Zonnepanelen Topic

2. Een voorschot schatten ze in op basis van de prijs van elektriciteit/gas. Als zij verwachten dat de prijzen terug de pan gaan uitswingen kunnen ze u voorschot verhogen.
Dat kunnen ze niet zonder uw goedkeuring (wel, enkel bij gebrek aan verzet tegen) sinds eind 2021.
Puntje 2 hier.
Je kan een voorschotverhoging dus altijd tegenhouden indien je wil.

Het wordt hoog tijd dat die maandelijkse afrekening standaard wordt.

De REC Alpha Pure is een zéér hoge kwaliteit paneel en een zeer duur paneel.
Werkt in een lagensysteem met een amorfe laag tussen voor en achterkant wat het qua lichtgevoeligheid naast een Sunpower Maxeon zet.
Heeft in feite ook geen échte busbars maar een geleiding die in één stuk gelamineerd wordt op de cellen. Uit mijn hoofd 16 hoofdgeleiders per cel, wat insane is. Staat met kop en schouders boven de andere twee uit.

Bauer draait al een tijd mee, maar Belinus... ik vraag me af als het merk er binnen 5 jaar nog is.

Glas/folie en glas/glas hebben elk hun voor en nadelen.
Zelf zou ik nooit voor een glas/glas kiezen in een residentiële situatie.
Als je die Bauer overweegt, zou ik eerder een Trina Vertex S of Longi 144 cells opteren. Die gaan qua prijs denk ik wel redelijk gelijk zitten, maar die Vertex S zit wel hoger qua technologie.

Bedankt voor uw input.

Ik wil maximaal 23.000 WP plaatsen dus dan zijn 60 BAUER panelen met lager vermogen of 55 REC ALPHA panelen met hoger vermogen. Met 55 panelen kan ik oost-west beter verdelen. Dus dat is plus voor REC ALPHA omdat er anders relatief meer panelen op oosten liggen. Maar de kost per kwh naar 25 jaar gebruik ligt bij de REC ALPHA een 20 à 25% hoger. Dus dan is BAUER de betere keuze, of is er toch keuze om in dit geval de REC ALPHA te nemen?

@cege hoe is het ondertussen met het voltage? Vallen uw omvormers nog uit?

Fluvius is langs geweest. De voltage is iets lager. Maar het is nog altijd 250+ die binnenkomt tijdens piekzon op die ene fase en 230 op de andere...

Het is nog geen denderend weer geweest sindsdien. Maar die 1 of 2 dagen waar het relatief zonnig was, misschien 5 of 10 min per dag dat ze uitvielen tgo 2-3h voordien.

Glimlach van de dag: ik vind het altijd opmerkelijk wanneer de prijs van rode en zwarte solarkabel niet hetzelfde is bij de groothandel. De zwarte kost meer dan de rode momenteel.

Hi, kunnen jullie mij zeggen of dit een goede prijs is? Alvast bedankt :)

Leveren en plaatsen van:
8panelen Longi solarLR5-54HIB405M 405Wp
1 Omvormer SMA SB3.0-1VL-40
1 Constructie systeem Vander Valk pannendak
1 Solarkabelsvoor PV-installatie 1kV soepel 6mm²
1 XVB kabel tussen Sunny Boy en zekeringskast
1 automaat voor omvormer
1 remautomaat voor huisinstallatie
1 keuring van de installatie.
1 elektrische schema’sTotaal

excl. BTW 5662,25€
Totaal incl. BTW 6002,00€

Ik heb onlangs 14x zonnepanelen laten plaatsen. Initieel was het idee dat er 7x aan iedere kant van het dak zou worden geplaatst. Ik heb dat last minute laten veranderen en nu liggen ze alle 14x aan dezelfde kant.

De zonnepanelen zijn opgedeeld in twee strings van (zo werd me tijdens de installatie verteld) 7x zonnepanelen. Ik merk nu echter, dmv de info die op de omvormer verschijnt, dat string 1 30-40 percent meer vermogen oplevert. Bijvoorbeeld: wanneer string 1 1500W aangeeft, is dit bij string 2 slechts 1050W.

Dit lijkt me een te groot verschil te zijn. Ik heb dit aangegeven aan de leverancier maar de eerste reactie was dat “het normaal is dat er een opbrengst verschil aanwezig is”. Dat zal ongetwijfeld wel zo zijn, maar tientallen percenten lijkt me veel te veel.

Wat denken jullie?

(Nee, geen slagschaduw of grote vervuiling of dergelijke aanwezig)
Om hier op verder te gaan. Bij plaatsing bleek ook dat het 14x 415Wp zonnepanelen waren ipv 390Wp.
De omvormer is slechts 4.2kW (Growatt - MIN 4200 TL-XH). Gedurende de paar zonnige dagen die we de afgelopen maand hebben gehad, werd de maximale capaciteit reeds bereikt (dus ook in combinatie met het feit dat ze nu allemaal ZW georienteerd zijn). Het lijkt me dat hier ook voor een 5kW omvormer (mono fasige aansluiting) gekozen moeten worden...

Het bedrijf ging me nog terug contacteren, maar dat is niet meer gebeurd.

Op een nieuwe appartementen blok vd gemeente hier, liggen er een pak zonnepanelen richting Noorden (minimaal noordoost).

Alle beetjes zullen helpen, en t is toch maar belasting geld.

Gaat snel eens ge dat hebt ingestuurd. Trouwens het idee dat ze niet eens deftig lezen wat ze binnenkrijgen. Ik kreeg de opmerking dat de gegevens van de omvormer niet bekend waren. *pssst, zie keuringsverslag pagina 2*. Paar dagen later dossier goedgekeurd...
We zijn toch alweer een maand verder en nog geen respons op mijn aanvulling :unsure:

Voor het prosumententarief moet je bij uw energieleverancier het KVA (AC-vermogen van de omvormer) opgeven. Of toch dat vraagt mijn huidige energieleverancier.

De formule is KVA = V * (A / 1000)

Maar moet je de (maximale) ingangsspanning en -stroom nemen, of de nominale uitgangsspanning en -stroom voor deze berekening? Mij leek dat laatste het meest logische, en ik kom voor mijn 2 zonnepanelen en microinverter 0,4991 uit. Echt geen idee of dat klopt.

Ik zou op een garage nog enkele zonnepanelen willen leggen, welke kabel trek ik daar best naartoe als de omvormer ook daar zou komen te staan?

Afstand is ongeveer 50 meter en ik zou er een omvormer van 5 kW willen plaatsen, het is 3fasen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan