Zou jij je job blijven doen moest je met de lotto winnen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brt
  • Startdatum Startdatum

Zou jij je job blijven doen moest je met de lotto winnen?

• ja

• ja, deeltijds

• nee, een andere job

• nee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ben nu 3 maanden thuis geweest (morgen terug beginnen 🙃). Anderhalve maand op reis en anderhalve maand thuis zitten klussen (ons verdiep is nog helemaal af dus werk genoeg). Mij toch zeker niet verveeld. Moest ik een jaar thuis zijn houd ik me ook zeker nog bezig. Heb wel de routine/hou vast nog steeds van 3 kleine kinderen en een huis renovatie, dus al te veel luieren zit er zoiezo niet bij.

Als je echt echt rijk bent ga je toch niet zelf liggen prutsen in en rond het huis. Dat laat je doen terwijl je in je sauna zit of in je zwembad ligt te dobberen.
Ik kan ook moeilijk stilzitten, maar er zijn buiten werken wel genoeg plezante dingen om te doen lijkt me. Als ik thuis iets doe leg ik me eigenlijk nooit een deadline op, ik werk wel door tot het af is. Maar of dat 1 week of 3 weken is deert niet zo bvb.
Op het werk is dat toch altijd anders.

Hopen hobby's, vrienden, sociale verplichtingen, reisplannen,... Maar dat zijn dingen die kunnen naast de werkuren, in de weekends of tijdens het verlof. Ik heb geen hobby's waarmee ik pakweg 8 uur per dag wil bezig zijn, 5 dagen per week. Daarvoor dient mijn job.
Ik denk wel dat je 3 weken vrije tijd tussen 2 jobs door niet kan vergelijken met definitief vrij zijn... je gaat toch wel een manier vinden om die tijd in te vullen? Enfin, er zullen mensen zijn die gewoon niks meer doen en doodongelukkig worden maar er zullen evengoed veel mensen zijn die nieuwe dingen uitproberen en nieuwe passies ontdekken en daar dan hun tijd in investeren. Dat hoeft niet de volledige 40u (reken maar 50u incl. commutes etc) te zijn aan 1 iets, dat kunnen ook veel verschillende dingen zijn op een dag: wat sporten, iets koken, beetje iets doen in den hof... en allemaal op het gemak wat morgen heb je gewoon weer een volledige dag om te doen exact wat jij wil i.t.t rush rush rush in het weekend want in de week is er naast 40u werk, 10u commuting en andere verplichtingen weinig ruimte om nog dingen te doen waar je echt voldoening uit haalt...

Als je echt echt rijk bent ga je toch niet zelf liggen prutsen in en rond het huis. Dat laat je doen terwijl je in je sauna zit of in je zwembad ligt te dobberen.
Ik kan ook moeilijk stilzitten, maar er zijn buiten werken wel genoeg plezante dingen om te doen lijkt me. Als ik thuis iets doe leg ik me eigenlijk nooit een deadline op, ik werk wel door tot het af is. Maar of dat 1 week of 3 weken is deert niet zo bvb.
Op het werk is dat toch altijd anders.
Waarom niet? Als dat nu u lang leven is? En je kan dat doen zonder de stress, zonder deadlines, zonder zorgen over tijd of geld?
Zelfde met den tuin, ja: ge kunt daar iemand voor laten komen die op een paar uur tijd uwen tuin volledig op orde zet... of ge doet dat zelf als dat is waar je voldoening uit haalt.

Waarom niet? Als dat nu u lang leven is? En je kan dat doen zonder de stress, zonder deadlines, zonder zorgen over tijd of geld?
Zelfde met den tuin, ja: ge kunt daar iemand voor laten komen die op een paar uur tijd uwen tuin volledig op orde zet... of ge doet dat zelf als dat is waar je voldoening uit haalt.

Omdat je zoveel leukere dingen kan doen en een goede professional dat waarschijnlijk gewoon beter kan.
Al is hetgeen ikzelf doe meestal wel goed gedaan, ik doe er enkel veel langer over.

Nu, als je echt niks anders te doen hebt, dan ben je na een jaar ook wel klaar wss.

Ik denk wel dat je 3 weken vrije tijd tussen 2 jobs door niet kan vergelijken met definitief vrij zijn... je gaat toch wel een manier vinden om die tijd in te vullen? Enfin, er zullen mensen zijn die gewoon niks meer doen en doodongelukkig worden maar er zullen evengoed veel mensen zijn die nieuwe dingen uitproberen en nieuwe passies ontdekken en daar dan hun tijd in investeren. Dat hoeft niet de volledige 40u (reken maar 50u incl. commutes etc) te zijn aan 1 iets, dat kunnen ook veel verschillende dingen zijn op een dag: wat sporten, iets koken, beetje iets doen in den hof... en allemaal op het gemak wat morgen heb je gewoon weer een volledige dag om te doen exact wat jij wil i.t.t rush rush rush in het weekend want in de week is er naast 40u werk, 10u commuting en andere verplichtingen weinig ruimte om nog dingen te doen waar je echt voldoening uit haalt... Waarom niet? Als dat nu u lang leven is? En je kan dat doen zonder de stress, zonder deadlines, zonder zorgen over tijd of geld?
Bij mij enkele nieuwe hobby's die ik heb opgenomen de voorbije 5 jaar: hardlopen (incl marathontrainingen), duiken, padel, koken, een tiental actieve reizen (gaande van backpacken in Tajikistan tot camperen in Groenland bij -20gr), verhuurwoning opkopen en renoveren, ... Dat zijn allemaal dingen die ik kan combineren met een fulltime job. Ik doe ze allemaal graag, maar kan me echt niet inbeelden dat ik gelukkig zou worden door mij nu fulltime aan die zaken te gaan toewijden. Ik kan gerust nog nieuwe hobby's erbij bedenken die ik wel graag zou doen, maar niet fulltime.

