Zonnepanelen Topic

Alé, klaat eens bekijken wat ons tekort is op vlak van electriciteit, zonnepanelen laten plaatsen in 2019 met omvormer van 2,2kWp --> prosumenten tarief int achterhoofd houdend en terugdraaiende slimme domme teller

Conclusie na wegvallen terugdraaiende teller:
We komen tekort, big surprise, thuis batterij die compatibel is met onze omvormer (Huawei) is al niet meer te krijgen...>_> ugh
Dan maar offerte voor aanpassing met thuis batterij, hopla 7k (omvormer 4kWp + batterij 10kWh)

Tis getekend, ben eens benieuwd: optimizer in batterij dus er moet niks aangepast worden aan de panelen, geen peakshaving wel, ...
Winter en batterij opladen? Dat gaat goed gaan ;) ik voelet ^^

Alé, klaat eens bekijken wat ons tekort is op vlak van electriciteit, zonnepanelen laten plaatsen in 2019 met omvormer van 2,2kWp --> prosumenten tarief int achterhoofd houdend en terugdraaiende slimme domme teller

Conclusie na wegvallen terugdraaiende teller:
We komen tekort, big surprise, thuis batterij die compatibel is met onze omvormer (Huawei) is al niet meer te krijgen...>_> ugh
Dan maar offerte voor aanpassing met thuis batterij, hopla 7k (omvormer 4kWp + batterij 10kWh)

Tis getekend, ben eens benieuwd: optimizer in batterij dus er moet niks aangepast worden aan de panelen, geen peakshaving wel, ...
Huawei produceert toch zelf batterijen? Zou raar zijn als die niet compatibel zouden zijn met hun eigen omvormer van 3j geleden.

Huawei produceert toch zelf batterijen? Zou raar zijn als die niet compatibel zouden zijn met hun eigen omvormer van 3j geleden.
Is niet zeker.

Hij moet kijken of zijn omvormer 1 van de volgenden is :
Toepasbare omvormers
SUN2000L-2/3/3.68/4/4.6/5KTL 3, SUN2000-2/3/3.68/4/4.6/5/6KTL-L1,
SUN2000-3/4/5/6/8/10KTL-M0 3, SUN2000-3/4/5/6/8/10KTL-M1

Maar ik denk dat hij zijn omvormer ook upgrade omdat zijn panelen nu gewoon te weinig leveren. Dus peakshaving want destijds geoptimaliseerd voor minimale prosumententarief.

Luna is enkel compatibel vanaf L1 / M1 reeks.
Tot oktober/november 2020 werden nog steeds L0 / M0's geplaatst. Deze waren compatibel met de LG Chem RESU. Echter is deze van type gewijzigd naar LG RESU PRIME en ook hiervoor levert Huawei geen nieuwe software.

Luna is enkel compatibel vanaf L1 / M1 reeks.
Tot oktober/november 2020 werden nog steeds L0 / M0's geplaatst. Deze waren compatibel met de LG Chem RESU. Echter is deze van type gewijzigd naar LG RESU PRIME en ook hiervoor levert Huawei geen nieuwe software.
Dan kiezen mensen voor een hybride omvormer om de mogelijkheid te hebben een batterij te kunnen aansluiten in de toekomst en dan lukt dat al niet meer na 3 jaar, best triestig eigenlijk. :confused2:

Dan kiezen mensen voor een hybride omvormer om de mogelijkheid te hebben een batterij te kunnen aansluiten in de toekomst en dan lukt dat al niet meer na 3 jaar, best triestig eigenlijk. :confused2:
Aan de andere kant, hoeveel elektronica van niet westerse leveranciers ken jij waar men 3 jaar later nog software voor voorziet?

Wel, gezien LG halverwege 2021 al overschakelde op Prime zijn er dus mensen die een hybrideomvormer hebben die welgeteld 8 maand compatibel was...

