Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Is dat op basis van watts/kg dat dat wordt berekend?
Jep. Vandaar dat er ook veel gefoefeld wordt met het gewicht. Uw wattages worden makkelijk uitgelezen en zijn (amper) biased, maar als je besluit om vandaag 20kg lichter dan gisteren te zijn, schuif je vlot een categorietje op. Dat laatste gaat voor mij altijd het grote manco van die online races zijn, zit echt totaal geen waarheidsgetrouw beeld meer in.

En moest het allemaal kloppen, zit Zwift met een waanzinnig athletisch deelnemersprofiel.
 
Uw wattages worden makkelijk uitgelezen en zijn (amper) biased, maar als je besluit om vandaag 20kg lichter dan gisteren te zijn, schuif je vlot een categorietje op. Dat laatste gaat voor mij altijd het grote manco van die online races zijn, zit echt totaal geen waarheidsgetrouw beeld meer in.
Als ik volgende week mijn gewicht 20kg lager zet dan lig ik van wtrl af hoor.
Uiteraard dat mensen kunnen cheaten, maar dat is hetzelfde wanneer ik battlefield speel. Moet ik daarom stoppen met battlefield te spelen?

Me gisteren goed geamuseerd bij de b's. 6e geworden op 72. De lichtste renner uit de top 20, zelf gewogen 😜!
 
Uiteraard dat mensen kunnen cheaten, maar dat is hetzelfde wanneer ik battlefield speel. Moet ik daarom stoppen met battlefield te spelen?
Ik zeg nergens dat ge moet stoppen he.

Maar dat haalt wel een groot deel van de fun er voor mij af. Dan doe je eens mee aan een B of C-race, wordt er daar over heel de rit wattages gereden boven de 4 w/kg. Dan mag uw klassement nadien nog gecorrigeerd worden op zPower, plezant voor de wedstrijd is het niet. Soit ik ben uiteraard aan het zagen en velen halen wél plezier uit de races, maar voor mij heeft het nog weinig aantrekkingskracht.
 
Daarom dat je best meedoet aan races georganiseerd door wtrl of Kiss. Daar heb je een externe partij die de boel in de gaten houdt.
Gisteren boven de limieten gefinished? Dan kan je volgende week in die reeks niet meer starten.
Gewicht wordt zoals gezegd altijd bijgehouden. Hartslag en cadans zijn verplicht. Zij doen veel meer om het spel eerlijk te houden als Zwift zelf. Die natuurlijk ook moeilijk elke race kunnen controleren.
 
Eigenlijk is dat toch bullshit? Ze zouden veel betere op de absolute wattages indelen. Wat heb ik met mijn 4w/kg op 70kg te zoeken tegen een patser van 85kg. Die trapt 60 watt meer indezelfde zone..
 
Eigenlijk is dat toch bullshit? Ze zouden veel betere op de absolute wattages indelen. Wat heb ik met mijn 4w/kg op 70kg te zoeken tegen een patser van 85kg. Die trapt 60 watt meer indezelfde zone..
Dus als jij de Mont Ventoux beklimt tegen 250 watt ga je even snel als wanneer een 100-kilo wegende wielertoerist ook 250 watt trapt?
 
Zou er echt zoveel "valsgespeeld" worden met gewicht? Dan zouden er hier ook moeten zijn die "cheaten".
Volgens mij valt dat allemaal heel goed mee.
Diegene die Zwiften (en races rijden) zijn meestal effectief wel redelijke getrainde personen.
 
Zou er echt zoveel "valsgespeeld" worden met gewicht? Dan zouden er hier ook moeten zijn die "cheaten".
Volgens mij valt dat allemaal heel goed mee.
Diegene die Zwiften (en races rijden) zijn meestal effectief wel redelijke getrainde personen.
Van degene die gisteren voor mij geëindigd zijn hebben er 3 hun strava gelinked aan ZP. Die gasten zitten tussen de 12 a 14k km dit jaar. Dus wel mensen die redelijk getraind zijn zeg maar.

Tot een jaar of 2 geleden kon je tijdens je race je lengte aanpassen, en zo dus meer aero zijn en er voordeel uithalen. Dat trucje bleken toch redelijk wat mensen te gebruiken. Valsspelen zit in de mens ingebakken zeker.
 
