Zwemmen

Dat is nogal een afstand die jij daar gaat afleggen, allemaal op je eigen grond. 😂

Wel, ik heb nu mijn zwemelastiek. Binnenkort komt mijn Wahoo fietstrainer ook wel es toe en als ik me dan nog een loopband aanschaf kan ik triathlonnen zonder een meter te bewegen :lol:

BG is toch wel een schitterend forum/community. Ik dacht nog, gegarandeerd is er ook een zwem-topic, en jawel hoor :).

Na 15 jaar eindelijk weer beginnen zwemmen. Kamp met behoorlijk overgewicht en mijn conditie is een ramp, maar er zijn ook maar weinig sporten die me interesseren. Zwemmen wel altijd graag gedaan en daarom sinds juli terug gaan zwemmen. Ik probeer 2x per week te gaan. Eerste paar keer gingen nog wat traag/moeizaam, maar ook omdat mijn tienerzoon mee was en hij nog niet zo heel goed kon zwemmen (nu al een pak beter ook). Maar na een paar weken zat ik toch al aan 2km in dik een uur tijd als zoon niet mee was. Ik herken het verhaal van @kingjulie in deze thread: ondanks slechte conditie en overgewicht zwem ik behoorlijk vlot vergeleken met de andere amateurs in het zwembad. Zwemmen lijkt me alleszins niet de meest inspannende sport die er is, en techniek lijkt zeer belangrijk (veel amateurs bij schoolslag houden hun hoofd boven water, of hebben een veel te snelle slag).

Anyway, enkele vragen:
* Ik zwem uitsluitend schoolslag, maar ben wel wat jaloers op de betere zwemmers die met crawl toch een serieus tempo halen. Crawl nooit echt goed gekunnen eigenlijk. Is dit nog deftig te leren op mijn leeftijd (50+) en zo ja, hoe dan best ? Is het nog zinvol van lessen te nemen ? Of moet dit ook doenbaar zijn via YouTube. Mijn schoolslag-techniek is ook een pak verbeterd recent door gewoon wat videos te bekijken en daarvan nog bij te leren - maar de basis was er natuurlijk wel al. Met crawl mis ik precies ook gewoon de kracht in mijn armen en krijg ik snel schouderpijn.
* Ik las dat sommige Fitbits ook zwemmen ondersteunen. Werkt dat goed inzake het registreren van je lengtes/afstand ? Of zijn er betere alternatieven ?

Natuurlijk is dat nog deftig te leren op je leeftijd. Eens horen of ze geen zwemlessen geven in je plaatselijk zwembad.

Hier in Bilzen bieden ze dat toch aan https://www.bilzen.be/zwemlessen-3.

Als je er zelf aan begint, is de wijze raad. Ga traag genoeg met je crawl. Je merkt heel snel dat dit dan minder belastend is voor borstspieren en schouders.

Ik zwem momenteel enkel crawl en met momenten werd ik ingehaald door mensen die schoolslag deden. Alles komt met oefenen.

* Ik las dat sommige Fitbits ook zwemmen ondersteunen. Werkt dat goed inzake het registreren van je lengtes/afstand ? Of zijn er betere alternatieven ?
Ik gebruik een Garmin 245 bij het zwemmen en dat gaat heel goed met weinig fouten. Fitbit zal wel een gelijksoortig alternatief hebben, veronderstel ik. Met Fitbit zie ik veel touchscreen en weinig knoppen. Geen idee of het goed werkt als je scherm nat is.

Iemand tips voor zwembril voor iets bredere/hogere neus. Al een paar getest en gepast (telkens wel speedo in de 30-40euro range), maar na 1.5j nooit echt mijn ding gevonden. Na 10-20 baantjes komt er water binnen als ik iets of wat fout beweeg/'rondkijk', zeker bij crawl. Het voelt alsof ter hoogte van neus nooit echt goed aansluit.

Momenteel van Aqua Sphere volgende modellen laten afkomen; Kayenne pro, Fastlane en Xceed om droog te testen in de hoop dat er iets tussen zit en de rest terug te sturen.

(is voor 3-4x week in binnenbad, telkens een uurtje; geen zotte triatlon-toestanden ofzo)

Momenteel van Aqua Sphere volgende modellen laten afkomen; Kayenne pro, Fastlane en Xceed om droog te testen in de hoop dat er iets tussen zit en de rest terug te sturen.

(is voor 3-4x week in binnenbad, telkens een uurtje; geen zotte triatlon-toestanden ofzo)
Had lang zelfde probleem als u. Kayenne Pro doet het goed hier.

