Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
p1 poort moet je activeren via mijn.fluvius.be.'t is gebeurd...
aan de telefoon met de planning leek het nog alsof de analoge nog te redden was maar unfortunately peanut butter, het telwerk was kapot. Ben dus eigenaar van een digitale meter, en ex-eigenaar van een prosumententarief.
Vraag nu: wat zijn de stappen die ik nog moet nemen?
- die poort laten activeren voor de homewizard?
- moet ik mijn energieleverancier laten weten dat ik vanaf nu ook injectie tarief wil krijgen, of weten ze dat automatisch via fluvius?
nog iets anders?
Moet je kijken naar uw contract. Ik heb nu geen zonnepanelen, maar heb wel een injectietarief.- moet ik mijn energieleverancier laten weten dat ik vanaf nu ook injectie tarief wil krijgen, of weten ze dat automatisch via fluvius?
nog iets anders?
Ik verdenk een poepermanEbde al gevonden wie septisch was op uw panelen?
Bij Eneco kost elektriciteit 46 cent/kwh en krijg je maar 11 cent injectievergoeding.Ik heb nog steeds een analoge meter maar zal vervangen worden aangezien ik na 2021 zonnepanelen heb laten plaatsen en dus niet kan uitstellen tot 2025.Ik probeer het zoveel mogelijk uit te stellen want die injectievergoedingen zijn een grap.Moet je kijken naar uw contract. Ik heb nu geen zonnepanelen, maar heb wel een injectietarief.
Het kan dus nu wel interessant zijn om opnieuw te gaan vergelijken. Want bv in mijn huidig contract is injectietarief niet zo goed, maar in mijn geval maakt het niet uit. Wanneer ik verhuis naar onze nieuwbouw waar er wel panelen liggen, ga ik hoogstwaarschijnlijk een ander contract afsluiten.
Kan er mee door maar kan goedkoperOfferte binnengekregen voor zonnepanelen.
Is dit een OK prijs? OK producten?
![]()
![]()
Was je nog van plan om zonnepanelen bij te leggen nadien want een 5kW omvormer voor 3.87Wp aan zonnepanelen is toch heel erg overgedimensioneerd, meestal wordt er ondergedimensioneerd zodat je dit effect krijgt zoals uitgelegd op de website van SE zelf, jouw omvormer zou zelfs nooit de piek halen. De hoogste efficientie van de omvormer wordt ook net behaald wanneer deze volledig benut is dus hoe sneller je dat punt bereikt hoe beter.Offerte binnengekregen voor zonnepanelen.
Is dit een OK prijs? OK producten?
![]()
![]()
Goh, ja in de toekomst zou er mogelijk terug een aquarium komen, en er komt sowieso volgend jaar een hybride wagen.Was je nog van plan om zonnepanelen bij te leggen nadien want een 5kW omvormer voor 3.87Wp aan zonnepanelen is toch heel erg overgedimensioneerd, meestal wordt er ondergedimensioneerd zodat je dit effect krijgt zoals uitgelegd op de website van SE zelf, jouw omvormer zou zelfs nooit de piek halen. De hoogste efficientie van de omvormer wordt ook net behaald wanneer deze volledig benut is dus hoe sneller je dat punt bereikt hoe beter.
Goh, nu je geen prosumenten tarief betaalt kun je ook kiezen voor de grootste omvormer zodat je later kan uitbreiden. Je doet geen winst hé met een kleinere omvormer. Je topt wel af in de zomer.Was je nog van plan om zonnepanelen bij te leggen nadien want een 5kW omvormer voor 3.87Wp aan zonnepanelen is toch heel erg overgedimensioneerd, meestal wordt er ondergedimensioneerd zodat je dit effect krijgt zoals uitgelegd op de website van SE zelf, jouw omvormer zou zelfs nooit de piek halen. De hoogste efficientie van de omvormer wordt ook net behaald wanneer deze volledig benut is dus hoe sneller je dat punt bereikt hoe beter.
https://www.solaredge.com/uk/glossary
Oversizing
A way to increase the output of a solar energy system. Oversizing a solar energy system means that solar production has a higher peak capacity than the inverter rating. Simply put, oversizing is a cost-effective way to maximise a solar energy system’s production by increasing the total capacity of the solar panels so that it is higher than the capacity of the inverter. While energy will be lost at peak production, more energy will be harvested throughout the day. Oversizing can be a good way to increase solar energy production in areas where inverter size is restricted.
![]()
Er zijn verschillende redenen om een kleinere omvormer te nemen:Goh, nu je geen prosumenten tarief betaalt kun je ook kiezen voor de grootste omvormer zodat je later kan uitbreiden. Je doet geen winst hé met een kleinere omvormer. Je topt wel af in de zomer.
Over dimensioneren is enkel nuttig als je omvormer al aan z’n max capaciteit zit.
1. Ja, een beetje.Er zijn verschillende redenen om een kleinere omvormer te nemen:
Het aftoppen geeft echt heel weinig verschil, omdat je op de meest zonnige dagen eerder beperkt wordt door de aftopping veroorzaakt door de te warme panelen zelf. Op felle warme zomerdagen komt mijn 5,6 kWp niet boven de 4kW (op een omvormer van 5kW).
- Krachtigere omvormer is duurder
- Je panelen staan bvb in oost-west opstelling
- grotere omvormers hebben soms hogere opstart limieten, waardoor je bij lage belichting minder snel energie zal opwekken. Dit valt tegenwoordig best wel mee, dus is eigenlijk maar een randopmerkinog, maar als je vergelijkt tussen een 3kW of een 7kW omvormer ga je hier wel tegenaan lopen denk ik…
Je hebt daarin gelijk maar in het geval van Lifen ligt zijn dak al vol met die 9*430Wp panelen of max 11*430Wp wat 4730Wp zou zijn, dan lijkt een 5kW omvormer me gewoon (te) ruim, ook al is het maar enkele honderd € meer, het is (te)veel als je het nooit gaan benutten.1. Ja, een beetje.
2. Ja, maar dan kun je nog altijd uitbreiden
3. Vooral bij monofase vs driefase zit er verschil in de opstart spanning. Maar opstart spanning is wel een belangrijke idd. Ik ben al iemand tegen gekomen met een 3 fase omvormer en ze hadden een zuid opstelling gesplists in 6 en 8 panelen per tracker en die 6 wouden amper opstarten...
Maar op een mono fase zit je meestal goed vanaf 80-120V.
Als je een monofase aansluiting hebt en een 5kW monofase plaatst, dan kun je later nog panelen bijleggen zonder grote kosten te maken. Met de komst van warmtepompen en elektrische wagens zullen de mensen alleen maar meer PV willen.
Hier komt een 10kW omvormer met 11-12kWp O-W panelen. De 8kW variant had ook voldoende geweest, maar dat scheelt 200euro en dan kan ik nog het dak vol leggen als er terug wat extra budget is. Naar efficientie toe scheelt het misschien 0.2%
Wij hebben dit bekeken en is praktisch idd niet te doen.Het is eigenlijk om zot te komen hoe belachelijk weinig appartementsgebouwen zonnepanelen op het dak hebben. Al dat ongebruikt potentieel om op een goedkope en milieuvriendelijke manier elektriciteit op te wekken.