Zonnepanelen Topic

Ik ben de voorbije weken een beetje aan 't tryharden geweest. Van de 347 kWh die mijn installatie tot nu toe heeft geproduceerd, heb ik 271 kWh zelf verbruikt. Tot op heden dus meer dan 75% zelf verbruikt. En de accu van de wagen is nu slechts voor 26% gevuld, ik werk nu twee dagen thuis dus de rest van de week zal er alleen vrijdag energie geïnjecteerd worden op het net.

Een accu ga ik hier niet zetten, ik ga ervan uit dat mijn volgende wagen wel V2G zal zijn.

Maar V2G is jij die verkoopt aan het grid hé... dus hetzelfde als stroom van je panelen die terugvloeien in het net.

V2H is hetgeen mij interesseert, en dat heeft hogere vermogens nodig dan een V2G teruggeefbeurt.

Idem, ook om die reden in 2020 voor een Huawei-omvormer gekozen. Blijkbaar kan ik ze alleen aansluiten met die LG Chem. Voel me ook een beetje bekocht door Huawei.
Ook niet. RESU is RESU Prime geworden en ook geen nieuwe software.

Enige optie is omvormer vervangen, of AC omvormer ernaast.
Tenzij ze toch nog met software afkomen, maar ik zou er niet op hopen.

Ook niet. RESU is RESU Prime geworden en ook geen nieuwe software.

Enige optie is omvormer vervangen, of AC omvormer ernaast.
Tenzij ze toch nog met software afkomen, maar ik zou er niet op hopen.

En oudere system van die RESU? Ik ken iemand met dezelfde omvormer die nog niet zo lang geleden een LG Chem heeft laten installeren.

Maw zijn we/ik nu met die twee jaar oude Huawei slechter af dan met het systeem van SMA toen, want hier gaat nooit een batterij op kunnen?:sarcastic:

Kan zijn dat er nog een oude RESU nageleverd werd of in stock was.

Nieuwe RESU's gaan hier niet op. (nieuwe RESU's zijn er sinds halverweg 2021)
En inderdaad, op vlak van omvormer is een SMA technisch beter.
Dus je was inderdaad met wat we nu weten, beter af met een SMA.

Een batterij kan altijd, maar dan zal er een aparte omvormer (AC omvormer) voor de batterij bij moeten komen.

Maar V2G is jij die verkoopt aan het grid hé... dus hetzelfde als stroom van je panelen die terugvloeien in het net.

V2H is hetgeen mij interesseert, en dat heeft hogere vermogens nodig dan een V2G teruggeefbeurt.
V2H gaat eenvoudiger op te zetten zijn als V2G (vanwege stabiliteit van het net, mag je daar strengere regels verwachten).

En de accu van mijn auto kan meer dan voldoende vermogen leveren.
Autostrade = 200 Wh/km aan 120 km/h = vermogen van 24kW

Wij hebben hier ondertussen 3 offertes ontvangen.
Bij 2 offertes gingen ze er standaard van uit dat een batterij in het pakket hoort, want "het zou dom zijn om geen batterij te nemen".
Bij 1 offerte zat de batterij er niet in want "hangt af van uw verbruik en hoeveel eigen verbruik je hebt. Is moeilijk om te weten nu. De batterijen zijn ook gigantisch duur".

Heb bij de eerste 2 offertes achteraf ook een gevraagd zonder batterij.

Offerte van diegene die meteen zonder batterijen aanbiedt is voordeligst maar... de panelen zijn van Viessman (Vitovolt 300 - 410wp).
Ik kom die bijna niet tegen en lijkt ook geen Tier 1 te zijn. De andere offertes legden beiden veel nadruk dat zij wél Tier 1 panelen verkochten. (JA Solar en Q-Cells).

Moet ik veel waarde hechten aan het al dan niet Tier 1 zijn in dit geval?

Omvormer in de goedkoopste offerte is wel een 4.6KTL-L1 voor 3280wp installatie. "Omdat je dan later gemakkelijker kan uitbreiden en omdat je spreekt van mogelijks een elektrische auto te nemen, dan gaat die sneller opladen met deze". Ik las dat te zware omvormers niet zo optimaal zijn, hier ook het geval dus?

Omvormer in de goedkoopste offerte is wel een 4.6KTL-L1 voor 3280wp installatie. "Omdat je dan later gemakkelijker kan uitbreiden en omdat je spreekt van mogelijks een elektrische auto te nemen, dan gaat die sneller opladen met deze". Ik las dat te zware omvormers niet zo optimaal zijn, hier ook het geval dus?

