Zuid-Korea

fixthis

Active member
Volgend jaar in het najaar staat Zuid-Korea op de programma.
Nog geen thread van gezien.
Bij deze dus alle tricks & tips welkom
 
Ben enkel in Seoul geweest. Afhankelijk van je interesses valt er veel te doen natuurlijk.
- Een uitstapje naar de Noord-Koreaanse tunnels en de JSA in de DMZ is wel interessant.
- Het oorlogsmuseum met ook aandacht voor het Belgisch/Luxemburgse bataljon
- Bezoekje aan de Lotte World-toren met het 6de hoogste observatieplatform in de wereld. Onderaan bevindt zich een supergroot winkelcentrum met ook cinema's. Daarnaast is er ook een groot indoor amusementspark (Lotte world).
- OV is gemakkelijk. Metro was toen ik er was vergelijkbaar met die van Londen. Best wel op voorhand een kaartje met de lijnen downloaden
 
Deze zomer een tiental dagen naar Zuid-Korea geweest. Gezien de tijd van het jaar heel warm en hier en daar wat regen, maar we hebben het overleefd. Najaar zal perfect zijn.

Uitstappen:
Seoul is ideaal gelegen voor daguitstappen.
  1. DMZ-JSA: enkel met een gegidste groep. Wij hadden VIPtravel. We hadden plaats op de zeldzame tour naar JSA, maar de dag ervoor had een Amerikaanse soldaat het in zijn hoofd gestoken om met een touristengroep de grens over te steken. Bijgevolg is/was de JSA gesloten voor touristen.
  2. Suwon: met metro of trein te bereiken en een heel mooie omwalling/fort + paleis.
  3. Natuurparken: Bukhansan NP is in Seoul zelf. Wij hebben gekozen voor een daguitstap naar Seoraksan NP (2.5-3 uur rijden met een operator, maar heel mooie natuur). In het najaar hebben ze meer tours vanuit Seoul, gezien door de herfst alles mooi gekleurd is.

Seoul zelf kan je zeker enkele dagen spenderen.
We hebben een templestay gedaan in Jikjisa. Deze ligt niet ver een KTX-station.
Gyeongju hebben we als tweede stad gedaan. De oude hoofdstad van het Silla-koninkrijk. Een groot en mooi openluchtmuseum.

Meer dan dit hebben we niet gedaan door onze beperktere reisduur.

Tips:
  1. Google Maps en Apple kaarten werken niet: Naver is een goede app om te navigeren. Ook om metro-verplaatsingen te bepalen (routes, haltes,...)
  2. We kochten een Datasim kaart op voorhand bij KT (25 euro onbeperkte data voor 10 dagen).
  3. Koop een Tmoney card (of een Korea Tour Cardlink ). Hier kan je geld opzetten voor metro, taxi,... Werkt heel makkelijk.
  4. Gebruik de Google translate app om via de camera van je GSM borden, menukaarten, .... te kunnen lezen. Zeker buiten Seoul is dit wel soms nodig.
  5. KTX: hogesnelheidstreinen. Kosten niet al te veel geld en je wint er heel veel tijd mee. Je kan 30 dagen voor een treinrit deze zaken al bestellen op de website.
  6. Onze VISA kaart (een Gold van Keytradebank) werkte niet om grote bedragen te betalen (een paar honderd euro voor de hotels bijvoorbeeld). Dit kwam, vermoed ik, doordat ze in Korea geen pincode vragen en daardoor de bank dit uit veiligheid blokkeert. Misschien kan een Revolut kaart wel lukken. We haalden dan gewoon cash af in ATM's (omdat je daar wel een pincode moet invullen) en betaalden zo dan de hotels. Voor de rest geen problemen gehad met betalen. Zelfs taxi's etc allemaal via VISA of Tmoney.
Indien meer vragen, schiet maar raak. Het zit nog heel vers in het geheugen.
Alleszins een topland, met vriendelijke mensen en lekker eten!
 
