheb 2 lessen gedaan dit semester :$
(wel alle practica en werkzittingen)

gemiddeld was ik 5u/week bezig met school dit semester
er blijven dus veel uren over om te slapen etc :)

Kdenk dat men gemiddelde nie onder de 13u smiddags ligt voor op te staan

De mooiste dagen zijn toch die waar je om half 8 opstaat, zoals ik vandaag



neenee, jk :(

loeli

Legacy Member
Wel grappig hoeveel mensen er hier Ict doen of iets in die richting :)
Ik weet nog niet wat ik na mijn middelbaar wil doen, zit nu in mijn 5de jaar wetenschappe wiskunde. Ik heb tot enkele maanden geleden gedacht dat ik dierenarts wou worden, maar kkheb daar vrij veel negatieve reacties over gekregen, zo zou er amper werk in die sector zijn etc.
Ik weet dus nog niet wat ik wil doen, en dat baart me enigszinds zorgen...

Quilombo

Legacy Member
Savage zei:
Heb zelf al 4j gewerkt als informaticus, ben dit dan ook van opleiding. Het was zoals de meeste hier precies een jongesdroom, maar ondertussen toch uitgegroeid tot een enorme ontgoocheling. Maar dit kwam mede door het feit dat ik quasi nooit op kantoor zat (zat nl. extern bij verschillende firma's) en dat maakt dat ik nauwelijks enige affiniteit met mijn collega's had. Mijn echte collega's werden de klanten waar ik mee samenwerkte, maar als er bv personeelfeestjes waren of teambuilding viel ik meestal uit de boot omdat ik zogezegd niet op de payroll stond.
En ja, de voordelen waren best wel goed, mooi salaris, auto, laptop, gsm, ... alles erop en eraan, maar dan komt het besef dat je vastzit in je job, dat dit niet is wat je na 20j nog wil doen. Ik werkte op het einde ook >12u per dag, gewoon door de enorme massa projecten waar ik mee opgezadeld zat.
Daarop heb ik besloten alles achter te laten en opnieuw te gaan studeren en met succes. Ik ben vorig jaar begonnen en zit nu in men 2e bach Kunstwetenschappen aan de UGent. En hier heb ik volledig men draai gevonden. Ik besef dat de mogelijkheden om zuiver in kunst verder te gaan quasi nihil zijn, maar anderzijds, als ik afstudeer heb ik toch al een universitair diploma op zak. Ik ga waarsch. nog een extra jaar vlerick bij doen, maar dat valt af te wachten.

Kunst zal dus voornamelijk een zijspoor blijven, maar van zodra ik merk dat bv. de mogelijkheid bestaat om zelfstandig handelaar te worden, zal ik deze niet laten liggen.
En zo zie je maar, van informaticus naar kunstwetenschapper, moet kunnen vind ik :)

hoe komt ge aan dat geld? mag in pm
ben iets soortgelijks van plan, alleen studeer ik nog :p maar na m'n studie ga ik wrs wel iets anders doen, maar dan zal ik het zelf mogen betalen. inschrijvingsgelden zullen wel geen probleem zijn, maar een kot huren en eten betalen etc... ?

sneax

Legacy Member
mja ik heb denk ik snel geanticipeerd op het gevoel van 'is dit wat ik wil' - ik heb na 2 jaar informatica in gent aan unief (op kot! :D ) beslist om er mee te kappen en een volledig nieuwe richting te zoeken

als ik nadacht over wat mijn werk zou zijn, vond ik da stom, ik wil niet programmeren ganse dagen, ik wil ni constant met computers bezig zijn (het was een hobby maar als werk dus liever niet, tegenstrijdig met anderen die vaak content zijn als ze van hun hobby hun werk kunnen maken), en dus ben ik toen nr studieadviespunt gegaan, alle mogelijke richtingen opgevraagd in ALLES wat ge maar kunt hebben (ook avondschool enzo dus met kortere opleidingen of whatever) ben dan beginnen schrappen en kben bij graduaat bouw uitgekomen

kben 21 en doe nu dus mijn eerste jaar, ik zal afgestudeerd zijn op mijn 25 - indien ik er (waarschijnlijk) nog iets bij doen zal ik bekan 28 zijn eer ik op de arbeidsmarkt kom :lol:

maar ik denk dat het zo beter is als vroeger beginnen werken in iets dat mij niet intresseert - kheb nu zo echt veel (bv tijdens betontechnologie) dat achteraf mensen zagen: fuck twas weer een saaaaaie les! terwijl ik eigenlijk 1.5uur aandachtig heb zitten luisteren

jorrelemargi

Legacy Member
sneax, groot gelijk. Ik heb GELUKKIG niet énkel IT gestudeerd, maar ook een vrij algemeen universitair diploma gehaald achteraf. Je moet ook alle IT ni over 1 kam scheren.webontwerp interesseert me enorm, en ik wil met mensen bezig zijn, niet met schermen, ook voor een baas werken ligt me ni volledig, dus nu overweeg ik docent te worden, liefst in combinatie met bijberoep webontwerp... wie weet of het lukt , zonder te proberen en je in te zetten komt het er neit van!

