Wielersport Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Zoals dus reeds voorspeld, eerste rit bij de B’s en van het kaske naar de muur gereden natuurlijk.
Ik dacht ik doe mee aan de race van stage 3, the muckle yin, want daar moet wel wat in geklommen worden.
In eerste instantie was ik goed mee, lichtje stukken bergop vloog ik naar de kop en pakte ik de eerste plaats zonder echt harder te trappen. Beetje inhouden en terug inpikken, so far so good.
Maar het ging wel hard en ik zat al goed tussen tempo en omslag en soms zelfs iets erover.
Maar een gebrek aan parcourskennis nekte mij al snel. Te laat geschakeld waardoor ik gedroped werd en omdat het zo snel ging had ik niet de power om terug erbij te raken. Was rond kilometer 9-10.
Van de kopgroep ineens naar plaats 63 van de 87….
Dan kom je alleen en is het zwoegen, de groep na de kopgroep was ver dus dikke 5km solo gereden en ja hoor daar kwamen ze. Lichtjes van de gas en als ze er bijna zijn terug poweren om mee te zijn.
Maar dat kleine groepje heb ik dan ook moeten laten rijden net voor je het crit parcours binnenrijdt.
Uiteindelijk gefinished op plaats 67, kijk je op ZP en zie je dat sommige 300w normalized trappen terwijl jij een dikke 230 doet. Tsja…
 
Vandaag een koersje gereden met 3R Racing. 3 rondjes volcano flat. Voor een maandagmiddag was het deelnemersveld aardig gespekt met 128 deelnemers (over alle categorieën heen). Het rondje telt eigenlijk maar twee kritieke punten, het verlaten van de tunnel onder het water (en het eventueel doortrekken op het gravel) en het korte stukje bergop aan de vulkaan.
De start was vrij gezapig, de C's en D's lagen uiteraard al snel over boord. In ronde 2 brak het spel los bij het verlaten van de onder watersectie, er werd doorgetrokken op het gravel en dat lang lichtlopend stuk bergop richting The Italian Villas. 5' aan 281w waren voldoende om dat te overleven. Toen waren we nog met een man of 25 over.
Op het einde van ronde 2 muisden er 3 renners van onder. Waaronder een B die eerst gelost was, minutenlang aan 5,5w/kg achter het peloton reed, er bij kwam en ons gewoon voorbij reed :laugh:. Werd nadien uit de uitslag geschrapt met 5,2w aan een gemiddelde hartslag van 117.

Die 2 A's zagen we dus nooit meer terug, richting de Italians Villas ging het opnieuw vrij hard (5' aan 299w deze keer). Al bij al leverde dit weinig schade op, misschien nog een man of 5 extra gelost. Met 20 man richting de finish. Eén iemand sprintte iedereen een seconde los aan 12w/kg, ik finishte als 2e in het peloton en dus 4de overall. 822w voor 15" was niet de beste sprint van de groep maar ik had deze keer het geluk perfect van wiel tot wiel te kunnen sprinten en zo vrij duidelijk die 4e plek te pakken.

Door de tragere tussenstukken al bij al met een vrij laag gemiddelde wattage binnengekomen. 251w (3,64) - 268w NP (3,88w). Lepe koers gereden :tongue:
 
Vandaag een koersje gereden met 3R Racing. 3 rondjes volcano flat. Voor een maandagmiddag was het deelnemersveld aardig gespekt met 128 deelnemers (over alle categorieën heen). Het rondje telt eigenlijk maar twee kritieke punten, het verlaten van de tunnel onder het water (en het eventueel doortrekken op het gravel) en het korte stukje bergop aan de vulkaan.
De start was vrij gezapig, de C's en D's lagen uiteraard al snel over boord. In ronde 2 brak het spel los bij het verlaten van de onder watersectie, er werd doorgetrokken op het gravel en dat lang lichtlopend stuk bergop richting The Italian Villas. 5' aan 281w waren voldoende om dat te overleven. Toen waren we nog met een man of 25 over.
Op het einde van ronde 2 muisden er 3 renners van onder. Waaronder een B die eerst gelost was, minutenlang aan 5,5w/kg achter het peloton reed, er bij kwam en ons gewoon voorbij reed :laugh:. Werd nadien uit de uitslag geschrapt met 5,2w aan een gemiddelde hartslag van 117.

