Zonnepanelen Topic

Panelen (18*430 WP) liggen erop sinds 15 april en hebben nu eens gekeken naar wat we op deze periode hebben opgewekt...
Gisteren was de beste dag met 35 kwh... Daarnaast in april nog paar goeie dagen gehad met 32-33 kwh.

De zonnepanelen liggen op een schuin dak en zijn zuidwest georienteerd.

Lijkt jullie dit wat normaal?

Panelen (18*430 WP) liggen erop sinds 15 april en hebben nu eens gekeken naar wat we op deze periode hebben opgewekt...
Gisteren was de beste dag met 35 kwh... Daarnaast in april nog paar goeie dagen gehad met 32-33 kwh.

De zonnepanelen liggen op een schuin dak en zijn zuidwest georienteerd.

Lijkt jullie dit wat normaal?

Dat klinkt inderdaad laag, ik heb ook zo'n waardes bereikt met maar 14 x 415 Wp: gisteren 32 kWh, een aantal dagen in de 2e helft van april ook rond die waardes.
Schuin dak (wel maar 20 of 25° geheld) en panelen gericht op NO en ZO. Dus ik zou verwachten dat jullie op het ZW gericht meer moeten halen.

Zie je hoeveel je piekvermogen is tijdens de dag? Ik zou vermoeden dat je niet boven de 5 kW uitkomt met zo'n dagopbrengst, terwijl je panelen 50% meer moeten kunnen halen. En ik zou hopen dat je omvormer ook voldoende gedimensioneerd is om vlot 7 à 8 kW aan te kunnen?

Dat klinkt inderdaad laag, ik heb ook zo'n waardes bereikt met maar 14 x 415 Wp: gisteren 32 kWh, een aantal dagen in de 2e helft van april ook rond die waardes.
Schuin dak (wel maar 20 of 25° geheld) en panelen gericht op NO en ZO. Dus ik zou verwachten dat jullie op het ZW gericht meer moeten halen.

Zie je hoeveel je piekvermogen is tijdens de dag? Ik zou vermoeden dat je niet boven de 5 kW uitkomt met zo'n dagopbrengst, terwijl je panelen 50% meer moeten kunnen halen. En ik zou hopen dat je omvormer ook voldoende gedimensioneerd is om vlot 7 à 8 kW aan te kunnen?
We komen inderdaad niet boven de 5kw

Omvormer SolarEdge SE5000H

Hopelijk leest er hier iemand mee met meer kennis ter zake, maar als ik het goed zie, is de output van die omvormer beperkt tot 5 kW wat direct zou verklaren waarom jullie opbrengst zo laag ligt. Geen idee of er een specifieke reden is waarom jullie installateur voor zo'n model gekozen heeft (bv. veel schaduw op jullie zonnepanelen tijdens de dag?)

Hopelijk leest er hier iemand mee met meer kennis ter zake, maar als ik het goed zie, is de output van die omvormer beperkt tot 5 kW wat direct zou verklaren waarom jullie opbrengst zo laag ligt. Geen idee of er een specifieke reden is waarom jullie installateur voor zo'n model gekozen heeft (bv. veel schaduw op jullie zonnepanelen tijdens de dag?)
Thanks!
Nee geen schaduw., er liggen optimizers op ( ik had ook die optimizers in vraag gesteld, net omdat er geen schaduw is maar ze installeren alleen met optimizers)

18 S440 Power Optimizers

perfect normaal maar dan ben je ergens wel in 't zak gezet qua aantal panelen (dat zijn er eigenlijk gewoon te veel he). Of je moet gaan voor de hoge winteropbrengsten.

Ik vind dat niet in het zak gezet, hij heeft het hele jaar door meer opbrengst met 18 panelen dan met 14 panelen hé. Op de zonnigste dagen van het jaar wordt er wat afgetopt, maar dat is nu eenmaal zo door de limiet van 5kW. Ik vind dit een perfecte set-up eigenlijk.
Gezien het feit dat wij er al andere visies op hebben; vind ik het dus wat fors om direct van 'int zak zetten te spreken'

Ik vind dat niet in het zak gezet, hij heeft het hele jaar door meer opbrengst met 18 panelen dan met 14 panelen hé. Op de zonnigste dagen van het jaar wordt er wat afgetopt, maar dat is nu eenmaal zo door de limiet van 5kW. Ik vind dit een perfecte set-up eigenlijk.
Gezien het feit dat wij er al andere visies op hebben; vind ik het dus wat fors om direct van 'int zak zetten te spreken'
Ik denk dat je mijn tweede zin niet gelezen hebt.
Ik betwijfel trouwens of er een berekeningstool van omvormerfabrikanten is die deze opstelling aanraadt.

Ik denk dat je mijn tweede zin niet gelezen hebt.
Ik betwijfel trouwens of er een berekeningstool van omvormerfabrikanten is die deze opstelling aanraadt.
Tot +/- 30% van omvormercapaciteit overpannellen wordt wel door veel fabrikanten aangeraden en is vrij normaal. In zijn geval is het wel iets meer en had het idd met 3 panelen minder ook wel gekund.

Inderdaad monofofase...
Mja, we hebben wat getwijfeld tussen 18 panelen of minder, maar zijn uiteindelijk voor het maximale gegaan dat kon op ons dak. Er is ons echter nooit gezegd dat dit dan wat "overkill" is.
De vraag is of dat meer opwekken op < 5 KW dagen door de extra panelen de aftopping op > 5 kw dagen compenseert. Als we zelfs op een "gewone" zonnige (maar niet echt warme) dag in april/mei al op 5 kw zitten, dan vrees ik er toch wat voor en dan vind ik toch dat ze ons dat hadden mogen zeggen. Scheelt toch al snel kleine 1000 € die 3 extra panelen.

Het heeft misschien esthetische redenen. Liever wat te veel panelen, dan een puzzel op het dak waar schijnbaar nog stukjes ontbreken. De meest triestige zijn diegene die na 1 jaar al een uitbreiding doen met een ander soort panelen, waardoor het dak er al uitziet als een lappendeken.

Gisteren was het nagenoeg een perfecte dag, dus dan zul je met 7.7kW aan panelen wel aftoppen op een 5kW omvormer. Meer omvormer vermogen op een mono fase aansluiting mag niet.
Maar het is niet elke dag zo zonnig in ons landje, dus dan zal er een stuk minder aftopping zijn. Liever 7.7kW aan panelen op een 5kW omvormer dan 5kW aan panelen op een 5kW omvormer als jouw aansluiting de limiterende factor is.

Kvind wel dat fluvius dat nog rap in orde gemaakt heeft. Mijn ervaringen daarmee zijn heel anders :unsure:

Yours trully vermoed dat ze goed weten bij Fluvius dat we hier in een super brak netwerk zitten. Ik had mijn klacht ingediend op donderdag avond 19h en de vrijdag 11.30h stonden ze hier al op de metingen te doen en ~1 week later was alles gefixt.

Dat doe je toch enkel als je weet dat het je een genant netwerk hebt :rofl:

Het is beter, maar de L1 is toch nog altijd redelijk overbelast...

Mijn P1 op dit moment
"active_power_w": -6231, "active_power_l1_w": -2166, "active_power_l2_w": -1962, "active_power_l3_w": -2102, "active_voltage_l1_v": 245.3, "active_voltage_l2_v": 233.8, "active_voltage_l3_v": 237,

Voltage in de omvormer (die data is er maar om de 5 min, weet eigenlijk niet of dat een gemiddelde is van de voorbije 5 min of de exacte meting op dat moment)
A: 240 B: 233 C: 249

Ondertussen is het nu wel duidelijk dat het probleem grotendeels van de baan is. Daar waar we vroeger een omvormer hadden die vanaf 11h begon uit te vallen en uiteindelijk 10-15kwh op een dag had terwijl de 2e omvormer 25-30kwh had, is dat nu max 1 of 2 x dat die eens 5 min uitvalt en uiteindelijk dan 30kw en 28.5kwh voor respectievelijke omvormers.

Die ene fase (waar waarschijnlijk alle monofasige omvormers in de straat opzitten...) gaat nog altijd redelijk hoog (249, 250V, maar niet meer 252, 253 inkomende spanning).

Dit weekend heeft mijn schoonbroer ook de fases geswitcht van 2 kringen in huis. Zowel wasmachine, droogmachine, vaatwas, kookplaat als frigo zitten nu op die fase. Als ik thuiswerk, wasmachine en droogmachine opzetten en de voltage zakt zienderogen. Het is nu volle bak zon, 2 omvormers maxed out en "maar" 243V op die fase. We zitten al aan 45kwh productie en het is pas 15.30. Benieuwd waar we vandaag gaan uitkomen. Het ziet er naar uit dat we het record hard gaan verbrijzelen.

Inderdaad monofofase...
Mja, we hebben wat getwijfeld tussen 18 panelen of minder, maar zijn uiteindelijk voor het maximale gegaan dat kon op ons dak. Er is ons echter nooit gezegd dat dit dan wat "overkill" is.
De vraag is of dat meer opwekken op < 5 KW dagen door de extra panelen de aftopping op > 5 kw dagen compenseert. Als we zelfs op een "gewone" zonnige (maar niet echt warme) dag in april/mei al op 5 kw zitten, dan vrees ik er toch wat voor en dan vind ik toch dat ze ons dat hadden mogen zeggen. Scheelt toch al snel kleine 1000 € die 3 extra panelen.
SE omvormers mogen minimaal 200% overgedimensioneerd worden binnen fabrieksgarantie.

Sowieso ga je wat clipping hebben, dat zal op jaarbasis echter maar zo'n 5% bedragen op die installatie.
Dat ga je dan natuurlijk terugwinnen in de wintermaanden en de dagen dat er minder zon is.
Let wel dat we nu ook de absolute topmaanden hebben qua piekvermogen, in augustus zal de hoogste piek lager liggen omdat het dan meestal een pak warmer is dan nu en de efficiëntie daalt.

Wanneer je een SolarEdge batterij zou koppelen, gaat de DC kant ook niet meer afvlakken omdat die overproductie wél nog gewoon de batterij in kan.

Dus zomaar zeggen dat je in het zak gezet bent (was iemand die dat hier zei) vind ik wel héél kort door de bocht.

Terug
Bovenaan