Zwembaden: Ethisch, Ecologisch, Economisch?

Heb jij vroeger nooit een plastieken zwembad in uw hof gehad? Na zelfs 1 dag actief gebruik maken van zo'n zwembadje is dat compleet vol met zand, gras, insecten en wat nog allemaal.
Dan kan je ofwel met een netje dat gras en de insecten eruit vissen of je vult het opnieuw met water. Tegenwoordig zou ik sneller opteren voor zo'n netje, maar in de good ol' days 25-30 jaar geleden was dat voetje op de rand zetten om het water te laten weglopen en de volgende dag gewoon opnieuw vullen.
Ik gebruik hetzelfde zwembadje nu al 3j; chloordispenser erin tegen de algen en 1x per week idd met het netje erdoor waardoor ik het water pas na 4-6 weken moet verversen.
En ze leren er niet van te drinken leren ze vanzelf met die chloortablet. 🤷‍♀️
 
Dan zijn uw kindjes een pak properder dan ik en mijn broers waren destijds. Dat was continue van op het gras lopen en springen in dat zwembad, als er dan maar 1x per week met een netje doorgegaan werd, zat er na enkele dagen meer gras dan water in :laugh:
 
Een zwembad steken en je eigen 'domein' zo goed mogelijk uitrusten past natuurlijk ook perfect in het huidige maatschappijbeeld. Waarom investeren mensen bijvoorbeeld in een homecinema terwijl je evengoed naar de bioscoop kan gaan?

Wij zijn een week terug van vakantie in een luxeresort op Ibiza, verre van goedkoop. Wel als je dan ervaart dat je daar tussen een zeker niveau van mensen zit die zich weten te gedragen dan is de 'shock' des te groter als je hier een recreatiedomein, openluchtzwembad of het strand van Blankenberge/Oostende betreedt.

Er zijn gewoon meer en meer mensen en situaties hier de laatste tijd waar ik liever niet mee in contact kom, dus een veilig domein voorzien voor jezelf en/of je kinderen in de vorm van het plaatsen van een zwembad past perfect binnen dat plaatje.
 
Dan zijn uw kindjes een pak properder dan ik en mijn broers waren destijds. Dat was continue van op het gras lopen en springen in dat zwembad, als er dan maar 1x per week met een netje doorgegaan werd, zat er na enkele dagen meer gras dan water in :laugh:
Mijn zwembadje staat op het terras en niet in het gras, dat zal al het grootste verschil zijn. 😁
 
Mijn zwembadje staat op het terras en niet in het gras, dat zal al het grootste verschil zijn. 😁

Heb je dan iets onder het zwembadje om de bodem te verzachten? Afin, ik heb al 20 jaar niet meer naar zwembadjes gekeken dus tegenwoordig is dat misschien standaard, maar de zwembadjes van vroeger moest je niet op stenen ondergrond zetten als je er in wou springen.
 
Heb je dan iets onder het zwembadje om de bodem te verzachten? Afin, ik heb al 20 jaar niet meer naar zwembadjes gekeken dus tegenwoordig is dat misschien standaard, maar de zwembadjes van vroeger moest je niet op stenen ondergrond zetten als je er in wou springen.
Ik heb er idd een mat onder liggen... En mijn terras bestaat uit tegels en geen scherpe steentjes. 😁
 
Ik heb er idd een mat onder liggen... En mijn terras bestaat uit tegels en geen scherpe steentjes. 😁

Tegels zijn steen genoeg zeker qua hardheid, en sowieso een plastiek zwembad op scherpe steentjes zetten, lijkt me een recept voor een kortlevend zwembad hehe dus dat was niet mijn bedoeling.
Maar in dit geval snap ik wel hoe je 4-6 weken met hetzelfde water kan doen in een plastieken zwembad. Die van ons stond in het midden van de tuin, de buren langs 1 kant hadden lindebomen en langs de andere kant stonden er koeien in de weide. Dat was dus elke dag veel gras, wat zand, zo'n lindenbloesem en een hoop vliegen dat in het water terechtkwam. Zeker met 6 kinderen :laugh:
 
Ik gebruik hetzelfde zwembadje nu al 3j; chloordispenser erin tegen de algen en 1x per week idd met het netje erdoor waardoor ik het water pas na 4-6 weken moet verversen.
En ze leren er niet van te drinken leren ze vanzelf met die chloortablet. 🤷‍♀️
Hier ook chloortablet en af en toe het grootste vuil uit scheppen. En een afdekzeil dat ik onder het zwembad liggen heb. als ze erin spelen ligt dat volledig open en is dat hun vlak waar ze op kunnen lopen. 's avonds plooi ik dat dicht over het bad zodat het min of meer afgesloten is. En als ze toch nog van het zeil komen heb ik ze geleerd om even in een emmer water te stappen voor ze het zwembad in gaan zodat het meeste vuil toch weer van hun voeten is. Zo kan ik dat wel enige tijd goed houden, maar ik moet er al eens wat bij vullen omdat er met de glijbaan te veel water uit gespetst is.
 
Wanneer mensen bepaalde zaken zelf niet kunnen veroorloven zoals verre vliegtuigreizen, zwembaden, cruises, grote woningen en dure wagens, dan kraken ze tegenwoordig die zaken nogal snel af onder het mom van 'ecologisch niet verantwoord of 'slecht voor het klimaat'. Dan moet dat plots allemaal extreem zwaar belast of zelfs verboden worden, dan zijn ze ineens voor het klimaat of ecologisch bewust.