Dat is onzin. Als uw panelen maar 3,28kW zijn dan ga je nooit meer dan dat kunnen leveren. Uw wagen zal dus geen drol sneller opladen.
Sterker nog een zwaardere omvormer zal pas later opstarten, dit omdat hij een hogere startspanning nodig heeft. De zon moet dus harder schijnen voor uw omvormer gaat werken, en dus daalt ook uw totale opbrengst.

Dat is onzin. Als uw panelen maar 3,28kW zijn dan ga je nooit meer dan dat kunnen leveren. Uw wagen zal dus geen drol sneller opladen.
Sterker nog een zwaardere omvormer zal pas later opstarten, dit omdat hij een hogere startspanning nodig heeft. De zon moet dus harder schijnen voor uw omvormer gaat werken, en dus daalt ook uw totale opbrengst.
Dat start up voltage is bij die Huawei 's van dezelfde tak toch gelijk. ((L1) 2KTL...6KTL = 100V)

Prijsverschil is ook beperkt als ik online kijk.

//Edit: ben zelf ook nog aan het uitzoeken maar heb toch de neiging om geen hybride omvormer te kiezen.

Laatst bewerkt:
Wij hebben hier ondertussen 3 offertes ontvangen.
Bij 2 offertes gingen ze er standaard van uit dat een batterij in het pakket hoort, want "het zou dom zijn om geen batterij te nemen".
Bij 1 offerte zat de batterij er niet in want "hangt af van uw verbruik en hoeveel eigen verbruik je hebt. Is moeilijk om te weten nu. De batterijen zijn ook gigantisch duur".

Heb bij de eerste 2 offertes achteraf ook een gevraagd zonder batterij.

Offerte van diegene die meteen zonder batterijen aanbiedt is voordeligst maar... de panelen zijn van Viessman (Vitovolt 300 - 410wp).
Ik kom die bijna niet tegen en lijkt ook geen Tier 1 te zijn. De andere offertes legden beiden veel nadruk dat zij wél Tier 1 panelen verkochten. (JA Solar en Q-Cells).

Moet ik veel waarde hechten aan het al dan niet Tier 1 zijn in dit geval?

Nu niet dat het zonder batterij veel uitmaakt omdat de DNB het verbruik over de fases optelt maar die Huawei type "L1" is een single phase omvormer.

Waarschijnlijk wil je in de toekomst je auto op 3 fase opladen? (Van de batterij laden is WRS toch nutteloos met zo'n kleine batterij en omzetverlies)

Neem ook in rekening dat op 1 fase er een max is van 5kW. Dus moest je later (in de nabije toekomst want over 10 jaar koop je toch een nieuwe omvormer waarschijnlijk) nog panelen bijleggen kan je best voor een 3 fase en groter model gaan. De prijs ligt niet zo ver af. Ze hebben wel een hogere opstart.

Afhankelijk waar je de panelen laat plaatsen en mogelijke schaduw, kan je kiezen voor panelen met meerdere regio's, optimizer of micro-omvormers.

Ik ben de voorbije weken een beetje aan 't tryharden geweest. Van de 347 kWh die mijn installatie tot nu toe heeft geproduceerd, heb ik 271 kWh zelf verbruikt. Tot op heden dus meer dan 75% zelf verbruikt. En de accu van de wagen is nu slechts voor 26% gevuld, ik werk nu twee dagen thuis dus de rest van de week zal er alleen vrijdag energie geïnjecteerd worden op het net.

Een accu ga ik hier niet zetten, ik ga ervan uit dat mijn volgende wagen wel V2G zal zijn.

Hoeveel percent van die 271 kWh zit er in je wagen? Wij hebben een zaak aan huis met thuiswerkers, maar zonder EV, en geraken niet aan die zelfconsumptie.

