Zonnepanelen Topic

Hier Just offerte voor 15 viessmann 410wp panelen met huawei 4.7 omvormer voor 7300 euro, en 13900 euro inclusief 10kw huawei batterij. Als ik met mijn 2100kw jaar verbruik de terugverdientijd voor die batterij bereken kom ik op 24 jaar uit, terwijl de app van die verkoper sprak van 1 jaar extra vergeleken zonder batterij. Wiens berekening klopt niet? :unsure:
Geen van beide waarschijnlijk, want je kan heel moeilijk je eigenverbruik met/zonder batterij gaan inschatten omdat dit veelal afhangt van je eigen gedrag en verbruik?

Ik zou eerder de lange terugverdientijd geloven als ik jou was, hoewel 24 jaar echt wel lang is... Vergeet de batterijpremie niet in te rekenen!

Hier Just offerte voor 15 viessmann 410wp panelen met huawei 4.7 omvormer voor 7300 euro, en 13900 euro inclusief 10kw huawei batterij. Als ik met mijn 2100kw jaar verbruik de terugverdientijd voor die batterij bereken kom ik op 24 jaar uit, terwijl de app van die verkoper sprak van 1 jaar extra vergeleken zonder batterij. Wiens berekening klopt niet? :unsure:

Nooit begrepen hoe je aan zinvolle berekeningen kan komen over een dergelijke horizont met volatiele energieprijzen.

Na veel research te doen ( iets dat ik beter ook naar een correcte omvormer had moeten doen ) ben ik voor mijn situatie tot de vaststelling gekomen dat een batterij niet rendabel is.

Ik denk eerlijk dat de verkopers de batterijen ook hard pushen omdat daar de winstmarges veel groter zijn.
En u ook in de doeken doen over de voorgestelde onrealistisch korte terugverdientijd.

Nooit begrepen hoe je aan zinvolle berekeningen kan komen over een dergelijke horizont met volatiele energieprijzen.
Rekenen met de huidige prijzen is het enige dat je kan doen. Sowieso als alles duurder wordt verkort de terugverdientijd.

Reken je daarbij het deel dat je terugverdient met het injectietarief?
Ja, gerekend met een eigen verbruik van 30% en over productie van 3900kwh ergens kom ik aan ongeveer een nuloperatie, dat die over productie de kost van hetgeen ik nog afneem compenseert. Gerekend met de huidige tarief kaart van luminus basic

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Avi bedoelde dat je je hele berekening in de soep kunt gooien als binnen een half jaar de prijzen weer helemaal anders zijn .
Een jaar geleden kreeg je maar 5 cent als injectie tarief, nu 19 cent. Niemand weet wat het volgend jaar, of achter 5 jaar zal zijn.

Dit maakt het heel moeilijk om correct je terugverdientijd te bepalen. Want met 19 cent injectie gaat de terugverdientijd van zonnepanelen een stuk minder zijn, maar van de batterij een stuk hoger liggen, vanwege het kleinere verschil tussen import en export.

Sowieso kan je niet veel mis doen heden ten dage met zoveel panelen te leggen als je kan denk ik?

Sowieso kan je niet veel mis doen heden ten dage met zoveel panelen te leggen als je kan denk ik?
Hangt af voor welke prijs ;-).
Maar persoonlijk zou ik toch nu ook gewoon dakje vol leggen ipv enkel wat je nu denkt nodig te hebben.
Sowieso steek je terug op het net met een digitale teller en word je ervoor betaald.

Binnen enkele jaren gaat dat rechtstreeks in je wagen...

Maar persoonlijk zou ik toch nu ook gewoon dakje vol leggen ipv enkel wat je nu denkt nodig te hebben.
Sowieso steek je terug op het net met een digitale teller en word je ervoor betaald.

Ik denk dat we in de toekomst het nettarief ook nog mogen gaan betalen voor de energie die we op het net gaan steken.
Al verwacht ik dat niet op de korte termijn. Maar dat dit er gaat komen in de toekomst, lijkt mij redelijk te verwachten.

Indien iedereen in de straat dat doet gaan de omvormers wel gewoon allemaal uitvallen wegens te hoge spanning....

