Zonnepanelen Topic

Dit is inderdaad de juistere vraag!
Je kan het echter moeilijk beantwoorden, het hangt van teveel af, en dan vooral van hoeveel capaciteit je legt. Waarom wil je het weten?
Momenteel is het best om zoveel mogelijk panelen te leggen, dan zal je een laag zelfverbruik in percentage hebben, maar wel een hogere zelfconsumptie.

Ik ben voor mezelf eens aan het rekenen hoe financieel interessant zonnepanelen zouden zijn, en vooral hoeveel het interessantst is voor ik eens offertes vraag. Installateurs hebben hier geen enkele reden om minder dan het maximum voor te stellen en zoveel mogelijk te overdimensioneren, dus liever zelf eerst wat huiswerk doen :)

Voorlopig kom ik uit dat 4800 Wp zichzelf 1 à 2 jaar sneller terugbetaalt dan 6700 Wp, zelfs rekening houdend met een (beperkte: €0,12/kWh volgens mijn huidig contract) injectievergoeding en op dat laatste wil ik geen 6 à 10 jaar moeten rekenen, de kans is te groot dat dat nog omlaag gaat of helemaal wegvalt.
In BG stijl 😋 is de vraag eigenlijk, is de opbrengst van die zonnepanelen op pakweg 20 jaar hoger dan het verwachte rendement van ETF's, en dat lijkt toch erg nipt.

Daarnaast maakt een groot aantal zonnepanelen ook dat je in minder zonnige periodes nog wat kan dekken, en dat je in die periodes later met een thuisbatterij ook meer kan opslaan.
Natuurlijk in zonnige periodes ga je hoe dan ook met veel injectie zitten, die voorlopig nog wat opbrengt en niets kost.

Klopt, daar houd ik rekening mee; in beide gevallen zou ik ongeveer 8 maanden sowieso een surplus hebben (zelfs met een EV die gedeeltelijk thuis oplaadt), in de wintermaanden sowieso maar 40-50% dekking van mijn elektrisch verbruik door zonnepanelen.

Die 65% van @Bubble ligt wel dicht bij waar ik rekening mee houd, al zou ik geen batterij zetten; maar mijn grote elektrische toestellen kan ik wel vooral overdag laten draaien wat ook een beetje compenseert. En mijn toekomstige EV kan ik in de zomermaanden ook wel meer thuis laden.

Klopt, daar houd ik rekening mee; in beide gevallen zou ik ongeveer 8 maanden sowieso een surplus hebben (zelfs met een EV die gedeeltelijk thuis oplaadt), in de wintermaanden sowieso maar 40-50% dekking van mijn elektrisch verbruik door zonnepanelen.

Die 65% van @Bubble ligt wel dicht bij waar ik rekening mee houd, al zou ik geen batterij zetten; maar mijn grote elektrische toestellen kan ik wel vooral overdag laten draaien wat ook een beetje compenseert. En mijn toekomstige EV kan ik in de zomermaanden ook wel meer thuis laden.
Let wel dat je altijd verbruik zal hebben als de zon niet schijnt dat je zonder batterij niet kan afdekken (en zelfs dan...).
Wij hebben bvb iedere nacht een 1-2 kWh sluimerverbruik (ventilatie, koelkast, diepvries, modem/wifi, standby toestellen, ...), niets aan te doen.
Ik zou het eens moeten uitrekenen maar dacht dat wij zonder batterij tegn de 50% eigenverbruik konden uitkomen (maar dat was nog zonder de wintermaanden meegerekend vrees ik...). Een wasmachine overdag opzetten is eigenlijk maar klein bier tegenover je kookpiek, of evening entertainment in de vorm van een console of PC of zelfs gewoon TV met receiver/soundbar. Het helpt zeker, maar echt veel boven de 50% halen is toch wel moeilijk lijkt me.