Die 2 A's zagen we dus nooit meer terug, richting de Italians Villas ging het opnieuw vrij hard (5' aan 299w deze keer). Al bij al leverde dit weinig schade op, misschien nog een man of 5 extra gelost. Met 20 man richting de finish. Eén iemand sprintte iedereen een seconde los aan 12w/kg, ik finishte als 2e in het peloton en dus 4de overall. 822w voor 15" was niet de beste sprint van de groep maar ik had deze keer het geluk perfect van wiel tot wiel te kunnen sprinten en zo vrij duidelijk die 4e plek te pakken.

Door de tragere tussenstukken al bij al met een vrij laag gemiddelde wattage binnengekomen. 251w (3,64) - 268w NP (3,88w). Lepe koers gereden :tongue:
Misschien niet de sterkste maar wel de slimste ;-)
 
Misschien niet de sterkste maar wel de slimste ;-)
Het is vooral dat die gasten echt nog wel een niveau hoger zijn. Met Ftp's die al richting de 5w gaan en kerels die A+ zijn. Heb me vooral koest gehouden uit schrik ergens op een counter te lopen. Ik ben er geen fan van om er zo de kantjes af te rijden maar tussen de A's moet ik wel.
Het voordeel van de A's is wel dat als je tot de sprint geraakt dan ben je met 69kg plots bij diksten met het meeste absolute wattage :oi22:
 
Je reed en won toch bij de B? ;-)
ZP zet me nog altijd bij de B's ja. Er reden nog veel meer B's rond dan in de uitslag staan hoor.

Zwift is op dat vlak toch ook gewoon een soep. Jarenlang moesten ze niks weten van dat racen, "wij willen een platform zijn waar iedereen welkom is". Toen ze merkten dat het racen groot werd waren ze te gierig om ZP over te kopen en nu heb je dus twee maten en gewichten.
Op de TTT rijd ik ook nog altijd rond als B, ik kan mij daar niet inschrijven als A hé 🙈.
 
En zwift blijft ook gewoon vol zitten met valsspelers. Iemand uit de lokale fietsclub It op zwift zogezegd bij de B's op zwift maar gisteren op een rustige groepsrit van 100km aan 28,6 gemiddeld moesten we de laatste 20km vertragen omdat hij loste terwijl hij 0m kop heeft gedaan.

Dan vraag ik mij af hoe hij onbewust er minstens 150 Watt naast zit. Als het bewust is klopt er toch iets niet dat je zoveel kan "valsspelen".
 
Teveel valsspelers in die zwift races, B rijden terwijl ge A zijt en C rijden terwijl ge al B+ zijt...
 
ZP zet me nog altijd bij de B's ja. Er reden nog veel meer B's rond dan in de uitslag staan hoor.

Zwift is op dat vlak toch ook gewoon een soep. Jarenlang moesten ze niks weten van dat racen, "wij willen een platform zijn waar iedereen welkom is". Toen ze merkten dat het racen groot werd waren ze te gierig om ZP over te kopen en nu heb je dus twee maten en gewichten.
Op de TTT rijd ik ook nog altijd rond als B, ik kan mij daar niet inschrijven als A hé 🙈.
Aah dat had ik nog niet opgemerkt. Bij mij komt de categorie tussen zwift en zwiftpower wel overeen?
Ik refresh mijn zwiftpower profiel wel af en toe. De waardes verspringen soms eens...
 
ZP zet me nog altijd bij de B's ja. Er reden nog veel meer B's rond dan in de uitslag staan hoor.

Zwift is op dat vlak toch ook gewoon een soep. Jarenlang moesten ze niks weten van dat racen, "wij willen een platform zijn waar iedereen welkom is". Toen ze merkten dat het racen groot werd waren ze te gierig om ZP over te kopen en nu heb je dus twee maten en gewichten.
Op de TTT rijd ik ook nog altijd rond als B, ik kan mij daar niet inschrijven als A hé 🙈.
Zwiftpower is ook niet zaligmakend natuurlijk... integendeel.
Mensen maken er bijna een sport van om die 95% van 20min maximaal uit te buiten. Ze gaan dan met de Garmin avg 20 min in het oog houden, rijden alles aan gort en plots zien ze dan dat het toch een beetje te hard ging en lossen ze plots onverklaarbaar om toch maar binnen de marges te blijven.

Op die manier kan https://www.zwiftracing.app/ misschien wel voor toegevoegd waarde zorgen.
De nieuwe Chasing Tour maakt er alleszins wel gebruik van. Hoewel ik in hun verdeling dan wel in categorie B terecht kom waardoor ik alleen maar concluderen dat hun A categorie véél te breed zal zijn om het interessant te houden voor veel mensen.
 