Indien iedereen in de straat dat doet gaan de omvormers wel gewoon allemaal uitvallen wegens te hoge spanning....
Dan moet fluvius hun netspanning aanpassen...
Als iedereen in de straat conform de regels heeft geplaatst zodat de spanningsval binnen laag genoeg is.

Dan moet fluvius hun netspanning aanpassen...
Als iedereen in de straat conform de regels heeft geplaatst zodat de spanningsval binnen laag genoeg is.
Als je dat vraagt bij Fluvius, hoe lang gaat er dan over voor ze effectief iets doen?

Als je dat vraagt bij Fluvius, hoe lang gaat er dan over voor ze effectief iets doen?
Als de hele straat het vraagt, snel.
Meestal is het gewoon aan de transfo even gaan draaien hé...

@Remake het is wel in het engels.
Maar eigenlijk zit er op vele middenspanningstransfo een soort van systeem om meer of minder wikkelingen te maken en zo in uitgangsspanning te kunnen kiezen.
Als je geluk hebt is het een draaidop, als je pech hebt moet je even wat koperen plaatjes gaan anders vijzen (schneider trihal bv)

En hier een voorbeeld.
1653756739779.png

Laatst bewerkt:
Mijn panelen liggen er, maar de omvormers waren niet geleverd :'( :'(
Op onze sleutel op de deur ook, 12 panelen gelegd rond 19-20 mei. Intussen oplevering gehad maar nog geen omvormer.

Weet enkel dat het een Huawei wordt, en de panelen zijn 320 of 330 per stuk, zou moeten kijken in de papieren.

Maar die huawei omvormers zijn wel cva denk ik?

Morgen komen ze de digitale meters installeren.

Moet ik dan eigenlijk nog iets doen bij mijn leverancier (Eneco) of gaat dit gewoon automatisch?
Vroeger was er blijkbaar een apart tarief voor Mensen met zonnepanelen maar nu zie ik geen verschil meer…

Komt uit waarom zijn terugverdientijd zo kort was voor die batterij, idem voor panelen.. Ipv met mijn werkelijk verbruik te rekenen gebruikte em de totale geschatte jaar opbrengst van de panelen, wat dus ipv 2070 5450 is ofzo 😅

Ik heb onlangs zonnepanelen laten plaatsen ong 10 stuks v 400.
Vandaag is alles gekeurd en kwam ik in gesprek met de keurder.
Die zei me mijn analoge meter bij te houden tot 2025 en de premie van de netbeheerder NIET aan te vragen.
Volgens hem zou ik meer verdienen op die manier.

Iemand daar zijn deskundige mening over ?

Ik heb onlangs zonnepanelen laten plaatsen ong 10 stuks v 400.
Vandaag is alles gekeurd en kwam ik in gesprek met de keurder.
Die zei me mijn analoge meter bij te houden tot 2025 en de premie van de netbeheerder NIET aan te vragen.
Volgens hem zou ik meer verdienen op die manier.

Iemand daar zijn deskundige mening over ?
Ja, niet mogelijk. Het uitstellen van digitale meter tot 2025 was enkel mogelijk indien plaatsing van PV-installatie voor 1/1/2021:
Zie vette, onderlijnde stuk:

Ik heb zonnepanelen en nog een klassieke meter. Wanneer krijg ik een digitale meter?​

Wanneer we in jouw buurt digitale meters plaatsen, bieden we je de mogelijkheid aan om een digitale meter te laten plaatsen en kan je de retroactieve investeringspremie aanvragen. Wanneer je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing nog uitstellen tot 1 januari 2025.
Alleen als het technisch niet anders kan (bv. bij spanningswijzigingen, werken in de straat, een defecte meter …), als je na 1 januari 2021 een nieuwe zonnepaneleninstallatie laat plaatsen of als de zonnepaneleninstallatie ouder is dan 15 jaar, krijg je als eigenaar van zonnepanelen wel meteen een digitale meter.

Ok, bedankt

Ben ik ook verplicht een digitale gasmeter te laten plaatsen ?
Fluvius zei vorige maand nog nee en vandaag na telefonisch contact was het wel opeens een verplichting.
Dat vind ik raar... Waarom zou ik daarin verplicht worden als ik enkel voor de zonnepanelen een aanpassing doe in mijn electrische aansluiting?
Als ik informeerde naar de reden wat het één met het ander had te maken kreeg ik geen overtuigend antwoord.

Terug
Bovenaan