Zonnepanelen Topic

Zonnepanelen moeten gekeurd worden binnen 30d na installatie. De installateur mag de zonnepanelen opstarten en zien of het werkt. Daarna zekering af tot keurder komt. Bij niet conforme keuring gaar die zekering terug af en dat communiceer ik zo met de klant. Uw installateur maakt u dus iets wijs. Mvg een “keurder”
En in de praktijk: wie kijkt daar nu achter? Er zat hier om te beginnen 3 maand tussen installatie en keuring, nochtans de dag na installatie een keuring aangevraagd. Dat was eind 2020 en ze hadden het te druk.
Tijdens die drie maand is mijn teller ook mooi beginnen terugdraaien hoor, er is toch niemand die de installatie aflegt in die tijd?

En in de praktijk: wie kijkt daar nu achter? Er zat hier om te beginnen 3 maand tussen installatie en keuring, nochtans de dag na installatie een keuring aangevraagd. Dat was eind 2020 en ze hadden het te druk.
Tijdens die drie maand is mijn teller ook mooi beginnen terugdraaien hoor, er is toch niemand die de installatie aflegt in die tijd?

Fluvius kijkt hierachter. Mij kan het ook niet schelen hoor. Is weer typisch vlaams he : regels zijn voor de anderen,niet voor mij.

Eens zien wat er zou gebeuren als uw kot afbrand ; wees maar zeker dat de installateur zal zeggen dat wnnr hij vertrok de zekering aflag.
Het is niet omdat 99% het zo doet dat he mag he.

En 3 maand tussen aanvraag en keuring : geloof je nu echt de praatjes van uw installateur. Hier zit in de drukste periode de agenda nooit verder vol dan 3weken. Als je te laat bent bij de autokeuring is het ook uw eigen schuld he…

Was overlaats bij installateur die ook een teller gedemonteerd had omdat die muur afgebroken werd. Vastgesteld door fluvius wnnr zij de nieuwe kwamrn hangen : boete van meer dan 1000€. Installateur boos op die technieker van fluvius. Wie is fout?

Fluvius kijkt hierachter. Mij kan het ook niet schelen hoor. Is weer typisch vlaams he : regels zijn voor de anderen,niet voor mij.

Eens zien wat er zou gebeuren als uw kot afbrand ; wees maar zeker dat de installateur zal zeggen dat wnnr hij vertrok de zekering aflag.
Het is niet omdat 99% het zo doet dat he mag he.

En 3 maand tussen aanvraag en keuring : geloof je nu echt de praatjes van uw installateur. Hier zit in de drukste periode de agenda nooit verder vol dan 3weken. Als je te laat bent bij de autokeuring is het ook uw eigen schuld he…

Was overlaats bij installateur die ook een teller gedemonteerd had omdat die muur afgebroken werd. Vastgesteld door fluvius wnnr zij de nieuwe kwamrn hangen : boete van meer dan 1000€. Installateur boos op die technieker van fluvius. Wie is fout?
Ik beweer nergens dat het mag he, ik stel me gewoon de vraag hoeveel mensen daar effectief naar kijken?

Hier was het binnen de 2 weken gekeurd, afspraak aangemaakt door de installateur zelf, ik moest niets doen

Vorige week heb ik ook eens een installateur gevraagd om langs te komen, vandaag heb ik de offerte binnen:

10 x Bisol 375Wp Slovenië (+5W) Black Frame (20j. Gar.)
1 x SMA SunnyTripower STP3.0 - 3AV-40 incl.
€ 4 821,76

Montagekosten zonnepanelen
€ 810,00

==> € 5 651,76 € excl. BTW
==> € 5 990,87 € incl. 6% BTW
Premie netbeheerder €1 125,00
Investeringsbedrag € 4 865,87

Is dat een OK prijs voor het geleverde materiaal?
Ik had gehoopt dichter bij het bedrag van @Theantropoid te zitten, maar die heeft wel een erg scherpe prijs, lijkt me.

Mooie scherpe prijs. Welke provincie ?
Provincie maakt toch niet echt uit? Veel installateurs gaan ook over heel Vlaanderen.
Vorige week heb ik ook eens een installateur gevraagd om langs te komen, vandaag heb ik de offerte binnen:

10 x Bisol 375Wp Slovenië (+5W) Black Frame (20j. Gar.)
1 x SMA SunnyTripower STP3.0 - 3AV-40 incl.
€ 4 821,76

Montagekosten zonnepanelen
€ 810,00

==> € 5 651,76 € excl. BTW
==> € 5 990,87 € incl. 6% BTW
Premie netbeheerder €1 125,00
Investeringsbedrag € 4 865,87

Is dat een OK prijs voor het geleverde materiaal?
Ik had gehoopt dichter bij het bedrag van @Theantropoid te zitten, maar die heeft wel een erg scherpe prijs, lijkt me.

Niks houdt u tegen om bij dezelfde te horen toch?

