Zwembaden: Ethisch, Ecologisch, Economisch?

mac-bc

Well-known member
Zwembaden. Leuk natuurlijk. De ultieme droom van de Vlaming die denkt dat hij het gemaakt heeft in het leven.

1) Ik merk dat er steeds meer privé-zwembaden worden geplaatst, en dus gevuld met (meestal) drinkwater, in tijden van steeds vaker voorkomende waterschaarste. Ik stel mij daar ethische vragen bij. Bijgevolg stel ik mij daar ook beleidsvragen bij. Want dat zou de logische stap moeten zijn, die onze politici nog moeten ontdekken blijkbaar.
* Ik mag hopen dat op dit soort buitensporige luxe een BTW-tarief geldt van 50%?
* En dat het buitensporig verbruik van water een aantal factoren duurder is dan het consumeren van drinkwater, zeker in de zomer?
* En dat er een actieve opsporing komt van illegale boorwaterputten met monsterboetes tot gevolg?

-> Neen, dat is 3 keer niet het geval. We baden opnieuw in decadente luxe, op de poef. Deze keer letterlijk te nemen.

2) Nog los van het ethische aspect rond onze planeet en het gebrek aan duurzaamheid, heb ik soms ook pedagogische vragen. Zelfs al kan je het allemaal perfect betalen en ook al zou het ethische aspect afgedekt zijn, moet je uw kinderen altijd alles geven? Tot en met een zwembad die permanent privaat tot hun beschikking staat? Met wat moet je uw (verwaande) kinderen op den duur nog verrassen? Waarom zou uw kind nog de deur uitgaan met een mini-paradijsje aan hun voeten?

3) En dan nog het ESTHetische aspect. Daarbij sluit ik me aan bij een eerdere post: vanaf dat de oppervlakte van uw zwembad een significant gedeelte van de oppervlakte van uw tuin beslaat, is het ronduit lelijk. Zoals onderstaand voorbeeld.
Als je een zwembad wilt om baantjes te trekken kan je kiezen voor een zwemkanaal

6.9_0.jpg
 
Laatst bewerkt:
De ultieme droom van de Vlaming die denkt dat hij het gemaakt heeft in het leven.
Je post klinkt een beetje zuur?


Je kan toch ook een zwembad willen omdat...je graag zwemt bijvoorbeeld?

+ Ik neem aan dat jij als alternatief zou zeggen ga naar een openbaar zwembad? Ik weet niet als je daar de laatste tijd nog geweest bent maar de sfeer is daar, minder dan optimaal laten we zeggen.
 
Zwembaden. Leuk natuurlijk. De ultieme droom van de Vlaming die denkt dat hij het gemaakt heeft in het leven.

1) Ik merk dat er steeds meer privé-zwembaden worden geplaatst, en dus gevuld met (meestal) drinkwater, in tijden van steeds vaker voorkomende waterschaarste. Ik stel mij daar ethische vragen bij. Bijgevolg stel ik mij daar ook beleidsvragen bij. Want dat zou de logische stap moeten zijn, die onze politici nog moeten ontdekken blijkbaar.
* Ik mag hopen dat op dit soort buitensporige luxe een BTW-tarief geldt van 50%?
* En dat het buitensporig verbruik van water een aantal factoren duurder is dan het consumeren van drinkwater, zeker in de zomer?
* En dat er een actieve opsporing komt van illegale boorwaterputten met monsterboetes tot gevolg?

-> Neen, dat is 3 keer niet het geval. We baden opnieuw in decadente luxe, op de poef. Deze keer letterlijk te nemen.

2) Nog los van het ethische aspect rond onze planeet en het gebrek aan duurzaamheid, heb ik soms ook pedagogische vragen. Zelfs al kan je het allemaal perfect betalen en ook al zou het ethische aspect afgedekt zijn, moet je uw kinderen altijd alles geven? Tot en met een zwembad die permanent privaat tot hun beschikking staat? Met wat moet je uw (verwaande) kinderen op den duur nog verrassen? Waarom zou uw kind nog de deur uitgaan met een mini-paradijsje aan hun voeten?

3) En dan nog het ESTHetische aspect. Daarbij sluit ik me aan bij een eerdere post: vanaf dat de oppervlakte van uw zwembad een significant gedeelte van de oppervlakte van uw tuin beslaat, is het ronduit lelijk. Zoals onderstaand voorbeeld.
1) Waarom is een zwembad een buitensporige luxe, en een tuin niet? De ene zwemt graag, de andere werkt graag in de tuin. Beide hebben evenveel luxe...

2) Ge kunt uw kinderen misschien verrassen met niet-materiële dingen... Ik zou denken dat jij daar voorstander van bent?
 
Zwembaden. Leuk natuurlijk. De ultieme droom van de Vlaming die denkt dat hij het gemaakt heeft in het leven.

1) Ik merk dat er steeds meer privé-zwembaden worden geplaatst, en dus gevuld met (meestal) drinkwater, in tijden van steeds vaker voorkomende waterschaarste. Ik stel mij daar ethische vragen bij. Bijgevolg stel ik mij daar ook beleidsvragen bij. Want dat zou de logische stap moeten zijn, die onze politici nog moeten ontdekken blijkbaar.
* Ik mag hopen dat op dit soort buitensporige luxe een BTW-tarief geldt van 50%?
* En dat het buitensporig verbruik van water een aantal factoren duurder is dan het consumeren van drinkwater, zeker in de zomer?
* En dat er een actieve opsporing komt van illegale boorwaterputten met monsterboetes tot gevolg?

-> Neen, dat is 3 keer niet het geval. We baden opnieuw in decadente luxe, op de poef. Deze keer letterlijk te nemen.

2) Nog los van het ethische aspect rond onze planeet en het gebrek aan duurzaamheid, heb ik soms ook pedagogische vragen. Zelfs al kan je het allemaal perfect betalen en ook al zou het ethische aspect afgedekt zijn, moet je uw kinderen altijd alles geven? Tot en met een zwembad die permanent privaat tot hun beschikking staat? Met wat moet je uw (verwaande) kinderen op den duur nog verrassen? Waarom zou uw kind nog de deur uitgaan met een mini-paradijsje aan hun voeten?

3) En dan nog het ESTHetische aspect. Daarbij sluit ik me aan bij een eerdere post: vanaf dat de oppervlakte van uw zwembad een significant gedeelte van de oppervlakte van uw tuin beslaat, is het ronduit lelijk. Zoals onderstaand voorbeeld.

1. Luxetarief, verhoogde BTW, ... Dat is exact wat we moeten doen. Nog meer belasten. Alles wordt al belast. Kunnen we dan op kant en klare maaltijden ook een verhoogde BTW doorvoeren? Die mensen zijn lui en zouden verse groenten moeten kopen en koken. Tevens gaan we dan verspilling tegen. Er zijn ook ecologische zwemvijvers trouwens. Mensen met zwembaden dragen ook extra bij door hogere stroomkosten, stimuleren economie door jobgelegendheid voor aanleg/onderhoud zwembad, etc etc. Er zijn trouwens tal van systemen om je zwembad aan te vullen met regenwater.

2. Het pedagogisch aspect? Van een mug een olifant maken. Als je kind anders in de maatschappij zou staan omdat je een zwembad in je tuin hebt liggen, stel ik me meer vragen bij je opvoedingsethiek dan bij uw keuze om een zwembad aan te leggen. Ik ken genoeg mensen met aanzienlijke vermogens waar ze net hun kinderen harder aanpakken op vlak van werkethiek, net omdat de ouders er zo hard voor hebben moeten knokken en om hun klaar te stomen. Wil je iets? Ga er dan voor werken, het komt niet uit de lucht gevallen of het groeit niet aan de bomen.

3. Esthetisch? Sinds wanneer zijn subjectieve argumenten van enige relevantie in dergelijke argumentatie?

Even wat advies; als je hier echt passioneel over bent, lijkt het me opportuun om je te verzetten tegen deze erbarmelijke decadente luxe uitspattingen door zelf een statement te maken... DON'T GET A SWIMMING POOL, dat zal ze allemaal poepje leren!
(we weten spijtig genoeg hoe goed je je eigen principes eert, ik herinner me de grote schande van salariswagens maar dan zelf met eentje rondtuffen. Zelfde met het vliegtuig nemen. Zijn allemaal degoutante egocentrische mensen maar dan ook zelf op het vliegtuig stappen. You always have a choice maar blijkbaar kies je in die gevallen toch ook liever voor de zaken die je financieel beter uitkomen dan voor je principes. WHAT A MAN, altijd roepen van de zijlijn maar de principes en levenswijze die je anderen verwijt niet zelf naleven. Indrukwekkend zeg.)
 