Let wel dat je altijd verbruik zal hebben als de zon niet schijnt dat je zonder batterij niet kan afdekken (en zelfs dan...).
Wij hebben bvb iedere nacht een 1-2 kWh sluimerverbruik (ventilatie, koelkast, diepvries, modem/wifi, standby toestellen, ...), niets aan te doen.
Ik zou het eens moeten uitrekenen maar dacht dat wij zonder batterij tegn de 50% eigenverbruik konden uitkomen (maar dat was nog zonder de wintermaanden meegerekend vrees ik...). Een wasmachine overdag opzetten is eigenlijk maar klein bier tegenover je kookpiek, of evening entertainment in de vorm van een console of PC of zelfs gewoon TV met receiver/soundbar. Het helpt zeker, maar echt veel boven de 50% halen is toch wel moeilijk lijkt me.
Koken valt eigenlijk extreem goed mee... Mijn kookplaat geeft na een sessie aan hoeveel ze verbruikt heeft en ik moet toch al serieus kokkerellen om meer dan 0.5kWh te verbruiken 's avonds.

De piek van het koken kan je niet opvangen met je zonnepanelen; daarover gaat het. 0.5kWh is niet veel verbruik, maar 0.45kWh daarvan zal je niet van je zonnepanelen kunnen trekken.

De piek van het koken kan je niet opvangen met je zonnepanelen; daarover gaat het. 0.5kWh is niet veel verbruik, maar 0.45kWh daarvan zal je niet van je zonnepanelen kunnen trekken.
Ja, klopt, vnl omwille van het tijdstip natuurlijk.

0,5kwh op een half uur is nog altijd maar 1000w gemiddeld. Ik heb zelfs in januari periodes van 3000w continu gehad met mijn panelen, dus in de zomer zie ik dat wel lukken (om 18u)

.... Het helpt zeker, maar echt veel boven de 50% halen is toch wel moeilijk lijkt me.

Dat denk ik dus ook. Elke scheet zon die er nu is terwijl je het niet op gebruikt gaat meteen het net in vs het gaat in de batterij. In de lente/zomer is het betrouwbaarder en kan je vanaf een bepaald tijdstip gerust toestellen aanzetten, er zal wel zon zijn. Nu is het meer omdat er eens geen wolken voor de zon zijn, dus veel minder voorspelbaar.

Hoeveel % verbruik dekken de panelen nu - pakt deze maand - bij mensen zonder batterij?

Dat zal wel niet kloppen zeker of ben ik niet goed wakker?

Bij mij komt deze maand 29% van mijn verbruik uit panelen + batterij. Sinds plaatsing in Juli is dat 65%. Geen EV.
Dat is jouw zelfvoorziening.
Eigen verbruik is hoeveel opbrengst van de PV je zelf verbruikt en niet naar het net duwt. Met een batterij en PV heb je mogelijks 100% zelf verbruik gehad deze maand. Enkel wanneer de batterij vol is, zal jij injecteren.

Dat is jouw zelfvoorziening.
Eigen verbruik is hoeveel opbrengst van de PV je zelf verbruikt en niet naar het net duwt. Met een batterij en PV heb je mogelijks 100% zelf verbruik gehad deze maand. Enkel wanneer de batterij vol is, zal jij injecteren.
Klopt. zou wel straf zijn moest je in oktober-december-januari-februari met uw batterij lager dan 90% zelf verbruikte zonne-energie zitten, dan zit je met ofwel een kleine batterij, ofwel een gigantische zonneinstallatie.

@Bubble die 29% slaat op hoeveel zonne-energie er van uw huisverbruik was. In de winter gaat dit sowieso heel wat lager liggen. Omdat de zonnepanelen ook heel wat minder opleveren tov de zomer.

Dat was toch de vraag?

Vraagje aan de mensen zonder terugdraaiende teller, hoeveel van jullie elektriciteitsverbruik vangen jullie op een jaar op met de opbrengst van jullie zonnepanelen - en graag aangeven of je een EV hebt of niet?

Er wordt vooral gesproken over hoeveel % van de energie die je met zonnepanelen opwekt, zelf verbruikt wordt (typisch 30 - 40% eigen verbruik zonder EV dacht ik), maar dat gaat er vanuit dat je precies de juiste capaciteit gelegd hebt. Vandaar dat ik benieuwd ben wat realistisch is als je het omkeert...

Mijn eigenverbruik is nu uiteraard 99%, vraag me niet waar die 1% in zit,,,

Dat was toch de vraag?

Mijn eigenverbruik is nu uiteraard 99%, vraag me niet waar die 1% in zit,,,

Dat was inderdaad de vraag (y)
65% met een batterij lijkt me al een mooi resultaat. Ik ben mijn aannames wat aan het bijstellen, reken nu op rond de 30% (over het hele jaar, varieert wel nogal van maand tot maand) zonder EV, tussen de 60 en 70% met een EV omdat ik 8 maanden in het jaar een serieus deel van de overschot in die batterij zou laden aan een ~3x hogere compensatie dan injectietarief.

Gisteren mail gekregen van fluvius dat mijn aanvraag goedgekeurd is.

Heb ze 3/11/22 aangemeld.

Ook zegt mijn ma die hier was voor de kinderen dat er deze week iemand aan de deur was voor een afspraak voor een digitale meter.

Niets achtergelaten,ze zullen dan wel eens terugkomen zeker?

Had gehoop nog wat in maart/april nog wat terug te draaien maar zal er dus niet moeten op hopen

Gisteren mail gekregen van fluvius dat mijn aanvraag goedgekeurd is.

Heb ze 3/11/22 aangemeld.

Ook zegt mijn ma die hier was voor de kinderen dat er deze week iemand aan de deur was voor een afspraak voor een digitale meter.

Niets achtergelaten,ze zullen dan wel eens terugkomen zeker?

Had gehoop nog wat in maart/april nog wat terug te draaien maar zal er dus niet moeten op hopen
Net mijn mail gecheckt na het lezen van uw post. Ik heb blijkbaar gisteren ook een bevestiging van Fluvius ontvangen. Ik heb ze ook de eerste week van november aangemeld.

Gisteren bevestiging gekregen van Fluvius. Datum aanmelding was 28/8/22
Kan premie wel nog niet aanvragen tot digitale meter is geïnstalleerd :(

Koken valt eigenlijk extreem goed mee... Mijn kookplaat geeft na een sessie aan hoeveel ze verbruikt heeft en ik moet toch al serieus kokkerellen om meer dan 0.5kWh te verbruiken 's avonds.
Als ik naar ons totale verbruik kijk rond kooktijd kom ik toch meer richting de 1-2 kWh gemiddeld.
Koken is niet enkel de kookplaat he; er is ook de waterkoker, oven, microgolf, dampkap en allerlei ander elektrisch gerei dat je kan gebruiken.
En wij maken meestal eigenlijk simpele eenpansgerechten, dus max 2 potten op 't vuur meestal.
En zoals @Herman De Croo zegt gaat het inderdaad meer over het tijdstip en het ontbreken van zonnestroom op dat moment.

Waar kan ik (online op factuur) Solar kabel van 6mm² kopen in rollen van 100 meter?
Mijn gebruikelijke leverancier biedt 4mm² aan in 100m en 500m, maar die van 6mm² enkel per 500m en dat is wel heel veel ;-)

Waar kan ik (online op factuur) Solar kabel van 6mm² kopen in rollen van 100 meter?
Mijn gebruikelijke leverancier biedt 4mm² aan in 100m en 500m, maar die van 6mm² enkel per 500m en dat is wel heel veel ;-)
Hier is het per meter:
Prijzen zijn op t eerste zicht vergelijkbaar met de eerste hits van 100m rol solar kabels die ik tegenkom.

Hier kan je in je account ook bedrijfsadressen met BTW nummer aanmaken.
Indien ze iets niet hebben waren ze in het verleden toch ook heel snel en vriendelijk in me helpen, wat vaak neerkwam op hen die het product ofwel toevoegde aan hun assortiment ofwel speciaal voor mij bestelden. En dan ging het over een 100 euro ofzo, dus zeker geen grote professionele order om dat gedaan te krijgen.

Inderdaad, vroeger nog bij Zelektro besteld en ik gun die webshop zeker alle support dus zal ik het daar kopen.
(iets in mijn hoofd vond het raar om een rol van 100m per meter te bestellen: let it go)

Www.solarcable.nl

Goedkoopste wat ik per meter tot nu toe gevonden heb (rollen van 100 en 500m). Verkopen normaal enkel aan bedrijven maar na een mailtje maakten ze van mijn bestelling toch geen probleem

Terug
Bovenaan