Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Ik vind het in dat opzicht wel bijzonder jammer dat Zwift zelf eigenlijk de race scene versmacht met hun zelf ingevoerde Zracing series die elke 2 uur plaatsvinden, wat de variëteit aan races zeker niet bevorderd. Je hebt namelijk een hele week 1 parcours in die Zracing series... en die races trekken een pak volk weg uit andere events. Op zich zou dat geen gigantisch probleem zijn maar wel als de parcoursselectie altijd weer dezelfde eenheidsworst is... deze maand is het Neokyo nights, dat zijn dus 4 parcoursen die zo vlak zijn als de pest (die rooftops climb is teveel loper om echt verschillen te maken). En de races van vorige maand waren ook alle 5 op de meeste vlakke tracks van Watopia buiten de Two Bridges Loop die over ocharme de helft van de KoM gaat...

Ook de algemene trend naar uitsluitend korte races van een half uur, tot zelfs die belachelijke ultra korte 10-15min races vind ik ook maar niks. Variatie is goed, en races van een half uur hebben zeker hun bestaansrecht, ik begrijp ook het idee erachter (warm-up, race, cooldown op ~1u voor een mooie workout) maar daar mag gerust wel eens een langere wedstrijd ingegooid worden van 45-60 minuten... ik denk dat er veel mensen zijn die nauwelijks opwarmen en cooldown is er al helemaal niet bij, bij de meesten.
En dat je bij die korte races ook de vicieuze cirkel hebt van categorie punten.
Omdat er bij die korte races veel punten te verdienen zijn doet daar veel volk en goed volk aan mee wat dan weer nog meer volk aantrekt...
Buiten de WTRL neem ik niet echt deel aan bepaalde race serieus maar als ik eens s'avonds een momentje tijd heb en ik wil een race rijden is dat soms maar met 4-5 man en dat neemt het plezier ook wel snel weg.
 
En dat je bij die korte races ook de vicieuze cirkel hebt van categorie punten.
Omdat er bij die korte races veel punten te verdienen zijn doet daar veel volk en goed volk aan mee wat dan weer nog meer volk aantrekt...
Buiten de WTRL neem ik niet echt deel aan bepaalde race serieus maar als ik eens s'avonds een momentje tijd heb en ik wil een race rijden is dat soms maar met 4-5 man en dat neemt het plezier ook wel snel weg.
Exact. ZwiftPower verdeelt punten per race op basis van de sterkte van het deelnemersveld. Of die race nu 5 of 40km is maakt helemaal niks uit. Je kan dus beter de 4 races van de Tiny Race Series rijden dan 1 race van 45-60 minuten. De geleverde inspanning is waarschijnlijk gelijkaardig maar de potentiële puntenopbrengst is véél groter + dan exact het effect dat je schetst. Net omdat er in die korte wedstrijden zo snel punten te verdienen zijn hebben de mensen die die races frequent rijden veel beter ratings, wat het veel "sterker" maakt, dus meer punten per race, dus meer mensen die die rijden, en grote deelnemersvelden trekken nóg meer volk... ik begrijp dat persoonlijk niet zo heel goed. Zo'n race met 200man daar is eigenlijk niks leuk aan... zelfs 100man is eigenlijk nog te veel imo. Ne man of 40 is eigenlijk meer dan genoeg, dat zijn ook de field sizes waar het soms al eens een beetje stil valt in een groep en waar je soms eens een aanval kan opzetten. Een race met 100man is standaard massasprint op gelijk wel parcours.

Met het volk dat die Zwift Races trekken, zeker op peak hours, begrijp ik maar moeilijk dat men hier nog altijd de race category's niet in 2 wil of kan kappen. Als je 200 C's aan de start hebt kan je hier gerust een C+ & C- van maken. Zo hebben de gasten van 2.8w/kg ook véél meer aan hun race ervaring én als je dan ook de B's in 2 kapt in B+ & B- gaat er waarschijnlijk nen hoop C sandbaggers toch wel de overstap proberen maken naar B-. Het zou de race ervaring voor letterlijk iedereen véél aangenamer maken. Véél meer mensen gaan compitief zijn binnen hun eigen categorie als de categoriën maar 0.4w/kg breed zijn EN omdat de breedte van de categoriën zakt van 0.8 naar 0.4w/kg gaat het ook veel makkelijker zijn om van de ene categorie naar de andere op te stappen zonder gewoon kansloos door de mangelmolen gedraaid te worden.
 
