Zonnepanelen Topic

Dwz dat bijna 2 vd 10 zonnepanelen er voor niets op liggen.

Dat ga ik niet zo laten.
Informatieplicht verzaakt door dien verkoper en zijn bedrijf.

Laatst bewerkt:
Alle je gaat er toch wel vanuit dat de installatie aanbevolen 100 procent in harmonie is.
Nu heeft i inderdaad een betere prijs kunnen aanbieden door dat bedrog.

Alle je gaat er toch wel vanuit dat de installatie aanbevolen 100 procent in harmonie is.
Nu heeft i inderdaad een betere prijs kunnen aanbieden door dat bedrog.
Denk dat jij je wat beter moest informeren.
De installatie is volledig in harmonie, want die is geleverd zoals op je offerte. Hij werkt want hij levert terug...
Veel geluk met je klacht ...

Dwz dat bijna 2 vd 10 zonnepanelen er voor niets op liggen.

Dat ga ik niet zo laten.
Informatieplicht verzaakt door dien verkoper en zijn bedrijf.
Op het moment wanneer de opbrengst per paneel niet gemaximaliseerd wordt (dacht oost - west opstellingen ipv zuiden) dan wordt uw opbrengst buiten die periode wel geoptimaliseerd door een hoger aantal panelen te voorzien.

Daarnaast is het technisch gewoon perfect mogelijk om meer WP te installeren dan wat die er maximaal kan uithalen, juist voor de hogervermelde reden (technisch gezien kan je tot 4500WP aankoppelen aan de inputzijde). Dus is die installatie gewoon 100% correct en conform.

Dat jij iets anders in gedachten had, doet zolang je dit aan hem niet hebt gevraagd (en hij het u niet beloofd heeft) niet terzake.

En als laatste punt is zolang een installatie uitgevoerd is zoals die op de offerte voorzien is, de kous af. Ik ga echt niet weten op welke basis je die installateur ook maar iets gaat kunnen maken. Behalve uw eigen veel kosten op uw dak halen.

Allle, is iedereen precies vd stelling dat advies van experten niet van belang is bij een verkoop?
Dit gaat toch over vertrouwen ?
Waarom schakelt een klant een bedrijf in - voor correcte informatieverstrekking en expertise toch ?

Ik vind het heel dubieus dat die adviseur dit niet heeft aangekaart met mij.
Als de enigste reden was de scherpste prijs te bieden vind ik dit echt een smerige verkoopstechniek.
De reactie van forumleden: ja pech informeer u goed.
Ik vraag me af of die personen over alle info van het leven beschikken.

Ik snap dat je geïrriteerd bent, maar je overdrijft serieus. De impact is zeer beperkt. En de vraag is, zeker zonder terugdraaienende teller in welke mate je überhaupt dat piek vermogen ooit zou gaan gebruiken.

Met de extra panelen heb je s'morgens en s'avonds, wanneer de meesten het meeste thuis zijn wat meer om te gebruiken.

Als je hier nu pas achter komt, dan zou ik vooral lastig zijn op jezelf dat je zelf je 'plicht' niet gedaan hebt om je te informeren. Je installateur heeft niets geks gedaan.

Kijk ook eens op je andere offertes hoeveel wp andere installateurs hadden voorgesteld en op welke omvormer. Veel kans dat het ook zoiets zal zijn. 4000wp op een 4kw omvormer zal zeer zeldzaam zijn.

In Nederland blijft ondertussen de teller tot 2025 terugdraaien. Net veranderd door de regering. Was eerst 2023.

Laatst bewerkt:
Alle das ook nen tegenvaller. Waarom plaatsen ze dat ?
Omvormers hebben ook een minimum startstroom. Door meer panelen te voorzien dan uw omvormer Max aan kan gaat ge idd uw piek afvlakken (op max vermogen omvormer) maar wel rapper die startstroom bereiken, zeker in niet optimale condities.
Met deels uw cijfers als voorbeeld:
10 panelen van 400wp op een 3,3kw omvormer met bvb een startstroom van 600w
Die gaat idd pieken op 3,3kw maar al beginnen opwekken bij 60w per paneel.
Met 8 panelen piekt die ook nog op 3,3 (nuja, 3,2, wss zelfs iets minder) maar begint pas als elk paneel 75w opwekt.
En ge kunt uw piek ook langer aanhouden met maar 330w/paneel nodig terwijl met 8 panelen aan die 330 ge nog maar 2,4kw genereert.

Omvormers hebben ook een minimum startstroom. Door meer panelen te voorzien dan uw omvormer Max aan kan gaat ge idd uw piek afvlakken (op max vermogen omvormer) maar wel rapper die startstroom bereiken, zeker in niet optimale condities.
Met deels uw cijfers als voorbeeld:
10 panelen van 400wp op een 3,3kw omvormer met bvb een startstroom van 600w
Die gaat idd pieken op 3,3kw maar al beginnen opwekken bij 60w per paneel.
Met 8 panelen piekt die ook nog op 3,3 (nuja, 3,2, wss zelfs iets minder) maar begint pas als elk paneel 75w opwekt.
En ge kunt uw piek ook langer aanhouden met maar 330w/paneel nodig terwijl met 8 panelen aan die 330 ge nog maar 2,4kw genereert.
Ja maar is die start stroom dan hoger bij bv de zwaardere omvormer? Of is dat gewoon een standaard waarde over de hele range van omvormers van een merk, wat uw punt nogal nutteloos maakt.. Want dan zou hij met een zwaardere omvormer precies even rap opstarten maar wel hoger kunnen pieken.

Ja maar is die start stroom dan hoger bij bv de zwaardere omvormer? Of is dat gewoon een standaard waarde over de hele range van omvormers van een merk, wat uw punt nogal nutteloos maakt.. Want dan zou hij met een zwaardere omvormer precies even rap opstarten maar wel hoger kunnen pieken.
Het is de opstartspanning die hoger wordt.
Bij de meesten is het de hele reeks die gelijk is. (zie hier de enkelfasige omvormers van huawei (opstartspanning 120v)
Bij de 3 fasige is dit iets hoger (200v)
maar ook volledig gelijk voor de hele reeks...

Verder is een zwaardere omvormer duurder, eigenlijk moet je eens nakijken hoeveel extra kwh je mist door een goedkopere omvormer en dan je injectietarief er tegen houden. Kan nog goed zijn dat die grotere omvormer op het einde van de rit niet beter uitkomt...

Allle, is iedereen precies vd stelling dat advies van experten niet van belang is bij een verkoop?
Dit gaat toch over vertrouwen ?
Waarom schakelt een klant een bedrijf in - voor correcte informatieverstrekking en expertise toch ?

Ik vind het heel dubieus dat die adviseur dit niet heeft aangekaart met mij.
Als de enigste reden was de scherpste prijs te bieden vind ik dit echt een smerige verkoopstechniek.
De reactie van forumleden: ja pech informeer u goed.
Ik vraag me af of die personen over alle info van het leven beschikken.
Wij hadden eerst een offerte waarbij alle 16 panelen zuidgericht zouden geïnstalleerd worden. Max opbrengst 6480Wp, daarbij een omvormer van 5.5.

Na overleg en rondhoren (en offertes van andere installateurs) beslist om de panelen Oost en West te oriënteren, daarop ook de omvormer veranderd naar 4.4 (driefasig).
Dit hebben ze ons uitgelegd dat dit voor de opstart van die omvormer is. En omdat we quasi nooit opbrengst gaan hebben van alle 16 panelen tegelijk. Grofweg de eerste helft van de dag opbrengst van de 8 die oostelijk gericht zijn, en de tweede helft van de dag van de 8 die westelijk gericht zijn, met wss wel een beetje "overlap".

Hierdoor hebben we, in principe, een piek van 3240Wp (zonder de mogelijke overlap).
We hebben dus een minder hoge piek, maar wel meer uren opbrengst.

Ik heb nu 2 maanden 6200wp liggen oost/West op een 3.7 omvormer. Op zonnige dagen heb ik een maximum piek van 3.7kw maar deze is nooit afgevlakt door het maximale van de omvormer (het is een mooie parabool), dus nooit produceer ik meer dan 3.7kw ook al zou ik een zwaardere omvormer hebben.
Het is mooi om de Curve te zien tov een installatie die 100% zuidgericht is de werking per dag scheelt enkele uren wat een enorm voordeel is met een digitale teller.

Dat hoor je toch heel vaak dat ze omvormers kleiner zetten dan u panelen?
zoek maar eens op "inverter oversizing / undersizing". Tis niet dat die specifieke installateur u int zak wou zetten.
Vaak is de grootste reden dat de momenten dat je over de piek zit, vrij weinig bereikt worden.

Terug
Bovenaan