Zonnepanelen Topic

Goh batterij nodig ja/nee ligt ook wat waarom je een batterij zou willen.
Ik heb een batterij geplaatst met het idee om de nachten te kunnen overbruggen.

Ik heb zo geen idee wat het avond / nacht verbruik is. Misschien moet ik dat maar eens gaan bijhouden. Eens mijn teller fotograferen elke avond om 18u ofzo en dat gaan bekijken.

Natuurlijk in de winter begint je "avond" al om 16u dan in principe hé.

Ik zou denken dat je met batterij juist maximale opbrengst wil en dus alles pal op het zuiden gaat steken.

De batterij vlakt dan de ochtend/avondpieken af waar het anders je oost-west zonnepanelen zouden zijn.
Natuurlijk moet je batterij dan je gevraagde vermogen dekken, wat dus een relatief grote omvormer vraagt.

Ik heb zo geen idee wat het avond / nacht verbruik is. Misschien moet ik dat maar eens gaan bijhouden. Eens mijn teller fotograferen elke avond om 18u ofzo en dat gaan bekijken.

Natuurlijk in de winter begint je "avond" al om 16u dan in principe hé.
Na men zonnepanelen te plaatsen kan ik dat beter monitoren. (Ik woon alleen trouwens )
Ik heb een sluimer verbruik van 0,18-0,20kWh zowat. van 00:00-07:00 is dat al snel 2kW. en avond is afhankelijk van idd de tijd en wat je doet.
* Koken is snel 1,8kWh voor toch ettelijke minuten.
* Mijn TV setup (TV Receiver Digibox / Apple TV) is al snel 0,55kWh. Als ik de Playstation 5 aanzet is dat al meer richting de 0,65-0,70kWh.
Dus van 16:00 -> 07:00 is het al minstens 4 à 5 kW wat ik verbruik.
Ik zou denken dat je met batterij juist maximale opbrengst wil en dus alles pal op het zuiden gaat steken.

De batterij vlakt dan de ochtend/avondpieken af waar het anders je oost-west zonnepanelen zouden zijn.
Natuurlijk moet je batterij dan je gevraagde vermogen dekken, wat dus een relatief grote omvormer vraagt.
Goh, Collega's hebben ook O-W en een batterij. ik denk, afhankelijk van de grootte van de batterij maakt het niet zozeer uit, zolang je maar het meeste van je opwekking in de batterij kunt stoppen of onmiddellijk verbruiken.

Lees ik dat nu goed dat iemand hier een thuisbatterij en analoge teller heeft??

Ik zou dat op dit moment ook doen :lol:

ik heb nog altijd een analoge dag/nacht teller, en fluvius wil de nacht niet komen uitschakelen tenzij ze digitaal mogen steken.
Heb toch nog altijd 2000kwh nachtverbruik per jaar, zou ik op dit moment grotendeels kunnen wegwerken met een batterij, op de maanden december en januari na.

Blijkbaar verdwijnt nachttarief dit jaar maar enkel factuurmatig. Beide tellers blijven actief en switchen om 22u, maar ze worden allebei aan nettarief van dag verwerkt. Het wordt dus nog duurder voor mij dit jaar.

of gaan mensen toch eerder voor een grote installatie
Ik zet mijn dak gewoon vol oost - West georiënteerd. (Kwam op 13kwp)

Zonder accu. Je zou de accu ongeveer 200 keer vol krijgen op jaar basis. Dus dat is 2000kwh ongeveer dat je zeker kan uitsparen (zal in realiteit iets meer zijn want hij kan ook half opladen)
Gezien de huidige prijzen haal ik nooit de aankoopprijs er uit. Tenzij het capaciteitstarief hoger wordt.

Momenteel krijg je tot 19cent voor elke kWh die je terug duwt. Zelfs aan 5 cent is je zonnepanelen installatie terug verdiend voor deze versleten is.

@rubenvb zelfs met batterij ben je beter oost West te plaatsen. Dan kan je batterij sneller beginnen en langer doorgaan met laden terwijl die alle inkomende pieken van verbruikers afvlakt.
Anders is je batterij misschien al leeg voor je begint te koken...
Als je de keuze hebt uit alle exposities was zuid plaatsing enkel goed bij analoge teller.

Net de technieker van goozz hier gehad om alles te bespreken ivm zonnepalen.