Dus als jij de Mont Ventoux beklimt tegen 250 watt ga je even snel als wanneer een 100-kilo wegende wielertoerist ook 250 watt trapt?
Het probleem is vooral dat races op zwift te veel vertrouwen op draft en vlakke parcoursen.
Al jij als 70kg moet opboksen tegen iemand die 93kg weegt dan zit voor hetzelfde relatief vermogen van 4w/kg met een verschil van 88 watt.
Die man van 93kg is minder aerodynamisch en heeft meer rolweerstand, maar dat geeft nog altijd geen penalty van 88 watt, en dat is het vervelende.
 
Zou er echt zoveel "valsgespeeld" worden met gewicht? Dan zouden er hier ook moeten zijn die "cheaten".
Volgens mij valt dat allemaal heel goed mee.
Diegene die Zwiften (en races rijden) zijn meestal effectief wel redelijke getrainde personen.
Goh cheaten is natuurlijk altijd relatief eh. Ik weeg mij niet altijd voor ik aan een zwiftrace start.
Meestal weeg ik mij eens aan de start van het WTRL seizoen of wanneer ik met regelmaat zwiftraces begin te rijden en laat ik dat dan staan.
Wegens omstandigheden was dat dit seizoen wel wat meer dan vorig seizoen maar ik ga me niet wekelijks wegen en aanpassen op zwift.
 
Zou er echt zoveel "valsgespeeld" worden met gewicht? Dan zouden er hier ook moeten zijn die "cheaten".
Volgens mij valt dat allemaal heel goed mee.
Diegene die Zwiften (en races rijden) zijn meestal effectief wel redelijke getrainde personen.
Ik denk dat weight doping echt wel zéér goed mee valt. Hét grootste probleem in Zwift is sandbagging by far. Mensen die met de Garmin naast zich er alles aan doen om hun 20min power binnen de category limits te houden... dat zijn dan de gasten die op Innsbruckring de Leg Snapper oprijden tegen 7w/kg bij de C's en zich dan verdedigen met "ja maar, ik ben gewoon explosiever", wat uiteraard zever in pakskes is.
 
Ik denk dat weight doping echt wel zéér goed mee valt. Hét grootste probleem in Zwift is sandbagging by far. Mensen die met de Garmin naast zich er alles aan doen om hun 20min power binnen de category limits te houden... dat zijn dan de gasten die op Innsbruckring de Leg Snapper oprijden tegen 7w/kg bij de C's en zich dan verdedigen met "ja maar, ik ben gewoon explosiever", wat uiteraard zever in pakskes is.
Als ik mij niet vergis dan is dat een 1m effort?
Als je dat bij de C's rijdt over 1 minuut dan krijg je toch gewoon de cone of shame?
 
Als ik mij niet vergis dan is dat een 1m effort?
Als je dat bij de C's rijdt over 1 minuut dan krijg je toch gewoon de cone of shame?
Give or take, aan 7w/kg zal het misschien 50-55seconden zijn gok ik
Die Cone of Shame is dat uberhaupt een dingetje? Dat heeft in beta test gezeten maar dat is uiteindelijk stilletjes afgevoerd.

Er zijn al grote stappen voorwaarts gezet op gebied van racing. Category enforcement is een goed concept op zich, alleen werkt het forceren van de categorieën niet zo goed blijkbaar. Eigenlijk zou Zwift op basis van alle ritten van iemand perfect een power curve kunnen genereren en die power curve is toch wel de beste maatstaaf om te bepalen in welke categorie iemand terecht zou moeten komen. In praktrijk blijkt het echter niet helemaal goed te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Met het huidige systeem van zftp en zmap tellen alle ritten al wel mee om tot je categorie te komen. Dat is wel weer een stap vooruit ten opzichte van vroeger op Zwiftpower. Als iemand een pittige intervaltraining doet kan hem dit ook naar een hogere categorie brengen.

Waterdicht kan je het systeem nooit krijgen. Zo zijn er ook mensen die hun gewicht net verhogen om niet te hoeven stijgen. Ik denk dit vooral bij de c's rondrijden. Met 85kg kan je daar al aardige wattages duwen en als je dan eigenlijk een halve B bent maakt het in een sprint toch niet uit of je 85 of 82kg weegt.

