Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Indievelo is er gekomen door 2 ex-werknemers van Zwift die van mening zijn dat zij, door meer parameters te controleren, zowiezo de cheaters er uit kunnen filteren en races kunnen samenstellen met renners die allemaal van ongeveer dezelfde categorie zijn, zonder dat ze de deelnemers zelf laten gokken tot welke categorie die behoren.
Ik vraag me toch af via welke formule zij met categorieën op de proppen gaan komen die plots beter zijn als die van Zwift. Of je moet de categorieën nog gaan versmallen, maar met hoeveel mensen sta je dan aan de start?
Als ik in 10 races 250w trap maar ik kan eigenlijk 300w trappen, hoe gaan zij dat plots weten?

Dat je nog altijd over cheaters leest? Tsja. De BoB campagne bestaat al 30 jaar en je leest ook nog altijd over doodrijders onder invloed van alcohol. Gelukkig rijdt 98% wel nuchter.
 
Ik vraag me toch af via welke formule zij met categorieën op de proppen gaan komen die plots beter zijn als die van Zwift. Of je moet de categorieën nog gaan versmallen, maar met hoeveel mensen sta je dan aan de start?
Als ik in 10 races 250w trap maar ik kan eigenlijk 300w trappen, hoe gaan zij dat plots weten?
Ik ben eigenlijk nog geen categorieën tegengekomen op Indievelo. Je schrijft je in voor een race waar bijvoorbeeld max 25 personen aan de start mogen staan en bij de start krijg je de melding dat jij in starting pen x van y zit. Y is dan hoeveel starting pens er zijn, x in de hoeveelste jij opgedeeld bent.
Hoe ze weten in welke pen jij thuis hoort is mij een raadsel. In elk geval beweren ze dat ze veel meer data over jou verzamelen en daardoor perfect kunnen inschatten tot wat jij in staat bent. Zelfs als je een workout doet, of gewoon wat vrij zit rond te rijden verzamelen ze data. Je hartslag, je cadence, je power output, welk merk en type trainer je gebruikt, tot zelfs je schermresolutie en het aantal fps toe. In het begin vroegen ze me een geschatte ftp en na een paar ritten (geen races) kreeg ik de melding dat ze mijn ftp 20 watt hoger gingen zetten maar ze waren van mening dat ik, mits een beetje training, 50 watt hoger zou geraken. En daar hebben ze volledig gelijk in want dat is ongeveer mijn ftp. Na een paar races op Indievelo is mijn ftp trouwens al aangepast naar dat wattage. Sindsdien heb ik geen race meer gereden maar ik vermoed dat het in volgende races wat moeilijker zal zijn om vooraan te eindigen. Winnen ging vroeger ook niet, maar op het podium finishen wel. Geen idee of dat nog zal lukken.

Maar zoals ik eerder al zei, ik wil hier Indievelo zeker niet promoten als de betere versie van Zwift. Absoluut niet. Dat beogen ze zelf ook niet. Wel willen zij het betere, eerlijkere wedstrijdplatform zijn. Ik geniet eigenlijk meer van de wedstrijden, en dan vooral omdat je er op de piste kan rijden en dat dat niet bestaat in Zwift. Verder heb ik veel minder het washing machine effect vergeleken met Zwift. Ik kan veel makkelijker positie houden. Dat kan ook een idee zijn hé. Ik weet het niet. Ik vraag me enkel af wat de bevindingen zijn van meer ervaren racers.
 
Het is ook gewoon leuk als je in een WTRL team zit met echte renners en races rijdt tegen echte tegenstanders.

Dit lijkt mij vooral het belangrijkste.
Je rijdt tegen echte renners en niet tegen virtuele racers wat niet kan gezegd worden over alle platformen.

Nu goed ik blijf er ook bij, er zijn gewoon te veel races. Beter zou er algemeen ingezet worden op meer kwaliteit.
Als ik zie dat sommige gasten op een avond 2-3 races rijden dan frons ik toch even.
Races met de meeste gekke namen, tegen 7 andere rando’s waar je dan wint. Goed ja leuk dan.
Race quality bestaat, maar weinig mensen kijken daarnaar.
 
