Zonnepanelen Topic

Ik heb deze maand 125kWh verbruikt van de 156kWh die mijn panelen produceerden :cool:.

Vrijdag thuis gekomen met State of Charge van 31% in de Tesla. Zaterdag en zondag opgeladen gedurende de dag, er is van de 40 kWh die ik dit week-end produceerde slechts 0.45kWh geïnjecteerd. Vandaag redelijk ver met de wagen gereden, morgen en overmorgen opnieuw laden terwijl ik thuis werk.

Zo lukt dat eigenlijk best wel goed. Dat gaat niet altijd lukken en in de zomer is mijn productie echt veel te hoog (65 kWh per dag, goed om de wagen van 0->80% te laden), maar dan reken ik op het injectietarief van 0.04 € per kWh (2 € per dag :cool:)

Ik krijg een premie van 3200 EUR volgens de huidige regeling. Installatie heeft me dan nog netto 5600 EUR gekost, ik reken op ongeveer 4000 kWh zelf verbruik (dus 800 EUR korting op de factuur) en dan nog 200 EUR injectietarief per jaar (5000 kWh injectie). Dan is die installatie op 6 jaar terugbetaald.

Thuisaccu's zijn op dit ogenblik veel te duur. Ik probeer vooral mijn vrouw te overtuigen ook een elektrische wagen te kopen (Zoë, daar zou bi-directionele laden op beschikbaar komen)
Ze rijdt 7500 km per jaar, dus die Zoë is dan echt een thuisaccu op wielen.
Dan zie je pas hoe overprijsd die thuisaccu's zijn, die Zoë heeft een accu-capaciteit van 50 kWh, voor < 30 000 EUR. En dat is dus nog een auto ook.

30k Euro spenderen om daarmee 7500km per jaar te rijden?

:mindblown:
Hier worden keuzes gemaakt op basis van ecologische overwegingen.

Het is trouwens een geweldige wagen, vrij klein buitenmaten maar ruim vanbinnen, een goede range en je hebt zo goed als geen onderhoudskosten.
Je kan die ook niet vergelijken met een basis Clio, deze is van de start veel beter uitgerust. En zo'n wagen gaat makkelijk 10 jaar mee.
Koop jezelf een Clio en een thuisaccu van 10kWh, en je bent al duurder af.

Hier worden keuzes gemaakt op basis van ecologische overwegingen.

Het is trouwens een geweldige wagen, vrij klein buitenmaten maar ruim vanbinnen, een goede range en je hebt zo goed als geen onderhoudskosten.
Je kan die ook niet vergelijken met een basis Clio, deze is van de start veel beter uitgerust. En zo'n wagen gaat makkelijk 10 jaar mee.
Koop jezelf een Clio en een thuisaccu van 10kWh, en je bent al duurder af.
Ecologische overwegingen, maar zijn er dan geen alternatieven dan een tweede wagen kopen van 30k. Het punt dat een elektrische wagen ecologischer is, is ook niet vanaf 1 km. En met 7500 km kan dat dus wel even duren.

Ecologische overwegingen, maar zijn er dan geen alternatieven dan een tweede wagen kopen van 30k. Het punt dat een elektrische wagen ecologischer is, is ook niet vanaf 1 km. En met 7500 km kan dat dus wel even duren.
Die wagen doet dan ook dienst als thuisaccu. Dus die accu moet dan niet meer gekocht worden. Idee is om dan minstens 10 tot 15 jaar met die auto te doen, net zoals ze met haar huidige benzine Clio heeft gereden.

Ik snap uw punt volledig dat een auto met bidirectionele accu in feite dé oplossing is voor het gros van de problemen qua zelfconsumtie, maar uw usecase werkt enkel omdat ge al een tweede volwaardige wagen hebt. Als ge met uw elektrische auto elke dag op uw werk zijt dan slaat die ook niet bijster veel stroom op :)

Allez pasop, ik zou het op zich wel tof vinden als ze binnenkort 2 dagen thuis, 3 dagen op kantoor gaat zitten en ze dan genoeg kWh kan meepakken van op het werk om heel de week thuis op te draaien.Maar ik vrees dat zo een feestjes niet lang gaan duren.

Idd pak een fiets, deelauto of huur auto zeg ik dan
Ik heb een beter idee. Ik zal haar zeggen om niet meer iedere dag met de fiets naar haar werk te rijden (50 km per dag) omdat ze anders geen recht heeft op een auto. Maar dat wanneer ze iedere dag met de wagen rijdt en nog eens 10 000 km extra rijdt dat wel ecologisch verantwoord is.
Want dat ze nu te weinig km doet om een wagen te mogen kopen van BG. Deelauto’s zijn hier nog niet te vinden
Die wagen dient om boodschappen te doen en haar ouders eens af en toe ergens heen te rijden.

Ik snap uw punt volledig dat een auto met bidirectionele accu in feite dé oplossing is voor het gros van de problemen qua zelfconsumtie, maar uw usecase werkt enkel omdat ge al een tweede volwaardige wagen hebt. Als ge met uw elektrische auto elke dag op uw werk zijt dan slaat die ook niet bijster veel stroom op :)

Allez pasop, ik zou het op zich wel tof vinden als ze binnenkort 2 dagen thuis, 3 dagen op kantoor gaat zitten en ze dan genoeg kWh kan meepakken van op het werk om heel de week thuis op te draaien.Maar ik vrees dat zo een feestjes niet lang gaan duren.
De oplossing is niet iedere dag met de auto naar het werk rijden. Ik rijdt ook 150 dagen per jaar met de fiets naar het werk en dat is 110 km per dag
Ik weet dat niet iedereen dat kan maar er zijn er vooral veel die dat niet willen
Wanneer de auto thuis staat kan hij opladen

De oplossing is niet iedere dag met de auto naar het werk rijden. Ik rijdt ook 150 dagen per jaar met de fiets naar het werk en dat is 110 km per dag
Ik weet dat niet iedereen dat kan maar er zijn er vooral veel die dat niet willen
Of mensen gaan niet zo ver van hun werk wonen zou nog beter zijn. 110km dan ben je met de fiets 3u onderweg. Goed zot zeg ik tegen iedereen die zolang onderweg is naar zijn werk
Neem aan dat je dan laad op het werk, wat al (terecht imo als het op zijn kost is) verboden wordt door bepaalde werkgevers

Laatst bewerkt:
Of mensen gaan niet zo ver van hun werk wonen zou nog beter zijn.
Tsja, ik ben lang verantwoordelijk geweest voor twee sites die 100 km van mekaar verwijderd zijn, en heb ook lange tijd voor de groep in 't buitenland gewerkt. We hebben er dus voor gekozen om vlakbij 't werk van mijn vrouw te gaan wonen (maar die is na 15 jaar van werkgever veranderd)
110km dan ben je met de fiets 3u onderweg. Goed zot zeg ik tegen iedereen die zolang onderweg is naar zijn werk
Ik beschouw dat gewoon als tijdswinst. Ik doe zo een 10 tal uur sport per week terwijl ik naar mijn werk ga. Perfect om mijn gedachten eens op een rijtje te zetten.
Neem aan dat je dan laad op het werk, wat al (terecht imo als het op zijn kost is) verboden wordt door bepaalde werkgevers
Jij gaat er dan van uit dat ik elektrisch rijdt, wat niet altijd het geval is. :cool: Met de racefiets neem ik wel een korter traject (50 km) dat ik voor de speed-pedelec te gevaarlijk vind.

Werkgevers die het laden van elektrische fietsen verbieden zijn randdebielen, en leven nog in 19de eeuw of zo. Dat kost dus maximaal 0.2 EUR per dag per werknemer. Als ge U daar mee bezig houdt, weet je duidelijk niet wat je prioriteiten zijn.

Tsja, ik ben lang verantwoordelijk geweest voor twee sites die 100 km van mekaar verwijderd zijn, en heb ook lange tijd voor de groep in 't buitenland gewerkt. We hebben er dus voor gekozen om vlakbij 't werk van mijn vrouw te gaan wonen (maar die is na 15 jaar van werkgever veranderd)

Ik beschouw dat gewoon als tijdswinst. Ik doe zo een 10 tal uur sport per week terwijl ik naar mijn werk ga. Perfect om mijn gedachten eens op een rijtje te zetten.

Jij gaat er dan van uit dat ik elektrisch rijdt, wat niet altijd het geval is. :cool: Met de racefiets neem ik wel een korter traject (50 km) dat ik voor de speed-pedelec te gevaarlijk vind.

Werkgevers die het laden van elektrische fietsen verbieden zijn randdebielen, en leven nog in 19de eeuw of zo. Dat kost dus maximaal 0.2 EUR per dag per werknemer. Als ge U daar mee bezig houdt, weet je duidelijk niet wat je prioriteiten zijn.
Kan nog straffer, bedrijf dat geen fietsvergoeding heeft (geen klein bedrijfje )

Is niet de laadkost perse maar veiligheidsrisico's
Kan nog straffer, bedrijf dat geen fietsvergoeding heeft (geen klein bedrijfje )
PC?
Ik heb er ook geen wegens wagen, maar soit je hebt 35 euro korting op kost VAA die je niet kan combineren met fietsvergoeding. Dus je moet al meer dan 35 euro / maand aan vergoeding krijgen om het er uit te halen wat bij mij enkel geval zou zijn als ik elke dag ga (20km aan 10 cent)

Ik heb die ook niet (ik weiger die principieel aan te vragen, ik heb een wagen die volledig betaald wordt door het werk, ik zie niet in waarom ik dan nog een fietsvergoeding er boven op zou moeten krijgen, ook al biedt de werkgever die mogelijkheid).

Is niet de laadkost perse maar veiligheidsrisico's

PC?
Ik heb er ook geen wegens wagen, maar soit je hebt 35 euro korting op kost VAA die je niet kan combineren met fietsvergoeding. Dus je moet al meer dan 35 euro / maand aan vergoeding krijgen om het er uit te halen wat bij mij enkel geval zou zijn als ik elke dag ga (20km aan 10 cent)
PC200 , woon 30km vant werk geen firmawagen.

Ik heb die ook niet (ik weiger die principieel aan te vragen, ik heb een wagen die volledig betaald wordt door het werk, ik zie niet in waarom ik dan nog een fietsvergoeding er boven op zou moeten krijgen, ook al biedt de werkgever die mogelijkheid).
Maat van mij die heeft fietsvergoeding en zijn vrouw neemt zijn bedrijfswagen voor haar werk (huisarts). Triest eigenlijk als je dat bekijkt
PC200 , woon 30km vant werk geen firmawagen.
Kan niet dat is verplicht sinds juli 2020: https://www.acerta.be/nl/blog/werkgevers/een-fietsvergoeding-verplicht-in-het-pc-200

Je hebt dus recht op 4 euro per dag (tenzij ze beter willen doen) of ze andere vergoeding woon-werk geven.

Even terug on-topic: zaterdag en zondag had ik exact evenveel opbrengst. Was dat bij jullie ook?

Maat van mij die heeft fietsvergoeding en zijn vrouw neemt zijn bedrijfswagen voor haar werk (huisarts). Triest eigenlijk als je dat bekijkt

Kan niet dat is verplicht sinds juli 2020: https://www.acerta.be/nl/blog/werkgevers/een-fietsvergoeding-verplicht-in-het-pc-200

Je hebt dus recht op 4 euro per dag (tenzij ze beter willen doen) of ze andere vergoeding woon-werk geven.

Even terug on-topic: zaterdag en zondag had ik exact evenveel opbrengst. Was dat bij jullie ook?
Krijg wel ww voor auto. Zou het eens moeten vragen aan HR hoe dat dat gaat.

Hier zaterdag 9kwh en zondag 11kwh vanaf 12.00 tot 18.00 ZO ligging.

Los van afstand moet het ook nog iet of wat redelijk zijn om te doen. De baan van Aarschot naar Leuven bv is levensgevaarlijk, hier ligt nog geen aparte fietsweg zoals bv Leuven-Brussel.
110km is ook wel al echt pittig, zou ge dat nog altijd doen als het niet met een speed pedelec was ?
De aankoop van zo een fiets is ook niet te onderschatten, een beetje een fatsoenlijk zit ge toch rap aan 4-5000 EUR.

Terug
Bovenaan