Zouden er echt zoveel mensen bezig zijn met die punten en rankings? Ik kan me dat eigenlijk moeilijk voorstellen als je pakweg 6573e op de ranking staat.
Ik vind het spijtige evolutie dat zoveel races amper 20' duren. Mezelf 20' lang verrot rijden staat voor mij niet gelijk aan fun op de fiets, én dat is niet wat ik versta onder een goede training.
Nee, geef mij maar races van +/- 45 minuten waar het al eens stilvalt, waar het bij kleinere races al eens tactisch wordt, waar dezelfde beklimming 3x genomen wordt en de groep langzaam uitdunt.

Absoluut waar dat men zo'n grote races beter in twee zou kappen. Zo'n races bestaan al, maar dan niet van Zwift zelf.
Vanavond om 20u20 heb je bijvoorbeeld TFC Mad Monday, er zijn 2 events (middle en mad end). Voor de B's betekent middle end tussen de 3,4 en 3,7w. Mad end 3,8 tot 4,1w. Het is category enforced dus ik kan bij de B's middle end niet starten.
 
Het is category enforced dus ik kan bij de B's middle end niet starten.
elaaa stoeferke!!

Langs de andere kant moet je ook wel een beetje redelijk blijven ook. De categorieën smaller maken gaat voor nog meer versplintering zorgen en op den duur rij je nog met 4 man.
In het echt zit je ook met categorieën, deze zijn ook vrij breed en daar kan je weinig aan doen. Het doel mag ook niet voorbijgeschoten worden, het blijft nog altijd een competitief gegeven, en als je nu nooit kan winnen moet dat vooral een trigger geven om harder te trainen. Niet dat men ingrepen moet doen zodat bij eens kan winnen.
 
elaaa stoeferke!!

Langs de andere kant moet je ook wel een beetje redelijk blijven ook. De categorieën smaller maken gaat voor nog meer versplintering zorgen en op den duur rij je nog met 4 man.
In het echt zit je ook met categorieën, deze zijn ook vrij breed en daar kan je weinig aan doen. Het doel mag ook niet voorbijgeschoten worden, het blijft nog altijd een competitief gegeven, en als je nu nooit kan winnen moet dat vooral een trigger geven om harder te trainen. Niet dat men ingrepen moet doen zodat bij eens kan winnen.
Ze moeten niet alles opsplitsen maar er zijn een aantal timeslots waar dat echt geen afbreuk aan het veld zou doen.
De slots om 19:10 en daar rond zijn steeds zeer druk bezet.

Het is ook niet zo evident om zomaar effe competitief te worden in cat B met een typisch cat C profiel (80kg+). Je moet eigenlijk een FTP van een stuk door de 300W hebben. Dat zijn al geen vermogens meer die de meeste gasten zomaar even halen.

Vergelijken met RL races is een beetje scheef. Zwift kan door een click op ern knop dubbel zoveel categoriën maken... in het echt moet je seingevers dubbel zolang laten staan etc... hét belangrijkste voor Zwift is gebruikers de beste mogelijke ervaring te geven. Niet kansloos weg gereden worden lijkt mij de beste ervaring, als dat niet acceptabel is kan je categoriën beter afschaffen tout court imo... iedereen in 1 race, sandbag probleem opgelost.
 
Ze moeten niet alles opsplitsen maar er zijn een aantal timeslots waar dat echt geen afbreuk aan het veld zou doen.
De slots om 19:10 en daar rond zijn steeds zeer druk bezet.

Het is ook niet zo evident om zomaar effe competitief te worden in cat B met een typisch cat C profiel (80kg+). Je moet eigenlijk een FTP van een stuk door de 300W hebben. Dat zijn al geen vermogens meer die de meeste gasten zomaar even halen.

Vergelijken met RL races is een beetje scheef. Zwift kan door een click op ern knop dubbel zoveel categoriën maken... in het echt moet je seingevers dubbel zolang laten staan etc... hét belangrijkste voor Zwift is gebruikers de beste mogelijke ervaring te geven. Niet kansloos weg gereden worden lijkt mij de beste ervaring, als dat niet acceptabel is kan je categoriën beter afschaffen tout court imo... iedereen in 1 race, sandbag probleem opgelost.
Zwift zou ook gewoon een functie kunnen inbouwen dat wanneer het over een bepaald aantal deelnemers gaat er 2 reeksen van zijn?(Dit zie je ook in RL wedstrijden in de aspiranten categorie).

Om de vergelijking met RL races trouwens door te trekken. De federatie (cycling vlaanderen) heeft momenteel een project lopen om na te denken over jeugd en +18 wedstrijden meer op te splitsen op basis van niveau. Dit juist omdat ze zien dat het huidige niveau zo omhoog gaat dat het voor veel renners niet meer mogelijk is om werk/Studie goed te combineren met sporten op niveau.
 
Ze moeten niet alles opsplitsen maar er zijn een aantal timeslots waar dat echt geen afbreuk aan het veld zou doen.
De slots om 19:10 en daar rond zijn steeds zeer druk bezet.

Het is ook niet zo evident om zomaar effe competitief te worden in cat B met een typisch cat C profiel (80kg+). Je moet eigenlijk een FTP van een stuk door de 300W hebben. Dat zijn al geen vermogens meer die de meeste gasten zomaar even halen.

Vergelijken met RL races is een beetje scheef. Zwift kan door een click op ern knop dubbel zoveel categoriën maken... in het echt moet je seingevers dubbel zolang laten staan etc... hét belangrijkste voor Zwift is gebruikers de beste mogelijke ervaring te geven. Niet kansloos weg gereden worden lijkt mij de beste ervaring, als dat niet acceptabel is kan je categoriën beter afschaffen tout court imo... iedereen in 1 race, sandbag probleem opgelost.

Ik snap uw insteek hoor.

Maar langs de andere kant kan je ook zeggen is competitief aan sport doen tout court voor de overwinning gaan? Draait competitie niet ook om uw eigen prestaties? Uw eigen tijden verbeteren?
Waar jij voor pleit is het zo smal maken dat je altijd voor de eerste plaats kan rijden, maar dat heeft ook een impact op het algemeen deelnemersveld.
Terwijl een breder deelnemersveld met iets breder niveau ervoor kan zorgen dat je net gepusht wordt om te verbeteren, en ook voldoening als je dan meekan.
Als ik een wedstrijd loop dan is dat zelden voor een eerste plaats, maar als ik ga ken ik wel mijn pappenheimers en probeer ik daar voor te zijn en ook mijn eigen tijd te verbeteren.
Haal je echt voldoening uit dan te winnen in een heel smalle categorie waar je vrij easy kon winnen? Of haal je meer voldoening uit een bangelijke race gereden te hebben en 10de eindigen?

Volgens mij moet zwift net af van dat elke vijf minuten starten er 3 races waaruit je kan kiezen. Nee herleid dat naar enkele prime events per dag of week, ja dan moeten mensen meer plannen. Maar het zorgt er wel voor dat de kwaliteit omhooggaat en ook het engagement. Nu start je nog te veel met 20 om te finishen met 10, dat kan omdat je gewoon kan stoppen en direct ergens anders aan de start staat.
 
Haal je echt voldoening uit dan te winnen in een heel smalle categorie waar je vrij easy kon winnen? Of haal je meer voldoening uit een bangelijke race gereden te hebben en 10de eindigen?
Je maakt er nu ook wel een karikatuur van... als je een veld van 200 in twee kapt ga je niet zomaar een "easy" win scoren.