Zwift academy race meegedaan gisteren.
Goed gestart, maar op de helling teruggevallen naar een achtervolgende groep (jezus wat gingen die hard bergop, 5+ W/kg gedurende.. ..lang). Dan 1,5 ronde in die groep gereden om dan mezelf op te offeren door het gat naar de groep ervoor dicht te rijden, voor de beslissende helling. Helemaal opgeblazen toen de helling moest beginnen en begrijpelijk gelost. Kon geen pap meer zeggen. p 57/138
Moet zeggen dat ik ook niet de beste dag had. Nu wel een paar dagen van bekomen.
 
Zwift academy race meegedaan gisteren.
Goed gestart, maar op de helling teruggevallen naar een achtervolgende groep (jezus wat gingen die hard bergop, 5+ W/kg gedurende.. ..lang). Dan 1,5 ronde in die groep gereden om dan mezelf op te offeren door het gat naar de groep ervoor dicht te rijden, voor de beslissende helling. Helemaal opgeblazen toen de helling moest beginnen en begrijpelijk gelost. Kon geen pap meer zeggen. p 57/138
Moet zeggen dat ik ook niet de beste dag had. Nu wel een paar dagen van bekomen.
Ik heb zondag (Race #1 Rolling Highlands) mee gereden na bijna 3 weken van de fiets. Ik was dan ook nog eens gepromoveerd naar pace group B plots :unsure:
Ik mag eigenlijk zeker niet klagen, was denk ik 89/149 op Zwift zelf. Eigenlijk in de afdaling richting Glasgow al los uit de wielen gereden (rond de 125ste plaats dan), en dan gedurende de race toch een plaats of 30 opgeschoven blijkbaar.

Na de race onmiddelijk terug naar pace group C gezet :laugh: hoogste 20min avg HR in járen gereden (183BPM) maar het vermogen volgde totaal niet. Niet onlogisch na "zo lang" geen fiets aangeraakt te hebben.
 
Vandaag de laatste race in seizoen 2 van zrl gereden, volgende week nog TTT maar of we dan aan genoeg volk geraken...

Ik heb mijn derde zege in vier individuele races gepakt, het gaat lekker. Stilaan tijd om de B categorie achter mij te laten en weer nederig slaag te krijgen bij de A's 😅.

Ik heb de laatste 5km van mijn race eens opgenomen. Op de laatste klim reed ik iedereen los, toch maar beslist om te wachten. In de laatste kilometers begonnen ze dan wat met mijn voeten te rammelen omdat ze wisten dat ik (één van) de sterkste was. Maar eind goed al goed!

 
Nice! Duidelijk te zien dat je nog "over hebt".
Bij mij is het continue harken om niet te moeten lossen. Groot verschil!
Ook echte hogere vermogens van los boven de 400/500W. Ook dat zit er bij mij niet in omdat ik niet kan recupereren.
Sterk!!
 
Ook voor mij was het serieus afzien hoor. De eerste beklimmingen ben ik echt niet bij de besten. De eerste 20' vraag ik me altijd af hoe ik in godsnaam bij de eerste 10 ga rijden 😄. Maar blijkbaar ziet de rest nog meer af als mij.

Nadien gaat het tempo er dan wat uit en is het meer interval, dat bevalt me meer. Bij de B's heb je dan ook nog redelijk wat zwaardere renners. In de top 10 waren we maar met 2 van onder de 70kg. De rest +75 en zelfs een paar +80kg. Die kan ik dan wel lappen geven bergop.

De A categorie is op dat vlak toch weer een heel andere wereld.
 
Ik heb vandaag niet meegereden, maar het is weer een seizoen van complete afgang.

5 minuten nadat ik mijn account weer had geactiveerd na zo'n 5 à 6 weken inactiviteit, moest ik mijn eerste race rijden.
Bij een TTT heb ik het welgeteld 13 minuten kunnen volhouden in de trein, geen enkele kop gedaan.
Vóór de 5 à 6 weken van niets fietsen, was de conditie naar eigen gewoonte ook erbarmelijk, dus bij de eerste race van het seizoen was het huilen met de pet op.

Ik ben nu wel weer volop aan het trainen geslagen.

Ik heb geen FTP test gedaan, maar een inschatting gemaakt van FTP 265. De trainingen zijn heel doenbaar.
Mijn vaste stramien is om de 4 week FTP booster trainingen te doorlopen. Daar heb ik altijd mooie resultaten mee gehaald.

De eerste week zit er nu op. Ik heb het wel gespreid over meer dan één week, aangezien ik ook race met WTRL en geen 6 dagen per week op de fiets kan of wil zitten.

Nu de eerste week er op zit ga ik wel een ramp test doen. Dat zal voor donderdag zijn. (Hoera, opleiding van thuis uit)
Traditioneel wordt mijn FTP dan iets te hoog ingeschat (trainingen op basis van FTP zijn dan altijd héél zwaar), dus die zet ik voor trainingen dan iets lager.

Het doel is om tegen de lente weer een ramp-test waarde te bekomen tussen 300 en 310, voor een gewicht van 70 kg.
De Alpe de Zwift wil ik ook weer 'ruim' onder de 50' naar boven willen fietsen. Mijn record staat op 47'22". Op het moment dat ik op 48'30" uitkom, ga ik tevreden zijn denk ik.
 
Vandaag de laatste race in seizoen 2 van zrl gereden, volgende week nog TTT maar of we dan aan genoeg volk geraken...

Ik heb mijn derde zege in vier individuele races gepakt, het gaat lekker. Stilaan tijd om de B categorie achter mij te laten en weer nederig slaag te krijgen bij de A's 😅.

Ik heb de laatste 5km van mijn race eens opgenomen. Op de laatste klim reed ik iedereen los, toch maar beslist om te wachten. In de laatste kilometers begonnen ze dan wat met mijn voeten te rammelen omdat ze wisten dat ik (één van) de sterkste was. Maar eind goed al goed!

Straffe toeren haal je daar uit!

Moet leuk zijn om ook 'echt' te kunnen racen (kiezen wanneer je aanvalt enzo).
Mijn doel is al altijd geweest om in de eerste groep te kunnen eindigen. En ik heb geen heel sterke sprint dus dan zit er geen podium in :)

edit: beetje wat struikgewas zegt. Ik denk ook dat ik niet snel genoeg recupereer om al die tussensprints te overleven en nog over te hebben aan de meet.
 
Het doel is om tegen de lente weer een ramp-test waarde te bekomen tussen 300 en 310, voor een gewicht van 70 kg.
De Alpe de Zwift wil ik ook weer 'ruim' onder de 50' naar boven willen fietsen. Mijn record staat op 47'22". Op het moment dat ik op 48'30" uitkom, ga ik tevreden zijn denk ik.
300w voor 70kg is toch al zeer mooi! Qua zFTP zit ik momenteel maar op 275w voor 68kg hoor, die 275w is wel iets dat ik zeker een uur kan volhouden. Zo'n ramptest wil nogal eens overshooten. Een ftp test heb ik al lange tijd niet meer gedaan. Ik rijd elke donderdag de ploegentijdrit met WTRL dus dan heb ik wel een idee wat ik voor wat langere tijd effectief vol kan houden.

Ja, racen als je bij de beteren bent is wel echt plezant, op dat vlak hoop ik misschien toch nog een tijdje bij de B's mee te mogen doen :). Het grootste verschil met de voorbije jaren is vooral dat ik qua 1' power aan 7w/kg geraak. Voor de B categorie is dat wel echt goed. Ik heb het geluk dat ik eerder wat snelle spiervezels heb, op die manier worden de races nu eenmaal beslist.
 
Ja met 300 opnieuw zou ik heel tevreden zijn. Daarmee was ik ook bij de betere in de B klasse. Mocht ik toen ik die vorm had, ook beter kunnen racen (draften en parcourskennis) had ik wel af en toe eens kunnen winnen op het juiste parcours denk ik.
Wanneer ik meerijd met WTRL hoor ik in de teamcall vaak mensen zeggen 'ja het begint te klimmen na de eerste rechts na het rondpunt'.
Ik weet nooit waar ik aan het rijden ben =]

Op dit moment wel nog een heel eind verwijderd van de goeie vorm.

Na elke training zie je in zwift wat je beste waarden zijn op 20, 5 en 1 minuut.
Kan je ergens vinden wanneer dat was?

edit: de ramp test zal voor een andere dag zijn. Heel vermoeid op dit moment
 
Op https://www.zwift.com/uk/feed bij je profiel staan alle peak powers en wanneer gereden. Althans die van de laatste 90 dagen, want die waardes tellen voor je zftp.

