Zonnepanelen Topic

Ik ken hun "dat komt eraan".
Aan de integratie van Philips Hue zijn ze ook al sinds februari 2020 "hard aan het werken". Tot op heden is er nul niks compatibiliteit tussen de 2 systemen, ookal heeft Niko gewoon toestellen in zijn gamma die friends of Hue zijn. Ik zou verdorie nog prima kunnen leven met het plaatsen van een "Hue Module", ookal zou dat halve zakzetterij zijn, maar ze beginnen heel sterk te worden in veel te beloven en weinig op te leveren.
Tenzij het voor hun Slimme Hub is, dan kan het precies allemaal op 1-2-3 gebeuren.

We hebben het hier over het uitlezen en interpreteren van een simpel datapakketje he, dat is meer dan voldoende om de info van de P1 poort in uw energietabblad te krijgen. De feedback die ik van Niko kreeg was "voor busbekabeling moet je gewoon een 3-fasige energiemeter plaatsen"
Gewoon. Gewoon efkes een module van bijna 300 EUR steken. Ik heb ze vriendelijk verzocht mij die module gratis op te sturen, gezien iemand met hun goedkoop systeem die functionaliteit ook gratis heeft.
Misschien door de integratie met Google Home dat er wel ergens een omweg is (voorlopig) ?

Das nu letterlijk het laatste waar ik aan zou denken. Enorm veel miserie voor mss 5kwh op een dag? En dan moet het nog een goede dag zijn, nee voor 1e te besparen ga ik echt niet op mijn dak kruipen

Misschien door de integratie met Google Home dat er wel ergens een omweg is (voorlopig) ?
Het kan via IFTT, maar begin daar maar eens mee. Dan moet ge ook totaal vertrouwen op een third party connectie voor uw verlichting te sturen. Laat maar zijn ze.

Ga straks de mijne toch ook vrij maken. Gisteren 83wh opgewekt (nooit gedacht dat de omvormer daarvoor zou starten). Vandaag nog maar 24wh. Ligt iets van een 4cm sneeuw op nu, dus op zich wel zot dat ze nog iets opwekken, maar komende week zouden toch heel goeie dagen moeten worden.

Ga straks de mijne toch ook vrij maken. Gisteren 83wh opgewekt (nooit gedacht dat de omvormer daarvoor zou starten). Vandaag nog maar 24wh. Ligt iets van een 4cm sneeuw op nu, dus op zich wel zot dat ze nog iets opwekken, maar komende week zouden toch heel goeie dagen moeten worden.
Hier vandaag al 1.06 kWh (5.51 Wp, 3.6 SMA SB, platdak)

Hier vandaag al 1.06 kWh (5.51 Wp, 3.6 SMA SB, platdak)
Zotte dingen. Heb meer Wp en 5.0SMA, maar die laag sneeuw houdt alles tegen.
Weet just nog niet hoe ik het ga weghalen, afhalen met een trekker ben ik bang voor krassen. Gewoon met de tuinslang afspuiten? Laagje ijs dat er op komt gaat meer doorlaten en sneller wegsmelten dan de laag sneeuw denk ik?

Ik dacht het dak op te kruipen maar mijn WAKU is dichtgevroren :')
Kzal ze precies int vervolg in de kelder moeten stockeren

Ter info, nog niet op het dak gekropen hier, toch regio Limburg met de nodige sneeuw (4-5cm) gehad. maar vermoed dat er toch een aantal panelen open liggen gezien de opbrengst.

Bij vriestemperaturen in de sneeuw en ijs het dak opkruipen om een paar € te verdienen 😅 ge moet goesting hebben.

Hahaha, ik was hetzelfde aan het denken. Die paar uren gaat het echt niet maken... Het zijn de zomermaanden waar je het meeste gaat uit halen.

Allez ik heb nog is antwoord van NIKO gehad

"De uitrol van de digitale meter is in 2019 gestart". Proficiat. Ge zijt er nochtans in geslaagd om op Batibouw 2019 de integratie tussen NHC2 op de draadloze hub en de P1 poort al voor te stellen.

Ze vinden ook dat het onterecht is dat de gebruikers met een bussysteem zich tekort voelen geschoten, want we hebben toch wel net een DALI module gekregen (hoera hoera, Loxone/KNX/etc... hebben dat nog maar ettelijke jaren). Iets waarmee ze pas zijn gekomen na hun partnership met Modular.

Ze zijn het allemaal aan het ontwikkelen, maar er is geen zicht op wanneer het beschikbaar is. Daar zijn we natuurlijk vet mee.

Allez ik heb nog is antwoord van NIKO gehad

"De uitrol van de digitale meter is in 2019 gestart". Proficiat. Ge zijt er nochtans in geslaagd om op Batibouw 2019 de integratie tussen NHC2 op de draadloze hub en de P1 poort al voor te stellen.

Ze vinden ook dat het onterecht is dat de gebruikers met een bussysteem zich tekort voelen geschoten, want we hebben toch wel net een DALI module gekregen (hoera hoera, Loxone/KNX/etc... hebben dat nog maar ettelijke jaren). Iets waarmee ze pas zijn gekomen na hun partnership met Modular.

Ze zijn het allemaal aan het ontwikkelen, maar er is geen zicht op wanneer het beschikbaar is. Daar zijn we natuurlijk vet mee.

Da's ergens wel logisch. Jij bent met je bedraad systeem de uitzondering. De markt voor draadloze oplossingen van NHC is met retrofitting veel groter.

