Zonnepanelen Topic

Dit redenatie maak ik ook. Ze hebben bij mij zonnepanelen gelegd, maar heb geen certificaat/bewijs van deze panelen gekregen. Op deze panelen is 25 jaar fabrieksgarantie op. Moet ik geen bewijs krijgen van dit paneel (met serienummer) zodat ik bij eventuele fabrieksgarantie rechtstreeks bij de fabriek terecht kan?
Hetzelfde met de optimizers. Betreffen solaredge optimizers met 25 jaar productgarantie maar ik heb geen enkel bewijs hiervan. Enkel een factuur van de leverancier dat er 12 solaredge optimizers geplaatst zijn.
Kan je via de app geen serienummers achterhalen?

Ik ga binnenkort toch eens offertes vragen :)

In mijn situatie kom ik aan een terugverdientijd van 7 jaar zodra ik mijn EV heb (anders heb ik teveel overproductie die maar aan injectietarief naar het net gaat), dus op 25 jaar tijd incl. een nieuwe omvormer halverwege ongeveer 3,4% rendement.
Minder dan wat ik van ETF's verwacht maar ook niet dramatisch laag. En als de elektriciteitsprijs op die 25 jaar hoger uitvalt dan mijn redelijk conservatieve schatting van €0,45/kWh of ik beslis van een airco te plaatsen, gaat het rendement omhoog richting de 4%
Bijkomende reden om het nu ook te overwegen: nog een analoge teller (tijdelijk natuurlijk) en de subsidies nemen elk jaar af, dus binnen 2 jaar ligt het rendement eerder rond de 3% en dan mag de prijs van de zonnepanelen niet stijgen door grotere vraag als gevolg van het groeiend aantal EV's.

Met meer panelen, andere oriëntatie of zonder EV zat ik aan rendementen van 2-2,5%, dat vond ik te laag.

Beetje raar om naar panelen als een puur financiele beslissing te kijken. 10k op 25y? Dat is een 1/3 van wat een keuken kost op 25y. Dat beslissen mensen op een half uur en brengt geen hol op. Maar over zonnepanelen beginnen mopperen of het 3 of 4% opbrengt.

Het is een energie inflatiehedge en hoe je het draait of keert, binnen een jaar of 10 gaat toch iedereen MOETEN elektrisch rijden en dan gaan we eens zien wat de prijzen van elektriciteit en panelen zijn. Wie dan niks heeft, is dik gepoept.

Ik wil graag panelen bijleggen doormiddel van een extra installatie. Door de extra installatie kan ik de huidige curve verbreden en direct verbruik deftig verhogen.

Even schetsen: Mijn vrouw en ik staan in het onderwijs, 3 kinderen, vaak thuis dus...
De huidige installatie ligt op het dak van de garage, 3850 Wp, 2,5kW SMA, 13° zuidgericht sinds april 2020.
Er mocht gerust (achter gezien) een zwaardere omvormer op deze installatie, maar het prosumentenverhaal liet me hiertoe anders beslissen ten tijde... Maar deze installatie doet wat hij moet doen, bracht me in 2022 +4000kWh op.

Ik zou willen panelen bijleggen op het dak van ons huis. Deze zouden oost-west kunnen liggen, met een hellingsgraad van 40°
De vraag is nu natuurlijk, in hoeverre ik moet investeren...

optie 1: een kleinere oost-west opstelling met een (niet SMA) omvormer van max 2,5kW waar 2 strings op kunnen. (ik schat 6000 euro)
optie 2: een kleinere oost OF west opstelling met een SMA omvormer van 2kW. Zodat ik later de omvormer op de garage kan verzwaren naar 3kW. (ik schat 5500 euro)
optie 3: een opstelling oost-west met een SMA omvormer van minstens 3kW, hier geldt het principe hoe meer panelen, hoe minder je betaalt per Wp... Het enige probleem is dat ik dan moet overschakelen naar driefasen (kostrpijs fluvius +-650euro? + kosten in de elektriciteitskast en herkeuring?, schat ik samen op 1100 euro... (ik schat alles samen 8500 euro)

Ik heb momenteel 1 bedrijf laten komen voor offertes, vandaar de schattingen...
Mijn grootste vraag is: is het verzwaren naar driefasen echt een zo'n meerwaarde om klaar te zijn voor de toekomst...? Is het die meerprijs waard? ...