Op die manier kan https://www.zwiftracing.app/ misschien wel voor toegevoegd waarde zorgen.
De nieuwe Chasing Tour maakt er alleszins wel gebruik van. Hoewel ik in hun verdeling dan wel in categorie B terecht kom waardoor ik alleen maar concluderen dat hun A categorie véél te breed zal zijn om het interessant te houden voor veel mensen.
Wat zorgt dan juist voor een meerwaarde, en waar zie je of je A of B bent?
Ken het niet en heb het net een gecheckt. Maar snap er niet veel van :p
 
Wat zorgt dan juist voor een meerwaarde, en waar zie je of je A of B bent?
Ken het niet en heb het net een gecheckt. Maar snap er niet veel van :p
ZP en CE van Zwift zelf houden enkel rekening met bepaalde waarden (20min voor ZP en ik denk critical power voor CE).
Zwiftracing.app houdt ook rekening met prestaties en uitslagen. Het zorgt er dus voor dat mensen die bij de C´s en B´s elke keer podium rijden ook door stijgen in de rankings en zo naar hogere categorien geduwd worden.

Natuurlijk moeten de race organisatoren de categorien te goei gebruiken. Wat ze in de chasing Tour doen waar ze platinum+ allemaal in cat A duwen zorgt voor veel te veel renners in de top bracket.

Ik ben in het klassieke systeem top-end C maar ik val in hun systeem in 1 van de 3 gouden categorieën en val dus onder cat B. Dat lijkt mij toch een fout omdat ik in praktijk persoonlijk voorstander ben van méér categorien in grote events met aparte events voor A+/- en B +/- waardoor je steeds maar een sprong van 0.4w/kg krijgt ipv ineens 0.8w/kg. Wat zij nu gaan bekomen is dat ze alles 3.6w/kg+ in één cat gaan stoppen. (Kort door de bocht)
 
Aah dat had ik nog niet opgemerkt. Bij mij komt de categorie tussen zwift en zwiftpower wel overeen?
Ik refresh mijn zwiftpower profiel wel af en toe. De waardes verspringen soms eens...
zFTP is vreemd genoeg over >40'. Zwift geeft me daar een FTP van 299w. Op Zwiftpower heb ik een FTP van 289w ... wat exact mijn FTP was op mijn laatste test. Bij zMAP geven ze mij 315w, terwijl mijn beste effort in die tijdspanne uit een TTT komt. Als ik eens een race doe met een pittige aankomst gaan ze mij 330w geven zeker :p

Zwiftpower is ook niet zaligmakend natuurlijk... integendeel.
Mensen maken er bijna een sport van om die 95% van 20min maximaal uit te buiten. Ze gaan dan met de Garmin avg 20 min in het oog houden, rijden alles aan gort en plots zien ze dan dat het toch een beetje te hard ging en lossen ze plots onverklaarbaar om toch maar binnen de marges te blijven.
Absoluut waar. Er zit zeker iets in dat Zwift verder kijkt dan je 20' power. Bij de B's rijden en dan wel 8w/kg voor 1' duwen slaat nergens op niks.
Alleen is er duidelijk nog werk aan de winkel, en is het helemaal niet zo simpel om dit probleem op te lossen.
Het gemakkelijkste is geen categorieën, je vertrekt in 1 peloton en de winnaar heeft gelijk! (als het geen cheater is)
 
Maar dan hebben B’s en C’s totaal geen kans, en waarom zouden ze racen voor een 30ste plek?
Maar wat maakt dat uit? 80% van de mensen hebben ook in die categorien geen kans...

Iemand van 75kg die 3.5w/kg trapt heeft nu ook niks te zoeken in een B race ook waar de toppers vaak 4.3w/kg sandbaggers zijn.
 
Maar dan hebben B’s en C’s totaal geen kans, en waarom zouden ze racen voor een 30ste plek?
Omdat ze een goede training willen?
In de kleinere koersen kan je als gemiddelde B trouwens echt wel lang mee met de A's hoor. Toch zeker als je wat explosiviteit hebt. Je kan ook voldoening halen uit het langer meegaan met de besten of je wattages zien verbeteren.

Zoals @Reverz zegt zijn er nu ook mensen die stoppen met racen omdat je mensen hebt die de boel zitten te belazeren. Vroeger had ik tijdens races geregeld ZP op staan, om tijdens de koers te checken wie de echte B's waren zodat ik wist wie te volgen en wie niet. Dat kan ook niet echt de bedoeling zijn.
 
Terug
Bovenaan