Laatst bewerkt:
De inconvenient truth vertellen en daardoor verguisd worden door het volk die alleen maar denkt aan zijn eigen kortzichtige voordeeltjes op kap van de rest van de planeet en de volgende generaties. Verrassend.

Aan decadentie ging ook het Romeinse Rijk ten onder.

Je post klinkt een beetje zuur?


Je kan toch ook een zwembad willen omdat...je graag zwemt bijvoorbeeld?

+ Ik neem aan dat jij als alternatief zou zeggen ga naar een openbaar zwembad? Ik weet niet als je daar de laatste tijd nog geweest bent maar de sfeer is daar, minder dan optimaal laten we zeggen.
Ik heb het langs een kant wel gedaan voor mijn kinderen om geweldige zwemzomers te beleven met hun vrienden in een veilige omgeving zonder de kans ergens tegen een mes of een vuist aan te lopen in een of ander provinciaal zwemdomein.

Aan jullie posts te lezen zijn jullie zelf al lange tijd niet meer in een openbaar zwembad geweest en zijn jullie heel erg bang gemaakt door een aantal krantenartikels te lezen vanuit uw fauteuil. Met als oplossing voor dat imaginair gevaar: de segregatie. Komt helemaal goed.

Vergeet de omheining met prikkeldraad en CCTV niet.

1) Waarom is een zwembad een buitensporige luxe, en een tuin niet? De ene zwemt graag, de andere werkt graag in de tuin. Beide hebben evenveel luxe...
Dus ik moet nu aantonen waarom een zwembad meer luxe is dan... een tuin? Hoezo?
2) Ge kunt uw kinderen misschien verrassen met niet-materiële dingen... Ik zou denken dat jij daar voorstander van bent?
Dus diegenen die een zwembad bouwen voor hun kinderen zeggen aan diegene die de ethische aspecten daarvan aanhaalt, dat hij zijn kinderen moet verrassen met niet-materiële dingen?

Kijk eens aan. Als dat de logica is, dan denk ik dat wij in een ander parallel universum leven.

Deze discussie leidt nergens naar. Sorry dat ik jullie pleziertjes heb onderbroken. Trek het jullie niet aan, maar dat deden jullie al niet dus dat zal wellicht geen probleem zijn.
 
Laatst bewerkt:
De inconvenient truth vertellen en daardoor verguisd worden door het volk die alleen maar denkt aan zijn eigen kortzichtige voordeeltjes op kap van de rest van de planeet en de volgende generaties. Verrassend.

Aan decadentie ging ook het Romeinse Rijk ten onder.




Aan jullie posts te lezen zijn jullie zelf al lange tijd niet meer in een openbaar zwembad geweest en zijn jullie heel erg bang gemaakt door een aantal krantenartikels te lezen vanuit uw fauteuil. Met als oplossing voor dat imaginair gevaar: de segregatie. Komt helemaal goed.

Vergeet de omheining met prikkeldraad en CCTV niet.


Dus ik moet nu aantonen waarom een zwembad meer luxe is dan... een tuin? Hoezo?

Dus diegenen die een zwembad bouwen voor hun kinderen zeggen aan diegene die de ethische aspecten daarvan aanhaalt, dat hij zijn kinderen moet verrassen met niet-materiële dingen?

Kijk eens aan. Als dat de logica is, dan denk ik dat wij in een ander parallel universum leven. Ik schrik van niets meer.

Dus de overlast van de jongeren is imaginair? Fake nieuws gesteund door de privézwembadlobby?
 
Zwembaden. Leuk natuurlijk. De ultieme droom van de Vlaming die denkt dat hij het gemaakt heeft in het leven.

