Zonnepanelen Topic

Onze omvormer is vanmiddag geïnstalleerd. Morgen komen ze de digitale teller installeren. Volgens de technieker moest ik de installatie inactief zetten als ze met die digitale teller komen. Moet ik anders een prosumenten tarief betalen voor die ene dag?

Onze omvormer is vanmiddag geïnstalleerd. Morgen komen ze de digitale teller installeren. Volgens de technieker moest ik de installatie inactief zetten als ze met die digitale teller komen. Moet ik anders een prosumenten tarief betalen voor die ene dag?
Nee, omdat je anders stroom op jouw kast zet en die technieker van Fluvius zal dat niet zo leuk vinden.

Bij afwezigheid van netspanning schakelt de omvormer ook gewoon los van het net, dus de technieker zou er niet veel van merken. Maar goed, isoleren met een extra manuele schakelaar is beter uiteraard.

on a side note: 7 maart montagemateriaal besteld, nog altijd maar de helft ontvangen. Verwachtte levertermijn van de meeste cruciale componenten: 02/08 :help:

Mijn panelen staan al een maand in de kelder. :(

Laatst bewerkt:
Vandaag ergens een uitbreiding gedaan op een plat dak waar al 5 jaar zonnepanelen lagen.
Ik was altijd sceptisch over je zonnepanelen reinigen, maar deze waren wel echt bedekt onder stof/zand/pollen.
Halfuurtje met een natte doek en een emmer proper gemaakt, dag en nacht verschil. Of het qua opbrengst veel uitmaakt kan ik niet checken, maar het zou me verbazen mocht dit geen positief effect hebben.

Op plat dak is om de 3 jaar reinigen niet overbodig inderdaad vanwege de lage hellingshoek.
Als het stof en de vuiligheid aan tot de zonnecel opbouwt, maak je in principe schaduw op die cel, met de gevolgen voor de string dus.

Vandaag ergens een uitbreiding gedaan op een plat dak waar al 5 jaar zonnepanelen lagen.
Ik was altijd sceptisch over je zonnepanelen reinigen, maar deze waren wel echt bedekt onder stof/zand/pollen.
Halfuurtje met een natte doek en een emmer proper gemaakt, dag en nacht verschil. Of het qua opbrengst veel uitmaakt kan ik niet checken, maar het zou me verbazen mocht dit geen positief effect hebben.
Met gewoon water gedaan? Ik heb daar de gekste dingen over gelezen dat je zelfs schade daarmee zou kunnen hebben.

'k Heb de omvormer uitgezet (sowieso om te werken) en gewoon een emmer water met een microvezeldoek.

Het internet maakt vaak je kop zot, geen idee waarom gewoon water schadelijk zou kunnen zijn voor panelen die dag en nacht in weer en wind liggen.

Ik heb nu een Eneco zon & wind flex abonnement voor elektriek en gas. Gaan zij mij dan automatisch een abonnement voor elektriciteit afname/teruggave aanbieden? Ik moet hiervoor niets te doen? Blijkbaar kan je dit ook bij een aparte leverancier afsluiten? Is dit aangereden? Op de VREG test scoort Eeneco alleszins niet goed en komt deze niet bovenaan in de results.

Is regen water?

• Het water dat je gebruikt voor de schoonmaak mag bovendien geen kalk bevatten. Maak in plaats daarvan gebruik van je osmosewater. Dit is gedemineraliseerd water in haar puurste vorm en dus zonder kalk. Dit soort water is bij verschillende schoonmaakwinkels te koop.

Vervuiling op zonnepanelen manifesteert zich als volgt:
Van brandschone toestand treedt er geleidelijk aan vervuiling op, met een stijging die ongeveer rechtevenredig is met het aantal dagen zonder regen. Na (veel) regen of een goede plensbui spoelt het gros van het vuil eraf, maar niet alles. Dat residu krijg je er alleen af met cleaning. Die hoeveelheid residu is heel verschillend van omgeving tot omgeving, industriële processen en uitlaatgassen in de buurt kunnen daar bijvoorbeeld een flinke film achterlaten die niet wegspoelt met regen.

Het is dus heel genuanceerd. Maar het feit dat er al systematisch heel wat wegspoelt met regenbuien, maakt dat systematische cleaning van zonnepanelen nooit echt doorgebroken is. Meestal is het sop (de kost) de kolen (extra opbrengst) niet waard, tenzij bij zeer lokale vervuilingsbronnen waarvan sprake hierboven. Of wanneer de contractuele afspraken rond performance in een onderhoudscontract in het gedrang dreigen te komen, wordt ook al eens een extra cleaning gedaan. Maar voor particulieren geldt dat uiteraard niet.

Laatst bewerkt:
'k Heb de omvormer uitgezet (sowieso om te werken) en gewoon een emmer water met een microvezeldoek.

Het internet maakt vaak je kop zot, geen idee waarom gewoon water schadelijk zou kunnen zijn voor panelen die dag en nacht in weer en wind liggen.

Weet dat dat het niet per se veiliger maakt om aan de PV-modules te werken. Die panelen blijven sowieso spanning opwekken van zodra er licht op valt, of die omvormer nu aanstaat of niet. Ok, er zal geen stroom meer vloeien maar die gevaarlijke spanning blijft wel aanwezig.

Niet dat dat veel uitmaakt want er kan weinig gebeuren als je gewoon de bovenkant van uw PV-modules reinigt, maar als je dan toch voorzorgsmaatregelen wil nemen dan kun je het beter gewoon 's avonds laat doen.

Klopt allemaal wat je zegt, maar het maakt het alleszins niet onveiliger. Er blijft spanning op, maar de stroom is al weg.

Ik was er ook niet specifiek om te reinigen, dat lijkt me nog altijd de moeite niet. Maar ik wou dus gewoon meegeven dat panelen toch vuiler kunnen worden dan ik verwachtte.

Laatst bewerkt:
De stroom die naar je omvormer stroomt is ook het probleem niet he. Het is de stroom die ontstaat door het spanningsverschil over jouw lichaam (naar de aarde of de andere pool van het paneel), en die blijft evengoed aanwezig van zodra je twee foute draadjes aanraakt.

Die stroomt vloeit wel als jij de foute dingen aanraakt hoor 😉.

Dus zoals Mac zei: doe het dan in de ochtend of in de avond. Of met de lamp in de nacht 😂

1 kabel en een geaard chassis is al genoeg 🫣
In geval van isolatiefout dan waarbij de min of plus contact maken met het chassis. De min is (normaal) niet geaard bij een pv installatie. Dat is een IT net. Met 1 draad en het chassis aan te raken is de kring niet gesloten.

In geval van isolatiefout dan waarbij de min of plus contact maken met het chassis. De min is (normaal) niet geaard bij een pv installatie. Dat is een IT net. Met 1 draad en het chassis aan te raken is de kring niet gesloten.
Is dat altijd een IT net? Want ik heb mijn chassis direct aan de aardingslat gezet ipv de omvormer. Anders verander ik dat deze avond even...

Terug
Bovenaan