Ik vergelijk het met een reis van 1,5 maand die ik vroeger in Australië heb gemaakt. Het was top, maar op het einde had ik zin om terug in mijn gewone werkleven terecht te komen met vaste uren en de vaste verplichtingen erbij.

Ik denk dat ik terug zou gaan studeren - op't gemakske wel - en met een deel van dat geld iets zou willen opstarten. Soort van café annex boekhandel annex ontmoetingsplaats. Uitstekende bieren van 't vat, mooie selectie sterke drank en wijn, boeiende selectie aan boeken (ook tweedehands) en een gezellig zaaltje waar af en toe een schrijver aan het woord komt of een proeverij wordt gehouden en waar leeskringen samenkomen.

Maar voor ik dat allemaal zou gaan doen zou ik toch nog gewoon blijven werken en eens héél goed nadenken wat ik écht met mijn leven wil.

Ik weet ook niet of ik gelukkiger zou zijn met 1 miljoen in plaats van 100 miljoen. Dat laatste bedrag is vulgair veel.

Voor mij maken de “saaie” dingen de leuke beter. Als het leven alleen maar uit hoogtepunten bestaat gaan die ook vervelen op termijn.

Mogelijks, maar dan kan je alsnog een bouwgrond kopen en je ding doen :p.

Ik weet ook niet of ik gelukkiger zou zijn met 1 miljoen in plaats van 100 miljoen. Dat laatste bedrag is vulgair veel.
Maar het eerste is wel wat weinig om te stoppen met werken en niet iets wat sowieso onbereikbaar is met werken. Moest ik dat nu al hebben zou het het leven wel makkelijker maken, maar ik zou niet denken aan stoppen met werken.
Het is afhankelijk van je leeftijd/stage in je leven gewoon niet genoeg om van te leven tot je de pijp aan Maarten geeft.

Maar het eerste is wel wat weinig om te stoppen met werken en niet iets wat sowieso onbereikbaar is met werken. Moest ik dat nu al hebben zou het het leven wel makkelijker maken, maar ik zou niet denken aan stoppen met werken.
Het is afhankelijk van je leeftijd/stage in je leven gewoon niet genoeg om van te leven tot je de pijp aan Maarten geeft.
Met je eerste zin raak je wel een beetje de essentie: beschouw je je werk als een "noodzakelijk kwaad"? Het is niet realistisch te verwachten dat iedereen in de mogelijkheid is om van zijn passie zijn werk te maken, waarbij het financiële amper een incentive is. Als je genoeg geld hebt is de kans ook groot dat je gaat stoppen met je huidige werk. Vraag is wel wat je dan gaat doen en dat kan niemand voor een ander uitmaken.

Met 1 miljoen heb je inderdaad niet genoeg geld om te stoppen met werken, maar ik weet niet of dat voor mij een noodzakelijk "doel" is in mijn leven, dat stoppen met werken. Met die 1 miljoen kan ik mijn huis tot in de puntjes afwerken en het overgrote merendeel van dat geld investeer ik, waardoor dat geld een mooi rendement oplevert. Dat zou me enorm veel financiële gemoedsrust geven.

100 miljoen is een stressfactor op zich. Niet dat ik het zou afwijzen, maar dat verandert een leven heel radicaal. 1 miljoen doet dat ook voor iemand met een mediaan inkomen. Je zou je huis meteen kunnen afbetalen en jezelf 1,5k/maand hypotheek uitsparen (maar fiscaal minder interessant) en dat is voor de meeste mensen al een héél welgekomen financiële verlichting.

Laatst bewerkt:
Omdat je zoveel leukere dingen die JIJ leuker vindt kan doen en een goede professional dat waarschijnlijk gewoon beter KAN.
Al is hetgeen ikzelf doe meestal wel goed gedaan, ik doe er enkel veel langer over.

Nu, als je echt niks anders te doen hebt, dan ben je na een jaar ook wel klaar wss.
Dat zeg je omdat je dat zelf niet graag doet. Ik heb kameraden die niet liever doen dan just dat... stuur die een week op vakantie en die mannen zijn na 2-3 dagen zo zenuwachtig als iets omdat ze "niks" kunnen doen.

