Zonnepanelen Topic

Hier komen ze in februari. Mijn huidige prijzen (Optifix) zijn 29c/kWh verbruik en 16c/kWh injectie, ik heb echt nog geen zocht op mijn toekomstige uitgaven en inkomsten aan elektriciteit.

Verbruik: 4000kWh
4920Wp volledig op Z zonder schaduw.
Heeft er hier misschien iemand ongeveer zo'n opstelling en een grafiek/tabel van opbrengst per maand/dag? Dan kan ik al eens wat berekenen.

Eendraadschema van u installatie. Installateurs sturen dat meestal al door naar de keurders.

ik heb die ook gekregen via mail van installateur met alle nodige info.
Aanvraag Fluvius enzo moet nu gebeuren door de klant en kan niet meer gebeuren door installateur blijkbaar.
Oftewel had de mijnen geen goesting om het te doen :)

Aanvraag Fluvius enzo moet nu gebeuren door de klant en kan niet meer gebeuren door installateur blijkbaar.
Sommige sturen dat pas op nadat de keuring positief was.

Enkel van de pannelen dan toch en niet van de volledige woning?
Uw bestaande one-liner moet aangepast worden met het vertrek voor u PV installatie... dus ja, je zal wel degelijk de one-liner van u volledige woning moeten voorleggen, tenzij je soort addendum maakt met juist het vertrek naar de PV installatie misschien.

Uw bestaande one-liner moet aangepast worden met het vertrek voor u PV installatie... dus ja, je zal wel degelijk de one-liner van u volledige woning moeten voorleggen, tenzij je soort addendum maakt met juist het vertrek naar de PV installatie misschien.
Nee, dat moet niet. De installateurs zorgen voor dat laatste.

Je moet 'm aanpassen, maar enkel de PV installatie en de weerstand van uw aarding worden gekeurd bij PV keuring, uw bestaande installatie niet.

Leggen die installatiefirma's die dc kabels in een buis? Ik zou ze om proper te werken in een buis steken, zelf al is het op zolder.

Nog een mc4 tang besteld om de connectoren te krimpen.

In de datafiche staat dat ik rondom rond de omvormer 30 cm ruimte moet hebben, 20 zal ook wel goed zijn zeker, niet voldoende plaats. De omvormer is 4200 watt en 19A max stroom, dus automaatje van 20 gestoken. Vandaag eens bellen voor afspraak keuring, hopelijk pas in december, dan kan de teller nog wat terugdraaien.

Vraagje voor de arei-kenners? @Caracalla

Tèrre je beide rails? Uiteindelijk verbinden de panelen zelf toch beide rails? Ik ging gewoon 1 rail tèrren.

Yes, altijd in een buis.

Leggen die installatiefirma's die dc kabels in een buis? Ik zou ze om proper te werken in een buis steken, zelf al is het op zolder.

Nog een mc4 tang besteld om de connectoren te krimpen.

In de datafiche staat dat ik rondom rond de omvormer 30 cm ruimte moet hebben, 20 zal ook wel goed zijn zeker, niet voldoende plaats. De omvormer is 4200 watt en 19A max stroom, dus automaatje van 20 gestoken. Vandaag eens bellen voor afspraak keuring, hopelijk pas in december, dan kan de teller nog wat terugdraaien.

Vraagje voor de arei-kenners? @Caracalla

Tèrre je beide rails? Uiteindelijk verbinden de panelen zelf toch beide rails? Ik ging gewoon 1 rail tèrren.
Dat staat in de handleiding van je montagemateriaal, waar je moet aarden. Normaal moet je inderdaad niet elk punt van de draagconstructie aarden (metalen rand van de panelen en de klemmen zorgen voor verbinding).
De regel is: conform voorschriften fabrikant.

En uiteraard in buis. Gewone XVB kabel zou je ook niet los leggen.

Dat staat in de handleiding van je montagemateriaal, waar je moet aarden. Normaal moet je inderdaad niet elk punt van de draagconstructie aarden (metalen rand van de panelen en de klemmen zorgen voor verbinding).
De regel is: conform voorschriften fabrikant.

En uiteraard in buis. Gewone XVB kabel zou je ook niet los leggen.
Zeg dat eens tegen de meerderheid van de doe het zelvers.

Allé volgende week komen ze hier voor de keuring.

Waar moeten die allemaal zijn eigenlijk? Moet ik hier heel mijn kot opruimen? :rofl:

Gaan die op het dak? of volgen die het verloop van de kabels?
Of is dat enkel maar bij de omvormer te doen.
Hier zijn ze naar de zekeringkast, de aardingspin en de omvormer geweest.
Hier komen ze morgen.ik maak enkel de trap onder de kelder wat leeg aan de eleckast en omvormer.

Enigge wat ik niet weet is of de aarding die er ligt bij mij goed is"qua ohmwaarde ofzoiets" omdat de installateur geen meter bijhad.
Hier stond de ohmwaarde in alcoholstift op de aardingspin geschreven. Keurder heeft niet gemeten, maar dat zo gewoon opgeschreven.

Welk plannetje? Ik heb geen plannetje.
Krijg je normaal van je installateur. Ik kreeg dat de dag voor dat de keurder kwam. Het kan ook zijn dat zij dat rechtstreeks naar die keurder gestuurd hebben. Die installateurs werken meestal samen met vaste keurders.
Ik heb onderstaande mail gekregen dag voor de keuring:
Na keuring brengen wij de aanmelding bij fluvius voor u in orde. Echter, door de vernieuwingen van het portaal in fluvius hebben wij hiervoor het rijksregisternummer van de eigenaar van de installatie nodig.

Is het mogelijk ons deze reeds te bezorgen zodat, van zodra wij het keuringsverslag ontvangen, de aanmelding in orde kunnen brengen?

Heb ook nog geen plan v h eendraadschema zelf in handen.

Maar heb het via mail wel gekregen en moeten ondertekenen online en daar staat onderaan ook de naam en adres v d keuringsinstantie op,dus veronderstel dat deze ze ook al hebben.

Zal het u morgen laten weten hoe het hier verlopen is 😊

@Waelvis : het is simpel om zelf te doen als je de nodige gegevens hebt gekregen van je installateur.
Mijn installateur zei dat er onlangs veranderingen waren dus het gaat dan waarschijnlijk over je rijksregisternummer.

Onderstaande offerte ontvangen:

Indien ik zou opteren voor Hyundai panelen van 430 WP ( ipv 415 voor de SolarPower) gaat er 2750 € af. 20 panelen lijkt mij sowieso wat overkill omdat we langs de voorkant 95% rendement hebben. Ik denk dat ik het ga herleiden naar 14 a 16.

Wat denken jullie? Vertegenwoordiger gaf mij wel een goede indruk,, zeker niet pushy. En lees op internet ook niets dan positiefs over de firma.

Onderstaande offerte ontvangen:

Indien ik zou opteren voor Hyundai panelen van 430 WP ( ipv 415 voor de SolarPower) gaat er 2750 € af. 20 panelen lijkt mij sowieso wat overkill omdat we langs de voorkant 95% rendement hebben. Ik denk dat ik het ga herleiden naar 14 a 16.

Wat denken jullie? Vertegenwoordiger gaf mij wel een goede indruk,, zeker niet pushy. En lees op internet ook niets dan positiefs over de firma.
Ik zou voor het goedkopere aanbod gaan. Er is quasi geen verschil tussen panelen

Terug
Bovenaan