Archief - Alarm

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Arifiene

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
Jaaaaaaa da vind ik dus ook, het is ook een vraag. Dat heb ik ooit gelezen of gehoord, weet ni zeker of het zo is ...

klopt niet dus

wettige zelfverdediging of noodweer zoals de correcte term luidt:
-uw daad moet evenredig zijn met de daad van de aanvaller
-de daad van de dader moet onafwendbaar zijn
-uw daad moet absoluut onmiddellijk noodzakelijk zijn
-iemand in de rug schieten nadat em gestolen heeft kan dus niét
-iemand neerschieten omdat em een patattemes op zak heeft ook niet (wel als em op punt staat u neer te steken ;))
-iemand neerschieten mag als hij u wil neerschieten, maar dit moet hij veruiterlijkt hebben door een onafwendbare daad, dus bvb zijn pistool snel uithalen of richten
-iemand neerschieten omdat em uwe picasso uit de woonkamer steelt mag dus niet, maar ge moogt em wel bvb tijdelijk bewusteloos slaan tot de flikken komen (tijdelijk neerschieten is niet toegelaten :p)

edit: Als ik iets hoor en ervan overtuigd ben dat het inbrekers zijn => gsm ligt op nachtkastje dus direct bellen en dan euh, kamerdeur op slot doen :p
Overigens valt mijn oudste kat mensen aan die hij niet kent. (en ja kattekrabbels kunnen pijn doen).

Blackstone

Legacy Member
Wat is zowat de straf die je kan verwachten als je een inbreker in de rug schiet? Ik herinner mij die juwelier die een weglopende dief doodschoot, wat voor straf heeft die gekregen?

Gavin

Legacy Member
Blackstone zei:
Wat is zowat de straf die je kan verwachten als je een inbreker in de rug schiet? Ik herinner mij die juwelier die een weglopende dief doodschoot, wat voor straf heeft die gekregen?
Die muisde ervanonder met enkel een voorhechtenis.

GaMe®

Legacy Member
Mijn pa heeft ook ne knuppel (baseball bat) op zijn slaapkamer :)
Hier is al bijna in elk huis ingebroken rond ons behalve hier. (Wel al koevoetsporen achtergelaten aan het raampje van toilet beneden)
Ik had vroeger ook ne ijzeren staaf op mijn kamer voor het geval ik alleen thuis ben.
Moesten wij prijs hebben komt die knuppel goed van pas. Ik ga liever met ne knuppel naar beneden dan zonder iets moest er iemand binnen zijn.

Als ik een geweer had (wat ik dus niet heb), zou ik maar al te graag die inbreker neerschieten. Inbreken is het lafste dat je maar kan doen en dan verdien je niet meer dan een schot in je been ofzo.

Arifiene

Legacy Member
Blackstone zei:
Wat is zowat de straf die je kan verwachten als je een inbreker in de rug schiet? Ik herinner mij die juwelier die een weglopende dief doodschoot, wat voor straf heeft die gekregen?

dezelfde straf als doodslag of poging tot doodslag (als t mislukt)
er zullen wss wel verzachtende omstandigheden aangekaart worden
Uw straf?
Doodslag is 20-30 jaar, poging tot is 15-20 jaar.
Uw verzachtende omstandigheden kunnen natuurlijk een heel stuk ervan doen, ma de vraag is of ze aanvaard zullen worden.

Kenz0r

Legacy Member
"Uit wettelijke zelfverdediging" hem in het been schieten, daarna nog een schot aflossen in de muur/deur zodanig dat het op wettelijke zelfverdediging lijkt.

Arifiene

Legacy Member
Kenz0r zei:
"Uit wettelijke zelfverdediging" hem in het been schieten, daarna nog een schot aflossen in de muur/deur zodanig dat het op wettelijke zelfverdediging lijkt.

Ja héél verstandig :ironic:

russian

Legacy Member
Kenz0r zei:
"Uit wettelijke zelfverdediging" hem in het been schieten, daarna nog een schot aflossen in de muur/deur zodanig dat het op wettelijke zelfverdediging lijkt.

Jup. Je kan hem ook neerschieten en hem een mes in de handen steken. Is in het verleden reeds gebeurd (en de politie heeft niet te veel medelijden met die gangsters).

Ik zou het recht snel in eigen handen nemen.

Blackstone zei:
Wat is zowat de straf die je kan verwachten als je een inbreker in de rug schiet? Ik herinner mij die juwelier die een weglopende dief doodschoot, wat voor straf heeft die gekregen?

Juwelier De Wolf in Aalst. Heeft uiteindelijk niet moeten zitten, dacht ik?

Mienod

Legacy Member
Hier hebben ze ook is ingebroken en achteraf vertelde de politie dat als je een inbreker betrapt hem beter kunt doden en je zelf verwonden zodat het lijkt op zelfverdediging :p

Gentille

Legacy Member
Was dat niet Wouter Tyberghien? Hij is schuldig bevonden aan doodslag maar heeft zijn straf niet moeten zitten, (wegens uitlokking) wel een boete betalen (gerechtskosten). Weet het ook niet zo precies meer, lang geleden.