Bij dat nieuwsartikel over dat grootste cruiseschip ter wereld onlangs las je ook een hele hoop reacties in de trant van "ze moesten dit verbieden want het is ecologisch niet verantwoord". Dat zijn dan vaak dezelfde mensen die enkele nieuwsberichten eerder nog zitten te schieten op de klimaatherstelwet.
Cruises kan je aan echt betaalbare prijzen vinden, dus daar zal het gros van de commentaren niet uit jaloezie voortkomen.
 
Cruises kan je aan echt betaalbare prijzen vinden, dus daar zal het gros van de commentaren niet uit jaloezie voortkomen.
En wie weet dat? Voor 99% van de mensen is een cruise iets extreem duur dat enkel voor de rijken is.
Heel veel van die kritieken zijn wel uit jaloezie hoor.
 
En wie weet dat? Voor 99% van de mensen is een cruise iets extreem duur dat enkel voor de rijken is.
Heel veel van die kritieken zijn wel uit jaloezie hoor.
99%? Die cruise rederijen maken ook wel af en toe reclame die gericht is op de gewone mens, met behapbare prijzen.
Dat 99% dat niet zou weten lijkt mij straf.

En daarbij zijn cruise schepen echt wel ongelofelijk vervuilend. Nog een graadje erger dan vliegen.
 
Ik vind dat de mensen zelf mogen beslissen waar ze hun geld aan spenderen.

Misschien ben ik te liberaal, het zij zo.

Ik zou zelf op 52° NB geen zwembad aanleggen, wegens de meeste tijd van 't jaar onbruikbaar.
 
Onze dochter is nu 3j, en de tuin is veel te klein voor een zwembad, maar wij hebben zo'n ouderwetse blauwe schelp, een zandbak. De afgelopen droge periode ging die elke dag open. Ene helft waar het zand in zit, de bovenste helft kreeg 4 emmers water, en daarmee zat dat vol genoeg.

Dat water is sowieso na 1 dag spelen vuil. Opnieuw met een emmer (intussen nog maar 3 ofzo) eruit scheppen, en dat kap ik in de planten/mini-moestuin. Elke dag opnieuw. No problem.

Zo'n Intex, geen fan van door onze kat. 1 zomer geprobeerd, was de eerste dag al kapot door de kat die eens kwam klauwen.
 
99%? Die cruise rederijen maken ook wel af en toe reclame die gericht is op de gewone mens, met behapbare prijzen.
Dat 99% dat niet zou weten lijkt mij straf.

En daarbij zijn cruise schepen echt wel ongelofelijk vervuilend. Nog een graadje erger dan vliegen.
Er is natuurlijk terechte kritiek op cruise schepen (niet enkel ecologisch). Maar dat neemt niet weg dat de kritiek wel vaak start vanuit jaloezie.
 
Ik vind dat mensen hun geld mogen uitgeven aan wat ze willen.
Het is de taak van de overheid om te zorgen dat milieu-en klimaatdoelstellingen gehaald worden.
Zolang ze maar niks verbieden en niet aan mijn centen zitten met meer belastingen natuurlijk.
Het is namelijk niet aan de overheid om te bepalen of wat IK doe ok is voor milieu en klimaatdoelstellingen. Alleen wat de rest van de maatschappij doet. Ik ben namelijk liberaal. Ofzo. Wat was de ideologie ook weer waar ik als rijke middenklasser het meest geld voor mezelf hou? Aja toch liberaal? Awel dan ben ik zeker liberaal. En de threadstarter is duidelijk jaloers op mijn zielloos fermettebestaan en mijn verwende Reuzegom-in-wording-rotkinderen.
 
Er is natuurlijk terechte kritiek op cruise schepen (niet enkel ecologisch). Maar dat neemt niet weg dat de kritiek wel vaak start vanuit jaloezie.
Dat denk ik toch niet hoor. Het is gewoon vaak storend het lawaai en zwavelstank die van die schepen voort komt. Het geeft ook een lompe indruk en neemt veel zicht weg. Mensen zien liever bescheiden jachten. Mensen houden niet van hoge appartementsblokken.Het merendeel van de mensen haat ook Amerikaanse pickups op onze wegen. Dat komt heus niet uit jaloezie, om jaloers te zijn moet je het zelf willen.

Maar terug on topic, ik begrijp zeer goed dat mensen voor een eigen zwembad kiezen. Openbare zwembaden vind ik altijd een marteling.

Ik heb toch wel wat smetvrees, het idee dat er iemand van buiten mijn gezin in hetzelfde water zwemt en met zijn blote schimmelvoeten op die tegels loopt, brrr. Die chloorgeur, jik zeg. En dan zwijgen we nog over het publiek dat aangetrokken wordt door openluchtzwembaden op warme zomerdagen...
 
18.000 liter/dag dat ze moeten bijvullen. Das ook geen goed voorbeeld qua bezuinigingen op water.
 
18.000 liter/dag dat ze moeten bijvullen. Das ook geen goed voorbeeld qua bezuinigingen op water.
Dat is dus 1080 kuub deze zomervakantie. Dat gemeentebestuur geeft toch ook het goeie voorbeeld.
 
Dat is dus 1080 kuub deze zomervakantie. Dat gemeentebestuur geeft toch ook het goeie voorbeeld.
Een druppel op een hete plaat met wat er weg lekt in heel Vlaanderen. En dat per dag...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/19/elke-dag-lekt-180-miljoen-liter-drinkwater-weg/

Niet zo duidelijk of lekken binnenshuis daar ook mee in becijferd zitten of niet. Maar gezien ze vooral naar de maatschappijen zou het wel kunnen dat het enkel de buizen onder straat zijn.
 
Terug
Bovenaan