Geen last van. Ik zwem toch nog relatief recht de eerste paar baantjes. Was hier effectief ook de eerste bril dat ietwat comfortabel zat.

Iemand ervaring met oortjes voor wat muziek bij het zwemmen?

Deze zijn ideaal, maar moeten van de States komen, dus nog wat douane gedoe en zo bij? Iets gelijkaardig in Europa te krijgen?

musthave: offline spotify playlist. Bluetooth werkt niet zo goed onder water, kan ik mee leven, maar ik heb geen zin om weer met individuele mp3's te gaan zitten prutsen.

Ik probeer elke dag een kilometer schoolslag te doen en twee/drie dagen per week dat tweemaal per dag. Momenteel in een bad van 20m, normaal gezien is het 25m maar het maakt niet uit: er is nul progressie en ik zit altijd rond onderstaande:

Z.png

Op zich geen slechte tijden voor iemand met een povere techniek (ademhaling is niet correct, veel te grote armbeweging, keertechniek is van den hond, beenbewegingen zijn wel krachtig maar technisch ook slordig, geen pullouts bij het keren, mijn hoofd ligt omhoog onder water, ...) maar frustrerend dat dat niet meer beter wordt. Ik heb het gevoel dat ik dat vrij simpel zwem, en als ik dan eens een ochtend 'doortrek' voor een betere tijd en precies voel dat ik fysiek moeite heb gedaan, kom ik toch weer rond die twintig minuten uit.

Ik heb al veel Youtubefilmpjes bekeken (Derek Maas en Fares Ksebati vind ik goed) en die dingen daarvan proberen te integreren, helaas met bijzonder weinig resultaat. Grootste probleem is de ademhaling schat ik, dubbele beenbeweging om te oefenen lukt wel maar na tien keer merk ik dat mijn ademhaling dan gewoon stokt en ik lucht tekort kom. Het korte ademhalen boven water lukt me niet om dan te combineren met de langere glijbeweging, ik moet te lang boven water zijn om in te ademen om comfortabel te zwemmen. Ik weet dat ik van mezelf daar paniekerig over ben, na twee pogingen tot pullouts denk ik zonder uitzondering dat ik ga verdrinken bijvoorbeeld.

Beetje vast op dit moment dus, ikzelf vind het spijtig want fysiek kan ik in mijn ogen moeiteloos percentagegewijs een brok van mijn tijd afdoen, maar het lukt me niet.

20’ vind ik toch al behoorlijk snel eigenlijk. Dus ik vermoed dat verdere progressie zal vereisen dat je coaching krijgt om je techniek nog te verbeteren, of dat je apart krachttraining doet. Maar ik ben maar een povere amateur in vgl met jou (wekelijks 1.5km op een uur of zo :) ).

EDIT: eens opgezocht en 20’ is inderdaad nog maar een gemiddeld niveau precies: https://swimminglevel.com/swimming-times/1000m-times .

Laatst bewerkt:
Dat lijken mij wel eerder tijden zijn voor crawl ipv schoolslag, crawl is toch een pak sneller.

Ter vergelijking: wereldrecord 200m crawl is 1min42 sec, wereldrecord 200m schoolslag is 2min05sec.

@Gavin : les lijkt me wel de beste optie ze zijn, al is 1000m schoolslag op 20min echt niet slecht. Als je focust op techniek, doe je dat dan 1000m aan een stuk? Of breek je dat dan op in blokken van 50/100m (of een veelvoud van 20 in jouw geval)? Het is veel makkelijker om enkele lengtes op een onderdeel te focussen, 30 sec pauze te nemen en opnieuw enkele lengtes te focussen.

Je zwemt heel wat kilometers per week, sterk!
Ik vraag mij ook af of je steeds 1 km aan een stuk zwemt?
Daar zou ik meer variatie insteken. Zowel in sets, als in snelheid.

Misschien dat je ademhaling tijdens het zwemmen fysiek/mentaal wat parten speelt. Adem je genoeg en langzaam uit? Dus de hele tijd dat je onder het water zit, langzaam uitademen. Niet alles in één keer uitademen, want dan ga je te snel willen lucht pakken.

@Gavin : les lijkt me wel de beste optie ze zijn, al is 1000m schoolslag op 20min echt niet slecht. Als je focust op techniek, doe je dat dan 1000m aan een stuk? Of breek je dat dan op in blokken van 50/100m (of een veelvoud van 20 in jouw geval)? Het is veel makkelijker om enkele lengtes op een onderdeel te focussen, 30 sec pauze te nemen en opnieuw enkele lengtes te focussen.
Het is 1000m aan één stuk maar ik merk inderdaad dat ik gewoon niet de focus of kunde heb om lang op techniek te focussen. 100/150m lukt wel en dan kost dat te veel moeite en ga ik terug over op mijn comfortabele slag. Het verschil in armbeweging is zelfs zo erg dat mijn horloge tijdens mijn focus schoolslag detecteert maar tijdens mijn "gewone slag" rugslag. :lol:

Je zwemt heel wat kilometers per week, sterk!
Ik vraag mij ook af of je steeds 1 km aan een stuk zwemt?
Daar zou ik meer variatie insteken. Zowel in sets, als in snelheid.