Aan de andere kant, hoeveel elektronica van niet westerse leveranciers ken jij waar men 3 jaar later nog software voor voorziet?
Dat is waar, maar ik vind wel dat er een verschil is tussen een smartphone waar geen updates meer voor komen na 3j of een omvormer die 10j zou moeten meegaan. Bij een smartphone bvb geldt er ook geen terugverdientijd, terwijl dat bij zonnepanelen de belangrijkste reden is waarom mensen ze installeren. Ik lees nu vooral dat het geen zin heeft om een hybrideomvormer te kopen met het idee later een batterij aan te sluiten, gezien de kans klein is dat de er nog een compatibele batterij op de markt is na enkele jaren.

Wel, gezien LG halverwege 2021 al overschakelde op Prime zijn er dus mensen die een hybrideomvormer hebben die welgeteld 8 maand compatibel was...
Geeft bij mij toch een serieuze deuk in het vertrouwen van Huawei. Heb zelf ook een Huawei omvormer, de L1 weliswaar, maar de keuze voor Huawei was ook vooral om de keuze te hebben om later eventueel een batterij aan te kunnen sluiten. Vond het design ook wel veel mooier dan de SMA, maar de omvormer zal binnenkort verdwijnen in een ingebouwde kast dus dat is minder belangrijk.

Iemand aanraders wat betreft installateurs in Oost-Vlaanderen? Mag in PB.

Hoeveel kwp ca. nodig voor een halfopen nieuwbouw voor een klein gezin zonder grootverbruikers qua toestellen (geen WP), maar wel 1 full EV en op termijn eventueel een airco? Is de meerprijs voor wat extra panelen en 5 jaar geen onroerende voorheffing het waard? Of is dat met name een kwestie van hoeveel geld er nog over is? :)

Volgens onze EPB verslag zouden we 4 kwp moeten leggen om net binnen E30 (50% korting) te komen, maar gelet op EV lijkt me dat weinig?

Iemand aanraders wat betreft installateurs in Oost-Vlaanderen? Mag in PB.

Hoeveel kwp ca. nodig voor een halfopen nieuwbouw voor een klein gezin zonder grootverbruikers qua toestellen (geen WP), maar wel 1 full EV en op termijn eventueel een airco? Is de meerprijs voor wat extra panelen en 5 jaar geen onroerende voorheffing het waard? Of is dat met name een kwestie van hoeveel geld er nog over is? :)

Volgens onze EPB verslag zouden we 4 kwp moeten leggen om net binnen E30 (50% korting) te komen, maar gelet op EV lijkt me dat weinig?
Laat eens uitrekenen hoeveel WP je nodig hebt om E20 te halen.

Voor de EV is des te meer des te beter, denk ik. Al ga je daar natuurlijk weinig nut van hebben in de winter, maar wel zeer veel in de zomer.
Het verbruik van een airco kun je inschatten op 400 - 500kwh (als je het laat draaien zonder er echt naar te kijken en voor een normale zomer dus 2 - 3 weken gebruik... Bij mij lag het op 350ish). Daar kun je grofweg 2/3 van recupereren via uw zonnepanelen (en met een batterij de volle 100%) aangezien als het warm is dan schijnt de zon toch quasi altijd. En in de zomer maakt uw 4WP installatie vlot 24kwh aan energie op een dag.

Voor wat betreft de onroerende voorheffing moet je het zo bekijken :
Bekijk welke KI je verwacht dat uw woning zal geschat worden en laat deze tool er dan op los : https://www.vlaanderen.be/onroerende-voorheffing/berekening-van-de-onroerende-voorheffing (ik zou als ruw bedrag 1000€ als onroerende voorheffing schatten, omdat dat het bedrag voor mij is voor een bescheiden nieuwbouwwoning, maar dat kan afwijken tgv de omgeving waar je bouwt)

Bij 50% zet je de kost voor E30 te halen.
Bij 100% zet je de kost om E20 te halen.

En dan bekijk jij wat voor u het beste gevoel geeft. Of de meerprijs voor E20 te halen gecoverd wordt door de extra 2500€ die je zou krijgen wegens de 5j aan 100% vrijstelling of niet of er dan zelfs nog iets overschiet. Aangezien ik inschat dat de kost om van E30 naar E20 te halen kleiner is dan de 2500€. Maar dat is maar een inschatting. Die je echter kunt laten nakijken door uw EPB man, omdat die kan zeggen zet zoveel panelen extra.