Mijn verbruik vorig jaar was 6000 kwh en we zouden mikken op 4500 a 5000 kwh opbrengst.

Leek me wel eerlijk en open in alles. Zei zelf dat ze meestal niet onmiddellijk een batterij plaatsen en eerst even afwachten en kijken naar de opbrengst en verbruik.

Zeker in mijn geval waarbij ik mijn hoofdberoep van thuis uitvoer en dus de hele dag door wel verbruik heb, zal een batterij dus zodanig misschien nog niet nodig zijn.

Dat geeft me toch een goed gevoel dat ze niet direct ook nog een batterij proberen aan te smeren.
Ik zou ook wachten met een batterij. Als je zonnepanelen hebt staan en je kunt u verbruik monitoren ga je wel merken of je nood hebt aan een batterij.

Ik denk in u geval dat een batterij niet echt een meerwaarde is. Zoals je zegt verbruik je overdag veel door u beroep. Als je nu 6.000kwh verbruikt en u verwachte opbrengst is 4.500 + 5.000 kwh. Dan ga je deze periode u batterij al amper kunnen opladen, want je zult alles al zelf verbruiken in de dag.
Als je het dan enkel moet hebben in de zomer periode om het nacht verbruik te bufferen, lijkt mij een batterij een dure affaire.

Maar als ik hier van 's ochtens tot 's avonds aan het werk ben en dus een groot deel van mijn opgewekte stroom zal verbruiken is dat misschien een heel ander verhaal hé.

Het gemiddelde gezin met zonnepanelen is slechts een paar uur per dag thuis (los van corona). Ik ben hier elke dag met zware apparatuur bezig.

Na men zonnepanelen te plaatsen kan ik dat beter monitoren. (Ik woon alleen trouwens )
Ik heb een sluimer verbruik van 0,18-0,20kWh zowat. van 00:00-07:00 is dat al snel 2kW. en avond is afhankelijk van idd de tijd en wat je doet.
* Mijn TV setup (TV Receiver Digibox / Apple TV) is al snel 0,55kWh. Als ik de Playstation 5 aanzet is dat al meer richting de 0,65-0,70kWh.

Goh, Collega's hebben ook O-W en een batterij. ik denk, afhankelijk van de grootte van de batterij maakt het niet zozeer uit, zolang je maar het meeste van je opwekking in de batterij kunt stoppen of onmiddellijk verbruiken.

Thanks voor het inzicht :D

Ja de avond is hier constant mijn PC, TV, versterker, digibox. Heb ook permanent een server draaien.
Dus ik denk dat ik misschien wel een batterij kan gebruiken voor het avond en nachtverbruik op te vangen :p
Al kan ik niet veel fout doen met eerst een paar maanden de situatie op te volgen natuurlijk

Ik zou ook wachten met een batterij. Als je zonnepanelen hebt staan en je kunt u verbruik monitoren ga je wel merken of je nood hebt aan een batterij.

Ik denk in u geval dat een batterij niet echt een meerwaarde is. Zoals je zegt verbruik je overdag veel door u beroep. Als je nu 6.000kwh verbruikt en u verwachte opbrengst is 4.500 + 5.000 kwh. Dan ga je deze periode u batterij al amper kunnen opladen, want je zult alles al zelf verbruiken in de dag.
Als je het dan enkel moet hebben in de zomer periode om het nacht verbruik te bufferen, lijkt mij een batterij een dure affaire.

Van die 6000 kwh is wel ook 3000 kwh nacht tarief. Maar dat is dan waarschijnlijk het grootste deel zaterdag / zondag

Misschien ook wel niet onbelangrijk is dat de installatie gefactureerd wordt op de zaak en ik dus ook wel de kosten kan inbrengen voor het grootste deel.

edit: stel dat uw avond en nacht verbruik 5kwh is en uw batterij kan dit opvangen. Dat is 1800kwh op jaarbasis. Dan is die batterij toch op 5 a 7 jaar terug betaald?

Of moet je rekenen dat die batterij in de wintermaanden niet voldoende zal geladen zijn om de avonden door te komen?

Laatst bewerkt:
Of moet je rekenen dat die batterij in de wintermaanden niet voldoende zal geladen zijn om de avonden door te komen?
Hangt van de installatie en verbruik af. Mijn panelen liggen zuid op 12 graden, en ik kan al zeggen dat december en januari, een batterij niet heel veel opgeladen wordt

Wij hebben een sluimerverbruik van 0,08-0,22 kWh. In de winter wat hoger omdat de pomp van de vloerverwarming wat meer op staat.
Grafiek doordeweekse dag:
Totaal 11,2kWh die dag.