"De uitzondering"?
Mijn gat ja. Niko home Control is al bijna 15 jaar op de markt en er zijn daar een massa installaties mee opgeleverd. Dat is ook het premium systeem, dus dan mag je daar op zen minst dezelfde support als voor de retrofit oplossing voor verwachten. Er is hierboven al uitgelegd hoe basic de constructie is van het datapakket dat uit de P1 poort komt.

Dat de markt voor de retrofit modules groter is kan ik aanvaarden, maar we verwachten hier geen onmogelijke zaken he. Als het werkt in die draadloze hub dan wil dat zeggen dat je het complete protocol hebt ontleed en geïmplementeerd. De interface voor beide platformen is hetzelfde dus ook daar moet niets gebeuren. Het wil gewoon zeggen dat je de moeite niet doet om de code ook in het "oude" systeem te stoppen.
En dat is jammer. Ik kan aanvaarden dat als ze morgen met NHC3 komen en daar zitten een hoop nieuwe features in, dan we dan mogelijks een nieuwe basismodule moeten steken (zoals het geval was met NHC1 naar NHC2). Maar NHC2 is gewoon hun actief systeem, dat mag dan wel gewoon blijven ondersteund worden.

Ik ben net mijn dak opgekropen om de panelen vrij te maken.
Kwas rap terug beneden (nee niet gevallen ;)).
Er ligt geen sneeuw op, maar gewoon een dikke ijslaag. Geen beginnen aan dus. (helling van de panelen is maar 15°)

bon, een vraagje: jaarlijks verbruik electriciteit 6101kWh, (enkel dagtarief, dus enkele meter). ongeveer 1553 euro per jaar. Is het nog interessant om zonnepanelen te leggen, met in achterhoofd de informatie die we nu allemaal ondertussen weten ivm digitale meter enzovoort. Eventueel in combinatie met een thuisbatterij (al denk ik niet dat ik daar ne ganse winter mee zal doorkomen?). Plus rekeninghoudend met de investering dat je doet (ok, de zonnepanelen zijn ondertussen wel wat in prijs gezakt, omvormers ook), maar ge moet dat er toch uit kunnen halen die kost, nee? en panelen hebben nog altijd een levensduur van 20 jaar ? is het dan nog de moeite ? Merci!

bon, een vraagje: jaarlijks verbruik electriciteit 6101kWh, (enkel dagtarief, dus enkele meter). ongeveer 1553 euro per jaar. Is het nog interessant om zonnepanelen te leggen, met in achterhoofd de informatie die we nu allemaal ondertussen weten ivm digitale meter enzovoort. Eventueel in combinatie met een thuisbatterij (al denk ik niet dat ik daar ne ganse winter mee zal doorkomen?). Plus rekeninghoudend met de investering dat je doet (ok, de zonnepanelen zijn ondertussen wel wat in prijs gezakt, omvormers ook), maar ge moet dat er toch uit kunnen halen die kost, nee? en panelen hebben nog altijd een levensduur van 20 jaar ? is het dan nog de moeite ? Merci!
Hangt er vanaf hoe je aan dat verbruik komt.

hoe ik aan dat verbruik kom? gewoon.. rijwoning, we zijn met 5, 3 pubers dus TV's, ps4, computers, en alle andere mogelijkse apparaten. 2 diepvriezers continu, wijnkoelkast, 3 gewone koelkasten. wasmachine, vaatwas, .. enz. gebruik van verlichting is beperkt, er zijn dus geen halogeen spots enzo. De woning is van 1969, electriciteit moet nog gerenoveerd worden. zal in de komende weken/maanden gebeuren. (nieuwe zekeringskast, wat nieuwe bekabeling, aarding, paar extra stopcontacten). en vooral: sinds maart 2020 zijn mijn vrouw en ik thuis. ik werk van thuis, zij volgt online lessen.

Hier ook plat dak, zon zit er nu toch al een tijdje serieus op te schijnen maar krijg er toch nog steeds maar 0W door.
Zal dus toch niet evident zijn om het te doen smelten, wat ook logisch is bij -4°C.
En heb ook weinig zin om er te gaan op kruipen, laat staan om dan beginnen krabben of met water bezig te zijn en meer slecht dan goed doen.
Maar zou wel mooi opbrengen met zo'n volle zon.

hoe ik aan dat verbruik kom? gewoon.. rijwoning, we zijn met 5, 3 pubers dus TV's, ps4, computers, en alle andere mogelijkse apparaten. 2 diepvriezers continu, wijnkoelkast, 3 gewone koelkasten. wasmachine, vaatwas, .. enz. gebruik van verlichting is beperkt, er zijn dus geen halogeen spots enzo. De woning is van 1969, electriciteit moet nog gerenoveerd worden. zal in de komende weken/maanden gebeuren. (nieuwe zekeringskast, wat nieuwe bekabeling, aarding, paar extra stopcontacten). en vooral: sinds maart 2020 zijn mijn vrouw en ik thuis. ik werk van thuis, zij volgt online lessen.
Ik zou eigenlijk niet te snel iets doen ivm zonnepanelen. De overheid weet op dit moment van toeten noch blazen. Dat zij maar eerst eens hun zaakjes op orde stellen en met een duidelijke toekomstvisie naar de bevolking toe afkomt.
En op basis daarvan zou ik dan een beslissing maken.

Terug
Bovenaan