Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Nog altijd nachtmerries van die sggur klim dinsdag. Persoonlijk vind ik de korte races wel leuk, doe dan altijd 20 min warmup - race en 20 min cooldown. Is een goeie workout in de zone dat ik wil trainen, stem mijn andere trainingen dan wat af op het verloop.
Ze rijden mij er toch vaak los af in Zwift bij de A's :laugh:

Ze rijden mij er toch vaak los af in Zwift bij de A's :laugh:
Bij de A's heb je natuurlijk een enorme range; van gemotiveerde amateur tot (bijna-)pro.

Ik denk dat de meesten onder ons met de juiste motivatie zich wel kunnen opwerken tot de top van B en bodem van A. Voor de ene zal dat meer moeite kosten dan de andere en of het uiteindelijk ook iets waard is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Om mee te kunnen met de A's en te strijden voor de overwinning heb je toch ook wel echt aangeboren talent nodig.

Trainen op ons amateurniveautje moet je alleszins sowieso voor jezelf doen. Je gaat er geen fanclub mee aanleggen.

Ik rijd nog elke week de TTT met WTRL. Jammer genoeg schakelde Zwift zichzelf gisteren uit tijdens de rit (faulty Scotland update?), ik had dus nog wel zin in wat racen deze week.

3 rondjes watopia hilly it was. Zwifters kennen de start, meteen met het voorwiel omhoog, de kom op. 101 starters, boven waren we nog met 15. Dat was snel opgekuist! 7 A's, 6b's en euhh 2 c's 😂.
De rest van het rondje werd er erg traag gereden en was het wachten op de volgende klim. Daar gingen 4 A's aan de haal en bleven we nog met 9 man over in groep 2. Opnieuw zeer rustig bollen richting klim 3, strak tempo maar geen aanvallers noch gelosten.
Ik had niet echt veel zin in een sprint en aangezien we met een klein groepje onderweg waren heb je altijd de kans dat ze niet overeen komen. Na de sprint gingen we die korte kicker omhoog, uiteraard werd daar een stevig tempo opgelegd. Ik kwam als voorlaatste van het groepje boven, kon bergaf wat snelheid pakken en mezelf door de groep jagen, op de volgende kicker ben ik vol aan gegaan. Ff tot 10w en ik had direct een gat, vervolgens hopen dat ze niet vol beginnen draaien. Ik had al snel 3 seconde maar daar bleef het ook bij. Ik had op iets meer gehoopt. Afdalen richting de finish, kop in kas en trappen. Die gasten beginnen te sprinten, niet teveel kijken naar al die mannetjes met de meters onder hun naam achter je, ze komen korter en korter, aaaaah. 0,353 van een seconde over 😅. 3' aan 394w, dat deed pijn.
5e overall en eerste B, dat was not the easy way out. 260w average en 296w NP.

Laatst bewerkt:
Ik rijd nog elke week de TTT met WTRL. Jammer genoeg schakelde Zwift zichzelf gisteren uit tijdens de rit (faulty Scotland update?), ik had dus nog wel zin in wat racen deze week.

3 rondjes watopia hilly it was. Zwifters kennen de start, meteen met het voorwiel omhoog, de kom op. 101 starters, boven waren we nog met 15. Dat was snel opgekuist! 7 A's, 6b's en euhh 2 c's 😂.
De rest van het rondje werd er erg traag gereden en was het wachten op de volgende klim. Daar gingen 4 A's aan de haal en bleven we nog met 9 man over in groep 2. Opnieuw zeer rustig bollen richting klim 3, strak tempo maar geen aanvallers noch gelosten.
Ik had niet echt veel zin in een sprint en aangezien we met een klein groepje onderweg waren heb je altijd de kans dat ze niet overeen komen. Na de sprint gingen we die korte kicker omhoog, uiteraard werd daar een stevig tempo opgelegd. Ik kwam als voorlaatste van het groepje boven, kon bergaf wat snelheid pakken en mezelf door de groep jagen, op de volgende kicker ben ik vol aan gegaan. Ff tot 10w en ik had direct een gat, vervolgens hopen dat ze niet vol beginnen draaien. Ik had al snel 3 seconde maar daar bleef het ook bij. Ik had op iets meer gehoopt. Afdalen richting de finish, kop in kas en trappen. Die gasten beginnen te sprinten, niet teveel kijken naar al die mannetjes met de meters onder hun naam achter je, ze komen korter en korter, aaaaah. 0,353 van een seconde over 😅. 3' aan 394w, dat deed pijn.
5e overall en eerste B, dat was not the easy way out. 260w average en 296w NP.
Dit zijn de races die je bijblijven.

Zondagavond eens een wedstrijd meegereden, ik wou een uurtje km's maken op Zwift maar kwam ineens een wedstrijd tegen die 14min. later ging starten (mix van A,B,C en D blijkbaar).
Omdat ik er niets van ken die maar gewoon aangeklikt en gereden. Het bleken 8 rondjes op "Downtown Dolphin" te zijn. Parcourskennis (en Zwift) zou dus inderdaad handig zijn. Iemand wat basic video's die een deftige uitleg verschaffen?

Was wel fijn maar ik merk indoor wel dat de benen sneller moe zijn en de hartslag trager omhoog gaat tegenover buiten?

Op youtube zal je zo'n video's wel vinden neem ik aan.

