Zonnepanelen Topic

Je moet een driefase plaatsen indien je het vermogen van de omvormer hoger wilt als 5kW. (Ik weet wel niet of je bijvoorbeeld 3 x 1 fase 3kW mag plaatsen?). Thans max 10kW voor thuisinstallatie zonder extra vereisten.

3 fase omvormers hebben vaak wel een hogere opstartspanning dan de kleinere 1 fasige.

Verder is een 3 fase m.i. voornamelijk interessant naar de toekomst omdat je zo eventueel je (batterij) verbruik beter kan balanceren. En kleinere draadsecties zou kunnen gebruiken maar dat maakt weinig uit met die 5kW grens.

Ik heb geen EV dus over laadpalen kan ik weinig zeggen. Ik veronderstel dat je de huidige of toekomstige palen wel kan instellen om voornamelijk eigen opgewekte stroom te verbruiken. Dan is 3 fase wel een noodzakelijkheid gok ik.
Slimme laadpaal kan op de 3 fase meten en op dit moment houdt uw meter ook geen rekening met injectie per fase dus daarvoor maakt het ook nog niet. Wat de toekomst brengt weten we natuurlijk niet.

Vandaag héél af en toe eens een straaltje zon door het wolkendek. Ik heb nog een droogkast die aan moet :D

Lekker hang gedroogde handdoeken, dan kan je je afdrogen met schuurpapier.
Wij drogen ons hier al jaren af met handdoeken die we laten drogen aan het droogrek (wel binnen). Ook geen wasverzachter. Ik zie echt het probleem niet.
Ik denk dat de droogkast hier max 2 keer per maand gebruikt wordt.

Wij hebben een waterontharder. Maar ik voel toch duidelijk verschil tussen een machine gedroogde handdoek tegenover eentje die we over het rek hangen.

Net de technieker van goozz hier gehad om alles te bespreken ivm zonnepalen.

Mijn verbruik vorig jaar was 6000 kwh en we zouden mikken op 4500 a 5000 kwh opbrengst.

Leek me wel eerlijk en open in alles. Zei zelf dat ze meestal niet onmiddellijk een batterij plaatsen en eerst even afwachten en kijken naar de opbrengst en verbruik.

Zeker in mijn geval waarbij ik mijn hoofdberoep van thuis uitvoer en dus de hele dag door wel verbruik heb, zal een batterij dus zodanig misschien nog niet nodig zijn.

Dat geeft me toch een goed gevoel dat ze niet direct ook nog een batterij proberen aan te smeren.

Fijn te horen dat je zo'n eerlijke verkoper bent tegengekomen ;)
Uit ervaring sprekend kan ik alleen maar zeggen dat de batterij hier zijn dienst doet, op zonnedagen in februari blijft de (analoge) teller stilstaan of draait hij achteruit als er voldoende zon is en vult de batterij, daarbij staat de wasmachine te draaien ( en mijn eega kan er iets van want die wast alles wat los of vast zit) dus dat heeft gratis gedraaid, 4 kw/h terug gedraaid en een volle batterij die me tot de ochtend heeft voorzien van electriciteit.... en met de digitale teller op komst...
Ahja drogen doen wij buiten, op het overdekt terras, dat die badhanddoeken wat hard zijn geeft niet, een gratis peeling/scrubbing en buiten drogen is gratis ;)

Laatst bewerkt:
Voel precies een sarcasme overload? 😬

Feit is wel dat ik hier de hele dag thuis werk met zware verbruikers van 2000 tot 8000 Watt. Dus overdag zal ik vaak wel groot deel opgebruiken.

Dan is die batterij puur voor ‘s avonds, weet niet in hoeverre dat rendabel is. Heb geen flauw idee wat zo het avond verbruik is eigenlijk.

Ik denk dat er hier op het forum ook enkele mensen zitten die zonnepanelen installeren? Met de verplichte digitale teller vraag ik me af of mensen nu
  • eerder een wat kleinere installatie plaatsen om een hoger % eigen verbruik te bekomen (dus bvb een gezin dat nu een installatie van 2500 Wp installeert zodat ze > meer dan 50% van die productie rechtstreeks zelf verbruiken, terwijl een installatie vroeger ontworpen was op het totale verbruik (terugdraaiende teller)
  • of gaan mensen toch eerder voor een grote installatie + accu?

.Zeker in mijn geval waarbij ik mijn hoofdberoep van thuis uitvoer en dus de hele dag door wel verbruik heb, zal een batterij dus zodanig misschien nog niet nodig zijn.

Dat geeft me toch een goed gevoel dat ze niet direct ook nog een batterij proberen aan te smeren.
Goh batterij nodig ja/nee ligt ook wat waarom je een batterij zou willen.
Ik heb een batterij geplaatst met het idee om de nachten te kunnen overbruggen.

Afgelopen weekend (met Valentijn) heb ik vanaf vrijdag middag tot woensdag avond enkel op zonnepanelen + batterij gedraaid. Geen verbruik van het net. Nu met die stormen lukt dat wel niet 🤭

Het nadeel aan zonnepanelen + digitale teller is dat je avond en nacht en ochtend verbruik evenzeer doortelt. En als daar een groot deel van je verbruik met koken, tv, PlayStation etc zit, dan heb je alsnog veel net verbruik.
Bij een analoge teller is dat geen probleem, want je meter telt terug overdag en je gebruikt het savonds. Analoge teller is gratis batterij van het net 😅

Voel precies een sarcasme overload? 😬

Feit is wel dat ik hier de hele dag thuis werk met zware verbruikers van 2000 tot 8000 Watt. Dus overdag zal ik vaak wel groot deel opgebruiken.

Dan is die batterij puur voor ‘s avonds, weet niet in hoeverre dat rendabel is. Heb geen flauw idee wat zo het avond verbruik is eigenlijk.

Batterij is hier al wel een paar keer besproken geweest en het kwam er toch op neer dat je het niet moet doen om geld te besparen. En jij hebt dan ook nog een analoge meter.

Heeft de installateur iets gezegd over de oriëntatie van je panelen?

Batterij is hier al wel een paar keer besproken geweest en het kwam er toch op neer dat je het niet moet doen om geld te besparen. En jij hebt dan ook nog een analoge meter.

Heeft de installateur iets gezegd over de oriëntatie van je panelen?
Ik ga zowiezo een digitale teller krijgen ook hé.

De orientatie gaan ze verdelen. Waar vroeger zoveel mogelijk op zuid werd gewerkt zien ze dat je dan tussen 11 en 15u met een piek zit bijvoorbeeld en er voor en erna met weinig opbrengst.

Ik heb hier een stuk puntdak Oost - West daar gaan we wat panelen voorzien voor de ochtend / avond en op mijn platdak gaan we er enkele zuidgericht orienteren.

Zo zou ik de hele dag door een gelijkmatige opbrengst hebben. Wat ideaal is aangezien ik van thuis uit werk de hele dag en wat ook beter zou zijn voor de batterij aangezien die enorme pieken op zuid toch niet kan verwerken.

Terug
Bovenaan