1) Ik merk dat er steeds meer privé-zwembaden worden geplaatst, en dus gevuld met (meestal) drinkwater, in tijden van steeds vaker voorkomende waterschaarste. Ik stel mij daar ethische vragen bij.
Ik hoop dat ik mijn latere zwembad gewoon met regenwater en een bakje natriumcarbonaat kan vullen om het weinig bufferende vermogen van regenwater op te vangen.
Bijgevolg stel ik mij daar ook beleidsvragen bij. Want dat zou de logische stap moeten zijn, die onze politici nog moeten ontdekken blijkbaar.
* Ik mag hopen dat op dit soort buitensporige luxe een BTW-tarief geldt van 50%?
Net zoals op luxediners, op cafe gaan (hoeveel water wordt er niet verspild bij het maken van allerlei dranken, van bier tot frisdrank!), luxewagens, groter dan nodige huizen, etc.
* En dat het buitensporig verbruik van water een aantal factoren duurder is dan het consumeren van drinkwater, zeker in de zomer?
Dat is er, namelijk het comforttarief dat na een bepaalde hoeveelheid gerekend wordt en dubbel zo duur is als hetgeen onder de limiet.
Die limiet is trouwens vrij hoog, 30 kuub per domicilie + 30 kuub per bewoner. Wij hadden vorig jaar een verbruik van 20 kuub drinkwater.
* En dat er een actieve opsporing komt van illegale boorwaterputten met monsterboetes tot gevolg?
Je gaat je zwembad niet vullen met boorputwater, t zal rap gedaan zijn met de pret.
Maar ik snap je punt naar watervoorziening en gebruik hier wel een beetje.
2) Nog los van het ethische aspect rond onze planeet en het gebrek aan duurzaamheid, heb ik soms ook pedagogische vragen. Zelfs al kan je het allemaal perfect betalen en ook al zou het ethische aspect afgedekt zijn, moet je uw kinderen altijd alles geven? Tot en met een zwembad die permanent privaat tot hun beschikking staat? Met wat moet je uw (verwaande) kinderen op den duur nog verrassen? Waarom zou uw kind nog de deur uitgaan met een mini-paradijsje aan hun voeten?
Er is niets mis met een goede thuis willen voor uw kinderen.
3) En dan nog het ESTHetische aspect. Daarbij sluit ik me aan bij een eerdere post: vanaf dat de oppervlakte van uw zwembad een significant gedeelte van de oppervlakte van uw tuin beslaat, is het ronduit lelijk. Zoals onderstaand voorbeeld.
Da's een geheel subjectieve mening die niet echt iets bijdraagt hier.
 
Dus ik moet nu aantonen waarom een zwembad meer luxe is dan... een tuin? Hoezo?
Jij geeft toch geld uit om een tuin te hebben. Je kan toch perfect leven zonder tuin, genoeg publieke parken? Ik heb jarenlang zonder tuin geleefd. Dat is toch evengoed puur luxe, dus de waarde van een tuin moet 50% belast worden?
Dus diegenen die een zwembad bouwen voor hun kinderen zeggen aan diegene die de ethische aspecten daarvan aanhaalt, dat hij zijn kinderen moet verrassen met niet-materiële dingen?

Kijk eens aan. Als dat de logica is, dan denk ik dat wij in een ander parallel universum leven. Ik schrik van niets meer.
Ik verras mijn dochter door onverwacht een dag verlof te nemen en een hele dag vrij te nemen voor haar.
Of ik verras mijn dochter door haar van school te komen halen en op bezoek te gaan bij de grootouders.
Ik verras mijn dochter niet door haar een zwembad te ontzeggen om haar dan te moeten verrassen met ... speelgoed? Volgens mij zijn uw kinderen verwaand als de enige manier waarop je ze tevreden kan houden, het geven van materiële dingen is.

Ik vermoed trouwens dat wij inderdaad in een parallel universum leven.
 
Dus diegenen die een zwembad bouwen voor hun kinderen zeggen aan diegene die de ethische aspecten daarvan aanhaalt, dat hij zijn kinderen moet verrassen met niet-materiële dingen?

Kan je zelf je eigen draad nog wat volgen aub? Het is al zot genoeg op zich zonder dat je nog eens zelf je eigen hersenkronkels al niet meer kan volgen.

Je stelt de vraag waarmee je die "verwaande" kinderen die luxe als zwembaden hebben, nog gaat verrassen. @anders. antwoordt DAARop.
 
