Zonnepanelen Topic

Situatie hier: plat dak, nergens last van schaduw. Batterij raadde hij aan om nog mee te wachten en eerst ons verbruik op te volgen. De voorgestelde omvormer zou hier wel al op voorzien zijn.

Voorstel van 9358 EUR excl. BTW:
  • 21x Hyundai/TW full black, 405 WP
  • Huawei SUN2000-8KTL-M1 (8000 W) (optioneel 10000 W voor toekomstige uitbreiding)
  • WLAN-FE dongle, powermeter, montage/installatie, bekabeling/gootwerk, dossier/keuring/melding/aangifte
Zelf geven ze dan kostprijs per WP aan van 1.10 EUR/WP excl. BTW.
Goed voorstel?

Is dat na aftrek van de premie van 750 euro, en echt all-in? Dat is extreem goedkoop.

Is de opstelling zuidgericht of oost-west? Indien oost-west zou je met een omvormer van 6000W toekomen. Als je later wilt uitbreiden leg je het beter nu al, veel goedkoper om alles ineen keer te leggen, en je hebt meteen rendement.
Een te grote omvormer hangen voor later uit te breiden is quasi nooit een goed idee. Want je hebt maar 1 of 2 aansluitingen op een omvormer, die panelen later gaan andere specificaties hebben, en dan gaat dat suboptimaal werken, of ga je het zelfs helemaal niet kunnen aansluiten.

Laatst bewerkt:
Is dat na aftrek van de premie van 750 euro? Dat is extreem goedkoop.

Is de opstelling zuidgericht of oost-west? Indien oost-west zou je met een omvormer van 6000W toekomen. Als je later wilt uitbreiden leg je het beter nu al, veel goedkoper om alles ineen keer te leggen, en je hebt meteen rendement.
Een te grote omvormer hangen voor later uit te breiden is quasi nooit een goed idee. Want je hebt maar 1 of 2 aansluitingen op een omvormer, die panelen later gaan andere specificaties hebben, en dan gaat dat suboptimaal werken, of ga je het zelfs helemaal niet kunnen aansluiten.
Nieuwbouw, dus voor zover ik weet geen premies.
Opstelling zuidgericht. Er is hier heel vaak wel iemand thuis doorheen de dag (2 dagen ouderschapsverlof, partner werkt in shiften dus om de 2 weken ook maandag+vrijdag thuis), dus allicht het interessantste voor ons.

Bedankt voor inbreng rond het later uitbreiden. Zullen er rekening mee houden :)

Nieuwbouw dan geen premies, wel korting onroerende voorheffing en tot eind dit jaar ook 6 procent BTW natuurlijk

Als er vaak iemand thuis is, ga je eigenlijk beter voor oost-west, omdat je dan sneller opbrengst hebt 's ochtends, en langer 's avonds. Per m2 krijg je zo ook meer zonnepanelen op je dak, omdat er minder tussenafstand nodig is tussen de panelen.

Nieuwbouw dan geen premies, wel korting onroerende voorheffing en tot eind dit jaar ook 6 procent BTW natuurlijk

Als er vaak iemand thuis is, ga je eigenlijk beter voor oost-west, omdat je dan sneller opbrengst hebt 's ochtends, en langer 's avonds. Per m2 krijg je zo ook meer zonnepanelen op je dak, omdat er minder tussenafstand nodig is tussen de panelen.
Ik dacht dat het hele punt van oost/west vs. zuid net was dat als je door de dag bent werken het beter is om oost/west te doen? En anders gewoon zuid omdat dat algemeen gewoon meer opbrengt?

Plaats is er sowieso genoeg.

Dat van die 6% heb ik inderdaad nog maar net ontdekt, nice!

Bij zuid is jouw piek over de middag hoger, in jouw geval bv 6000W, vs 5500W is oost-west. Maar dat is sowieso teveel, je hebt dan meer nut aan 500W 's ochtends extra en 's avonds, want die ga je wel zelf kunnen gebruiken ipv injecteren.
(eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, ik zei het maar omdat je sprak over uitbreiding later, en dan denk je best eens op voorhand na over de plaatsing en ruimte van de panelen)

Bij zuid is jouw piek over de middag hoger, in jouw geval bv 6000W, vs 5500W is oost-west. Maar dat is sowieso teveel, je hebt dan meer nut aan 500W 's ochtends extra en 's avonds, want die ga je wel zelf kunnen gebruiken ipv injecteren.
(eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, ik zei het maar omdat je sprak over uitbreiding later, en dan denk je best eens op voorhand na over de plaatsing en ruimte van de panelen)
Mja, hoe vaak haal die volledige piek? Dat is toch ook weer afhankelijk van de tijd van het jaar en waar de zon dan precies staat?
Ik heb het idee dat ik al 20 verschillende artikels of meningen heb gehoord gelezen rond die oriëntatie en het allemaal tegenstrijdig is...

Situatie hier: plat dak, nergens last van schaduw. Batterij raadde hij aan om nog mee te wachten en eerst ons verbruik op te volgen. De voorgestelde omvormer zou hier wel al op voorzien zijn.

• Huawei SUN2000-8KTL-M1 (8000 W) (optioneel 10000 W voor toekomstige uitbreiding)
  • WLAN-FE dongle, powermeter, montage/installatie, bekabeling/gootwerk, dossier/keuring/melding/aangifte
Goed voorstel?
Zeer goede prijs inderdaad!

Zijn er nog installateurs die geen voorschot vragen? Zie hier de huidige situatie niet goed komen en denk dus dak hier het voorschot kwijt ga zijn. Dus moest ik toch nog willen uitbreiden dn wel met een installateur die geen voorschot vraagt/kan opeisen.

259-A3417-8-C8-B-4-B77-A02-A-8247-BB5-ABF20.jpg
Wtf

Bij zuidgerichte panelen (op 45 graden) ga je in de winter ook meer opbrengst hebben.

Goed voorstel?
1,15€ / Wp incl BTW is de prijs waarvoor ik het momenteel zelf aan het installeren ben. Bijna too good to be true. Als de verkoper betrouwbaar is zou ik niet twijfelen.

Ik dacht dat het hele punt van oost/west vs. zuid net was dat als je door de dag bent werken het beter is om oost/west te doen? En anders gewoon zuid omdat dat algemeen gewoon meer opbrengt?

Plaats is er sowieso genoeg.

Dat van die 6% heb ik inderdaad nog maar net ontdekt, nice!
Het punt van oost/west is dat je minder plaats tussen de panelen moet laten en er dus meer op dezelfde oppervlakte kan plaatsen. Ze brengen elk iets minder op, maar in totaal kan het meer opbrengst opleveren omdat er meer panelen liggen.

Ik ken nog zo'n installatie. Hij zal de rekensom gemaakt hebben en het zal de moeite geweest zijn zeker? Dak zit vol met mos. Asbestleien misschien?
Strikt genomen moet ge voor zo'n constructies ook een bouwvergunning aanvragen denk ik. Vrijstelling van vergunning is voor panelen op dak.

Ik had midden vorig jaar 28x405 Hyundai panelen (11340 wp) icm 3 * 3kw SAJ omvormer (3*230v aansluiting) voor €11.796 excl btw/excl premie.

Da’s €1.04/wp (en da’s dan nog met 3 omvormers). Relatief eenvoudige installatie, allemaal op Z, op boomse pannen. Beetje gepuzzel wel.

Vlot geïnstalleerd, op 4-5u was het gefixt. goeie dienst-na-verkoop. Keuring, aanmelding,… allemaal door hen geregeld.

Dus het kan zeker.

Zijn er nog installateurs die geen voorschot vragen? Zie hier de huidige situatie niet goed komen en denk dus dak hier het voorschot kwijt ga zijn. Dus moest ik toch nog willen uitbreiden dn wel met een installateur die geen voorschot vraagt/kan opeisen.
Wij hebbe geen voorschot moeten betalen (Ecofusion is de firma)

Ecofusion?

Begin april ook hun offerte ondertekend. Enkele leveranciers vanuit het Antwerpse waren gemiddeld 2k duurder.

Het enige nadeel was een langere leveringstermijn (vermoedelijk eind augustus). Maar misschien was dit ook de meest realistische.

Content van de installatie?
Yup Ecofusion... wij hebben offerte begin januari ondertekend.. Iniieel waren we inepland voor 6 juni, maar doordat er vorige week zaterdag een gat in hun agenda was vrijgekomen zijn ze ze dan komen installeren...

Voorlopig tevreden ja, hebben deze week maim ontvangen om de app van solaredge te installeren en dat lijkt toch allemaal goed te marcheren. Is moeilijk in te schatten als leek.
We hebben sinds zaterdagavond al 157 kwh opgewekt. Geen idee of dat normaal is voor onze installatie.

Ja men huidige installatie is van ecofusion en de laadpaal ook. Had toen door hun ook offerte laten maken maar de huidige panasonic panelen hebben p500 optimizer en de nieuwe hyundai zouden s440 krijgen en door de oost-west verdeling zouden ze dan de ouden willen verplaatsen waardoor de kostprijs te hoog was vond ik. Trouwens op hun offerte stond id algemene voorwaarden dat ze op elk moment een aa'betaling konden vragen enz. Als ge die algemene voorwaarden eens goed doorneemt staat ge als klant er altijd toch ma zwak voor vind ik..

Een installatie op een hellend dak is goedkoper dan een plat dak, dus rekening mee houden bij het vergelijken.
De kost van de aluminium draagstructuur (onderstel, zijpanelen, windpanelen) bij een plat dat is niet gering.

Ik had midden vorig jaar 28x405 Hyundai panelen (11340 wp) icm 3 * 3kw SAJ omvormer (3*230v aansluiting) voor €11.796 excl btw/excl premie.

Da’s €1.04/wp (en da’s dan nog met 3 omvormers). Relatief eenvoudige installatie, allemaal op Z, op boomse pannen. Beetje gepuzzel wel.

Vlot geïnstalleerd, op 4-5u was het gefixt. goeie dienst-na-verkoop. Keuring, aanmelding,… allemaal door hen geregeld.

Dus het kan zeker.
Welke regio?

Terug
Bovenaan