Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Vandaag kregen we wat vers bloed in onze groep voor de TTT. 2 extra A's wat 1 A+ maakte, 4 A's en ik als enige B 😬.

De route was het tijdritparcours van Bologna, met 2x de klim van San Luca en weer naar beneden.

Tijdens de eerste beklimming van San Luca werd ik al volledig weggereden. 4,5w/kg gemiddeld had ik vanaf de start tot de top van de klim, en ik was boven exact 1 minuut achter. Eventjes weer met de beide voeten op de grond gezet. Over een reality check gesproken, lang geleden dat ik nog zo ben weggeblazen 🥺
 
Vandaag kregen we wat vers bloed in onze groep voor de TTT. 2 extra A's wat 1 A+ maakte, 4 A's en ik als enige B 😬.

De route was het tijdritparcours van Bologna, met 2x de klim van San Luca en weer naar beneden.

Tijdens de eerste beklimming van San Luca werd ik al volledig weggereden. 4,5w/kg gemiddeld had ik vanaf de start tot de top van de klim, en ik was boven exact 1 minuut achter. Eventjes weer met de beide voeten op de grond gezet. Over een reality check gesproken, lang geleden dat ik nog zo ben weggeblazen 🥺
Die één minuut moet je wel relativeren. (group ride vs solo)
Als je puur naar power gaat kijken zal het niet zoveel schelen.

Ik weet niet hoe lang die klim is maar 4,5 W/kg is idd wel heel stevig.
 
Die één minuut moet je wel relativeren. (group ride vs solo)
Als je puur naar power gaat kijken zal het niet zoveel schelen.

Ik weet niet hoe lang die klim is maar 4,5 W/kg is idd wel heel stevig.
De klim zelf deed ik in 8'41" aan 4,48w/kg. Zij deden het in 7'40", een kameraad die meereed had hiervoor 5,1w/kg nodig.
Met mijn gewicht moest ik 42w meer trappen om hen te kunnen volgen, dat is wel behoorlijk wat. De klim is behoorlijk steil dus zoveel draft is er niet.

Ik denk dat ik eens ga kijken om voor de komende maanden nog wat gerichter te trainen. Nu is het vaak ZRL op dinsdag geweest, TTT op donderdag en dan in het weekend rustigere ritten. Door 2x per week te racen verlies je wel een beetje de ruimte om nog veel specifiek werk te doen. Ik heb deze winter behoorlijk wat van mijn PB's geklopt, maar mijn 40' power staat nog altijd overeind. Die dateert al van 2020 (oh lockdown :love2:) maar die moet er toch nog eens aan. Ik ben tot op 8w genaderd.

Tussen kerst en nieuw is de TTT traditiegetrouw op Alpe du Zwift :laugh:. Dus wie weet lukt het daar wel. In het midden van de Rapha500 is natuurlijk niet ideaal qua frisheid van benen.
 
Vanavond dus TTT op de Alpe. Met 4 starters en qua w/kg was ik de zwakste. De garmin bij op het stuur gezet om mezelf goed te kunnen pace. Ik had 280w aka 4,15w in gedachte.

De eerste 15' hebben we samen gereden maar toen zat ik gemiddeld op 300w, een tempo dat ik niet tot boven vol zou kunnen houden. Dus een beetje gas terug genomen en alleen verder. Het middenste gedeelte vrij goed door gekomen en de laatste 10' heb ik weer wat kunnen versnellen.
Uiteindelijk boven gekomen in 45'08 aan 4,35w/kg. 14w boven mijn mikpunt. Mijn ploegmaats deden het in 44'02 dus ik zal nog wat moeten bijtrainen!
 
Zijn er mannen die gaan mee doen met (één of meerdere) manches van de Chasing Tour 2024?
Een racing series die over het volledige jaar in totaal een kleine 100 koersdagen telt. Ze 'spiegelen' eigenlijk alle grote klassiekers alsook de 3 grote ronden en een aantal kleinere rittenkoersen (Nice, Romandië en Zwitserland...).

De categoriën worden ingedeeld op basis van de ZwiftRacing website die een (v)ELO systeem gebruikt waardoor het in theorie moeilijker zou moeten worden om te sandbaggen. Goeie uitslagen betekenen meer rankingpoints en dus een hogere kans om naar een hogere categorie geduwd te worden.

