Zonnepanelen Topic

Mensen zijn opportuniteitsbeestjes: elentriekprijzen stijgen, verkoop zonnepanelen stijgt. Elentriekprijzen dalen, verkoop zonnepanelen daalt. Het is 100% logisch dat installateurs hiervan profiteren en hun prijzen verhogen wanneer de vraag hoog is. Human greed trumps all.

Mensen zijn opportuniteitsbeestjes: elentriekprijzen stijgen, verkoop zonnepanelen stijgt. Elentriekprijzen dalen, verkoop zonnepanelen daalt. Het is 100% logisch dat installateurs hiervan profiteren en hun prijzen verhogen wanneer de vraag hoog is. Human greed trumps all.
die prijsstijgingen hebben natuurlijk niets te maken met de stijgende vraag naar zonnepanelen en de stijgende grondstof- en energiekosten.

Zijn die prijzen zo hard gestegen? 3 jaar geleden hier 7000 rond betaald voor 18x325wp Panasonic op 5kva SMA. Zie hier tegenwoordig wel vaker offertes passeren die in verhouding meer kosten, terwijl de winst op zich gedaald is met die digitale meter.
In zijn offerte zit wel een batterij als ik het goed zie?

Vandaag getekend voor de volgende setup:
  • 16 x 385 Wp ofwel 6160 Wp in totaal;
  • driefasige omvormer van 5 kWh (zonder optie voor aansluiting thuisbatterij);
  • oost-westopstelling.
Alles bij elkaar 7700 euro inclusief 21% BTW. Maar de 100% korting op onroerende voorheffing om lager te zitten dan E20 bij nieuwbouw levert ons wel een besparing op van ongeveer 3000 euro. Dus de effectieve kostprijs van de zonnepanelen installatie is dan 4700 euro. Valt nog wel mee denk ik. We zaten ook wat aan de limieten van ons dak.

Ik ben anders ook wel getriggerd om volgend jaar (als mijn leasing voor huidige brandstofwagen is afgelopen) om te schakelen naar een volledig elektrische auto misschien. Maar dat zal wat afhangen van de automarkt volgend jaar. :)

Vandaag getekend voor de volgende setup:
  • 16 x 385 Wp ofwel 6160 Wp in totaal;
  • driefasige omvormer van 5 kWh (zonder optie voor aansluiting thuisbatterij);
  • oost-westopstelling.
Alles bij elkaar 7700 euro inclusief 21% BTW. Maar de 100% korting op onroerende voorheffing om lager te zitten dan E20 bij nieuwbouw levert ons wel een besparing op van ongeveer 3000 euro. Dus de effectieve kostprijs van de zonnepanelen installatie is dan 4700 euro. Valt nog wel mee denk ik. We zaten ook wat aan de limieten van ons dak.

Ik ben anders ook wel getriggerd om volgend jaar (als mijn leasing voor huidige brandstofwagen is afgelopen) om te schakelen naar een volledig elektrische auto misschien. Maar dat zal wat afhangen van de automarkt volgend jaar. :)
Voorlopig nog te duur en te beperkt aanbod.

20k voor een wagen met 350km bereik. Kans dat je binnen 6 j de batterij mag vervangen en dat voor 5000km op jaarbasis.

Neen dank u. Indien 10k, bruikbaar als netbatterij zou ik gezegd hebben waarop niet. Maar 20k is gewoon veel te veel geld voor mijn beperkt gebruik.

Markt zal in 6 jaar wel serieus gewijzigd zijn.

Indien ik 4k moest betalen met eventueel een nieuwe batterij te plaatsen zou ik zeggen misschien. Maar minimumprihs is daar quasi 9k en batterijvervangpacks zijn moeilijk te krijgen...

Binnenkort nieuwbouw (Sleutel op de Deur)
Nog geen idee hoeveel panelen exact maar als ik naar de buren kijk zijn het er 10/11/12 (afhankelijk om aan E20 te raken).

