Zonnepanelen Topic

Ik dacht dat het hele punt van oost/west vs. zuid net was dat als je door de dag bent werken het beter is om oost/west te doen? En anders gewoon zuid omdat dat algemeen gewoon meer opbrengt?

Plaats is er sowieso genoeg.

Dat van die 6% heb ik inderdaad nog maar net ontdekt, nice!
Met oost-west heb je meer spreiding doorheen de dag. In het tussen seizoen en zomer is dat imo beter omdat je zo meer zelf kan verbruiken. Aan een korte piek van 8kW heb je niet zoveel. Tenzij je een thuisbatterij of laadpaal op injectie hebt.

In de winter geeft een zuid installtie wel wat meer opbrengst.

Hier een grafiekje van mijn installatie begin deze maand. Dat was iets van een 56-57kWh opbrengst met 12x oost en 18x west panelen van 380W.

wMagTOP.png

Laatst bewerkt:
Met oost-west heb je meer spreiding doorheen de dag. In het tussen seizoen en zomer is dat imo beter omdat je zo meer zelf kan verbruiken. Aan een korte piek van 8kW heb je niet zoveel. Tenzij je een thuisbatterij of laadpaal op injectie hebt.

Hier een grafiekje van mijn installatie begin deze maand. Dat was iets van een 56-57kWh opbrengst met 12x oost en 18x west panelen van 380W.
Grafiekje zit er nog niet bij denk ik.

Laadpaal komt er ook ja.

wMagTOP.png
Ter vergelijking, zelfde dag met 3600Wp (of dus 31.5% van de O-W opstelling hierboven) zo goed als perfect zuid gericht. Die dag een opbrengst van 24.5kWh (of dus 43.3% van hierboven).
31uUdri.png

Voornaamste is dus wanneer je vebruikt, ik werk zo goed als voltijds thuis en kook 'smiddags dus geen probleem.

Ter vergelijking, zelfde dag met 3600Wp (of dus 31.5% van de O-W opstelling hierboven) zo goed als perfect zuid gericht. Die dag een opbrengst van 24.5kWh (of dus 43.3% van hierboven).

Voornaamste is dus wanneer je vebruikt, ik werk zo goed als voltijds thuis en kook 'smiddags dus geen probleem.
kWh/kWp zal altijd beter zijn op een volledig zuid gericht systeem. Maar met oost-west kun in de meeste gevallen wel ongeveer dubbel zoveel panelen leggen waardoor je totale opbrengst toch meer is.
In combinatie met een thuisbatterij, is zuid wel altijd het interessant denk ik.

kWh/kWp zal altijd beter zijn op een volledig zuid gericht systeem. Maar met oost-west kun in de meeste gevallen wel ongeveer dubbel zoveel panelen leggen waardoor je totale opbrengst toch meer is.
In combinatie met een thuisbatterij, is zuid wel altijd het interessant denk ik.
Hangt er natuurlijk allemaal van af hoe je het bekijkt en wat de specifieke situatie is.
Meer panelen kosten natuurlijk ook meer :P En je zegt inderdaad in de meeste gevallen, maar is nog altijd afhankelijk van vorm van het dak en wat er in de weg kan zitten (en dan ga ik uit van de situatie van plat dak zoals bij @yode92, bij een rijhuis heb je niet veel keuze bv ^^).

Er zijn zoveel parameters dat ik niet graag algemene uitspraken doe.

Ik en een kameraad hebben op hetzelfde (zomer 2022) moment besteld. Ik bij Caracalla en mijn kameraad bij die firma. Ik had hem nog gewaarschuwd van best ook eens te horen bij Caracalla zijn firma maar zijn besluit stond vast.

Intussen liggen de mijne er al al van Februari op zonder problemen en pas een factuur moeten betalen als alles aangesloten was. Mijn kameraad wacht nog altijd op zijn panelen, wel al voorschot betaald. Told you so zeker?

Ivm dat oost west gebeuren.

Gaat dat ook op een schuin dak (45graden schuin)

Men dak is 240graden zuid west gericht.
Ik vermoed dat de achterkant van men dak dus niets gaat geven.
En op een tuinhuis 20m van de achtergevel van 3m op 4m lijkt me mss wat nutteloos

En op een tuinhuis 20m van de achtergevel van 3m op 4m lijkt me mss wat nutteloos
Mijn dak heeft een 45 graden helling.
Ligt perfect 90 en 270 graden.
60 graden oost moet ook wel lukken hoor. Alleen in de echte winter maanden zal het iets minder opbrengen. Je kan het eens simuleren met PVvalc

Ik heb hier nu ook de eerste offertes binnen en het gaat al 2 kanten uit, de ene gaat voor 12x 410wp en de andere 18x420wp :wtf:
Best nog even de volgende 2 afwachten.

Een tuinhuis van 3 op 4 zijn max 4 panelen dus zo'n goeie 1.6 of 1.7kwp. Bijkomend de extra moeilijkheid om solar kabel tot binnen te trekken naar een bestaande inverter (genoeg mppt's? Geschikt voor zo'n kleine string? ...) of een ac inverter in het tuinhuis (weer grotere vaste kost + te bekijken dat je niet over de limiet gaat van geïnstalleerd kva per fase).

Daarnaast ook eens simuleren hoeveel schaduw uw huis werpt vanaf de late herfst. Afhankelijk van de nokhoogte kan dat dik tegenvallen waardoor hele periodes dat allemaal volledig in schaduw ligt

Exact na 4 maanden na aanmelden bij fluvius is mn installatie verwerkt. Ik kan nu mn premie aanvragen 🥸

Ik geloof er niet echt in dat je al winst kunt maken op die manier. Uw accijns en netkosten zijn al een groot verlies die je niet kan recuperen.
En waarom zou je op piekmomenten injecteren? Dan zijn de momenten dat er geen zon is en je dus zelf uw batterij kunt gebruiken.

Ondertussen liggen de zonnepanelen (8 stuks) er enkele weken op dus ik krijg al een beter zicht op mijn Injectie.
Op dagen zoals vandaag +- 13kWh geïnjecteerd terwijl we doorheen de dag 2 wasmachines, droogkasten hebben laten draaien, batterijen opgeladen en gekookt. Eigenlijk verbruik zit dan nog rond de 3,5kWh (snachts, sochtends en savonds).
Zou het opportuun zijn om eventueel een beperkte thuisbatterij te plaatsen die dit verbruik kan dekken? Wel wetende dat ik in de wintermaanden weinig aan de zonnepanelen en batterij zal hebben.

Ondertussen liggen de zonnepanelen (8 stuks) er enkele weken op dus ik krijg al een beter zicht op mijn Injectie.
Op dagen zoals vandaag +- 13kWh geïnjecteerd terwijl we doorheen de dag 2 wasmachines, droogkasten hebben laten draaien, batterijen opgeladen en gekookt. Eigenlijk verbruik zit dan nog rond de 3,5kWh (snachts, sochtends en savonds).
Zou het opportuun zijn om eventueel een beperkte thuisbatterij te plaatsen die dit verbruik kan dekken? Wel wetende dat ik in de wintermaanden weinig aan de zonnepanelen en batterij zal hebben.
Ik zou een jaar wachten en dan uw fluvius dagdata bekijken. Dan heb je info over alle seizoenen heen. Dan kun je bekijken per dag wat je geïnjecteerd hebt en verbruikt van het net (en wat je dus nuttig met een batterij van een bepaalde grootte had kunnen opvangen).
Zo kan je een berekening maken van besparing vs investering en kan je ook objectief bepalen wat de beste capaciteit van uw batterij zou zijn.

Terug
Bovenaan