Ik was vorig jaar van plan van mee te doen maar dat is er toen niet van gekomen, dit jaar ga ik op zen minst toch een aantal wedstrijden proberen meerijden, misschien Chasing d'Azur. Lijkt mij wel eens leuk, 7 dagen na elkaar koersen voor GC. Lijkt mij meteen ook een extreem slecht idee maar ik heb toch geen andere trainingsdoelen dus veel maakt het niet uit :unsure:
 
Iemand van mijn team heeft deze winter meegedaan met zo'n serie bij Flamme Rouge racing (was ook 7 dagen). Hij heeft zich toen inderdaad vrij kapot gereden. Als je het doet is het wel belangrijk om niet te ver over je limiet te gaan, zodat je gerecupereerd geraakt voor de dag nadien. Omdat het met zijn werk niet uitkwam heeft hij ook een keertje een rit s'avonds en de ochtend nadien gedaan, dat beviel slecht :).

In combinatie met werk en andere verplichtingen is het allemaal niet zo simpel natuurlijk. Ik zie dat ze 4 tijdsslots voorzien maar dat zal dus waarschijnlijk betekenen maar eentje in de avond voor ons Europeanen. (wat de uren zijn zie ik niet?)

Het is wel eens goed om je lichaam uit de comfortzone te halen, eens verder te pushen als normaal. Ik hou het in het achterhoofd voor wanneer het zo ver is.
 
Iemand van mijn team heeft deze winter meegedaan met zo'n serie bij Flamme Rouge racing (was ook 7 dagen). Hij heeft zich toen inderdaad vrij kapot gereden. Als je het doet is het wel belangrijk om niet te ver over je limiet te gaan, zodat je gerecupereerd geraakt voor de dag nadien. Omdat het met zijn werk niet uitkwam heeft hij ook een keertje een rit s'avonds en de ochtend nadien gedaan, dat beviel slecht :).

In combinatie met werk en andere verplichtingen is het allemaal niet zo simpel natuurlijk. Ik zie dat ze 4 tijdsslots voorzien maar dat zal dus waarschijnlijk betekenen maar eentje in de avond voor ons Europeanen. (wat de uren zijn zie ik niet?)

Het is wel eens goed om je lichaam uit de comfortzone te halen, eens verder te pushen als normaal. Ik hou het in het achterhoofd voor wanneer het zo ver is.
Vooral dat laatste is de bedoeling. Het zou vooral ook een mentale trigger zijn.

De tijdslots zijn nog niet gekend denk ik. Ze gaan ook werken met Racepaces zodat enkel mensen die echt via de site ingeschreven zijn mee kunnen doen (wrs omdat cat enforcement niet zal aanstaan door het andere cat systeem). Ik heb vorig jaar wel gekeken en ik meen mij inderdaad 1 prime EU timeslot te herinneren om 19:00 of 20:00 oid. Gezien de klassiekers in principe vooral in het weekend vallen geeft dat wel mogelijkheden om daar een beetje te kiezen, daar kan je dan ook in de vroege namiddag rijden wrs.
 
Bij mij zou het dan vooral gaan om die Chasing d'Azur, als uitdaging. De klassiekers zeggen mij minder. Vanaf maart hopen we op de meeste zondagen toch buiten te kunnen bollen 🙂
 
WTRL TT redelijk op't gemakje kunnen uitrijden.
Da's ook héél lang geleden. 't Was wel zeker niet ons snelste team, maar toch. De conditie is aan't terugkeren. :)


edit: we stonden eerste maar nu na de TTT zakken we waarschijnlijk naar tweede plek.
Twee teams lijken zo'n 10 km samen gefietst te hebben en dus geprofiteerd van extra draft.
De teamleden zijn het nu allemaal aan't uitspitten en kijken welke sanctie hier eventueel aan vasthangt.
"Who gives a fuck" is't enige wat ik mij dan kan bedenken :p
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zou het dan vooral gaan om die Chasing d'Azur, als uitdaging. De klassiekers zeggen mij minder. Vanaf maart hopen we op de meeste zondagen toch buiten te kunnen bollen 🙂
De race passes staan online voor Bianchi & Azur en blijven in principe heel het seizoen hetzelfde: CET: 11:30 - 14:00 - 19:30 - 02:00
 