En met 200 man zijn er simpelweg geen bangelijke races... tis allemaal sit in en wachten op de sprint. Zelfs met 100 is dat eigenlijk altijd het scenario.

Wat je trouwens ook vergeet is dat veel mensen uit het racen gesqueezed worden omdat ze 3.3-3.4w/kg trappen en te eerlijk zijn om het spel te gamen en in cat C te sandbaggen. Dat zijn mensen die je mogelijks terug naar het racen kan trekken met een B- categorie waar ze niet na 3 minuten overboord gaan op de eerste molshoop omdat er vooraan een sandbaggende cat A alles aan gort trekt.

De tofste races die ik de afgelopen 2 jaar gereden heb zijn die met ne man of 30-40... ipv een hele race in dat pak zitten een aanval opzetten nu en dan. Heel af en toe met succes, vaak om nadien het deksel op de neus te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Nee @MrKend54l. Dees is stoefen.

Polish-20231121-204816995.jpg
 
Een geplande DNF vandaag bij een B race. Zat wel tot mijn opgave op 40 min in de kopgroep van 20. De groep is samen gebleven tot de finish op 60 min.
Wel niet zeker of ik de groep nog 20min. had kunnen houden. Al een paar x bijna moeten lossen. Voor mijn DNF wel nog heel effe in de aanval gegaan met mijn laatste krachten 🥲
 
Een geplande DNF vandaag bij een B race. Zat wel tot mijn opgave op 40 min in de kopgroep van 20. De groep is samen gebleven tot de finish op 60 min.
Wel niet zeker of ik de groep nog 20min. had kunnen houden. Al een paar x bijna moeten lossen. Voor mijn DNF wel nog heel effe in de aanval gegaan met mijn laatste krachten 🥲
Bedoel je dan dat je op voorhand een DNF gepland had?
 
Exact. Eigen schuld wel. Te laat beslist om te zwiften en moest dus na 40min stoppen wegens familiale redenen.
Wel een goeie 40min training van gemaakt met een gemiddelde hartslag boven de 90% van max.
 
Iemand hier ervaring met Indievelo ? Ikzelf heb de laatste jaren wat zitten Zwiften, maar het racen er in kon mij eigenlijk niet echt bekoren. Vooral dan omdat ik heel vaak de indruk had dat er nogal in gefoeteld werd. Eerlijk is eerlijk, ik haal bijlange niet de wattages die ik hier lees, maar dan nog. Heel vaak vond ik het nogal fishy. Ook dat gedoe met die categorieën en mensen die zich moedwillig in een te lage categorie inschrijven vind ik nogal zielig. Ik geloof dat ik, moest ik nu eens een race willen doen, zou moeten starten in A indien ik het goed begrijp. Nogal lachwekkend. Ik ben blij als ik halverwege het veld in C kan finishen lol.

Soit, een paar weken geleden stootte ik toevallig op Indievelo. Aan aangezien het (voorlopig) gratis is zag ik geen enkele reden om het niet eens uit te proberen. En eerlijk gezegd bevalt me dat geweldig. Het voelt veel "echter" dan Zwift. De opzet van Indievelo is veel minder gericht op het sociale aspect en de gamefication van het online rijden, maar meer op het racen. Aangezien het daar meer op focust, focussen ze (volgens hun alvast) ook veel meer op het betrappen van cheaters.

In elk geval, ik heb mijn subscriptie op Zwift nog altijd niet hernieuwd sinds ik Indievelo ontdekt hebt. Ik geniet er van, en dan vooral van de races op de oval. Elimination races, points races, zelfs kerin races staan er geprogrammeerd. Maar je kan ook meer in Indievelo. Er zijn ook pacebots, group rides, route badges te behalen, workouts,...