De pieken zijn wasmachine en koken voornamelijk. Vriendin is voornamelijk de oorzaak. Als ik kook is het later , alsook in het weekend zijn het mijn pieken.

Koken via inductie 3 fase.
Heb geen digicorders ofzo en schakel wat stopcontacten via domotica. Verlichting alles LED.

Verder sluit ik mijn workstation af als ik die niet gebruik. Laptops stonden wel aan deze dag.

Heb ook continu wat netwerkspul en Synology draaien.

En ik werk van thuis. Piek middag

Onze OLED trekt in de avond ook 0,1kWh ofzo.

Mijn doel is om zelf een hele kleine goedkope zuidgerichte zonne-installatie te leggen om dat verbruik te coveren. Dus 4-6 goedkope panelen op 1 fase China cheap omvormer.

Laatst bewerkt:
@rubenvb zelfs met batterij ben je beter oost West te plaatsen. Dan kan je batterij sneller beginnen en langer doorgaan met laden terwijl die alle inkomende pieken van verbruikers afvlakt.
Anders is je batterij misschien al leeg voor je begint te koken...
Als je de keuze hebt uit alle exposities was zuid plaatsing enkel goed bij analoge teller.
Kan ik wel inkomen, en dat valt dan enkel op te lossen door een grotere batterij (wat een analoge teller je geeft uiteindelijk...), wat het nog onbetaalbaarder maakt momenteel.
Ik kan ook mijn huis niet 90 graden draaien, en het schuin dak 90 graden draaien zag er niet uit 😅.

Nu als ik ooit een batterij heb steken lijkt het me toch straf dat de batterij die heel de (mid)dag oplaadt tegen 18-20u al plat zou zijn...

In any case ga ik er vanuit dat binnenkort de woekerwinsten op batterijcapaciteit een beetje gaan minderen (als je per kWh de prijs van een thuisbatterij vs een elektrische auto vergelijkt met een bepaalde capaciteit (en output vermogen!) kan je beter een auto in je berging proppen, maar dan gaat iemand niet content mee zijn vrees ik.

Kan ik wel inkomen, en dat valt dan enkel op te lossen door een grotere batterij (wat een analoge teller je geeft uiteindelijk...), wat het nog onbetaalbaarder maakt momenteel.
Ik kan ook mijn huis niet 90 graden draaien, en het schuin dak 90 graden draaien zag er niet uit 😅.

Nu als ik ooit een batterij heb steken lijkt het me toch straf dat de batterij die heel de (mid)dag oplaadt tegen 18-20u al plat zou zijn...

In any case ga ik er vanuit dat binnenkort de woekerwinsten op batterijcapaciteit een beetje gaan minderen (als je per kWh de prijs van een thuisbatterij vs een elektrische auto vergelijkt met een bepaalde capaciteit (en output vermogen!) kan je beter een auto in je berging proppen, maar dan gaat iemand niet content mee zijn vrees ik.
Nieuw concept: Bring Your Own Power (BYOP)

Van die 6000 kwh is wel ook 3000 kwh nacht tarief. Maar dat is dan waarschijnlijk het grootste deel zaterdag / zondag

Misschien ook wel niet onbelangrijk is dat de installatie gefactureerd wordt op de zaak en ik dus ook wel de kosten kan inbrengen voor het grootste deel.

edit: stel dat uw avond en nacht verbruik 5kwh is en uw batterij kan dit opvangen. Dat is 1800kwh op jaarbasis. Dan is die batterij toch op 5 a 7 jaar terug betaald?

Je gaat denk ik best eerst u verbruik in beeld brengen. Zo kun je zien of het in u geval de moeite is. Als je zorgt dat u omvormer er al klaar voor is, dan kun je over 2 jaar nog zien.

Verbruik van 6.000kwh op jaarbasis noem ik hoog voor een gezin die niet elektrisch verwarmt. Omdat je sprak dat je u beroep thuis beoefend (ik dacht dat jij iets deed met wrapping?) ga ik ervan uit dat het meeste verbruik overdag is. Dan is zo'n verbruik uiteraard wel "normaal".