En een goeie professional kan het beter... met de nadruk op het woordje KAN. De praktijk leert dat 80-90% allerhande shortcuts gebruikt om zo snel mogelijk te werken en dus marges zo groot mogelijk te houden maar dat de kwaliteit daar danig onder te lijden heeft. Wij hebben onze bouw wind-/waterdicht laten zetten en hebben dat van redelijk dichtbij opgevolgd: mannekes... als ge sleutel op de deur koopt en ge houdt het zelf niet in de gaten tijdens de werken, ge wordt gewoon opgelicht.

Maar zijn punt klopt wel deels dat in een maatschappij waar "9 to 5" zowat de standaard is, het niet noodzakelijk veel extra quality time oplevert met vrienden en familie als jij niet gaat werken en zij wel allemaal.

Uhm, er zijn nog altijd veel zaken die je kan doen waar je niemand anders voor nodig hebt, hoor. Blijven werken omdat al de rest werkt en je anders niks kan doen is toch al het zwakste argument dat ik hier al heb zien passeren. :ROFLMAO:

Uhm, er zijn nog altijd veel zaken die je kan doen waar je niemand anders voor nodig hebt, hoor. Blijven werken omdat al de rest werkt en je anders niks kan doen is toch al het zwakste argument dat ik hier al heb zien passeren. :ROFLMAO:
Ik las dat niet als een argument om te blijven werken.

Dat zeg je omdat je dat zelf niet graag doet. Ik heb kameraden die niet liever doen dan just dat... stuur die een week op vakantie en die mannen zijn na 2-3 dagen zo zenuwachtig als iets omdat ze "niks" kunnen doen.

En een goeie professional kan het beter... met de nadruk op het woordje KAN. De praktijk leert dat 80-90% allerhande shortcuts gebruikt om zo snel mogelijk te werken en dus marges zo groot mogelijk te houden maar dat de kwaliteit daar danig onder te lijden heeft. Wij hebben onze bouw wind-/waterdicht laten zetten en hebben dat van redelijk dichtbij opgevolgd: mannekes... als ge sleutel op de deur koopt en ge houdt het zelf niet in de gaten tijdens de werken, ge wordt gewoon opgelicht.

Ik doe zo een dingen die ik kan wel graag en mijn kwaliteit is wel goed. Ik blijf proberen tot het goed is.
Mss beter lezen eerst vooraleer je 80% hetzelfde zegt als ikzelf.

Ik doe zo een dingen die ik kan wel graag en mijn kwaliteit is wel goed. Ik blijf proberen tot het goed is.
Mss beter lezen eerst vooraleer je 80% hetzelfde zegt als ikzelf.
Ik leg een nuance die jij niet maakt. Jij maakt de veronderstelling dat de kwaliteit van een aannemer min of meer evengoed is dan wat je zelf kan. Dat klopt gewoon vaak niet. Jij maakt er zuiver een time VS money verhaal van omdat je kwaliteit gelijkwaardig inschat waardoor je altijd met geld zou moeten betalen als je genoeg hebt. De realiteit is dat de kwaliteit voor veel dingen achteruit zal gaan en dat het dus minstens een 3way street is. En dan negeren we dus nog persoonlijke interesses van mensen die niet liever doen.

80%? Nee, niet close... dan heb je het niet goed begrepen.

Werken is een bezigheid. Voor veel mensen een vorm van zingeving ook al doen ze het niet met hun volle goesting.
Enkel maar vrije tijd, daar gaan veel mensen ongelukkig van worden ook al denken ze van niet....

Werken is een bezigheid. Voor veel mensen een vorm van zingeving ook al doen ze het niet met hun volle goesting.
Enkel maar vrije tijd, daar gaan veel mensen ongelukkig van worden ook al denken ze van niet....
Valt te zien zeker, als gij uw vrije tijd genoeg kunt opvullen met tal van zaken die u niet bankroet gaan maken bwa..

Voor mij is werken alleen maar omdat ik geld nodig heb.

Valt te zien zeker, als gij uw vrije tijd genoeg kunt opvullen met tal van zaken die u niet bankroet gaan maken bwa..
Voor mij is werken alleen maar omdat ik geld nodig heb.
Waarom zoek je dan eigenlijk geen andere job? Allé, dat zou ik toch doen mocht ik in jouw situatie zitten.

Waarom zoek je dan eigenlijk geen andere job? Allé, dat zou ik toch doen mocht ik in jouw situatie zitten.
Omdat dat allemaal gemakkelijk gezegd is. Zonder de eventuele impact op het inkomen nog maar gezwegen, want de garantie dat je gelijkaardig gaat verdienen in die andere job heb je niet.

Het feit dat je uw job met een smile kan doen elke dag opnieuw is uitzonderlijk. Leuk om naar te streven, maar de mensen die dit echt kunnen stellen lijken mij echt nog wel de minderheid.
Ik doe mijn job ook graag, maar er zijn ook zaken waarvan ik blij zou zijn dat ik er dan vanaf was.

Kan ik me best in vinden - en dat is imo ook niet uitzonderlijk, al kan je ook in de politiek gaan - eveneens een uitstekend middel tegen verveling, je kan er 70 jaar actief zijn zonder ook maar iets nuttig te verwezenlijken en tegelijk bergen werk verzet hebben :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan