Zonnepanelen Topic

Iemand die me antwoord kan geven op mijn vragen?
Gisteren gehoord dat omvormer misschien zelfs pas voor januari zou zijn 🙄
Installateur gaat voor ander merk kijken, maar de voorziene omvormer werd wel goedgekeurd hier op BG (en ik ken er te weinig van om te weten of zijn eventueel toekomstig nieuw voorstel ook goed is 🙈)
Dus ja, echt dringend is het niet... maar ik zou het wel graag weten.

Mijn zonnepanelen werden deze week gelegd.
Omvormer (en bijhorende keuring) is pas voor september (oktober?) dus voorlopig heb ik nog niet veel aan de zonnepanelen.
Verhuis staat toch pas gepland voor augustus/september, dus valt al bij al wel mee :)
Op een premie hebben we blijkbaar geen recht, want het is nieuwbouw (zonnepanelen tellen natuurlijk mee voor lager E-peil en dus normaal gezien geen onroerende voorheffing gedurende 5 jaar)

Maar wat moet ik wel doen?
  • Aanmelden zonnepanelen bij netbeheerder zodra ik de keuring heb?
  • Vanaf wanneer vraag ik een energiecontract aan met injectievergoeding? Pas vanaf we goedkeuring hebben van de netbeheerder na aanmelding panelen? Of kan dit al zodra ik de keuring (AREI) van de panelen heb?
  • Nog iets wat ik moet aanvragen/waar ik rekening mee moet houden?

Nu toch bericht gekregen dat Fluvius gaat langskomen, ik moet eens bellen voor een afspraak. Komt dus hopelijk in orde!

Half april de offerte getekend, half mei waren alle materialen binnen bij de installateur behalve de omvormer.
We zijn midden juli en nog steeds dezelfde situatie :confused2:

Same. Panelen liggen hier ook van in mei zonder omvormer. Is om zot te worden hé met dit mooi weer.

Ik heb hier het gevoel dat mijn huawei omvormer gans mijn wifi netwerk plattrekt, iets waar de proximus installateur me ook voor gewaarschuwd had. triestig dat die bak eigenlijk niet gewoon op lan kan, want er hangt een 8 port switch onder met plaats zat -_-

Serieus?

Daarom dat mijn wifi zo suckt tegenwoordig.

Niet dat jullie daar iets aan hebben, maar ik heb ook een Huawei omvormer en geen last dat de WiFi trager is. Volgens mij werkt die omvormer bij mij wel op 2.4Ghz, en al mijn andere toestellen op 5Ghz, dus ben ik niet de beste referentie.
Wel moet ik eens per maand mijn omvormer aan en uitzetten omdat de Wifiverbinding blokkeert op de Huawei zelf, maar dat hindert mijn andere toestellen niet.

Niet dat jullie daar iets aan hebben, maar ik heb ook een Huawei omvormer en geen last dat de WiFi trager is. Volgens mij werkt die omvormer bij mij wel op 2.4Ghz, en al mijn andere toestellen op 5Ghz, dus ben ik niet de beste referentie.
Wel moet ik eens per maand mijn omvormer aan en uitzetten omdat de Wifiverbinding blokkeert op de Huawei zelf, maar dat hindert mijn andere toestellen niet.
Op mijn proximus bbox stond die "one ssid" feature aan. Werkt voor geen hol... Sinds ik voor 2.4 en 5 een apart netwerk gemaakt heb, eigenlijk geen last meer. Op gsms en tablets zijn beide netwerken gekend en hij wisselt gewoon, soms eens paar seconden geen wifi maar maakt niet uit. De rest (vaste pc, consoles, sonos devices, ...) Werkt bekabeld of op 1 van de 2 netwerken.

Ik ben aan het twijfelen hoeveel panelen we zouden leggen op onze nieuwe woning. Het gaat om een nieuwbouw die verwarmd zal worden met een warmtepomp en er komt een elektrische wagen over 1 à 2 jaar. Ik werk 2 à 3 dagen per week thuis, dus ik heb de mogelijkheid om overdag te laden.
Ik heb wel geen idee van ons huidig verbruik. We zitten met een gedeelde teller en het huis is zeer slecht geisoleerd, geen centrale verwarming, enkel glas, ... dus geen representatieve cijfers.
Momenteel zijn we met 2 volwassen en 1 baby.

Ons dak ligt loodrecht op oost-west en de dakhelling bedraagt 45°. Het worden 360Wp full black panelen en een passende Huawei SUN2000 omvormer. Onze prijs is fixed en ligt op 1.30euro/kWp ongeacht het aantal panelen, wat volgens mij een ok prijs is de dag van vandaag.

Momenteel zouden we voor 26 panelen (9360Wp) in totaal gaan, 12 op het oosten en 14 op het westen. Dit zal estetisch het mooist zijn.
Ik zat ook te denken om het evt. op te trekken naar 30 (10800Wp) panelen, maar die kunnen we minder goed verdelen. Als we er meer dan 12 leggen op het oosten, wordt het tetris op ons dak om rond de veluxen te werken, dus liever niet.
Andere optie is dan 12 op het oosten en 18 op het westen. Maar dan zitten we met de grootste piek in de namiddag. In de zomer zullen we wel meer als genoeg opbrengst hebben, maar in de winter maanden is een overgedimensioneerd systeem geen overbodige luxe denk ik als de warmtepomp dan moet draaien. Alleen vraag ik me als het dan wel zinvol is om de meeste productie in de namiddag te hebben tijdens de wintermaanden.

Wat zouden jullie doen? 12 op het oosten en 14 op het westen of 12 op het oosten en 18 op het westen?

maar in de winter maanden is een overgedimensioneerd systeem geen overbodige luxe denk ik als de warmtepomp dan moet draaien. Alleen vraag ik me als het dan wel zinvol is om de meeste productie in de namiddag te hebben tijdens de wintermaanden.
Merk op dat in de winter de zon doorgaans lager komt en vooral dus op het zuiden schijnt.

Er zal nog wel iets te vangen zijn op oost-west maar dat komt volgens mij (nattevinger...) niet eens in de buurt van de helft van die panelen pal op het zuiden op 45 graden. In de winter dan he, late lente tot vroege herfst is een ander verhaal.

Merk op dat in de winter de zon doorgaans lager komt en vooral dus op het zuiden schijnt.

Er zal nog wel iets te vangen zijn op oost-west maar dat komt volgens mij (nattevinger...) niet eens in de buurt van de helft van die panelen pal op het zuiden op 45 graden. In de winter dan he, late lente tot vroege herfst is een ander verhaal.
Dat heb ik ook gezien op PVcalc. Het is inderdaad ongeveer 50% van een zuid opstelling tijdens de wintermaanden. Heel jammer, maar helaas niks meer aan te veranderen.
Voordeel is dan weer dat we vanaf de lente tot en met de herfst van 's morgens tot 's avonds een gespreide opbrengst hebben wat hopelijk leidt tot een hoger zelfverbruik.

Edit: correctie, zelfs maar 30% van de opbrengst tov een perfecte zuid installatie in de maand december. Maar als ik op PVoutput ga kijken naar een zuid vs oost-west installatie hier in de buurt, dan zie ik dat de oost-west 75% haalt van de zuid installatie in de winter maanden. Dus dat valt dan stukken beter mee als wat PVcalc berekend.

Dit zijn PVoutput referenties die ik in het oog hou. Heb rekening gehouden met de kWh/kWp ratio om ze objectief te kunnen vergelijken.

Laatst bewerkt:
Hoe zit het met de communicatie tussen omvormers en batterijen?

Als je bv een SMA hybride omvormer plaats Kan je daar verschillende soorten merken batterijen aankoppelen of is dat beperkt?

Hoe zit het met de communicatie tussen omvormers en batterijen?

Als je bv een SMA hybride omvormer plaats Kan je daar verschillende soorten merken batterijen aankoppelen of is dat beperkt?
Bij mijn weten beperkt

Degenen waarvoor er softwareondersteuning is. Staat ook in de tf dacht ik met welke batterijsystemen deze compatibel zijn.
Er zijn vb geweest bij Huawei, waarbin 2j na datum je geen batterij kon zetten omdat er geen softwareondersteuning daarmee was, en men dus een nieuwe omvormer diende te kopen. Is geloof ik hier eens gepasseerd...

Vreemd, hier stond relatief snel iemand van Fluvius toen ik melding maakt van het uitvallen van onze omvormer omdat we regelmatig over de 253V gingen (met de waarschuwing dat het op onze kosten zou zijn als bleek dat het een probleem is met onze installatie). De technieker heeft binnen bij ons wat uitgemeten om te zien of hij ons niet gewoon van fase kon veranderen, maar dat was geen optie. Enkele weken later hebben ze dan in de cabine op straat het voltage wat lager gezet als ik het me nog goed herinner.

Ondertussen zijn er in de wijk weer zonnepanelen bijgelegd en tikken we de 253V af en toe weer aan, maar voor zover ik kan zien nog niet lang genoeg om de omvormer te laten uitvallen. Is natuurlijk een kwestie van tijd voor ik Fluvius weer zal moeten contacteren en ik weet niet of ze dan nog iets gaan kunnen doen zonder structurele aanpassingen aan het netwerk hier.
Er moet dan wel opgelet worden dat de spanning niet te laag wordt in de winter of op donkere dagen. Dat is een probleem voor Fluvius wel.

Hoe zit dat nu eigenlijk voor de kabels naar de omvormer, aarding in 6mm2 naar de onderbreker rechtstreeks is geen probleem, maar blijkbaar zou de voeding ook moeten 6mm2 zijn voor een 5000 va mono? Een 3g6 bijtrekken zou wel tricky zijn, aarding alleen minder een probleem.
Mijn tussenkast is aangesloten met 4g4mm2 op 3x230v,zou veel werk gespaard zijn als ik daar op mocht aansluiten.

Ik ben aan het twijfelen hoeveel panelen we zouden leggen op onze nieuwe woning. Het gaat om een nieuwbouw die verwarmd zal worden met een warmtepomp en er komt een elektrische wagen over 1 à 2 jaar. Ik werk 2 à 3 dagen per week thuis, dus ik heb de mogelijkheid om overdag te laden.
Ik heb wel geen idee van ons huidig verbruik. We zitten met een gedeelde teller en het huis is zeer slecht geisoleerd, geen centrale verwarming, enkel glas, ... dus geen representatieve cijfers.
Momenteel zijn we met 2 volwassen en 1 baby.

Ons dak ligt loodrecht op oost-west en de dakhelling bedraagt 45°. Het worden 360Wp full black panelen en een passende Huawei SUN2000 omvormer. Onze prijs is fixed en ligt op 1.30euro/kWp ongeacht het aantal panelen, wat volgens mij een ok prijs is de dag van vandaag.

Momenteel zouden we voor 26 panelen (9360Wp) in totaal gaan, 12 op het oosten en 14 op het westen. Dit zal estetisch het mooist zijn.
Ik zat ook te denken om het evt. op te trekken naar 30 (10800Wp) panelen, maar die kunnen we minder goed verdelen. Als we er meer dan 12 leggen op het oosten, wordt het tetris op ons dak om rond de veluxen te werken, dus liever niet.
Andere optie is dan 12 op het oosten en 18 op het westen. Maar dan zitten we met de grootste piek in de namiddag. In de zomer zullen we wel meer als genoeg opbrengst hebben, maar in de winter maanden is een overgedimensioneerd systeem geen overbodige luxe denk ik als de warmtepomp dan moet draaien. Alleen vraag ik me als het dan wel zinvol is om de meeste productie in de namiddag te hebben tijdens de wintermaanden.

Wat zouden jullie doen? 12 op het oosten en 14 op het westen of 12 op het oosten en 18 op het westen?
Wij zitten met een gelijkaardige situatie. Nieuwbouw, warmtepomp, 9.3kWP met 28 panelen op O (14) en W(14). Plat dak wel dus helling 15°.

Ik zou altijd kiezen voor meer panelen op W. Wat ga je in de voormiddag met extra panelen op O doen? Op W ga je in de namiddag en avond een pak meer productie meenemen, zeker in de tussenseizoenen. Thuiskomen en wasmachine opzetten, vaatwas, koken, auto insteken...

Uw warmtepomp zal vooral 's nachts draaien als die werkt op buitenvoeler. Wij hebben grote ramen op O en Z waardoor we in de winter veel zonnewinst hebben tot in de namiddag. De temperatuur blijft dan boven de 22°C tot laat in de nacht waardoor de warmtepomp enkel in de late nacht/vroege ochtend ff draait om het huis op temperatuur te houden. Warmtepomp en zonnepanelen zullen helaas slecht samenwerken in de winter zonder terugdraaiende teller.

Wij zitten met een gelijkaardige situatie. Nieuwbouw, warmtepomp, 9.3kWP met 28 panelen op O (14) en W(14). Plat dak wel dus helling 15°.

Ik zou altijd kiezen voor meer panelen op W. Wat ga je in de voormiddag met extra panelen op O doen? Op W ga je in de namiddag en avond een pak meer productie meenemen, zeker in de tussenseizoenen. Thuiskomen en wasmachine opzetten, vaatwas, koken, auto insteken...

Uw warmtepomp zal vooral 's nachts draaien als die werkt op buitenvoeler. Wij hebben grote ramen op O en Z waardoor we in de winter veel zonnewinst hebben tot in de namiddag. De temperatuur blijft dan boven de 22°C tot laat in de nacht waardoor de warmtepomp enkel in de late nacht/vroege ochtend ff draait om het huis op temperatuur te houden. Warmtepomp en zonnepanelen zullen helaas slecht samenwerken in de winter zonder terugdraaiende teller.
Mijn warmtepomp draait tijdens de dag, ik heb enkel mijn binnentemperatuur iets hoger gezet zodanig dat als die 1°C afkoelt tijdens de nacht dat smorgens nog altijd aangenaam vertoeven is voordat die rond de moment dat de buitentemperatuur goed is, draait. Op die manier met een L/W warmtepomp verhoog je de efficiëntie van die warmtepomp (en gebruik je nog iets van de zonnepanelen, al is de reductie peanuts - 20kwh verbruik, 1kwh van de zonnepanelen die die 20kwh dan ook naar 19lwh vermindert).
Vergeet niet dat een warmtepomp bij een temperatuur van 7°C nog altijd vlot 3 - 4 haalt als efficiëntie, terwijl bij 1 en -1 die minder haalt (vb 2). Al kan het rond dat vriespunt soms slechter zijn, tgv ontdooicyclus, dan als die moet functioneren rond -5. Maar ik dacht in onze contreien dat als je die door de dag laat draaien in de winter, dat je in veel gevallen vlot nog 7°C haalt wat een mooie boost is. Op zo eens 1 à 3 weken uitgezonderd tijdens een strenge winter.

En met een nieuwbouw zijn de verliezen beperkt waardoor dit principe dagdagelijks mogelijk is. Wat niet zo evident is voor een slecht geïsoleerde woning waar je een warmtepomp hebt staan.

Al is dat draaien minder een issue bij een W/W warmtepomp. Aangezien de efficiëntie van uw warmtepomp toch quasi gelijk is op elk moment en dat dus niet in uw voordeel spreekt. En de kost om 1°C hoger te verwarmen dan hoger is dan het voordeel van enkel de zonnepanelen.

Probleem is dat wij door onze grote ramen op O en Z (pakweg 25m²) bij degelijke winterzon genoeg warmte binnen krijgen om het tot 's avonds/'s nachts op temperatuur te houden. Winterzon staat laag en dringt diep de woning binnen zodat de temperatuur aan de thermostaat toch makkelijk 2°C stijgt. Handig want geen verwarming overdag maar afhankelijk van hoe koud het 's avonds/'s nachts wordt, begint de pomp dan toch te draaien vanaf een bepaald moment 's nachts om de gevraagde 22°C te houden. Hierdoor onmogelijk om de werking van de warmtepomp naar overdag tijdens de zonne-uren te krijgen. Oriëntatie van het huis en raamoppervlak spelen hierbij een grote rol.

Voor de volledigheid, wij wekken gemiddeld 8500kWh op per jaar. Ons huis vraagt 6500Kwh (alles elektrisch, 4 personen, L/W warmtepomp, 230m² te verwarmen). Van de 6500kWh wordt slechts een dikke 2000kWh rechtstreeks door de zonnepanelen voorzien. Rest dus 4500kWh afname van het net en 6500kWh injectie. Geeft ons aan de huidige erbarmelijke elektriciteit prijzen een jaarafrekening van 950 euro.

Er moet dan wel opgelet worden dat de spanning niet te laag wordt in de winter of op donkere dagen. Dat is een probleem voor Fluvius wel.
Klopt, daarom dat ze volgens mij niet opnieuw het voltage kunnen verlagen in de cabine. We zijn deze winter zonder problemen doorgekomen dus op dit moment vormt het nog geen probleem. Blijkbaar kan je tegenwoordig een vergoeding bij Fluvius aanvragen als je omvormer uitvalt door overbelasting op hun netwerk, maar die stelt niet veel voor.

Probleem is dat wij door onze grote ramen op O en Z (pakweg 25m²) bij degelijke winterzon genoeg warmte binnen krijgen om het tot 's avonds/'s nachts op temperatuur te houden. Winterzon staat laag en dringt diep de woning binnen zodat de temperatuur aan de thermostaat toch makkelijk 2°C stijgt. Handig want geen verwarming overdag maar afhankelijk van hoe koud het 's avonds/'s nachts wordt, begint de pomp dan toch te draaien vanaf een bepaald moment 's nachts om de gevraagde 22°C te houden. Hierdoor onmogelijk om de werking van de warmtepomp naar overdag tijdens de zonne-uren te krijgen. Oriëntatie van het huis en raamoppervlak spelen hierbij een grote rol.

Probeer het gewoon eens met de timer in te stellen van uw warmtepomp dat die niet snachts mag draaien. Want zolang je die timer niet zo instelt, dan draait die gewoon wanneer het hem het beste uitkomt.

Terwijl het in de praktijk eventueel zelfs geen verschil zal maken in de temperatuur binnen. Maar uw vloerverwarming, allez uw warmtepomp, gewoon minder lang draait omdat die nu warmte aan het genereren is die die snachts afgeeft terwijl dat eigenlijk voor u als nutteloos. gezien wordt

Is het proberen waard hé, staat het u niet aan na een weekje, of 2 dan kun je het nog altijd ongedaan maken. Of proberen om te spelen met het open zetten of dicht knijpen van de flow naar de vloerverwarming. Zodanig dat de ruimte die je toch graag een ietsie pietsie warmer hebt, iets meer flow krijgt, dan de ruimte waar u dat minder uitmaakt. Zonder dat je voor de rest dan uw toestel meer moet laten draaien, maar dat die zone gewoon iets meer warmte geleverd krijgt dan vb die zone die standaard overdag 2°C warmer geeft tgv externe lichtinval.

Probeer het gewoon eens met de timer in te stellen van uw warmtepomp dat die niet snachts mag draaien. Want zolang je die timer niet zo instelt, dan draait die gewoon wanneer het hem het beste uitkomt.

Terwijl het in de praktijk eventueel zelfs geen verschil zal maken in de temperatuur binnen. Maar uw vloerverwarming, allez uw warmtepomp, gewoon minder lang draait omdat die nu warmte aan het genereren is die die snachts afgeeft terwijl dat eigenlijk voor u als nutteloos. gezien wordt

Is het proberen waard hé, staat het u niet aan na een weekje, of 2 dan kun je het nog altijd ongedaan maken. Of proberen om te spelen met het open zetten of dicht knijpen van de flow naar de vloerverwarming. Zodanig dat de ruimte die je toch graag een ietsie pietsie warmer hebt, iets meer flow krijgt, dan de ruimte waar u dat minder uitmaakt. Zonder dat je voor de rest dan uw toestel meer moet laten draaien, maar dat die zone gewoon iets meer warmte geleverd krijgt dan vb die zone die standaard overdag 2°C warmer geeft tgv externe lichtinval.
Onze verwarming wordt deels gestuurd door buitenvoeler en deels door vraagtemperatuur aan thermostaat van 22°C.
Ik ben geen expert maar ik zie niet in hoe mijn huis op 22°C kan blijven bij wintertemperaturen zonder dat de pomp 's nachts aanslaat?
Overdag blijft het vaak 'te warm' door zonnewinsten om de pomp te laten aanslaan.
Ons systeem werd berekend en ingeregeld door Viessmann zelf en we zijn eigenlijk best tevreden van het rendement en het relatief lage verbruik. Volgens hen was het ook niet mogelijk om ons huis op temperatuur te houden zonder nachtwerk van de warmtepomp tijdens de winter.

Terug
Bovenaan