Ik heb in september nog 0,89/Wp ex btw betaald. Maar heb hier begrepen dat de prijzen ondertussen wel gestegen zijn?

Provincie maakt toch niet echt uit? Veel installateurs gaan ook over heel Vlaanderen.

Niks houdt u tegen om bij dezelfde te horen toch?

Ik heb in september nog 0,89/Wp ex btw betaald. Maar heb hier begrepen dat de prijzen ondertussen wel gestegen zijn?
Hetzelfde paneel was in december 120 en nu 135€ (365w - Rec)

Dat was het paneel dat ik op het oog had. Volg de prijs van de anderen niet.

iemand al eens gekeken naar het groepsaanbod van Choosr? Voor mij zou dat betekenen:

14 zonnepanelen Jinko Solar Mono Full Black 390Wp
Type omvormer: Growatt (€5392 incl)
Thuisbatterij van 4.6 kWh Growatt MIN 4600TL-XH - 4600 VA (€2430 incl)

Totaalprijs van dit pakket: € 7 822,20 (incl. 6% BTW) zonder premies

Een kennis van mij heeft volgende offerte ontvangen:
16x JA Solar 385 Wp
2x AOBOET UHOME LFP 5000 (totaal 10kWh) batterij
Sofar HYD 5000-ES
Geplaatst excl. BTW €10.500
Gebeurt tegen 6% BTW en alle toepasselijke premies (weet de details niet zo direct).
Situatie is 90% thuiswerker en een "homemaker".
Terugverdientijd zoals berekend zou iets van een 5,7 jaar zijn.

Iemand ervaringen met bovenstaande merken?
Het lijkt me echt cheap (zeker met premies) en ik ben daardoor een beetje (misschien onterecht 😅) achterdochtig...

Een 2e offerte is binnen:

Panelen: 8x Belinus M7 Ultra Black Glas/Glas Bifacial 370 Wp
Omvormer: Huawei SUN2000-3KTL-M1 3-fasig 3,3 kVA
4.208,20 euro
3.024.2 euro na aftrek van de premie (1.184,00 euro)

We verbruiken jaarlijks 2400 kWh, bovenstaande installatie kan in theorie maximum 2960 Wp leveren.
Zouden 10 panelen, dus 3700 Wp, overkill zijn?
Momenteel verwarmen we op stookolie en over +/- 1 jaar komt er een elektrische wagen in huis.

SolarEdge power Optimizers S440 11st.
Omvormer SolarEdge SE 3000H StorEdge
€ 5 954,88

OF

SolarEdge power Optimizers S500B 9st.
Omvormer SolarEdge SE 3000H StorEdge
6344.78 euro

Installatie, keuring, afwerking, btw telkens inclusief.
Lijkt dit faire deal? Is er een betere optie uit de twee? We hebben wel wat schaduw op dak dus zonnepanelen worden best parallel geschakeld zei verkoper.

Ow 4500 volgens google
Dus ik zit aan de.limiet van 11 panelen dan ?
Recommended maximum PV power1: 4,500 Wp
Dus ik zou zeggen 11 ja.
Alhoewel dat men dit als opmerking heeft staan :
The maximum PV input power of the inverter is 10000 Wp when long strings are designed and fully connected to the SUN2000-450W-P power optimizers.
Dus misschien 25 op voorwaarde dat je die power optimizers gebruikt. Maar ik ben momenteel hier redelijk aan het gokken.
@Caracalla

Ik dacht dat Huawei 180 of 200% overdimensionering had.

Ben er zelf minder in thuis in de exacte waardes omdat wij deze niet verdelen, maar het is vrij hoog ook hoor.
Belgische datasheet ergens opzoeken via de website.

Een 2e offerte is binnen:

Panelen: 8x Belinus M7 Ultra Black Glas/Glas Bifacial 370 Wp
Omvormer: Huawei SUN2000-3KTL-M1 3-fasig 3,3 kVA
4.208,20 euro
3.024.2 euro na aftrek van de premie (1.184,00 euro)

We verbruiken jaarlijks 2400 kWh, bovenstaande installatie kan in theorie maximum 2960 Wp leveren.
Zouden 10 panelen, dus 3700 Wp, overkill zijn?
Momenteel verwarmen we op stookolie en over +/- 1 jaar komt er een elektrische wagen in huis.

Hangt af van hoe vaak je auto aan het laden is overdag. Als die nooit thuis is overdag omdat je er mee gaat werken bent of op stap in het weekend dan doet het niet uit hoeveel panelen je extra voorziet voor de auto, alle stroom zal je moeten kopen, en de overschot van je panelen zal je moeten injecteren.

Heb je 3 dagen thuiswerk in de week ben je gans het weekend thuis dan zou je er wel wat van kunnen profiteren.

Vandaag is men batterij premie goedgekeurd.
Ingezonden: 17-11-21
Goedgekeurd: 06-04-22
Betaling: binnen 2 maanden lolz

Terug
Bovenaan