De race passes staan online voor Bianchi & Azur en blijven in principe heel het seizoen hetzelfde: CET: 11:30 - 14:00 - 19:30 - 02:00
Merci. Dat is een beetje te vroeg voor mij. Heb meestal rond 19u gedaan met eten, een half uur later al beginnen knallen op Zwift, na een opwarming, bevalt me niet zo 😛
 
Merci. Dat is een beetje te vroeg voor mij. Heb meestal rond 19u gedaan met eten, een half uur later al beginnen knallen op Zwift, na een opwarming, bevalt me niet zo 😛
Veel vroeger moet het voor mij ook niet. Maar het zijn langs de andere kanten ook veel wedstrijden die richting het uur gaan... als je dan pas om 8u begint ben je met cooldown en al dus niet van de fiets voor 21:00-21:15... ik slaap de eerste 2-3u nadien ook niet dus dan wordt het meteen laat.

Die zaterdagrit: 43km op Watopia Mountain 8. Das 2 keer de reverse Epic KoM op met aankomst boven, mogelijks zelfs helemaal boven aan de radio tower... auwch... :crazy:
 
Voor veel mensen zal dat vermoedelijk het ideale uur zijn. Ik kom rond half 7 thuis vh werk dus dat is wel wat later als de meeste mensen. Vroeger probeerde ik iets klein of heel licht te eten om snel op mijn fiets te geraken. Maar dat wreekt zich toch tov een fatsoenlijke maaltijd. En je afjagen is ook gewoon niet plezant.

Als ik zelf mijn uur kies neem ik 20u. Onze TTT is om 20u30. Ik moet zeggen dat ik daar weinig problemen mee heb. Ik slaap inderdaad wat onrustiger na een zware race maar in slaap geraken is geen probleem.

Mooie rit, eens iets anders als de zoveelste half vlakke rit waar iedereen wacht op een sprint 😄
 
Ik een hele oude dus niet meer relevant :)

Iedereen die hier een beetje 'serieus' (lees: regelmatig) zwift zit op een direct drive smart trainer.
Ik laat anderen antwoorden over wat een goeie aankoop is, want ik ben niet meer mee.


Daarnet WTRL in B4.
Eindelijk nog eens in de voorste groep kunnen eindigen. 7/47.
Het ging heel erg vlot. Het niveau is wel een pak lager dan B1 moet ik toegeven. Tussen de sprints door valt het echt bijna stil.

Op de KOM ook de 4e of 5e tijd neergezet, dus daar ook zeker tevreden mee gezien de recente geschiedenis van constant falen (=
Ik moet dringend mijn versnellingen fixen. De derailleur wil al maanden niet meer naar mijn grootste versnelling gaan.
Het grootste dat ik nu kan rijden is 38x13. Ik zit aan een cadans van 140 te trappen om dan 550 watt te genereren op het vlakke. Daarmee pak je geen punten, en nog vervelender, je dreigt los gereden te worden en een gat te moeten dichten.

Ik heb ze lang niet nodig gehad omdat ik er meestal voor de sprints toch al af lag :oi22:.En op ERG mode trainingen heb je ze uiteraard ook niet nodig. Binnenkort eens afstellen.

Maar de vooruitgang zet zich dus voort :)
 
De Wahoo Kickr Core lijkt mij inderdaad qua prijs/kwaliteit wel één van de betere.

Ik vermoed dat een Tacx Neo 3M (2000 eur) wat overkill is en niet echt nodig.
Idem voor de Wahoo Kickr Move en Wahoo Kickr op zich.
 
Voor veel mensen zal dat vermoedelijk het ideale uur zijn. Ik kom rond half 7 thuis vh werk dus dat is wel wat later als de meeste mensen. Vroeger probeerde ik iets klein of heel licht te eten om snel op mijn fiets te geraken. Maar dat wreekt zich toch tov een fatsoenlijke maaltijd. En je afjagen is ook gewoon niet plezant.

Als ik zelf mijn uur kies neem ik 20u. Onze TTT is om 20u30. Ik moet zeggen dat ik daar weinig problemen mee heb. Ik slaap inderdaad wat onrustiger na een zware race maar in slaap geraken is geen probleem.

Mooie rit, eens iets anders als de zoveelste half vlakke rit waar iedereen wacht op een sprint 😄
Kan je niets meenemen om tijdens je woonwerk te eten? Of nog op het einde van je werktijd een deftige snack eten?
 
Terug
Bovenaan