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn hoor. Het spel heef ook zijn beperkingen. het werkt enkel op Windows en Apple mac. Dus niet op Android, appleTV,.. Ook heb ik de indruk dat veel van de andere rijders eigenlijk AI zijn. Je merkt het niet direct aan hun rijden want het is niet zo dat ze een constant wattage trappen, maar wanneer ik een Chinees zie die, ik zeg maar iets, Maccullen heet, heb ik toch mijn twijfels over de echtheid van die persoon.

In elk geval, ik zou het toch eens uitproberen. Het is gratis dus waarom wel niet. Benieuwd wat jullie bevindingen er over zijn.
 
Ook dat gedoe met die categorieën en mensen die zich moedwillig in een te lage categorie inschrijven vind ik nogal zielig. Ik geloof dat ik, moest ik nu eens een race willen doen, zou moeten starten in A indien ik het goed begrijp. Nogal lachwekkend. Ik ben blij als ik halverwege het veld in C kan finishen lol.
Ik denk inderdaad dat je het niet helemaal begrijpt.

- als je al lang niet geraced hebt, of je hebt een nieuwe account, dan moet je inderdaad bij de A's starten, zodat men je niveau weer kan inschatten. Dit is net om te vermijden dat mensen na de zomer of telkens met nieuwe gratis accounts de boel kapot kunnen gaan rijden bij de C's. Je lacht dus om een regel die er net is om je te beschermen.
- we hebben het er al 100x over gehad denk ik. Elke fatsoenlijke koers is tegenwoordig category enforced. Dus nee, als je A bent kan je niet eventjes bij de C's gaan rijden. Dat is gewoon onjuist.
 
Je lacht dus om een regel die er net is om je te beschermen.
O, maar ik lach er niet mee hoor. Helemaal niet. Ik vind het goed dat iets doen om het eerlijk te houden. Maar eens ik las dat ik dus in de A zou moeten starten ben ik gestopt met lezen. Dan niet, mij ook goed. Het is niet dat online racen mij veel interesseert.


- we hebben het er al 100x over gehad denk ik. Elke fatsoenlijke koers is tegenwoordig category enforced. Dus nee, als je A bent kan je niet eventjes bij de C's gaan rijden. Dat is gewoon onjuist.
ik weet dat deze topic gaat over races in Zwift, maar ik wou het eigenlijk hebben over het racen in Indievelo. ik denk toch dat ik ergens een punt heb dat ze bij Zwift het online racen nodeloos moeilijk maken. Indievelo is er gekomen door 2 ex-werknemers van Zwift die van mening zijn dat zij, door meer parameters te controleren, zowiezo de cheaters er uit kunnen filteren en races kunnen samenstellen met renners die allemaal van ongeveer dezelfde categorie zijn, zonder dat ze de deelnemers zelf laten gokken tot welke categorie die behoren.
Ik weet ook dat Zwift de laatste jaren enorme stappen heeft gezet om cheaters er uit te filteren en dat elke fatsoenlijke koers categorie enforced is, maar dan nog zie en lees ik nog heel vaak over cheaters op Zwift.

Die 2 ex-werknemers zijn trouwens niet van de minste. De voormalige voorzitter van de Zwift e-sports comissie en de voormalige chef van het Zwift accuracy and data analysis team. En die 2 hebben Indievelo gemaakt met de bedoeling om tot een eerlijkere competitie te komen dan dat Zwift, volgens hun, kan bieden.
Ik ben hier niet om Zwift af te breken. Allesbehalve. Ik Zwift persoonlijk heel graag. Ik vroeg me enkel af of hier iemand was van de meer competitieve racers die ooit eens een race had gedaan op Indievelo en die de 2 bijgevolg meer kon vergelijken dan ikzelf. Ik ben gewoon nieuwsgierig of jullie verschillen merken tussen de 2. Niet meer, niet minder.
 