Ik gebruik zelf ook www.intervals.icu, daar kan je van elke rit gedetailleerd zien welke waardes je gereden hebt, en een vergelijking met je laatste 42 dagen en all time. Berekent ook zelf je ftp enzo. Op basis van data schiet Zwift nog altijd schromelijk tekort.
 
dat ik qua 1' power aan 7w/kg geraak. Voor de B categorie is dat wel echt goed. Ik heb het geluk dat ik eerder wat snelle spiervezels heb, op die manier worden de races nu eenmaal beslist.
Dat is zelfs super goed!
Daarmee hoef je u bij de A’s ook niet te schamen.
 
Dat is zelfs super goed!
Daarmee hoef je u bij de A’s ook niet te schamen.
Klopt, ook bij de A's kom je daar aardig mee weg. Alleen moet je wel eerst nog op het punt geraken dat die wattages van tel zijn, als je eerst 45' aan 4,5w/kh moet rondkachelen is dat niet zo simpel :smile:
 
Over Indievelo zijn er wat onduidelijkheden wat hun doel is.


Hun eigen platform is eigenlijk meer een soort demo omgeving om te laten zien wat er allemaal mogelijk is ivm anti-cheat en wedstrijden opdelen in categorieën op basis van hoe sterk iedereen is.

Hun doel is niet om een concurrent te worden van de bestaande platformen. Ik vermoed eigenlijk ook dat het gewoon gratis blijft. Of verdwijnt.

Hun doel is voornamelijk om hun diensten te verkopen aan andere platformen. En daar zijn ze ook in aan het lukken want Zwift werkt ondertussen samen met Indievelo (zie bv https://thezommunique.com/2023/08/14/zwift-partners-with-indievelo-for-performance-verification/).

Voor de geïnteresseerden kan je best eens Googlen wat Indievelo allemaal anders doet. Maar die houden inderdaad met zeer veel rekening.


Je kan het wat vergelijken met Rimarc bv die vooral technologie verkopen aan constructeurs zoals Tesla, en niet echt zelf heel hard geintresseerd zijn om auto's te verkopen.


Dat gezegd zijnde, ben ik wel overtuigd dat het racen in Indievelo op technisch gebied vele niveau's beter is dan in Zwift.
Maar ge gaat wel tegen AI's liggen koersen voornamelijk.
 
Laatst bewerkt:
Het WTRL jaar zit er op.

Gisteren de laatste TTT.
We zijn vertrokken met de instelling om gewoon met volledig team over de meet te rijden. We stonden toch al (voor?)laatste in onze reeks (B1).

Na het erbarmelijke seizoen even teruggeblikt op mijn activiteiten dit jaar.
Een schamele 3100 kilometer gereden tot nog toe.
En nog erger: in oktober 4u30 op de fiets gezeten en in november 1u30.

De laatste weken zit ik gelukkig wel weer regelmatig op de fiets. Het zal nog een tijdje duren om degelijk niveau te halen, maar dat maakt niet uit. Pas in de lente fiets ik weer (regelmatig) buiten.
Tegen april is nog meer dan vier maanden. Daar moet ik wel wat conditie in kunnen opbouwen.
 
Kleine race meegedaan. Had me bij de C's ingeschreven omdat ik eens een kans wou maken om te winnen. 2e op 0,15s potverdikke. Bijna heel de race met twee vanvoor gereden en moest nipt de duimen leggen in de sprint. Ik geraakte niet meer uit mijn zadel anders had ik gewonnen.
Maar ik denk dat wij twee niet echt thuis hoorde in die race. De 3e kwam op 3min45 binnen.

Btw: nieuwe max hartslag van 209 op m'n 36e. Weer (te) diep gegaan.
 
Kan je u dan zomaar inschrijven in een lagere categorie? Ik zit op een ftp van 288Watts wat 4w/kg is. Dan zit ik volgens mij nog net in de C categorie?
 
FTP van 4 W/kg is B of zelf A categorie. Diegene die de race publiceert kan kiezen of deze "categorie enforced" is of niet.
Meestal is dat wel het geval waardoor je niet in een lagere categorie kan rijden.
 
Terug
Bovenaan