Soit, altijd en overal weer hetzelfde. Een thread waarin iemand informatie vraagt, @mac-bc komt weer binnenrushen met zijn bombastische dramaposts die nul ter zake doen betreffende het onderwerp en de hele thread gaat weer naar de kloten. Voor de elvendertigste keer weer hetzelfde verhaal.

Kunnen we hier ergens een "mac-bc haat de dingen" thread maken waar hij kan fulmineren tegen whatever nu weer in de smaak van de dag is om op te kakken, zodat de rest van het forum zijn gang kan blijven gaan? @Loser of andere supermods?
 
Een tuin, mits goed aangelegd, is natuurlijk wel een grotere meerwaarde voor fauna/flora dan een chloorbad he :p
De sleutel is nuanceren.
Iemand met een chloorbad en 1 kind, heeft ook een aanzienlijk kleinere ecologische voetafdruk dan iemand met 4 kinderen zonder zwembad.
Wie is dan eigenlijk de echte boeman voor de planeet? Het juiste antwoord is: hetgeen maatschappelijk door veel mensen niet aanvaardbaar is.

Je kan zelfs CO2 neutrale zwembaden aanleggen of zwemvijvers.

Dus de overlast van de jongeren is imaginair? Fake nieuws gesteund door de privézwembadlobby?
Ja, ge moogt diene Willy Naessens echt ni onderschatten. Das white collar maffia.

De inconvenient truth vertellen en daardoor verguisd worden door het volk die alleen maar denkt aan zijn eigen kortzichtige voordeeltjes op kap van de rest van de planeet en de volgende generaties. Verrassend.

Aan decadentie ging ook het Romeinse Rijk ten onder.




Aan jullie posts te lezen zijn jullie zelf al lange tijd niet meer in een openbaar zwembad geweest en zijn jullie heel erg bang gemaakt door een aantal krantenartikels te lezen vanuit uw fauteuil. Met als oplossing voor dat imaginair gevaar: de segregatie. Komt helemaal goed.

Vergeet de omheining met prikkeldraad en CCTV niet.


Dus ik moet nu aantonen waarom een zwembad meer luxe is dan... een tuin? Hoezo?

Dus diegenen die een zwembad bouwen voor hun kinderen zeggen aan diegene die de ethische aspecten daarvan aanhaalt, dat hij zijn kinderen moet verrassen met niet-materiële dingen?

Kijk eens aan. Als dat de logica is, dan denk ik dat wij in een ander parallel universum leven.

Deze discussie leidt nergens naar. Sorry dat ik jullie pleziertjes heb onderbroken. Trek het jullie niet aan, maar dat deden jullie al niet dus dat zal wellicht geen probleem zijn.
Jij bent duidelijk de verlichte geest, de rest, sheeple.

Zolang een zwembad op een maximaal ecologisch verantwoorde wijze wordt aangelegd, moet dat gewoon kunnen en is daar verder weinig mis mee.

Oja, zwembaden zijn in de praktijk goed voor maximaal 1% van de waterconsumptie in Vlaanderen en dat in het SLECHTSTE scenario.
''In tijden van extreme droogte voelt het daarom enigszins gek aan om massaal privézwembaden aan te leggen, maar volgens professor hydrologie en waterbouwkunde Patrick Willems (KU Leuven) blijft de impact op de problematiek relatief beperkt.''

Combineer dat met steeds betere technieken zoals verwarmen met zonnepanelen, verwarmen via afgiftespoelen die zonlicht direct omzetten in hitte, aanvullen van zwembad met regenwater, ... En in de praktijk valt het allemaal goed mee. Zolang er voldoende grondwater kan aangevuld worden omdat niet alles gebetonneerd is, it's all fine.

Kunnen we hier ergens een "mac-bc haat de dingen" thread maken waar hij kan fulmineren tegen whatever nu weer in de smaak van de dag is om op te kakken, zodat de rest van het forum zijn gang kan blijven gaan? @Loser of andere supermods?
+1, zo een thread, grote fan.
 