Spijtig genoeg kan ik niet meer aan mijn grafieken (woning is verkocht).
Maar als ik een verbruik zou hebben van 5kwh s'avonds, dan zou ik dat niet volledig kunnen dekken met mijn zonnepanelen. Een opbrengst van 5kwh was voor mij al een zeer goede dag te noemen in de winter en dan wordt al een groot deel overdag verbruikt (ik had een opbrengst van 3.600kwh per jaar). Batterij zou amper worden opgeladen bij mij. Als jij spreekt dat jij dan overdag machines hebt staan draaien voor u beroep, verwacht ik eerder dat jij helft van het jaar steeds alles opgebruikt. In de zomer zou die bij mij constant vol zitten.

Ik heb geen idee hoeveel een batterij voor u zou kosten? Als ik 1800kwh op jaarbasis zou kunnen opslagen in een batterij dan ga ik die batterij niet terug verdient hebben op 5 a 7 jaar.
Als ik kijk naar de huidige tarieven betaal je zo'n €0,44 per kwh en terugleververgoeding van €0.19 per kwh.
0,44-0,19 = €0,25kwh x 1.800kwh = €450 per jaar besparing als je u eigen consumptie met 1.800kwh per jaar kunt laten stijgen.
€450 x 7 jaar = €3.150 op 7 jaar.

Edit:
Ik kan blijkbaar op mijn fluvius toch nog de oude gevens bekijken van mijn teller.
In december had ik een injectie van 20kwh op 31 dagen en in januari injectie van 33kwh op 31 dagen. Met andere woorden moest ik een batterij hebben zou ik wel geslaagd zijn om op die 2 maanden de volle 53kwh op te slagen. :D

Laatst bewerkt:
Toevallig vandaag een tof stukje gelezen over de thuisbatterij. Op zich volstaat de titel al voor velen:

Probleem is dat het veel met politieke beslissingen te maken heeft. Of zo'n Nederlands artikel de Belgische situatie gaat kunnen vatten weet ik niet.
Wij hebben ook even getwijfeld en inderdaad het terugverdienen is een dubbeltje op zijn kant en afhankelijk van veel factoren (netprijs, capaciteitstarief, eigen verbruik etc), maar uiteindelijk toch maar er direct een batterij bij gedaan wegens:

- Luiheid: dan is het ineens in orde en moet je nadien niet opnieuw offertes aanvragen, is er weer 1 of andere nieuwe versie die niet of suboptimaal compatiebel is met de omvormer die je had etc
- Offerte van nog net voor de stijgende inflatie, dus beter nu geld hierin dan nog 2 jaar op de spaarboek en dan toch een batterij
- Nu nog premie en capaciteitstarief dat komende is

Dat is waar, maar ik vind wel dat er een verschil is tussen een smartphone waar geen updates meer voor komen na 3j of een omvormer die 10j zou moeten meegaan. Bij een smartphone bvb geldt er ook geen terugverdientijd, terwijl dat bij zonnepanelen de belangrijkste reden is waarom mensen ze installeren. Ik lees nu vooral dat het geen zin heeft om een hybrideomvormer te kopen met het idee later een batterij aan te sluiten, gezien de kans klein is dat de er nog een compatibele batterij op de markt is na enkele jaren.

Geeft bij mij toch een serieuze deuk in het vertrouwen van Huawei. Heb zelf ook een Huawei omvormer, de L1 weliswaar, maar de keuze voor Huawei was ook vooral om de keuze te hebben om later eventueel een batterij aan te kunnen sluiten. Vond het design ook wel veel mooier dan de SMA, maar de omvormer zal binnenkort verdwijnen in een ingebouwde kast dus dat is minder belangrijk.

Idem, ook om die reden in 2020 voor een Huawei-omvormer gekozen. Blijkbaar kan ik ze alleen aansluiten met die LG Chem. Voel me ook een beetje bekocht door Huawei.

Ik ben de voorbije weken een beetje aan 't tryharden geweest. Van de 347 kWh die mijn installatie tot nu toe heeft geproduceerd, heb ik 271 kWh zelf verbruikt. Tot op heden dus meer dan 75% zelf verbruikt. En de accu van de wagen is nu slechts voor 26% gevuld, ik werk nu twee dagen thuis dus de rest van de week zal er alleen vrijdag energie geïnjecteerd worden op het net.

Een accu ga ik hier niet zetten, ik ga ervan uit dat mijn volgende wagen wel V2G zal zijn.

Terug
Bovenaan