Zoals hierboven geschreven, binnen 10jaar moet iedereen elektrisch rijden. Maar moet je dan in principe ook thuis kunnen snelladen (via 3fasen?), zullen de huidige benzinestations niet vervangen worden door 'snellaadpompen?'

Ik weet, niemand heeft een glazen bol... Maar toch, advies, opmerkingen, ... zijn welkom!

Beetje raar om naar panelen als een puur financiele beslissing te kijken. 10k op 25y? Dat is een 1/3 van wat een keuken kost op 25y. Dat beslissen mensen op een half uur en brengt geen hol op. Maar over zonnepanelen beginnen mopperen of het 3 of 4% opbrengt.

Het is een energie inflatiehedge en hoe je het draait of keert, binnen een jaar of 10 gaat toch iedereen MOETEN elektrisch rijden en dan gaan we eens zien wat de prijzen van elektriciteit en panelen zijn. Wie dan niks heeft, is dik gepoept.

Ja, voor mij moet die 10 K een deftig rendement hebben, dat heeft voor mij geen esthetische meerwaarde of extra praktisch nut zoals andere aanpassingen aan een huis.

Zoals je zegt, hedging voor binnen 10 jaar of meer, maar mocht dat de eerste jaren maar 1 of 2% opbrengen, steek ik dat geld liever gewoon bij de rest in een ETF.

Bij fluvius na aanmelding? Reken op 5-6 maanden. Kort daarna kreeg ik mijn afrekening en daar stond alle injectie netjes op, dus de leveranciers krijgen dat ook wel snel door normaal gezien.
En hoe zit het als je in die periode van leverancier veranderd? Dan is die injectie pas achteraf gekend bij de oude leverancier. Krijg je dan achteraf nog een credit nota?

Echt ongelofelijk als je ziet wat zulke zonnige dagen zoals nu niet opbrengen in vergelijking met zonnige dagen in December. Ik vraag me dan af of je met zo'n richtbare opstelling niet veel meer rendement haalt in de winter of zou dit niet het grote verschil maken.

Gisteren mail gekregen van fluvius dat mijn aanvraag goedgekeurd is.

Heb ze 3/11/22 aangemeld.

Net mijn mail gecheckt na het lezen van uw post. Ik heb blijkbaar gisteren ook een bevestiging van Fluvius ontvangen. Ik heb ze ook de eerste week van november aangemeld.

Gisteren bevestiging gekregen van Fluvius. Datum aanmelding was 28/8/22
Kan premie wel nog niet aanvragen tot digitale meter is geïnstalleerd :(

Amai, dat is snel @Vteclover en @nokeyboard, hier ook aangemeld op 3/11/2022, en status staat nog steeds op "in verwerking". Misschien dat ze mensen die nog een analoge teller hebben eerst behandelen om die zo snel mogelijk ook een digitale teller te geven?
Wij hebben al een digitale teller sinds 04/2022.
Alhoewel het dan raar is dat @bassie82 nu ook pas zijn bevestiging heeft gekregen, maar ze wel 3 maand voor jullie heeft aangemeld..

Hoe zit het met je de injectiestroom als je van leverancier wisselt terwijl je nog in de aanmeldingsfase zit?
Ik ben veranderd van leverancier, dus ik zal wellicht binnenkort mijn eindafrekening krijgen van Luminus. Er zijn ook zonnepanelen bij ons geplaatst en ik heb stroom geinjecteerd. De aanmelding bij Fluvius neemt zijn tijd en Luminus zal dat wellicht niet verrekenen voordat het officieel is. Krijg ik dan over een paar maand een credit nota van Luminus of mag ik er naar fluiten?

Normaal gezien zal je van de leverancier waar je vertrekt nog een bedrag ontvangen eens de zonnepanelen correct aangemeld en goedgekeurd zijn bij Fluvius. Wij zijn begin december veranderd van leverancier, en bij de eindafrekening van de vorige stond hoeveel we geïnjecteerd hebben (116kWh in piek en 47kWh in dal). het bedrag daarvan gaan ze normaal nog storten.

Echt ongelofelijk als je ziet wat zulke zonnige dagen zoals nu niet opbrengen in vergelijking met zonnige dagen in December. Ik vraag me dan af of je met zo'n richtbare opstelling niet veel meer rendement haalt in de winter of zou dit niet het grote verschil maken.

Verschil in hellingshoek tussen het hoogste punt in de zomer en het laagste punt in de winter is 47°; als ik kijk naar het rendement van zuidgerichte zonnepanelen in functie van de helling van de panelen, verlies je 30% rendement op een hellingsverschil van 45°. Dus met die simpele redenering zou je in het beste geval 40% winnen (30% verlies vermijden); het grote verschil zit hem dus in de intensiteit van de zon die zoveel hoger is in de zomer dan in de winter.

Niet alleen voor de zonnepanelen, maar ook voor de verwarming. Op dagen zoals gisteren moet de verwarming niet draaien overdag.

Ik geraak met mijn 45 graden helling in de winter ook niet aan de 5 kW, en strand eerder bij de 4kW voor een 5.6 kWp opstelling.

Doordat de zon lager staat wordt eenzelfde hoeveelheid energie (per oppervlakte als je wil) in de winter uitgesmeerd over een veel grotere oppervlakte door die lagere stand van de zon.
Daar kan je weinig aan doen met je zonnepaneeltje, aangezien je deel van de aarde gewoon minder energie binnenkrijgt.
Daarbovenop zal er ook iets meer licht verstrooid worden door de atmosfeer, en laaghangende bewolking in de winter verergert dat nog eens, hoewel het voorgaande een veel grotere en simpelere (geometrisch snel te tekenen) invloed heeft.

Laatst bewerkt:
Ik heb de panelen sinds november. Vandaag weer een record dag. OW, 15graden.

8KWp en toch al 5.5 KW max vermogen. Ben benieuwd naar morgen en woensdag wanneer we eens een volle zon dag hebben.

Amai, dat is snel @Vteclover en @nokeyboard, hier ook aangemeld op 3/11/2022, en status staat nog steeds op "in verwerking". Misschien dat ze mensen die nog een analoge teller hebben eerst behandelen om die zo snel mogelijk ook een digitale teller te geven?
Wij hebben al een digitale teller sinds 04/2022.
Alhoewel het dan raar is dat @bassie82 nu ook pas zijn bevestiging heeft gekregen, maar ze wel 3 maand voor jullie heeft aangemeld..

Normaal gezien zal je van de leverancier waar je vertrekt nog een bedrag ontvangen eens de zonnepanelen correct aangemeld en goedgekeurd zijn bij Fluvius. Wij zijn begin december veranderd van leverancier, en bij de eindafrekening van de vorige stond hoeveel we geïnjecteerd hebben (116kWh in piek en 47kWh in dal). het bedrag daarvan gaan ze normaal nog storten.
Ik heb altijd een digitale teller gehad .
Mijn buurman heeft zijn zonnepanelen een week na mij aangemeld en Fluvius heeft de aanmelding ook een week later verwerkt. (Limburg)

Ik geraak met mijn 45 graden helling in de winter ook niet aan de 5 kW, en strand eerder bij de 4kW voor een 5.6 kWp opstelling.

Doordat de zon lager staat wordt eenzelfde hoeveelheid energie (per oppervlakte als je wil) in de winter uitgesmeerd over een veel grotere oppervlakte door die lagere stand van de zon.
Daar kan je weinig aan doen met je zonnepaneeltje, aangezien je deel van de aarde gewoon minder energie binnenkrijgt.
Daarbovenop zal er ook iets meer licht verstrooid worden door de atmosfeer, en laaghangende bewolking in de winter verergert dat nog eens, hoewel het voorgaande een veel grotere en simpelere (geometrisch snel te tekenen) invloed heeft.
En het aantal uren zon per dag. In de zomer schijnt de zon 14 uur ofzo. In de winter maar 5-6uur.
Nu merk je goed dat de dagen langer aan het worden zijn. Elke week wel een nieuwe record voor 2023.

Vandaag ook de beste opbrengst tot nu toe 22kWh met 11.4kWp 45° oost-west

@Waelvis mss de regio, mss hebben ze in sommige regio's zoveel werk dat er maanden achterstand is.
Zoals gezegd nog geen digitale meter maar onze afspraak om 1 te plaatsen was zo goed als tegelijkertijd met de goedkeuring installatie.

Terug
Bovenaan