SilentSpring

Legacy Member
loeli zei:
Wel grappig hoeveel mensen er hier Ict doen of iets in die richting :)
Ik weet nog niet wat ik na mijn middelbaar wil doen, zit nu in mijn 5de jaar wetenschappe wiskunde. Ik heb tot enkele maanden geleden gedacht dat ik dierenarts wou worden, maar kkheb daar vrij veel negatieve reacties over gekregen, zo zou er amper werk in die sector zijn etc.
Ik weet dus nog niet wat ik wil doen, en dat baart me enigszinds zorgen...

bwa, in't 5de moete daar nog niet aan denken.
G'ebt nog tijd genoeg om te kiezen

polarvandal

Legacy Member
passero zei:
Ik heb enkele maanden op een project gezeten bij de overheid in brussel. 3/4 van de mensen waar ik in contact mee kwam waren franssprekende en dan merkte ik plots da ik te weinig kennis had van het frans....

gij te weinig kennis frans?
of zij geen kennis nederlands?

Tis overheidsdienst brussel: tweetaligheid ftw ...

sir oinksalot

Legacy Member
KnackyBall zei:
Ik zit in het 6de Kantoor, ok 't is wel vrij laag (BSO), maar ik ga zeker en vast nog een 7de jaar Logistiek doen voor diploma, want na het 6de Kantoor krijg je geen diploma, enkel een getuigschrift, ben je eigenlijk niets mee...
En het 7de jaar Logistiek (=heeft te maken met heftrucks etc.), daar zit een mooie toekomst in, want ze vragen er achter :)
Die mannen die in de Logistiek werken, komen buiten met 60 tot 80 duizend ballen :eek:

EDIT: Kantoor volgen is wel chille :D (geen examens enzo, weinig toetsen, wel veel stages)

weet jij toevallig op welke scholen je een 7de logistiek kunt doen? want ik wou dat echt doen, maar ik vind geen enkele school in de buurt van antwerpen ofzo waar je dat kan volgen, enkel 7kantoor

Savage

Legacy Member
Quilombo zei:
hoe komt ge aan dat geld? mag in pm
ben iets soortgelijks van plan, alleen studeer ik nog :p maar na m'n studie ga ik wrs wel iets anders doen, maar dan zal ik het zelf mogen betalen. inschrijvingsgelden zullen wel geen probleem zijn, maar een kot huren en eten betalen etc... ?


studiebeurs + werken in het weekend. Hangt ook beetje af van de luxe die ge wilt: een kot kost u pakt 180€ (all-in), ne studio is al een pak duurder. En ik had tijdens mijn werkjaren al een aantal centjes gespaard, dus er is wel een beetje backup.

*Maya*

Legacy Member
Ether zei:
Een 7e jaar logistiek zal ook wel iets anders zijn dan een volledige opleiding logistiek, dus da zal bij jou dan idd wel wa meer heftruck en gewone administratieve dingen zijn e

Ofwel administratieve logistiek, verwerken van orders en facturaties, expeditie, douane en dergelijke en zit je een hele dag op een bureau.

Ofwel sta je op de werkvloer, laden & lossen, orderpicken, ...
en qua papierwerk heb je juist je pickings, replenishments en hier en daar een cmr'ke tekenen bij ons.
Heftruck is ook niet zo moeilijk, iedereen kan ermee rijden, het is de kunst om ermee te werken zonder de goederen stuk te rijden.
Voorts heb je bij ons nog de reach en combitrucks/orderpickers.
Veel druk in de sector en flexibiliteit is gewenst.
Ik denk dat veel logistiek te romantisch zien. :)

en veel stinkende vrachtwagenchauffeurs. :unsure:
Als je ziet wat er met momenten, qua staat van vrachtwagens, uit die Oostbloklanden komt, schrik je ervan wat er op de Belgische wegen rondrijdt. :wtf:

nigel555

Legacy Member
Hmm, nja als je van je passie en hobby je beroep kunt maken dan ben je eruit.
En ik ga dit proberen waar maken :)

hatetn

Legacy Member
nigel555 zei:
Hmm, nja als je van je passie en hobby je beroep kunt maken dan ben je eruit.
En ik ga dit proberen waar maken :)



mij ist al gelukt anders
ben naar de bouw gegaan omda mij da echt intresseerde
int begin allemaal gewone dingskes(stak soms tegen eerlijk gezegd)
maar wa ik nu doe is gewoon zalig en ik kan u verzekeren da ge nog serieus moogt denken soms
kheb 5 jaar op technisch gedaan waar ik redelijk veel wiskunde kreeg kan nu alles dak daar kreeg om hoeken te berekenen zeker gebruiken
tis wel iets makkelijker dan daar maar als ge ne sterke basis hebt zijde er toch mee weg
tzijn mijn laatste weken trouwens en kvind et zelfs jammer omdak da op mijn werk gewoon bijna nooit ga mogen doen(reden= da het serieus kostelijke dingen zijn dak zet, nie qua grondstoffen maar qua uren werk da het soms onbetaalbaar zou worden)
kben trouwens de enige van de groep die zo'n dingen mag metsen omdak zo goed ben me die wiskunde(te zeggen dak et altijd overbodig vond maar toch er altijd schoon door was(en om die hoeken en bazaar altijd alles goe))
tis mss soms zwaar maar als ge u amuseert opt werk zijde da vlug vergeten