Bij de paardenraces gaat een paard naar een categorie hoger als ie teveel prijzengeld heeft gewonnen. Eigenlijk zou men zoiets bij Zwift ook moeten implementeren. Bijvoorbeeld 5x top 3 gereden in de laatste 90 dagen is een categorie hoger.
 
Klopt maar hoeveel zwift races zijn er op de ventoux? Het gros is plat
Het hoeft ook helemaal de Ventoux niet te zijn. ZRL ging afgelopen dinsdag 2x over Fox Hill. Bij de B's was er slechts 1 iemand van +80kg in de top 20. 5' aan 5w/kg moet je wel ongeveer trappen om bij de B's te overleven op dat parcours. Aan 85kg moet je dan al vlot boven de 400w gaan, dat zijn toch al stevige absolute wattages.

De KOM op Watopia duurt +/- 1'50" in de B categorie, dat is voldoende om de grote meerderheid 80+ over boord te gooien (uiteraard dat er altijd uitzonderingen zijn)
 
Het hoeft ook helemaal de Ventoux niet te zijn. ZRL ging afgelopen dinsdag 2x over Fox Hill. Bij de B's was er slechts 1 iemand van +80kg in de top 20. 5' aan 5w/kg moet je wel ongeveer trappen om bij de B's te overleven op dat parcours. Aan 85kg moet je dan al vlot boven de 400w gaan, dat zijn toch al stevige absolute wattages.

De KOM op Watopia duurt +/- 1'50" in de B categorie, dat is voldoende om de grote meerderheid 80+ over boord te gooien (uiteraard dat er altijd uitzonderingen zijn)
Ik vind het in dat opzicht wel bijzonder jammer dat Zwift zelf eigenlijk de race scene versmacht met hun zelf ingevoerde Zracing series die elke 2 uur plaatsvinden, wat de variëteit aan races zeker niet bevorderd. Je hebt namelijk een hele week 1 parcours in die Zracing series... en die races trekken een pak volk weg uit andere events. Op zich zou dat geen gigantisch probleem zijn maar wel als de parcoursselectie altijd weer dezelfde eenheidsworst is... deze maand is het Neokyo nights, dat zijn dus 4 parcoursen die zo vlak zijn als de pest (die rooftops climb is teveel loper om echt verschillen te maken). En de races van vorige maand waren ook alle 5 op de meeste vlakke tracks van Watopia buiten de Two Bridges Loop die over ocharme de helft van de KoM gaat...

Ook de algemene trend naar uitsluitend korte races van een half uur, tot zelfs die belachelijke ultra korte 10-15min races vind ik ook maar niks. Variatie is goed, en races van een half uur hebben zeker hun bestaansrecht, ik begrijp ook het idee erachter (warm-up, race, cooldown op ~1u voor een mooie workout) maar daar mag gerust wel eens een langere wedstrijd ingegooid worden van 45-60 minuten... ik denk dat er veel mensen zijn die nauwelijks opwarmen en cooldown is er al helemaal niet bij, bij de meesten.
 
Ook de algemene trend naar uitsluitend korte races van een half uur, tot zelfs die belachelijke ultra korte 10-15min races vind ik ook maar niks. Variatie is goed, en races van een half uur hebben zeker hun bestaansrecht, ik begrijp ook het idee erachter (warm-up, race, cooldown op ~1u voor een mooie workout) maar daar mag gerust wel eens een langere wedstrijd ingegooid worden van 45-60 minuten... ik denk dat er veel mensen zijn die nauwelijks opwarmen en cooldown is er al helemaal niet bij, bij de meesten.

Een korte race is even kort en krachtig, dat is een totaal andere inspanning en mindset dan een koers van 1u of langer.

Het eerste is echt gewoon zo hard mogelijk gaan, niet nadenken gewoon stoempen. Hartslag over de drempel en raketten maar.

Duurt het langer dan moet je al wat denken aan techniek, indelen, voeding voorzien voor tijdens de wedstrijd en dat vergt ook planning.

Het meeste ben ik gecharmeerd door de fondo’s. Dat is tenminste plezant. Maar dat doe je ook niet elke week, laat staan meerdere keren per week.
Het is weer even geleden dat ik een race gereden heb. Maar zoals je zegt heb ik ook geen zin in een vlak parcours met 5 man en een paardenkop. Misschien dat ik meedoe met de zwift races van join, daarvoor wil ik mij nog wel eens inzetten.
 
Terug
Bovenaan