Laatst bewerkt:
De sleutel is nuanceren.
Iemand met een chloorbad en 1 kind, heeft ook een aanzienlijk kleinere ecologische voetafdruk dan iemand met 4 kinderen.
Wie is dan eigenlijk de echte boeman?
Ah, maar ik heb ook een zwemvijver hoor, ik wou zelf maar wat nuanceren :)

Nog wat meer nuance, er stoomt dagelijks een absurde hoeveelheid drinkwater weg via het net. Natuurlijk geen reden voor de consument om te gaan verspillen, maar kan het wel wat beter kaderen

 
Ah, maar ik heb ook een zwemvijver hoor, ik wou zelf maar wat nuanceren :)

Nog wat meer nuance, er stoomt dagelijks een absurde hoeveelheid drinkwater weg via het net. Natuurlijk geen reden voor de consument om te gaan verspillen, maar kan het wel wat beter kaderen

Op zich is dat wel water dat opnieuw opgepompt kan worden, in tegenstelling tot wat wegvloeit door de riolering natuurlijk (om niet de indruk te wekken dat de hele verhardingsproblematiek minder erg wordt).

Nu goed, zwembaden, ik heb er niets mee maar ik vind het nogal belachelijk een of ander specifiek luxegoed aan (uit de originele post) 50% btw te belasten want...ja, wat eigenlijk? Dat drinkwater infeite te goedkoop is, daar kan ik me ook in vinden (ik denk dat het comfortarief hier 4 EUR/1000 liter is, dat is toch objectief laag), maar al die andere argumenten lijken me weer het verwarren van eigen mening met rationele argumenten.
 
Aan jullie posts te lezen zijn jullie zelf al lange tijd niet meer in een openbaar zwembad geweest en zijn jullie heel erg bang gemaakt door een aantal krantenartikels te lezen vanuit uw fauteuil. Met als oplossing voor dat imaginair gevaar: de segregatie. Komt helemaal goed.

Vergeet de omheining met prikkeldraad en CCTV niet.
Vorige zomer nog een paar keer gedaan, 4 van de 5 keer wel een vervelende situatie gehad (en dat gaat dan van een voetbal die tegen uw hoofd vliegt terwijl ge in de zon ligt tot marginale die uw vriendin naroepen terwijl je er langs loopt).

Denk niet dat mijn buren zo blij gaan zijn als ik een prikkeldraad door hun living trek.

Verder, is het niet tijd om eens wat hulp te zoeken? Op het werk&studie topic geef je aan non-stop gek te worden, en op praktisch elk ander topic lig je met mensen in de clinch. Als dit forum je uitlaatklep is en voor de rest gaat alles a-okay, top. Maar als je zo dagelijks door het leven moet huppelen lijkt het me toch niet echt aangenaam.
 
Dus de overlast van de jongeren is imaginair?
99% van jouw perceptie strookt niet met de realiteit, daar ben ik vrij zeker van.
Fake nieuws gesteund door de privézwembadlobby?
Neen.

Een maand geleden is De Blaarmeersen in Gent wéken aan een stuk regelmatig in het nieuws geweest. Ik was toevallig diezelfde weekends ter plaatse. Een enorme politiemacht, patrouilles, honden, ... Maar niets gezien, zelfs geen verbale agressie of iets dat ook maar in de buurt kwam. Laat staan meegemaakt. Laat staan fysieke agressie. Niets.
Welke incidenten zijn nu eigenlijk daadwerkelijk gebeurt? Wat jonge moslims die een meisje in monokini hebben beledigd. Moet keihard aangepakt worden. Maar in perspectief geplaatst: in het lokaal dorpscafé heb je meer kans om een vechtpartij te zien dan aan de Blaarmeersen.

Maar wat blijft er hangen in de kopjes? Blaarmeersen = GEVAAR! Jammer.

Groetjes,
iemand die er nochtans vrij rechtse meningen op nahoudt over law & order, politie meer macht wil geven om in te grijpen, vindt dat politiegeweld quasi onbestaande is in onze West-Europese maatschappij, enzovoort. Maar ook iemand die weigert om te capituleren als maatschappij door ons allemaal angstig terug te trekken in onze eigen tuintjes, met de kop diep in het zand voor alles wat "daarbuiten" gebeurt. En dat is tevens ook de reden waarom ik vind dat criminaliteit keihard moet aangepakt worden.

Maar we wijken af. Ik heb mijn ethische standpunten op tafel gegooid. Sommigen zijn er totaal niet mee bezig, anderen blijkbaar wel. Dat is al beter dan mijn verwachtingen. Ik wil dit topic voor de rest niet kapen.
 
Terug
Bovenaan