Zonnepanelen Topic

Mensen met kennis inzake leggen van zonnepanelen, ik heb 2 vragen.

Wat is het beste, bij het leggen van de zonnepanelen de kabels samenhouden en een van de kabels dus ook veel langer maken (dus de + of - kabel mee langs alle panelen trekken) of gewoon de kabels kort houden en de - kant en + kant gewoon via de kortste weg naar de omvormer trekken. De ene verkoper zegt mij dat zij ze meetrekken omdat dit beter zou zijn bij blikseminslag om de EMK's laag te houden , een andere verkoper zegt net dat je dit niet mag doen omdat je dan ook de stroomkabels langer maakt en daardoor ook meer veliezen hebt. Ik vind nergens geen info terug over wat nu de juiste techniek is en dit zou ik wel willen weten.

Vraag 2 is of een omvormer hoog aan de gevel (de binnenzijde wel te verstaan) mag hangen. Verkoper 2 stelt dit terug voor omdat je dan weer die kabels korter kan houden, de andere zegt dat dit niet mag voor de keuring. Wederom, wie van de 2 geeft hier weer de juiste info?

Lol, ga je geen enkel verschil in merken.

Tot 100m kun je gewoon in 6mm² solar werken. 't Gaat echt niet op die halve meter aankomen.

Hier lees in enkel iets van
-zijn er veel zonnepanelen in serie geschakeld plaats de omvormer dan zo dicht mogelijk bij de meterkast.

D5-A63175-1552-4-E10-B440-DC4-AED164-F14.png

Binnenkort verloopt ons vast contract, en zijn we noodzakelijk een nieuw af te sluiten. Ons echte verbruik weten we om eerlijk te zijn niet aangezien we nog even op ons adres het vaste energiecontract van onze (schoon)ouders gebruiken.

Normaal worden binnen enkele weken onze zonnepanelen gelegd (12 panelen van 385Wp met een omvormer van 5KW).
Als ik de VTEST doe, schat hij zo het verbruik in:

Je geschat verbruik​

Elektriciteit4711kWh
Injectie1997kWh
Gas16262kWh

Als ik effectief op de VTEST kijk, zie ik heel wat parameters: looptijd, onderdelen met prijszekerheid, termijn prijszekerheid, ... wat ik bv niet onmiddellijk zie is wat mijn elektriciteit nog opbrengt als ik die op het net steek, het prosumententarief etc.

Wat we zeker willen, is maandelijks ons effectieve verbruik betalen (zo gaan we denk ik ook meer bewust om met ons verbruik). Voor de radiatoren hebben we overal al Tado knoppen, dus we verwarmen enkel de ruimte die nodig is. In de badkamer en de bureau zouden we dan eventueel een elektrisch vuurtje zetten indien we dit ook zouden kunnen gebruiken van onze zonnepanelen, maar dat zul dus niet 's morgens en 's avonds zijn, maar eerder overdag bij het thuiswerken of tijdens het weekend.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Om eerlijk te zijn vind ik het nog altijd moeilijk om te vergelijken met de VTEST.

Binnenkort verloopt ons vast contract, en zijn we noodzakelijk een nieuw af te sluiten. Ons echte verbruik weten we om eerlijk te zijn niet aangezien we nog even op ons adres het vaste energiecontract van onze (schoon)ouders gebruiken.

Normaal worden binnen enkele weken onze zonnepanelen gelegd (12 panelen van 385Wp met een omvormer van 5KW).
Als ik de VTEST doe, schat hij zo het verbruik in:

Je geschat verbruik​

Elektriciteit4711kWh
Injectie1997kWh
Gas16262kWh

Als ik effectief op de VTEST kijk, zie ik heel wat parameters: looptijd, onderdelen met prijszekerheid, termijn prijszekerheid, ... wat ik bv niet onmiddellijk zie is wat mijn elektriciteit nog opbrengt als ik die op het net steek, het prosumententarief etc.

Wat we zeker willen, is maandelijks ons effectieve verbruik betalen (zo gaan we denk ik ook meer bewust om met ons verbruik). Voor de radiatoren hebben we overal al Tado knoppen, dus we verwarmen enkel de ruimte die nodig is. In de badkamer en de bureau zouden we dan eventueel een elektrisch vuurtje zetten indien we dit ook zouden kunnen gebruiken van onze zonnepanelen, maar dat zul dus niet 's morgens en 's avonds zijn, maar eerder overdag bij het thuiswerken of tijdens het weekend.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Om eerlijk te zijn vind ik het nog altijd moeilijk om te vergelijken met de VTEST.
Injectie staat op het laatste tabblad in de vtest.
Hou rekening met facturen van +-1000euro in de wintermaanden als je voor maandelijkse afrekening kiest.

Lol, ga je geen enkel verschil in merken.

Tot 100m kun je gewoon in 6mm² solar werken. 't Gaat echt niet op die halve meter aankomen.
Ik dacht al zo iets, ik heb zo zwaar het gevoel dat die verkoper langs alle kanten probeert te besparen op materiaal om toch maar de goedkoopste te kunnen zijn.

ac kabels lijken mij niet echt een probleem te vormen bij mij gezien de kabel naar de 1e kast 6mm² is (en een 10m lang), dan tussen de 2 kasten ligt er een 25mm² en de aansluiting door fluvius is uitgevoerd geweest in 10mm² (tussen 1e en 2e kast is een mogelijke toekomstige verzwaring voorzien naar 63A). Omvormer is 10kw en levert dus max 16A per fase volgens de technische gegevens van de omvormer (hoewel ik niet snap hoe ze tot die getallen komen gezien 10kw op 400v 25 a is, verdeeld over 3 fasen lijkt me dat dan weer 8a en een beetje.

Injectie staat op het laatste tabblad in de vtest.
Hou rekening met facturen van +-1000euro in de wintermaanden als je voor maandelijkse afrekening kiest.
De kunst is natuurlijk om je voorschotten zodanig aan te passen dat je op het einde bij je afrekening geen geld moet opleggen of terug krijgt. Zeker in ons geval is het moeilijk om een juiste inschatting te doen, aangezien we nog geen zonnepanelen hadden en recent het huis hebben overgekocht van mijn schoonmoeder die absoluut een ander verbruik heeft dan ons.

Nu ons nieuw dak er ligt, en we niet meer met asbestleien zitten van (letterlijk) voor de oorlog, kunnen we eens aan zonnepanelen denken. Alvast mijn excuses voor mijn naïeve post, ik heb me nog totaal niet ingelezen.

Ik vermoed dat zonnepanelen tegenwoordig zowat altijd een nuttige investering zijn voor wie er effectief woont? Vorige jaar zaten we aan 2.224 kWh verbruik voor een jaar, laat ons denken dat nu we met drie zijn dit wel wat zal stijgen. Maar ik heb eigenlijk niet echt een idee wat we zouden kunnen uitsparen, lijkt me dat we al redelijk weinig verbruiken, en de grootste kost zullen dan zaken zoals de vaatwas, afwasmachine, soms droogkast zijn, die kunnen we meestal wel tijdens de dag inplannen. Maar stel dat we 1000 kWh besparen...

Momenteel nog zo'n twee jaar Optifix aan 28.56 cent per kWh, dan besparen we per jaar zo'n 285 EUR. Ik vermoed dat ik dit onderschat (en ik heb geen gebruikservaring), want anders is dat toch eerder pover?

Laatst bewerkt:

Wat is het beste, bij het leggen van de zonnepanelen de kabels samenhouden en een van de kabels dus ook veel langer maken (dus de + of - kabel mee langs alle panelen trekken) of gewoon de kabels kort houden en de - kant en + kant gewoon via de kortste weg naar de omvormer trekken. De ene verkoper zegt mij dat zij ze meetrekken omdat dit beter zou zijn bij blikseminslag om de EMK's laag te houden , een andere verkoper zegt net dat je dit niet mag doen omdat je dan ook de stroomkabels langer maakt en daardoor ook meer veliezen hebt. Ik vind nergens geen info terug over wat nu de juiste techniek is en dit zou ik wel willen weten.

Vraag 2 is of een omvormer hoog aan de gevel (de binnenzijde wel te verstaan) mag hangen. Verkoper 2 stelt dit terug voor omdat je dan weer die kabels korter kan houden, de andere zegt dat dit niet mag voor de keuring. Wederom, wie van de 2 geeft hier weer de juiste info?

Kabels samen getrokken in buis over kruipzolder, Samen door onderdak, langste kabel verder getrokken onder de pannen. Ligt daar goed denk ik dan. Langste kabel zal een kleine 20 m zijn. Kortste kant? Je dc kabels moeten toch altijd naar je omvormer.

Nu ons nieuw dak er ligt, en we niet meer met asbestleien zitten van (letterlijk) voor de oorlog, kunnen we eens aan zonnepanelen denken. Alvast mijn excuses voor mijn naïeve post, ik heb me nog totaal niet ingelezen.

Ik vermoed dat zonnepanelen tegenwoordig zowat altijd een nuttige investering zijn voor wie er effectief woont? Vorige jaar zaten we aan 2.224 kWh verbruik voor een jaar, laat ons denken dat nu we met drie zijn dit wel wat zal stijgen. Maar ik heb eigenlijk niet echt een idee wat we zouden kunnen uitsparen, lijkt me dat we al redelijk weinig verbruiken, en de grootste kost zullen dan zaken zoals de vaatwas, afwasmachine, soms droogkast zijn, die kunnen we meestal wel tijdens de dag inplannen. Maar stel dat we 1000 kWh besparen...

Momenteel nog zo'n twee jaar Optifix aan 28.56 cent per kWh, dan besparen we per jaar zo'n 285 EUR. Ik vermoed dat ik dit onderschat (en ik heb geen gebruikservaring), want anders is dat toch eerder pover?
Je hebt natuurlijk ook nog gewoon injectie.
Vergoeding voor de elektriciteit opgewekt door je zonnepanelen die je niet verbruikt en terug op het net zet.

Maar mensen die er meer over weten, zullen hier nog wel op antwoorden.
Ik heb zelf nog maar iets meer dan een maand zonnepanelen :unsure:

Elke kWh die je niet van het net afhaalt moet je ook geen transport, distributiekosten, heffingen en BTW op betalen.
Dus je bespaart een pak meer dan die 28 ct/kWh, eerder het dubbele.

Elke kWh die je op het net steekt, krijg je ook nog een injectievergoeding voor. (+- 20ct)

Als je 1000 kWh zelfconsumptie rekent zal de besparing dus eerder 600 euro zijn
+ 1200kWh injectie @ 20 ct is 240 euro
(dus een installatie met totale productie 2200 kWh)

Of dus eerder 840 euro per jaar, geen 285.

Er wordt aangeraden de lus die je vormt op je dak zo klein mogelijk (in oppervlakte) te houden om, bij blikseminslag, het risico op overspanning te verminderen (mogelijkse schade aan uw MPPT). Die "kleine lusoppervlakte" wordt wel in een aantal normen vermeld als goede praktijk.

Het verlies door kabellengte bereken je simpel als volgt:

voltage drop:
ΔU = I · R = I · ((2 · L · ρ) / A)

I = stroom in A
L = lengte (enkel, wordt x2 gedaan omdat je heen en terug gaat met de kabgel)
A = sectie (vb: 6mm²)
rho voor koper = 0,0172

Typische stroom van de zonnepanelen is rond de 9 a 10A.
De delta U die je zo bekomt, vermenigvuldigd met die stroom is een vermogen in watt dat je verliest. Dus je kan er de korte en lange lengte van de kabels eens ingeven en zien wat het verschil in verloren vermogen is. (en dat vermenigvuldigd met afnametarief vertegenwoordigt een kost).

Tussen 60m en 30m (6mm², 11A, 450V ) gaat het over 30w extra verlies. Op een jaar dus 40 euro ofzo.

Op deze manier bepaal je ook of 6mm tov 4mm een nuttige investering is. (verdient de kabel zich in 3 à 5 jaar terug, kies dan de grotere sectie).

Het houdt niet zoveel steek om de DC kabels zo kort mogelijk te willen houden door uw omvormer op zolder ofzo te plaatsen, want uw PV-spanning is typisch een pak meer dan 230V, dus het verlies op het DC gedeelte door spanningsval is kleiner dan op het AC gedeelte door spanningsval (kleinere stromen). Logische plek voor de omvormer is dicht bij uw elektrische kast.

Laatst bewerkt:
De kunst is natuurlijk om je voorschotten zodanig aan te passen dat je op het einde bij je afrekening geen geld moet opleggen of terug krijgt. Zeker in ons geval is het moeilijk om een juiste inschatting te doen, aangezien we nog geen zonnepanelen hadden en recent het huis hebben overgekocht van mijn schoonmoeder die absoluut een ander verbruik heeft dan ons.
Je kunt simulaties doen en uitgaan van 30% zelf verbruik.
Vul ook maandelijks jouw meterstanden in. Dat helpt al.

Of je gaat toch voor een maandelijkse afrekening, maar weet dat het zeer veel kan zijn.

Voor onze nieuwbouw hebben we enkele offertes opgevraagd voor de zonnepanelen (installatie voorzien in de lente van 2023) (3x400V + N 32A net).
De offerte waar we het meest naar neigen qua panelen en prijs stelt echter een omvormer van 10kW van Huawei voor en dit bij een O-W opstelling van
4920Wp aan beide kanten. Volgens de Thomasberger berekening zou dit dan onze verwachtte opbrengst zijn.

Op mijn vraag of dit geen te zware omvormer is voor ons kreeg ik volgend antwoord van de betreffende firma:
De panelen kunnen op een bepaald moment makkelijk boven de 6000W leveren en als je dan 10000W verbruik hebt, dan kan een batterij nog 4000W extra leveren.

Je kan uit een batterij van 10kWh, 5000W op 1 moment krijgen. Zo kan je het maximale uit je installatie halen.

Zonder batterij heeft deze omvormer inderdaad niet echt een meerwaarde, maar het prijsverschil met een 8KTL-M1 is echt niet groot.

Dus toekomst gericht is de 10KTL de beste keuze…

We kunnen wel de offerte aanpassen indien u dit wenst.
Klik om te vergroten...

Ik hoor/lees soms dat een te zware omvormer nadelig zou zijn voor de opbrengst. Klopt dit? Wat is de reden hiervoor juist? en hoe groot bedraagt het verlies dan ongeveer? Zijn er andere nadelen? Of juist voordelen?

Een batterij waren we voorlopig nog niet van plan om te plaatsen omdat ze nog niet zo rendabel zijn, we nog een evolutie verwachten in de komende jaren qua dalende prijs en betere batterijen en we ook willen uitkijken in hoeverre elektrische auto's in de toekomst de functie van batterij kunnen gaan vervullen. Binnen 3-4 jaar zal mijn partner een nieuwe firmawagen moeten kiezen en zal dit wellicht verplicht een elektrische auto zijn. Mogelijk is dat het moment om de firmawagen als batterij ook te gaan gebruiken of om een thuisbatterij te gaan installeren.
Als we dus binnen pakweg 4 jaar wel een batterij gaan voorzien, is het dan wel nuttig om een grotere omvormer van 10 kW al te nemen of volstaat een omvormer van 5 of 6 kW ook? (zie de specs daarvan in hetzelfde document als van de 10kW batterij hierboven) Het opstartvermogen zou volgens de specs hetzelfde zijn. Zij stellen echter nog steeds een 8kW omvormer voor terwijl als ik de berekening van Thomasberger zie, 5 of 6 kW zou volstaan. Een andere offerte met evenveel Wp op beide zijden stelde eveneens een hybride Huawei omvormer voor maar dan die van 6kW.

Met de versnelde afbouw van de premies voor batterijen moeten we het daarvoor alvast ook niet persé nu doen lijkt ons (het plaatsen van een batterij).

Wat zouden jullie in onze situatie doen qua wel/niet batterij nu of binnen enkele jaren en de daarbij horende grootte van batterij (gezin van 2, voorlopig geen elektrische wagen, geen zwembad, wel vanwege shiftwerk ook vaak lang opblijven en dus verbruik 's nachts)?

Alvast bedankt voor jullie inzichten/verduidelijking.

Terug
Bovenaan