Het is dat wat ik bedoel. En volgens die 2 ex-werknemers van Zwift zou zoiets bij IndieVelo niet meer mogelijk zijn. Nogmaals, ik beweer niet dat dat zo is. Ik beweer ook niet dat het racen in Zwift niet goed is. Ik vraag me enkel af of die een punt hebben. Je kan dat natuurlijk niet bevestigen of ontkennen vooraleer je op beide platformen een race gedaan hebt.
Ik snap die 2 hun uitleg wel. Zwift in indertijd begonnen als een online fiets platform. Het duurt dan natuurlijk niet lang vooraleer er ook geraced wordt, en het duurt dan nog minder lang vooraleer de eerste cheaters zich melden. Zwift doet ondertussen heel veel om die er tussenuit te filteren. Maar ik vind het heel vreemd dat 2 werknemers van Zwift, met een toch wel redelijk hoge positie in Zwift, er mee stoppen en hun eigen platform beginnen met als hoofdbedoeling online racen. Ze willen samen werken met andere platformen, en met de UCI, om van e-cycling een olympische discipline te maken.
Hebben die 2 een punt wanneer ze beweren dat online racen beter kan dan in Zwift ? Ik weet het niet, daarvoor ken ik te weinig van online racen. Maar ik weet dat er hier mensen zitten die er veel meer van kennen dan ik. Daarmee dat ik het hier eens aanhaal.
 
Het is dat wat ik bedoel. En volgens die 2 ex-werknemers van Zwift zou zoiets bij IndieVelo niet meer mogelijk zijn. Nogmaals, ik beweer niet dat dat zo is. Ik beweer ook niet dat het racen in Zwift niet goed is. Ik vraag me enkel af of die een punt hebben. Je kan dat natuurlijk niet bevestigen of ontkennen vooraleer je op beide platformen een race gedaan hebt.
Ik snap die 2 hun uitleg wel. Zwift in indertijd begonnen als een online fiets platform. Het duurt dan natuurlijk niet lang vooraleer er ook geraced wordt, en het duurt dan nog minder lang vooraleer de eerste cheaters zich melden. Zwift doet ondertussen heel veel om die er tussenuit te filteren. Maar ik vind het heel vreemd dat 2 werknemers van Zwift, met een toch wel redelijk hoge positie in Zwift, er mee stoppen en hun eigen platform beginnen met als hoofdbedoeling online racen. Ze willen samen werken met andere platformen, en met de UCI, om van e-cycling een olympische discipline te maken.
Hebben die 2 een punt wanneer ze beweren dat online racen beter kan dan in Zwift ? Ik weet het niet, daarvoor ken ik te weinig van online racen. Maar ik weet dat er hier mensen zitten die er veel meer van kennen dan ik. Daarmee dat ik het hier eens aanhaal.
Ik heb ook al een paar keer op andere platforms gereden en races gedaan maar ik blijf toch altijd terugkeren naar zwift. Persoonlijk zie ik in de toekomst dit ook niet veranderen en ik denk dat ondanks alle pogingen van concurrenten zwift de toonaangevende app gaat blijven.
Er zijn inderdaad platforms dat verschillende dingen beter doen dan zwift maar als totaalpakket zit je bij zwift denk ik wel op het sterkste platform met (en dat is eigenlijk de grootste reden) de grootste userbase. Het is ook gewoon leuk als je in een WTRL team zit met echte renners en races rijdt tegen echte tegenstanders.
 
Awel BidonTV, daar kan ik helemaal mee akkoord gaan. Als totaalpakket gaat er inderdaad niks boven Zwift. Ik heb ook al andere platforms gereden (RGT, Rouvy,BKool) maar niks kan tippen aan Zwift. En ook deze IndieVelo niet trouwens, al moet ik zeggen dat die wel veel beter is dan die andere 3. Maar volgens de makers zou het vooral de online wedstrijden zijn die beter zouden zijn. Daarom ook dat ik de mening vraag in dit topic, aan de mensen die wedstrijden rijden. En aangezien InieVelo nog altijd gratis is, kan het geen kwaad om het eens te bekijken dacht ik.

Als er 1 ding is die ik mis in Zwift is het wel een piste. Die had er volgens mij gewoon ergens in moeten zitten. Pisterijden hoort gewoon bij wielrennen, net als mtb'en en gravelen.
 
Terug
Bovenaan