In de Ardennen (waar men in tegenstelling tot het waterondoorlaatbare, ontboste en lelijke kapotverkavelde Vlaanderen, wel nog open ruimte laat) zag ik veel particuliere huizen met zonnepanelen op een plateau. De panelen staan op een draaibare paal, waardoor zowel het azimut als de inclinatie kan aangepast worden.
Zo iets dus:
https://www.paysan-breton.fr/2016/07/photovoltaique-le-tracker-produit-30-de-lelectricite-consommee/
Zoals
@cege zegt staan die dingen hier ook gewoon. Ik kan er zo aantal aanwijzen in een straal van 10 km rond mijn huis.
Ik vraag me wel af wat de return is van de meerinvestering, die precies toch niet min is, zeker omdat je waarschijnlijk een meerkost in onderhoud hebt ook voor de 25 jaar van je panelen zelf.
Uit het artikel:
En théorie le tracker produit 35 % d’énergie en plus qu’une installation photovoltaïque fixe orientée au Sud. En pratique, la production est supérieure de 50 à 60 %
Door betere ventilatie en orientatie zou dat 35% meer energie opleveren dan gewoon op een dak op het zuiden gericht.
Praktisch verdubbelen ze dan nog dat getal tot een 50-60%, weliswaar zonder onderbouwing.
Het enige dat ik zo kan bedenken is dat je een bredere en hogere piek kan aanhouden doorheen het jaar.
Zo ook (semi-commercieel?) uitgelegd
hier (hoewel de grafiek twee verschillende dagen vergelijkt -_-):
Zij komen voor een berekening op 5kWp uit op het resultaat dat je beter meer panelen kan leggen (wat natuurlijk niet altijd mogelijk is) en zo meer opbrengst zonder meerkost in installatie en onderhoud.
Heel veel engineering "research" (vooral uit Indië en Zuid-Oost Aziëdie vergelijkingen) opzet tussen fixed en single/two-axis opstellingen.
Je vindt er
de vreemdste resultaten in terug, van de verwachte 20-30% meeropbrengst tot een conclusie dat de two-axis opstelling opeens meer energie zou verbruiken (de bewegingsmotor dus...) dan de oriëntatie zou opbrengen... Hoewel die misschien puur door het warme klimaat komt; kan ik het toch moeilijk rijmen met de elementaire principes die hier aan te pas komen.