Laatst bewerkt:
Zeker de avondmarktjes doen, echt de max. Dongdaemun, Myeongdong,..
Eten is er in 't algemeen een slag goedkoper dan hier, uiteraard afhankelijk waar je gaat. Vaak zit je met verschillende restaurants in 1 appt, tot zelf in de kelderverdiepingen. Daar is het vaak ook het minst toeristisch en kan je voor een appel en een ei enorm goed eten, met enorm veel zijgerechten.

Wij zijn ook een paar dagen in Busan geweest, met de KTX vanuit Seoul. Er is daar een uitgaansbuurt die oneindig lijkt, wel vnl. jonge mensen/studenten, maar ook groepen 'bussiness'-gasten die zich na het werk samen met de baas gaan bezatten :p Grappig om zien wel. Daar kan je ook goed eten voor weinig geld (tteokbokki restaurants kan ik aanraden).

Voor de rest zijn de grote trekpleisters hier wel opgenoemd. Ons hotel in Seoul was in Insadong, nog een vrij toeristische buurt. Openbaar vervoer is enorm goed geregeld, je kan op verschillende plaatsen een metro/bus-kaart met simkaart-in-één aankopen (is hier al eens vernoemd, zie ik). Ik kan ook de Naver maps app aanraden. Ook een ETA nodig voor Korea, kan soms nogal tricky zijn om dat betaald te krijgen met de kredietkaart, dus begin er op tijd aan.

Paar dingen die wij nodig gedaan hebben in Seoul: Gyeongbokgung paleis, het Nationaal Museum, Changdeokgung, naar de Seoul tower geweest en Namsang park, Hanok village.
 
Momenteel is er geen ETA nodig voor België (en andere Westerse landen), ze willen blijkbaar toeristen aantrekken.

Voor 10 dagen betaalden we, met een vlucht van 900 euro pp,voor 2 personen iets van een 4200 euro voor alles (vlucht, verplaatsingen, eten, hotels, uitstappen, souveniers,…)

We logeerden in eenvoudige maar goede hotels, streetfood afgewisseld met simpele restaurantjes, buiten Seoul taxi’s en KTX genomen, paar daguitstappen met touroperators,… Als je wil, kan het wat goedkoper.
 
Het eiland Jeju is ook een aanrader als je er de tijd voor hebt, kan met een relatief goedkope binnenlandse vlucht vanuit Seoul. Ichulbong (sunrise peak) is ferm de moeite. Voor de rest zou ik zoveel mogelijk nationale parken met de bekendste hikes doen als dat je ding is. Al die routes zijn meestal goed onderhouden en de natuur en uitzichten zijn prachtig.
 
Thx voor de tips allen ik heb er al wat aan had.

Voor japan had ik in de tijd zo ne pocketwifi besteld, ook verkrijgbaar in korea vermoed ik?
Welke maatschappij hebben jullie genomen om te vliegen? Op dit moment vooral naar LOT aan zien
 
Bij ons was het begin dit jaar met Etihad vanuit Brussel -> Seoul, met overstap in Abu Dhabi. Was toen ~600eur.
 
Thx voor de tips allen ik heb er al wat aan had.

Voor japan had ik in de tijd zo ne pocketwifi besteld, ook verkrijgbaar in korea vermoed ik?
Welke maatschappij hebben jullie genomen om te vliegen? Op dit moment vooral naar LOT aan zien
Ik kan enkel over m'n terugvlucht spreken, maar dat was met Air China van Seoul over Chengdu naar Parijs.
Afhankelijk waar je woont, is't zeker de moeite om ook andere luchthavens te bekijken als vertrek/eindpunt.
Ik weet dat ik 200 euro goedkoper af was door op Parijs te vliegen. Heb gewoon nog een ticketje voor de Thalys moeten kopen voor 35 euro en ik was thuis.
 
Ik ben ook van plan om volgend jaar in oktober te gaan. Momenteel bezig met een lijst van locaties dat ik wil bezoeken en tips aan het op te stellen.
Ooit hetzelfde gedaan voor mijn reis naar Japan en dat was heel handig.
 
Laatst bewerkt:
Thx voor de tips allen ik heb er al wat aan had.

Voor japan had ik in de tijd zo ne pocketwifi besteld, ook verkrijgbaar in korea vermoed ik?
Welke maatschappij hebben jullie genomen om te vliegen? Op dit moment vooral naar LOT aan zien
Ik heb KLM gekozen en vertrek volgende maand +/- 650 euro heen en terug.
Is via Amsterdam, maar wel vanuit Brussel geboekt.

Ja pocketwifi is ook verkrijgbaar in Korea.
Al leert mijn research nu, dat veel in Korea op koreaanse nummers werkt en het mss beter is sim kaart te nemen.
Ben dat nu wat grondiger aan het uitzoeken.
 
...maar de dag ervoor had een Amerikaanse soldaat het in zijn hoofd gestoken om met een touristengroep de grens over te steken
Wait, wut? Moet je daarvoor niet een mijnenvelden en machinegewerengeschut door?

Dat zou menig touristen toch wel moeten afschrikken als er daar een paar ontploffen en neergemaaid worden, vermoed ik.
 
Ik heb KLM gekozen en vertrek volgende maand +/- 650 euro heen en terug.
Is via Amsterdam, maar wel vanuit Brussel geboekt.

Ja pocketwifi is ook verkrijgbaar in Korea.
Al leert mijn research nu, dat veel in Korea op koreaanse nummers werkt en het mss beter is sim kaart te nemen.
Ben dat nu wat grondiger aan het uitzoeken.
is dat dan een binnenlandse vlucht brussel-ams? wast niet goedkoper rechtstreeks ams-seoul?
 
is dat dan een binnenlandse vlucht brussel-ams? wast niet goedkoper rechtstreeks ams-seoul?
Ik had de thalys optie gekozen, omdat zo korte vlucht echt verboden zou moeten zijn.
terug vlucht al paar keer herboekt geweest, en is uiteindelijk wel een korte vlucht van ams->brussel, wat echt belachelijk is.

Nee rechstreeks Amsterdam was niet goedkoper, was zelfs pak duurder. Het exacte verschil weet ik niet meer.

Heeft er iemand ervaring met een credit kaart waarbij geen kosten betaald moeten worden, behalve exchange rate?
 
Ik had de thalys optie gekozen, omdat zo korte vlucht echt verboden zou moeten zijn.
terug vlucht al paar keer herboekt geweest, en is uiteindelijk wel een korte vlucht van ams->brussel, wat echt belachelijk is.

Nee rechstreeks Amsterdam was niet goedkoper, was zelfs pak duurder. Het exacte verschil weet ik niet meer.

Heeft er iemand ervaring met een credit kaart waarbij geen kosten betaald moeten worden, behalve exchange rate?
thx, tis omda ik gratis met de trein ga dat ik het vraag.

Bedoel je om geld af te halen met de kredietkaart? Dan ga da niet bestaan vrees ik.
 
Wait, wut? Moet je daarvoor niet een mijnenvelden en machinegewerengeschut door?

Dat zou menig touristen toch wel moeten afschrikken als er daar een paar ontploffen en neergemaaid worden, vermoed ik.

De tour gaat naar de JSA, waar je echt tot net aan de grens gaat.

Wiki

Daar heeft de persoon de grens overgestoken en sindsdien hebben ze hem niet meer gezien...
 
De tour gaat naar de JSA, waar je echt tot net aan de grens gaat.

Wiki

Daar heeft de persoon de grens overgestoken en sindsdien hebben ze hem niet meer gezien...
Sjees, hoe dom kun je zijn.

Als er 1 land is waar je echt niet "don't fuck with the rules" moet doen, is het wel Noord Korea. Ik zou er van mijn leven nooit naartoe gaan omdat het nu eenmaal een land is waar mensenrechten en dergelijk niet tellen. Onlangs ook nog beelden gezien van iemand die ontsnapt richting zuid-korea. Dieje mens is ook amper de oversteek overleeft omdat ze die geraakt hebben met machinegeweren. De soldaten van z-korea konden hem net net de grens oversleuren.
 
Terug
Bovenaan