Gavin

Legacy Member
Ik zei het toch al, heeft alleen zijn voorhechtenis moeten uitzitten.
Was wel schuldig, maar hij moest niet verder vastzitten. Geldboete weet ik niet..

Kenz0r

Legacy Member
Arifiene zei:
Ja héél verstandig :ironic:

Beter dat dan in een hoekje te zitten kniezen en LANG wachten eer de flikken komen...
Dat zal je mss leren als je het eens effectief meemaakt! Ik hoop voor u van niet.

SimonL

Legacy Member
hier ooit een keer ingebroken, geen alarminstallatie
da was volgens mij wel meer nen verdwaalde waal, ma soit :p diene stond hier gewoon binnen op klaarlichte dag, pa is er nog achter willen gaan maar diene liep weg, rara wa stond er aan de achterdeur: een witte poedel :lol: geen idee hoe dat nog eigenlijk is afgelopen, achteraf wel gemerkt dat er 'n fiets weg was)
hier geraakt ge ook véél te makkelijk binnen (even nageteld, d'r zijn zeven plaatsen waar ge hier binnenkan zonder nog maar te klimmen, allemaal glas)

da was ook net na onzen hond dood was, maar nu zijn er andere :p

Arifiene

Legacy Member
Kenz0r zei:
Beter dat dan in een hoekje te zitten kniezen en LANG wachten eer de flikken komen...
Dat zal je mss leren als je het eens effectief meemaakt! Ik hoop voor u van niet.

Oelala. Ik ben jurist in spe jongeheer, en zijt maar zeker als ze daar achter komen dat gij géén verzachtende omstandigheden zult krijgen.
Inbraak geeft u nog altijd niet het recht om iemand te doden.
Overigens zal die inbreker u ook wel tegenspreken als ge hem verwondt, of wa denkte nu zelf, dat ze u automatisch zullen geloven?
Mij leren, my my, k sta te trillen op men benen zeg :ironic:

@al diegene die hier afkomen met 'de flikken zeggen dit of dat' :
Let's face it, de meeste flikken zijn oliedom, en het zullen niet zij zijn die terecht zullen staan als gij ene neergeschoten hebt ;).
Trek maar zelf uw conclusies.

russian

Legacy Member
Arifiene zei:
Oelala. Ik ben jurist in spe jongeheer, en zijt maar zeker als ze daar achter komen dat gij géén verzachtende omstandigheden zult krijgen.
Inbraak geeft u nog altijd niet het recht om iemand te doden.
Overigens zal die inbreker u ook wel tegenspreken als ge hem verwondt, of wa denkte nu zelf, dat ze u automatisch zullen geloven?
Mij leren, my my, k sta te trillen op men benen zeg :ironic:

In theorie leunt de praktijk dichter aan bij de theorie dan in de praktijk. Je reageert op zo'n moment wellicht impulsief en denkt helemaal niet na over enkele juridische tekstjes. Ook heeft de juwelier in Aalst blijkbaar geen gevangenisstraf opgelopen...

En als je iets doet moet je het goed doen; neerschieten tot de dood.

Overigens moet je voor het officierskader (Commissaris) een diploma niveau 1 hebben (universitair niveau). Er komen daar zelfs een aantal "juristen" terecht... Een klein beetje nuanceren is hier dan ook wel op z'n plaats.

Arifiene

Legacy Member
russian zei:
In theorie leunt de praktijk dichter aan bij de theorie dan in de praktijk. Je reageert op zo'n moment wellicht impulsief en denkt helemaal niet na over enkele juridische tekstjes. Ook heeft de juwelier in Aalst blijkbaar geen gevangenisstraf opgelopen... Een klein beetje nuanceren is hier dan ook wel op z'n plaats.

En als je iets doet moet je het goed doen; neerschieten tot de dood.

Overigens moet je voor het officierskader (Commissaris) een diploma niveau 1 hebben (universitair niveau). Er komen daar zelfs een aantal "juristen" terecht ...

Jaja of course, ma zoals kenzor het bedoelt is het echt wel doelbewust iemand verwonden en iets in scene zetten, das nog heel iets anders dan impulsief reageren me dunkt.

Awelja, wrm niet, verwonden gade maar max 10 jaar voor kijgen, voor doodslag 30, dus best afmaken dan (wtf :wtf: )

Overigens ga ik mijn uitgebreide mening over flikken hier niet uiteen zetten, das teveel offtopic, maar laat me duidelijk stellen dat de flikken die zo'n dingen vertellen vast noch jurist noch commissaris zullen zijn.
Er is een verschil tussen 'steel een nieuwe fiets aan het station' en 'schiet ene dood en verwondt uzelf zodat het zelfverdediging lijkt'.
Lijkt me dat diegene die dat tweede deel aanraden de debielere kant van het flikkencorps vertegenwoordigen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan