Zonnepanelen Topic

Ik heb de panelen sinds november. Vandaag weer een record dag. OW, 15graden.

8KWp en toch al 5.5 KW max vermogen. Ben benieuwd naar morgen en woensdag wanneer we eens een volle zon dag hebben.
Ik zag in Nieuwpoort nog iemand met de veld-opstelling zoals de jouwe. Particuliere woning, achtertuin zonnepanelen i.p.v. een moestuin ;)

Vandaag 36 panelen oost west laten leggen op een 10kwh omvormer. Zien of we daar mee toekomen. Er kunnen in principe nog 18 panelen bij op ons dak, maar dan gaan we redelijk overdimensioneren.

Vandaag 36 panelen oost west laten leggen op een 10kwh omvormer. Zien of we daar mee toekomen. Er kunnen in principe nog 18 panelen bij op ons dak, maar dan gaan we redelijk overdimensioneren.

Met 36 panelen zit je waarschijnlijk aan de limiet van die omvormer - en is 10 kWh ook niet het maximum dat je meerfasig mag aansluiten?

Op een particulier dak kunnen we tot 33kWp plaatsen op een 10kVA.
Dan haal je rond de 25.000 - 26.000 kWh op jaarbasis.

Er is meer mogelijk dan je denkt :-)

Met 36 panelen zit je waarschijnlijk aan de limiet van die omvormer - en is 10 kWh ook niet het maximum dat je meerfasig mag aansluiten?
Met oost-west is de spreiding groter en de piek lager. Je kunt heel wat panelen leggen in oost-west opstelling voor je de 10kW haalt.

Hier 30 panelen oost west en we komen aan 7kW in de zomer. Wel een 10kW geplaatst zodat we kunnen uitbreiden indien nodig.

Net mail gekregen dat ze 15 maart mijn digitale meter komen installeren. De panelen zullen er dan exact 11 maanden liggen. Het is druk blijkbaar in West-Vlaanderen.

Zo, dat werd ook eens tijd!
Waarom zou je immers nu nog weigeren? Als je zonnepanelen hebt vanaf '21 krijg je een mooie premie. Heb je er van voor '21 heb je al van de terugdraaiende teller kunnen profiteren en krijg je ook nog eens een premie (en eventueel nog groenestroomcertificaten)

Als je zonnepanelen hebt in 2020 heb je niet lang van de terugdraaiende teller kunnen profiteren; krijg je geen premie, en heb je ook geen groenestroomcertificaten gehad
(ik ben in dat geval; maar ik klaag niet hoor. Je post is gewoon onjuist)

Als je zonnepanelen hebt in 2020 heb je niet lang van de terugdraaiende teller kunnen profiteren; krijg je geen premie, en heb je ook geen groenestroomcertificaten gehad
(ik ben in dat geval; maar ik klaag niet hoor. Je post is gewoon onjuist)
Ja maar, zij die zonnepanelen hebben geplaatst in 2020 hebben toen toch allemaal een digitale meter gekregen ? Dat was immers geen issue omdat ze de "belofte" hadden dat de terugdraaiende teller behouden ging blijven. En zij hebben wél recht op een compensatiepremie:

Je eerste bericht was dat er geen reden was om een digitale meter te weigeren, want je krijgt een premie. En nu zeg je dat iedereen al een digitale meter heeft.
Ik heb in 2020 zonnepanelen gelegd, heb een analoge teller, en er is geen premie voor mij.

Je eerste bericht was dat er geen reden was om een digitale meter te weigeren, want je krijgt een premie. En nu zeg je dat iedereen al een digitale meter heeft.
Ik heb in 2020 zonnepanelen gelegd, heb een analoge teller, en er is geen premie voor mij.
Waarom geen premie?

Mijn panelen zijn geplaatst in 2020, heb een analoge teller en geef in dat de digitale komt in 2025 en krijg toch nog 1500’ish?

Terug
Bovenaan