Sowieso digitale meter, dus ik veronderstel dat enkelvoudig tarief dan ook de beste keuze is? Of is het toch voordeliger, bv voor de minder zonnige dagen

Ik heb nog altijd een dubbele teller. Grotendeels omdat mijn sluimerverbruik snachts is en mijn zonnepanelen dan niets kunnen terugdraaien.
Ik heb voor mijn geval eens de berekening gemaakt of enkel of dubbel beter was. En voor mij leek dubbel beter (maar 40% dagverbruik 60% nachtverbruik).

Wat is de terugverdientijd van zonnepanelen tegenwoordig? Ofc gaat het lager liggen sinds dat de energieprijzen aan het boomen zijn, maar we moeten ervan uitgaan dat ze op een gegeven moment wel weer zullen normaliseren. Dus dat in het achterhoofd houdende, wat zou de potentiële terugverdientijd zijn...

Binnenkort nieuwbouw (Sleutel op de Deur)
Nog geen idee hoeveel panelen exact maar als ik naar de buren kijk zijn het er 10/11/12 (afhankelijk om aan E20 te raken).

Sowieso digitale meter, dus ik veronderstel dat enkelvoudig tarief dan ook de beste keuze is? Of is het toch voordeliger, bv voor de minder zonnige dagen
Heb je nog de keuze enkel vs dubbel als je digitale meter hebt?

Wat is de terugverdientijd van zonnepanelen tegenwoordig? Ofc gaat het lager liggen sinds dat de energieprijzen aan het boomen zijn, maar we moeten ervan uitgaan dat ze op een gegeven moment wel weer zullen normaliseren. Dus dat in het achterhoofd houdende, wat zou de potentiële terugverdientijd zijn...
Hangt volledig van je verbruiksprofiel af.

Ja, bij de energieleverancier. Maar distributievoordeel voor nachttarief gaat er sowieso uit, daar zal dag = nacht zijn. Enige voordeel is dus nog de energieprijs, en dan nog.
Tweevoudige meter
Geleverde energie (c€/kWh)
Dag: 32,59
Nacht: 26,92

Vergoeding geïnjecteerde energie (c€/kWh)2 Dag 16,79
Nacht 11,12

Had er nog niet op gelet dat er op injectie ook verschil zit, en ook bijna evenveel (5,5c) dus tzal idd peanuts van verschil zijn

Lol, nacht injectie :laugh:

Was wel vergeten dat zaterdag en zondag overdag ook nacht is :unsure:
Dat zou mijn enige reden zijn. Want dan ga je al eens snel een wasmachine/droogkast laten lopen + eten maken (inductievuur, frietpot, oven eventueel, ...) En nog een vaatwaske erbij.

Dan gaan mijn panelen het niet trekken al produceren ze op max :p

met een digitale meter kan je toch makkelijk switchen tussen enkel dag of dag/nacht?
Is maar een aanpassing op de computer van de fluviusmedewerker en geen nieuwe meter installeren volgens mij. Weliswaar betalend 😀

met een digitale meter kan je toch makkelijk switchen tussen enkel dag of dag/nacht?
Is maar een aanpassing op de computer van de fluviusmedewerker en geen nieuwe meter installeren volgens mij. Weliswaar betalend 😀
Ja dat kun je, dus 1 jaar nakijken wat uw verbruik is.

En dan dit uitrekenen met het vaste tarief dat je aangaat. En beslissen.

Ja dat kun je, dus 1 jaar nakijken wat uw verbruik is.

En dan dit uitrekenen met het vaste tarief dat je aangaat. En beslissen.

Ja klopt, maar daarom vraag ik het hier eerst. Als er al meteen afgeraden wordt om dubbel tarief te nemen dan moet ik de moeite niet doen om het te berekeken, en ook de kost om te switchen niet...

Ja klopt, maar daarom vraag ik het hier eerst. Als er al meteen afgeraden wordt om dubbel tarief te nemen dan moet ik de moeite niet doen om het te berekeken, en ook de kost om te switchen niet...
Ik heb de berekening nog eens opnieuw gedaan... het verschil is beperkt. 6 - 8€ voorlopig in voordeel van dubbele meter.
Echter wanneer het goedkopere distributietarief wordt afgeschaft komt het quasi overeen.

Dus indien het distributietarief er in juli doorkomt verander ik het naar een enkelvoudig tarief.

Terug
Bovenaan