Misschien dat je ademhaling tijdens het zwemmen fysiek/mentaal wat parten speelt. Adem je genoeg en langzaam uit? Dus de hele tijd dat je onder het water zit, langzaam uitademen. Niet alles in één keer uitademen, want dan ga je te snel willen lucht pakken.
Wordt elke slag geademd en ik blaas continue uit, alleen denk ik iets te veel in het begin van de beenslag. Opnieuw: ik kan daarop letten maar da's niet zo comfortabel en na een paar lengtes zit ik daar weer half in de knoei. Niet zo makkelijk om al die gewoontes nog te veranderen.

Gisteren heb ik zo twee keer pauze genomen, en uiteindelijk kom ik dan weer op dezelfde tijd uit: net over de 20 met de pauzes erafgetrokken. Misschien gewoon eens wat opwarming doen en niet koud het bad in, 1000m vol zwemmen, en terug uit het bad zoals altijd zal ook al helpen!

Als je echt wilt versnellen zou ik die 20 min nu even los laten en focussen op specifieke onderdelen.

Dat kan zijn:

100m opwarming

- 1 lengte focus op ademhaling
- 1 lengte gewoon zwemmen
- 1 lengte focus op armbeweging
- 1 lengte gewoon zwemmen
pauze 30 sec, bovenstaande 10 x herhalen

100m cooldown

Dan zit je ook aan 1000m, het zal trager zijn dan nu, maar je kan echt korte stukken focussen op wat er beter moet. Als je alles tegelijk wilt veranderen of alles onmiddellijk voor lange stukken wilt focussen gaat dat toch niet.

Eigenlijk zal je het beste antwoord op je probleem vinden in het loop thread. Zwemmen is eigenlijk hetzelfde type inspanning en het probleem "ik kan mijn tijd niet verbeteren op de x afstand" is hetzelfde probleem als wat lopers hebben en is het antwoord eigenlijk ook van toepassing op dit. Elke loopcoach maakt schema met bepaalde type trainingen in: duurtraining, interval, tempoblokken. Ik zou eens kijken om dit ook toe te passen op je zwemtrainingen. Daarboven op heb je bij zwemmen ook wel nog het technische aspect, zoals je zelf zegt als je form shit is ligt de oplossing voor de hand. 😂 Ik moet eerlijk zijn: ik vind 2:00 echt nog wel een sterke tijd als je inderdaad een slechte ademhaling enzo hebt.

pauze 30 sec, bovenstaande 10 x herhalen
Ik heb dit als maatstaf genomen maar toch licht aangepast. Eens paar lengtes gewoon om erin te komen, dan per 200m met 30 seconden pauze. Die pauze helpt wel om op adem te komen, het verschil tussen lengte 10 en 11 voelde enorm ook al waren de tijden hetzelfde (meting pikt na de pauze iets te laat in). Best tevreden met hoe consistent de lengtetijden zijn:

s.png

Alleen nog te veel slagen voor zo een afstand he, los van de technische tekortkomingen. Dit samenduwen zonder pauze en toch al een minuutje eraf!

Eigenlijk zal je het beste antwoord op je probleem vinden in het loop thread. Zwemmen is eigenlijk hetzelfde type inspanning en het probleem "ik kan mijn tijd niet verbeteren op de x afstand" is hetzelfde probleem als wat lopers hebben en is het antwoord eigenlijk ook van toepassing op dit. Elke loopcoach maakt schema met bepaalde type trainingen in: duurtraining, interval, tempoblokken. Ik zou eens kijken om dit ook toe te passen op je zwemtrainingen. Daarboven op heb je bij zwemmen ook wel nog het technische aspect, zoals je zelf zegt als je form shit is ligt de oplossing voor de hand. 😂 Ik moet eerlijk zijn: ik vind 2:00 echt nog wel een sterke tijd als je inderdaad een slechte ademhaling enzo hebt.
Ik probeer ook 3x 5km per week te lopen en daar is de progressie gewoon makkelijker te merken. Ook veel simpeler te monitoren, loopbandje km/u hoger en kijken of ge het haalt, da's met zwemmen toch heel anders.

Terug
Bovenaan