Ik merk dat de zon in februari al hoger staat dan in januari en december. Men opbrengst ligt nu hoger dan vorige maand, dat zelfs al een aantal zonnige dagen, zoals gisteren en afgelopen zaterdag, mijn batterij genoeg gevuld geraakt om de avond en nacht door te komen. (tot bv 10-11h de dag nadien)
Tis wel nog niet goed genoeg weer om elke dag opnieuw fatsoenlijke opwekking te hebben, met dit bewolkt regenweer :/.

Ik merk dat de zon in februari al hoger staat dan in januari en december. Men opbrengst ligt nu hoger dan vorige maand, dat zelfs al een aantal zonnige dagen, zoals gisteren en afgelopen zaterdag, mijn batterij genoeg gevuld geraakt om de avond en nacht door te komen. (tot bv 10-11h de dag nadien)
Tis wel nog niet goed genoeg weer om elke dag opnieuw fatsoenlijke opwekking te hebben, met dit bewolkt regenweer :/.

Idd, ik heb al uitschieters richting 18kwh

Wat denken jullie van die panelen die nu al piek hallen van meer dan 400wp en tot zelfs 540wp en 530wp? betrouwbaar? (Daar zijn ook panelen van LG en sunpower bij).

Wat denken jullie van die panelen die nu al piek hallen van meer dan 400wp en tot zelfs 540wp en 530wp? betrouwbaar? (Daar zijn ook panelen van LG en sunpower bij).
Lijkt me gelijkaardig te zijn aan een vraag in de trend van "wat denken jullie van de nieuwe CPU's die nu meer GHz of cores hebben"?

Als de gegeven garanties dezelfde zijn (lijkt me wel) dan gaan die dingen toch gewoon kei goed presteren?

Let wel, toen ik aan het vergelijken was bleek wel dat die hoge wattage panelen vaak ook wat groter waren (wel natuurlijk nog meer Wp/m²). Dus verkijk je er niet op als het niet op je dak past :D

Goed kijken naar de afmetingen van die panelen. Meestal zijn die gewoon groter maar is het rendement niet beter.

Gisteren zijn de zonnepanelen en de home batterij geïnstalleerd, wel zalig om de meter zien stil te staan of terug zien draaien.
Batterij was half vol gisteren, verwarming aan, vrouw die nog een wasmachientje draaide en tv gekeken en de meter had nauwelijks bewogen maar de batterij was leeg, die is nu terug aan het vullen :biglaugh:

De overheid is precies ook niet het snelste met premies goedkeuren :)

Heb half November batterij premie ingediend, zou 2-3 maanden duren, nog niets gehoord. Ondertussen staat op de site van energiesparen zelf 4-6 maanden :D

Wanneer is het bij zonnepanelen eigenlijk de moeite om voor een driefasige omvormer te gaan in plaats van een eenfasige omvormer? Is dat beter voor misschien een elektrische laadpaal?

Je moet een driefase plaatsen indien je het vermogen van de omvormer hoger wilt als 5kW. (Ik weet wel niet of je bijvoorbeeld 3 x 1 fase 3kW mag plaatsen?). Thans max 10kW voor thuisinstallatie zonder extra vereisten.

3 fase omvormers hebben vaak wel een hogere opstartspanning dan de kleinere 1 fasige.

Verder is een 3 fase m.i. voornamelijk interessant naar de toekomst omdat je zo eventueel je (batterij) verbruik beter kan balanceren. En kleinere draadsecties zou kunnen gebruiken maar dat maakt weinig uit met die 5kW grens.

Ik heb geen EV dus over laadpalen kan ik weinig zeggen. Ik veronderstel dat je de huidige of toekomstige palen wel kan instellen om voornamelijk eigen opgewekte stroom te verbruiken. Dan is 3 fase wel een noodzakelijkheid gok ik.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan