Zonnepanelen Topic

Als ge dan weet dat een worst case situatie als Flamanville 11 miljard euro voor een nieuwe kerncentrale heeft gekost, dan hadden we er nog altijd 4 nieuwe kunnen zetten mét overschot.
Snel even opgezocht uit interesse :

In July 2020, the French Court of Audit finalised an eighteen-month in-depth analysis of the project, concluding that the total estimated cost reaches up to €19.1 billion.

Kan er ook wel niet direct uit afleiden welke kosten hier wel/niet mee in zitten.
(Niet om een discussie te starten trouwens over zonne-energie vs kern-energie. Als je er verder op in wilt gaan, quote gerust mijn post naar de energiethread. Ik wou gewoon even de cijfers "fact-checken". :) )

Daar zitten ook wel een hoop kosten in van studies, herstudies, stukken afbreken en herbouwen, herfinancieren, intresten, etc...
Dat is ook de reden dat Flamanville zoveel kost, dat is een van de eerste EPR reactoren die ze bouwen. Is ook meer een development case voor de gen2 van de EPR op te ontwerpen, die veel goedkoper wordt om uit te rollen.
China bouwt overigens Gen3 reactoren aan 1/3 van de kost van hier (ongeveer 11 miljard dollar per 6000MW). En niet omdat het Chinese brol is, wel omdat ze daar ondertussen veel meer ervaring hebben met het uitrollen ervan.
In Europa hebben ze zo lang zitten talmen en teren op wat er stond dat er nog amper experten rondlopen in het ontwerpen en bouwen van nucleaire centrales.

De laatste zonnige dagen eens geprobeerd om het eigenverbruik omhoog te krijgen. Met veel moeite 50% gehaald door constant op alles te letten. Het meeste dan nog geholpen door de spa enkel overdag op te warmen en over de middag te koken.

Zo dagelijks alles opvolgen is me het ook allemaal niet waard...

Snel even opgezocht uit interesse :

Kan er ook wel niet direct uit afleiden welke kosten hier wel/niet mee in zitten.
(Niet om een discussie te starten trouwens over zonne-energie vs kern-energie. Als je er verder op in wilt gaan, quote gerust mijn post naar de energiethread. Ik wou gewoon even de cijfers "fact-checken". :) )

Kan je dat nog wel vergelijken. In dat bedrag zitten bijvoorbeeld ook nieuwe of bijkomende belastingen en taxen. Dat heeft niets meer met de constructiekost te maken. 't is precies wel een rampproject.

De laatste zonnige dagen eens geprobeerd om het eigenverbruik omhoog te krijgen. Met veel moeite 50% gehaald door constant op alles te letten. Het meeste dan nog geholpen door de spa enkel overdag op te warmen en over de middag te koken.

Ik zat aan 100% 😆
Nu sneeuw er af is heb ik terug opbrengst

goed gescheten dus... en ja, veel verbruik (zwembad/jacuzzi/gezin met 2 kinderen/computers/home cinema...). Zelfverbruik moeilijk in te schatten natuurlijk. Hebben in januari de digitale meter 'gekregen' en via site Fluvius zie ik Afname 6.179Kwh en injectie 2.910Kwh. Dus dan mag ik er vanuitgaan dat ik 4.476 effectief heb verbruikt qua zonne-energie (11.481-6179). Dus een 38% zelfverbruik? En dan 6.179 waarvoor ik effectief moet betalen in toekomst.

iimol0q.jpg

Laatst bewerkt:
goed gescheten dus... en ja, veel verbruik (zwembad/jacuzzi/gezin met 2 kinderen/computers/home cinema...). Zelfverbruik moeilijk in te schatten natuurlijk. Hebben in januari de digitale meter 'gekregen' en via site Fluvius zie ik Afname 6.179Kwh en injectie 2.910Kwh. Dus dan mag ik er vanuitgaan dat ik 4.476 effectief heb verbruikt qua zonne-energie (11.481-6179). Dus een 38% zelfverbruik? En dan 6.179 waarvoor ik effectief moet betalen in toekomst.

iimol0q.jpg
Januari 2021 of januari 2020 ?
Indien 2020 :
Je hebt 5302kwh direct verbruikt, dus eigen verbruik van 46,18%.
Je betaalt voor 6179 kwh
en je wordt betaald voor 2910kwh.

Indien 2021 : kunnen we nog niets over zeggen. Aangezien 46,18% eigen verbruik al redelijk hoog is voor geen batterij te hebben.

iimol0q.jpg
Zet dat eens op 38%? Als je dan al richting 10j gaat valt het best mee toch?

Zet dat eens op 38%? Als je dan al richting 10j gaat valt het best mee toch?
Ik zie niet direct in hoe je met een verhoging van 30 naar 38% dat je daar ineens van 4 jaar naar 10 jaar zult gaan. Persoonlijk zou ik denken dat je dan eerder bij 5j gaat uitkomen en dan is dat tov de beloofde 15j een enorm verschil. En om dan te zeggen dat dat wel mee valt... ik vind dat raar.

En blijft die compensatiepremie een doekje voor het bloeden.

iimol0q.jpg
via welke website is dat?

Dit dus, ik ga echt die moeite allemaal niet doen. We mogen nog een beetje leven ook, ipv hele tijd naar die zonnepanelen te zitten kijken of ze opbrengen en alles te gaan timen om alles te doen tijdens die opbrengsten.

Ik zie niet direct in hoe je met een verhoging van 30 naar 38% dat je daar ineens van 4 jaar naar 10 jaar zult gaan. Persoonlijk zou ik denken dat je dan eerder bij 5j gaat uitkomen en dan is dat tov de beloofde 15j een enorm verschil. En om dan te zeggen dat dat wel mee valt... ik vind dat raar.

En blijft die compensatiepremie een doekje voor het bloeden.
Maar hij heeft al 2j teruggedraaid ook dus dan zit je al bijna aan de 15j als het na 10j status-quo is
Maar is idd pas vanaf 70%, nu goed bij mij is dat bij 40% precies al status-quo

via welke website is dat?

@lapino :
Dit dus, ik ga echt die moeite allemaal niet doen. We mogen nog een beetje leven ook, ipv hele tijd naar die zonnepanelen te zitten kijken of ze opbrengen en alles te gaan timen om alles te doen tijdens die opbrengsten.
Daarom moet het ook geautomatiseerd worden. Ik kan er prima mee leven dat ik mijn vaatwas vol gooi en dat die van zichzelf begint af te wassen van zodra er zonnestroom is. Maar bon, dat kan ik in feite ook bereiken door gewoon die met zijn startuitstel pas te laten beginnen om 10:30-11:00
Ik heb nu recent eens geexperimenteerd met scheduled loading van de boiler, maar jezus wat een klotecomfort hebt ge daarmee. Als ik die laat laden naar 50° om bv 14:00 dan schiet er de ochtend erna misschien nog 40° over in het boilervat zonder dat iemand zich heeft gedoucht. Ik heb hem gewoon terug op warmhouden gezet, dat spel elke dag zogezegd gratis laden opladen naar bv 56° is het ook niet want dan moet die zijn elektrische weerstand gaan gebruiken

@lapino :

Daarom moet het ook geautomatiseerd worden. Ik kan er prima mee leven dat ik mijn vaatwas vol gooi en dat die van zichzelf begint af te wassen van zodra er zonnestroom is. Maar bon, dat kan ik in feite ook bereiken door gewoon die met zijn startuitstel pas te laten beginnen om 10:30-11:00
Ik heb nu recent eens geexperimenteerd met scheduled loading van de boiler, maar jezus wat een klotecomfort hebt ge daarmee. Als ik die laat laden naar 50° om bv 14:00 dan schiet er de ochtend erna misschien nog 40° over in het boilervat zonder dat iemand zich heeft gedoucht. Ik heb hem gewoon terug op warmhouden gezet, dat spel elke dag zogezegd gratis laden opladen naar bv 56° is het ook niet want dan moet die zijn elektrische weerstand gaan gebruiken
Gaat vlot met Niko Home Control Solarmode momenteel. Alleen is voor hun injectie op het net vanaf 300watt, maar dat zou instelbaar moeten zijn dat je bv kan zeggen, injectie > 1.5 kW, ok dan boiler aan (want anders ga je nog verbruiken tussen -300 watt en eer dat die aan -1.5 kW zit)

Aangezien Demir ons goed liggen heeft door ons te overhalen om pas in 2021 panelen te leggen, wil ik toch nog het maximale uit onze terugdraaiende meter halen.

Onze installatie is gebeurd begin 2021. Ik zie net dat de nieuwe premie aangevraagd moet worden binnen de 3 maanden na de AREI keuring. De premie aanvragen kan ook pas na aanmelding van de panelen bij Fluvius, maar dit is nog niet gebeurd, aangezien we onze EAN nummer nog door moeten geven aan de installateur. De keuring is nog maar net gebeurd, dus we hebben in principe nog 3 maanden de tijd om de premie aan te vragen. Als de aanmelding bij Fluvius gebeurd is, worden we op de planning gezet voor een digitale meter, dus wil dit zo lang mogelijk uitstellen.

Ik ben aan het denken om nog 2 maanden te wachten om onze EAN nummer door te geven, zodat we nog enkele maanden langer kunnen genieten van de terugdraaiende teller (de wintermaanden + lente is hier ook het meeste voordeel uit te halen omdat het snel donker is). Dan is er nog een maand tijd om de installatie aan te melden bij de netbeheerder en de premie aan te vragen, wat mij meer dan voldoende lijkt.
Is er iets wat ik over het hoofd zie?

Je hebt maar 30 dagen na AREI om je installatie aan te melden bij Fluvius. En daar staan boetes op
Net zoals de boetes die je kan krijgen om je elektriciteit niet te laten keuren (ik bedoel dus boetes die je in de praktijk nooit krijgt) of echte boetes?
In het slechtste geval kan ik dan dus een maand wachten met ze te laten aanmelden. Da's de helft van wat ik van plan was, maar nog steeds de moeite.

Edit: Ik heb het gevonden op de Fluvius website.
Aangezien wij niet onder het prosumententarief vallen, denk ik zelfs niet dat dit voor ons geldt.

• Als je na 31/5/2020 je zonnepanelen laattijdig aanmeldt, rekent Fluvius naast het achterstallige prosumententarief bijkomende kosten aan. Die kunnen oplopen tot meer dan 1.000 euro (zie goedkeurde tarieven VREG). Daarnaast kan Fluvius je de toegang ontzeggen tot het elektriciteitsnet.

Aangezien Demir ons goed liggen heeft door ons te overhalen om pas in 2021 panelen te leggen, wil ik toch nog het maximale uit onze terugdraaiende meter halen.

Onze installatie is gebeurd begin 2021. Ik zie net dat de nieuwe premie aangevraagd moet worden binnen de 3 maanden na de AREI keuring. De premie aanvragen kan ook pas na aanmelding van de panelen bij Fluvius, maar dit is nog niet gebeurd, aangezien we onze EAN nummer nog door moeten geven aan de installateur. De keuring is nog maar net gebeurd, dus we hebben in principe nog 3 maanden de tijd om de premie aan te vragen. Als de aanmelding bij Fluvius gebeurd is, worden we op de planning gezet voor een digitale meter, dus wil dit zo lang mogelijk uitstellen.

Ik ben aan het denken om nog 2 maanden te wachten om onze EAN nummer door te geven, zodat we nog enkele maanden langer kunnen genieten van de terugdraaiende teller (de wintermaanden + lente is hier ook het meeste voordeel uit te halen omdat het snel donker is). Dan is er nog een maand tijd om de installatie aan te melden bij de netbeheerder en de premie aan te vragen, wat mij meer dan voldoende lijkt.
Is er iets wat ik over het hoofd zie?
Je hebt maar 30 dagen om ze aan te melden.

Gaat vlot met Niko Home Control Solarmode momenteel. Alleen is voor hun injectie op het net vanaf 300watt, maar dat zou instelbaar moeten zijn dat je bv kan zeggen, injectie > 1.5 kW, ok dan boiler aan (want anders ga je nog verbruiken tussen -300 watt en eer dat die aan -1.5 kW zit)
Is dat dan met smart devices of gewoon het aan/uit schakelen van de kringen? Vaatwas, droogkast en wasmachine hebben hier een aparte zekering maar voor zover ik weet kan ik die niet instellen dat die beginnen te draaien van zodra ze stroom krijgen.
Dat zijn ook allemaal vrij dure Miele toestellen van max 5j oud, dus geen haar op mijn hoofd denkt eraan om die zomaar is te gaan vervangen.

Heb hier me dit weekend eens bezig gehouden met de zonnepanelen voor nieuwbouw. Vermits het een plat dak is ga ik ze zelf installeren.

Prijzen excl btw. (ga 21% betalen daarna, maar zo is het makkelijker om te vergelijken)
Dus dat wil zeggen dat alles hoger gewoon kosten zijn voor installatie.

24*330WP (REC N-TYPE)
Storedge Monofasig 5KW
Energy meter
Van der valk Oost-West

Dit alles komt op 5326€, zonder keuring. Die kost nog eens 150€.

Dit alles kan nog wat goedkoper, maar deze omvormer is direct klaar voor batterijen.
Aangezien nieuwbouw, kies je voor wp of gas?

Terug
Bovenaan