Hoeveel percent van die 271 kWh zit er in je wagen? Wij hebben een zaak aan huis met thuiswerkers, maar zonder EV, en geraken niet aan die zelfconsumptie.
De wagen speelt daar een belangrijke rol in.
  1. Ik heb een ruim bemeten installatie die zowel verbruik van de wagen als de woning dekt. Ik had gisteren bvb 4 kW opbrengst tussen 11h45 en 14h15. Dat ga ik echt niet gewoon 'zelf' verbruiken
  2. Het laadvermogen van de wagen kan gemoduleerd worden. De auto hangt nu opnieuw aan de paal, ik start nu met laden aan 6 A, en dat zal gestaag stijgen tot 20 A tegen de middag, om daarna terug te dalen. De strategie verandert ook, terwijl ik nu gewoon de injectie minimaliseer (en dus oplaad aan 1.5 kW zodat er geen 0.7 kW wordt geïnjecteerd), zal ik over een maand eerder proberen minimaal te consumeren (omdat de productie op een mooie dag dan echt veel te hoog ligt om dat allemaal te consumeren)
De laadpaal is vorig jaar 4 maanden defect geweest in de tweede helft van het jaar, en de zelfconsumptie in het tweede semester, was ook aanzienlijk lager. Dus die cijfers zijn waarschijnlijk moeilijk haalbaar zonder wagen, maar toch. Ik overweeg nu zonnepanelen op het dak van het ouderlijk huis te leggen, jaarlijks verbruik 2500 kWh. Maar dat zouden dan gewoon 4 panelen zijn, en een kleine omvormer. Ik denk dat zij dan ook echt boven de 50% kan uitkomen.
Mijn mama leeft overdag, gaat eigenlijk vrij vroeg slapen en kan perfect de wasmachine overdag opzetten. Ze kookt ook 's middags, niet 's avonds.

Als je inderdaad met een auto ervoor kan zorgen dat je (bijna) volledige gebruikt wordt, heb je inderdaad geen batterij nodig.

Een batterij is in mijn ogen enkel nuttig als je veel meer opwekt dan dat je ook effectief kunt verbruiken. En dat je daarmee je nacht verbruik kunt dekken.

Mijn batterij was gisteren tot 100% geraakt voor de eerste keer sinds de plaatsing , en heb nu deze nacht de airco op verwarmen gezet zodat ik hopelijk geen gas aan vloerverwarming kwijt ben 😅. Vandaag wordt het opnieuw zonnig, dus of men batterij zit rap vol en ik exporteer, of ik zorg dat batterij terug aardig leeg is tegen vandaag 😀.

1 nacht uw airco op verwarming zetten zal volgens mij eerder slecht doen voor uw vloerwerwarming?

Die vloerverwarming tegen dat die reageert is de nacht al gedaan en dan moet die terug beginnen op warmen.

Een batterij is in mijn ogen enkel nuttig als je veel meer opwekt dan dat je ook effectief kunt verbruiken. En dat je daarmee je nacht verbruik kunt dekken.
In mijn ogen is een batterij alleen nuttig als het financieel voordelig is. Heb je zelf de berekening gemaakt?

In mijn ogen is een batterij alleen nuttig als het financieel voordelig is. Heb je zelf de berekening gemaakt?
Ik bedoelde los van het financiële, dus qua gebruik van een batterij. Zoals in Ugar zijn geval is een batterij niet interessant omdat die gewoon niet gebruikt gaat worden. En in dat opzicht vind ik een batterij enkel nuttig als je ze ook goed kan gebruiken, als je ze goed kan vullen en je zelf consumptie naar 98% oid kan brengen. Als je totaal geen overschot hebt wat je in een batterij kan duwen, is de batterij sowieso niet interessant. Dat was mijn punt.

Ik heb overdag vrij weinig gebruik, ondanks dat ik thuiswerk. (denk een 0.5kW/h gemiddeld gedurende de dag). In mijn geval kan ik dus goed een batterij gebruiken om het "overschot" op te vangen en dit te gebruiken voor avond en nacht verbruik. Zo kan ik mijn net-verbruik minimaliseren. (als de zon dagen achter elkaar goed schijnt heb ik (bijna) geen verbruik van het net voor een periode van enkele dagen dat de zon goed schijnt.

Over het financiële, nee hier heb ik geen gedetailleerde berekening gemaakt, omdat het nog moeilijk te schatten is, met stijgende energieprijzen, mogelijks elektrische auto's etc.. Ik ben er me wel van bewust dat als ik puur naar het financiële moet kijken, dat dit mogelijks geen goede investering was voor mij, maar dat is voor mij niet het belangrijkste om de beslissing van het wel of niet zetten van een batterij.

Ik heb es een jaar de tellers bijgehouden per dag over dag/nacht regime en de opbrengst van de panelen erbij gelegd en een thuisbatterij zou hier wel renderen. Ik zat aan 80% van de nachten die gecovered waren door de surplus van de productie.

Ongeveer zelfde situatie als Yogi, tijdens de dag zit ik ondanks thuiswerk gemiddeld rond de 0,5Kw/h, zonnige dagen zoals gisteren of zaterdag heb ik 0,01Kw/h van het net gehaald , rest kwam van de panelen of na +/- 17.30 uur van de batterij. Minste dat de zon wa schijnt zit ik met een efficiency van +90% en meer ....

Terug
Bovenaan