Zoals je zegt is parcourskennis vrij belangrijk. Zo gek moeilijk is het niet om te weten waar er vol gas gereden zal worden. Hoe hoger het stijgingspercentage hoe harder er gefietst wordt, simpel. Op die plaatsen is het dus wel handig vooraan te zitten en vol mee te gaan, je benen sparen op zo'n moment valt echt af te raden. De kans dat je een veel langere inspanning gaat moeten leveren is groot. Hetzelfde bij de start, best gewoon 5 seconden 6 a 7w duwen zodat je meteen vooraan zit. Altijd vooraan proberen blijven kost natuurlijk ook krachten. Wat vrij goed werkt is je langzaam door de groep laten zakken, en als er een belangrijk punt aan komt ff heel kort een hoog wattage duwen om snel op te schuiven. Als het peloton aan 3,5w rijdt valt het echt af te raden om aan 4w proberen op te schuiven. Soms blijf je ook hangen achter een ander mannetje en duw je voor piet snot 4w. Kijken wanneer je mannetje door kan en wanneer niet is dus ook wel belangrijk. Duwen wanneer er ruimte is en inhouden wanneer de zee sluit.

Voor de rest valt er eigenlijk niet zo gek veel meer over te zeggen denk ik. Je trainer difficulty verlagen helpt ook wel om een egaler wattage te trappen en beter te draften. De meeste Zwift racers rijden onder de 30%.

Indoor zit je met de constante belasting op de spieren, buiten heb je al eens een bocht of is de groep niet verdwenen als je vijf seconden stopt met trappen. Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk binnen of buiten, alleen rijd ik buiten nooit zo intensief :D. Daarvoor moet je echt al koers gaan rijden.

ZwiftPower categorieën zijn ten grave gedragen, vanaf nu enkel nog Category Enforcement.
Gedaan met B rijder op ZP en A op Zwift. Ik had een iets feestelijker moment in gedachte om een A renner te worden op ZP :laugh:

Hopelijk pakken ze niet uw beste waardes ooit want dat is 370w op 20min bij mij. Gereden met mijn compleet foute rollen, wist ik zelfs al niet meer :lol:

Best wel een beetje raar. Ik heb altijd al A categorie gereden maar ben nu ineens een B volgens zwiftpower.

Gisteren trouwens deelgenomen aan de Team Electric Spirit Co. Tour Du Lac Nord.
4 races (1 iTT, 1 klimrit, 1 criterium en 1 langere rit) allemaal achter elkaar tussen 20u en 22u.
Daar werkten ze met andere categorieën (zwifracing.app) maar ik zit daar in Platium 2 waardoor ik in de hoogste categorie moest rijden.
Ondanks dat het wel goed in elkaar zat was er maar een klein deelnemersveld aanwezig (28 rijders).
Itt : 14de waar ik me toch wat opgeblazen heb in het begin (het gebrek aan warm up zal ook wel meegespeeld hebben)
Climb: 17de gok genomen om de gravel bike te nemen (was wel niet alleen) 2 man voorop en ik laatste van de achtervolgende groep
Crit: 16de. 1 iemand voorop met 2 seconden sprint met bijna het hele peloton
Long ride: 22ste op de 1ste beklimming moeten lossen en 15 km alleen gereden. Nog enkele mannen kunnen oprapen maar meer zat er niet in.
Het genomen als losrijden zodat ik tegen 22u klaar was. Douche pakken en bed in.

Zijn nog wel B's die ezc koersen winnen. Kan allemaal in zwift :laugh:
Er zijn profs die bijlange niet meekunnen met de A’s op zwift.
Hoeveelste werd Vocsnor op het WK? En dat is dan nog een prof die serieus inzet op indoor racen.

Koersen IRL is veel meer dan enkel maar het pure w/kg-verhaal van zwift.

Er zijn profs die bijlange niet meekunnen met de A’s op zwift.
Hoeveelste werd Vocsnor op het WK? En dat is dan nog een prof die serieus inzet op indoor racen.

Koersen IRL is veel meer dan enkel maar het pure w/kg-verhaal van zwift.
Ik heb hem zelfs al geklopt
Ok met rollen die me 50w gratis gaven maar dan ik was niet vol gegaan

Vanavond was de 20e TTT met mijn ploeg. 1 woord: warm 🥵!

Oorspronkelijk dachten we een zomerbreak te houden maar verschillende mensen wilden blijven rijden. Dus waarom ook niet, het blijft gewoon een geweldig goeie training. En ik rijd toch al 3 à 4x per week buiten dus 1x binnen voelt niet aan als een opoffering ofzo.

Maar nu dus een graad of 25 binnen in huis. De benen voelden vrij goed aan maar na 20' zakte mij hartslag nog amper wanneer ik in de draft zat. Tegen minuut 45' was ik volledig gekookt en raakte ik niet meer aan mijn normaal wattage op kop.
Naar volgende week toe eens uitkijken hoe ik mezelf wat beter kan koelen 😛

Oorspronkelijk dachten we een zomerbreak te houden maar verschillende mensen wilden blijven rijden. Dus waarom ook niet, het blijft gewoon een geweldig goeie training. En ik rijd toch al 3 à 4x per week buiten dus 1x binnen voelt niet aan als een opoffering ofzo.

Maar nu dus een graad of 25 binnen in huis. De benen voelden vrij goed aan maar na 20' zakte mij hartslag nog amper wanneer ik in de draft zat. Tegen minuut 45' was ik volledig gekookt en raakte ik niet meer aan mijn normaal wattage op kop.
df20p_1.jpg-1200x600-cb1c4ebc88.jpg

Ik snap het probleem, mijn waardes op Zwift zijn veel beter tot een graad of 15°. Eens je over de 20°C gaat geraak je nog moeilijk gekoeld, zonder dat je echt zo'n bouwdroger gaat zetten. :unsure:

De rollen buiten zetten (in de schaduw) ?
Ijsvest maar dat heb je wss niet :D

Terug
Bovenaan