KnackyBall

Legacy Member
sir oinksalot zei:
weet jij toevallig op welke scholen je een 7de logistiek kunt doen? want ik wou dat echt doen, maar ik vind geen enkele school in de buurt van antwerpen ofzo waar je dat kan volgen, enkel 7kantoor
Wel ja, geen idee eigenlijk, maar daar krijgen wij nog informatie van, mijn klastitularis zei dat er in Limburg een school was waar je Logistiek kunt volgen enzo.
Maar het schijnt, ben wel niet zeker, dat er een 7de jaar Logistiek bij komt in mijn school, mijn klastitularis ging een 7de jaar Logistiek oprichten samen met een andere leerkracht, dusja, heel veel kans dat je dit in mijn school kunt volgen, kga wel content zijn als da zo is, 't is dicht bij mijn thuis :)
PS: ik ga naar de Visitatie te Mariakerke (Gent) naar school

EDIT: 7de kantoor wordt toch wel afgeraden hoor, geen toekomst hé, tenzij als het u echt interesseert..., verschil tussen logistiek en kantoor is enorm!
Als je een diploma hebt in Logistiek dan ben je er eigenlijk zeker van dat je werk hebt, in kantoor mja, moeilijk

KnackyBall

Legacy Member
*Maya* zei:
Ofwel administratieve logistiek, verwerken van orders en facturaties, expeditie, douane en dergelijke en zit je een hele dag op een bureau.

Ofwel sta je op de werkvloer, laden & lossen, orderpicken, ...
en qua papierwerk heb je juist je pickings, replenishments en hier en daar een cmr'ke tekenen bij ons.
Heftruck is ook niet zo moeilijk, iedereen kan ermee rijden, het is de kunst om ermee te werken zonder de goederen stuk te rijden.
Voorts heb je bij ons nog de reach en combitrucks/orderpickers.
Veel druk in de sector en flexibiliteit is gewenst.
Ik denk dat veel logistiek te romantisch zien. :)

en veel stinkende vrachtwagenchauffeurs. :unsure:
Als je ziet wat er met momenten, qua staat van vrachtwagens, uit die Oostbloklanden komt, schrik je ervan wat er op de Belgische wegen rondrijdt. :wtf:
Werk jij soms in een Logistiek bedrijf?

sir oinksalot

Legacy Member
KnackyBall zei:
Wel ja, geen idee eigenlijk, maar daar krijgen wij nog informatie van, mijn klastitularis zei dat er in Limburg een school was waar je Logistiek kunt volgen enzo.
Maar het schijnt, ben wel niet zeker, dat er een 7de jaar Logistiek bij komt in mijn school, mijn klastitularis ging een 7de jaar Logistiek oprichten samen met een andere leerkracht, dusja, heel veel kans dat je dit in mijn school kunt volgen, kga wel content zijn als da zo is, 't is dicht bij mijn thuis :)
PS: ik ga naar de Visitatie te Mariakerke (Gent) naar school

EDIT: 7de kantoor wordt toch wel afgeraden hoor, geen toekomst hé, tenzij als het u echt interesseert..., verschil tussen logistiek en kantoor is enorm!
Als je een diploma hebt in Logistiek dan ben je er eigenlijk zeker van dat je werk hebt, in kantoor mja, moeilijk
ik denk dat er niemand is die zich intresseert in die richting, zeker niet eens ze aan hun stage begonnen zijn, ik spreek uit ervaring ;)

Sneakytje

Legacy Member
na mijn middelbaar ben ik begonnen in het hoger, maar omg elke dag ging ik steeds minder graag naar tschool en die verplaatsing maken enzo. Ik miste het middelbaar leventje dat zo relaxed was en mijn vrienden. in mei ben ik er dan ook mee gestopt en ben ik gaan werken. daardoor terug meer vrijheid enzo. want na da (bijna) jaar hoger wask eigelijk gewoon op. da was niets voor mij.
Nu werk ik al 1,5 jaar en ik ben r niet rouwig om! Nu kank tenminste doen wat ik wil, hebk (een beetje) geld, kank aan de toekomst denken. ik ben helemaal terug beginnen heropleven toen ik begon te werken. Het enige wat ik mis is de lange vakantie in juli-augustus maarja :p

ohja het lag niet aan de studierichting, want die vakken op zich en de inhoud waren wel ok.

Savage

Legacy Member
nigel555 zei:
Hmm, nja als je van je passie en hobby je beroep kunt maken dan ben je eruit.
En ik ga dit proberen waar maken :)


sorry, maar onzin! IT was al jaren mijn hobby en passie tot ik het professioneel probeerde :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan