Zonnepanelen Topic

De prosumententaks ging uit van een verhouding van 38%. Dat lijkt mij dan hetgeen wat je het liefst minstens zou halen.

Al is dat echt niet evident zonder het nemen van maatregelen.

Is die 30% geen maat van het verleden ook? In de tijd dat er nog giga-installaties werden geplaatst en het allemaal niet genoeg kon zijn in functie van de terugdraaiende teller?

Voor 2021 kom ik uit op 35%. Ik zie ook niet in hoe wij hier nu nog kunnen verbeteren.

Lijkt me in eerste instantie zo dat je basisverbruik al relatief laag ligt, niet?
Je weet in ieder geval wel wat je kan doen in je volgende bouw: een lager potentieel vermogen zal het % zeker doen stijgen :)

Lijkt me in eerste instantie zo dat je basisverbruik al relatief laag ligt, niet?
Je weet in ieder geval wel wat je kan doen in je volgende bouw: een lager potentieel vermogen zal het % zeker doen stijgen :)
De woning verbruikt dus 1818kwh net +1261kwh zelfconsumptie = 3079kwh voor 2 volwassenen. Ik denk dat dit zowat het gemiddelde is. Wij hebben hier geen grote verbruikers ofzo. Ook niet veel verbruikers die 24/24 opstaan.

Mijn vriendin werkt nu al 1,5jaar voltijds thuis. Toen we bij haar inwoonde lag het verbruik dacht ik op 2500kwh.

Nu let ik niet echt op die %, want ik vind dat je het wel wat breder moet zien dan enkel dat. Bij de volgende woning zal er hoogstwaarschijnlijk meer panelen op komen te liggen. Maar dat moet ik nog eerst eens beter bekijken en afwachten op de offertes.

De prosumententaks ging uit van een verhouding van 38%. Dat lijkt mij dan hetgeen wat je het liefst minstens zou halen.

Al is dat echt niet evident zonder het nemen van maatregelen.

Met meer thuiswerk lijkt me dat toch een pak haalbaarder als voor corona. Overdag je was doen bijvoorbeeld doet al veel.

Nu let ik niet echt op die %, want ik vind dat je het wel wat breder moet zien dan enkel dat. Bij de volgende woning zal er hoogstwaarschijnlijk meer panelen op komen te liggen. Maar dat moet ik nog eerst eens beter bekijken en afwachten op de offertes.

Hoe bedoel je precies? Bedoel je met breder toekomstgericht met de elektrificatie van het wagenpark in het verschiet?

Hoe bedoel je precies? Bedoel je met breder toekomstgericht met de elektrificatie van het wagenpark in het verschiet?
Ik vermoed dat hij bedoelt breder zien dan enkel naar dat percentage ;)

Zeker met capaciteitstarief in zicht, alsook de mogelijkse evoluties in thuisbatterijen, gaat da percentage mogelijks heel snel veranderen. Nu er ook tarieven zijn voor injectie, moeten die natuurlijk ook meegenomen worden; iets wat vroeger niet van toepassing was.

Om het simpel te zeggen: Je kan een hoog autoconsumptie percentage halen doordat je installatie ondergedimensioneerd is. In dat geval zegt dat % niets ;) Overdimensionering kan terug aantrekkelijk worden als dit in die persoon zijn situatie pieken beter gaat/kan opvangen en als injectietarief ervoor zorgt dat het financiëel in zijn voordeel spreekt (zeker gezien de kostprijs van PV-panelen enkel nog maar omlaag gegaan is de afgelopen 15).

Zoals the fox wat zegt. Er zijn toch aantal zaken waar je nu mee kunt rekening houden.

Ik kan hier bv opteren om een batterij te plaatsen om zo mijn 1818kwh te doen verlagen. Maar momenteel is de kostprijs van een batterij nog duur en die van zonnepanelen best laag.
Dan kan het volgens mij interessanter zijn om extra panelen te plaatsen om zo in de tussenseizoenen meer opbrengst te hebben en zo meer zelf te kunnen consumeren. Je hebt dan weer wat extra energie wat er dan voor kan zorgen dat er wat van u pieken wordt afgesnoept. Wat dan een voordeel is voor u capaciteitstarief. Met mijn huidige installatie is het zo dat vanaf 5cent/kwh injectietarief het in evenwicht is, dus wanneer de prijzen hoger liggen krijg ik meer geld terug dan dat ik betaal heb voor de zonnepanelen. (berekend op een levensduur van 20 jaar).

Als je enkel naar % kijkt dan zal deze uiteraard slechter worden, maar wilt daarom niet steeds zeggen dat dit slecht is. Er komt meer bij te kijken dan enkel het %.

Voor de toekomst is het dan ook iets beter. Het verbruik zal met de jaren toch nog stijgen.

62% zelfconsumptie hier met terugdraaiende teller. heb wel een netwerk rack, 600 liter aquarium, crypto miner(600W),... die 24/7 aan staan en stroomzuipen. dus hier wordt niet veel opbrengst verspilt aan het net :) Batterij is helemaal niet interessant in ons geval. nu die miner is een projectje met vrienden en die heeft hier enkel van mei tot oktober gestaan. Tijdens de winter verhuist die naar andere adressen om daar wat terug te draaien want zij hebben nog terugdraaiende teller. moest dat niet het geval zijn zat ik wss aan 75-80% zelfconsumptie.

Ik heb nog maar een goeie maand data op men zonnepanelen, maar in december zat ik aan 96%. Ben benieuwd naar de zomer!

62% zelfconsumptie hier met terugdraaiende teller. heb wel een netwerk rack, 600 liter aquarium, crypto miner(600W),... die 24/7 aan staan en stroomzuipen. dus hier wordt niet veel opbrengst verspilt aan het net :) Batterij is helemaal niet interessant in ons geval. nu die miner is een projectje met vrienden en die heeft hier enkel van mei tot oktober gestaan. Tijdens de winter verhuist die naar andere adressen om daar wat terug te draaien want zij hebben nog terugdraaiende teller. moest dat niet het geval zijn zat ik wss aan 75-80% zelfconsumptie.
Ik heb ook een (zee) aquarium die gemakkelijk 2khw verbruikt tijdens de donkere uren van de dag. Samen met ander sluimerverbruik / tv kijken savonds lijkt mij dat juist een ideaal verbruikspatroon om een (kleine) thuisbatterij te verantwoorden?

Ik heb ook een (zee) aquarium die gemakkelijk 2khw verbruikt tijdens de donkere uren van de dag. Samen met ander sluimerverbruik / tv kijken savonds lijkt mij dat juist een ideaal verbruikspatroon om een (kleine) thuisbatterij te verantwoorden?
Wat is dan het vermogen van de pomp en verlichting van dat aquarium?
Als die 2kWh klopt, wat met heel straf lijkt, dan ga je er met een kleine (5kWh) en zelfs met een grote batterij (11kWh) er niet komen voor de donkere uren....

Wat is dan het vermogen van de pomp en verlichting van dat aquarium?
Als die 2kWh klopt, wat met heel straf lijkt, dan ga je er met een kleine (5kWh) en zelfs met een grote batterij (11kWh) er niet komen voor de donkere uren....
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt :p
Hij bedoelt waarschijnlijk dat over alle donkere uren van een dag heen er een 2kWh verbruikt wordt; niet 2kWh per uur.

Naar aanleiding van een gesprek met @rubenvb in een andere thread wil ik hier nog eens kijken waar ik de zaken verkeerd begrijp.

Eenvoudig scenario; iemand heeft een monofasige omvormer op L1. Op een dag trekt hij met z'n oven op L2 10kWh binnen, en injecteert op L1 ook exact 10 kWh. Een analoge teller registreert hier op die dag nul kWh verbruik. Maar zijn digitale teller registreert beide energietransfers apart (en telt ze dan uiteindelijk toch op).

Ik begrijp het blijkbaar verkeerd omdat ik onder de indruk was dat je in dat geval 10kWh betaald aan netprijs, en vervolgens voor 10kWh wordt gecrediteerd aan de terugleverprijs van je contract. Het verschil daarvan wordt dan de eindfactuur op die dag. Maar dat klopt dus niet?

Naar aanleiding van een gesprek met @rubenvb in een andere thread wil ik hier nog eens kijken waar ik de zaken verkeerd begrijp.

Eenvoudig scenario; iemand heeft een monofasige omvormer op L1. Op een dag trekt hij met z'n oven op L2 10kWh binnen, en injecteert op L1 ook exact 10 kWh. Een analoge teller registreert hier op die dag nul kWh verbruik. Maar zijn digitale teller registreert beide energietransfers apart (en telt ze dan uiteindelijk toch op).

Ik begrijp het blijkbaar verkeerd omdat ik onder de indruk was dat je in dat geval 10kWh betaald aan netprijs, en vervolgens voor 10kWh wordt gecrediteerd aan de terugleverprijs van je contract. Het verschil daarvan wordt dan de eindfactuur op die dag. Maar dat klopt dus niet?
10kwh op 1 fase mag niet, maar dat ter zijde. :unsure:

De digitale teller zal dat gewoon zelf ter plekke compenseren en gewoon niet registreren dat je stroom gebruikt en terug zet.

De digitale teller zal dat gewoon zelf ter plekke compenseren en gewoon niet registreren dat je stroom gebruikt en terug zet.
Als die 10kWh injectie en verbruik op exact hetzelfde moment zijn. Niet over de ganse dag bekeken.

Zoals ik het begrepen heb telt die teller op elk moment het verbruik van alle fases, en telt hij de 3 fases bij elkaar op. Het resultaat is het geregistreerde verbruik. Als jij dus op 1 bepaald moment 10 kW injecteert op L1, en 10 kW verbruikt op L2, gaat hij 0 registreren voor dat moment. Als er een minuut later er maar 8 kW injectie is op L1, en nog altijd 10 kW verbruik op L2, dan registreert hij voor dat moment 2 kW verbruik.

Eens aan het kijken om op het dak van mijn grootouders toch nog zonnepanelen te leggen. Zie ik nu dat ze sociaal tarief hebben voor elek, zo is er echt geen enkele incentive om zonnepanelen te leggen, ze zouden geld verbranden op die manier.

Als die 10kWh injectie en verbruik op exact hetzelfde moment zijn. Niet over de ganse dag bekeken.

Zoals ik het begrepen heb telt die teller op elk moment het verbruik van alle fases, en telt hij de 3 fases bij elkaar op. Het resultaat is het geregistreerde verbruik. Als jij dus op 1 bepaald moment 10 kW injecteert op L1, en 10 kW verbruikt op L2, gaat hij 0 registreren voor dat moment. Als er een minuut later er maar 8 kW injectie is op L1, en nog altijd 10 kW verbruik op L2, dan registreert hij voor dat moment 2 kW verbruik.
Klopt idd, ik ging er van uit dat hij dat op hetzelfde moment bedoelde.

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt :p
Hij bedoelt waarschijnlijk dat over alle donkere uren van een dag heen er een 2kWh verbruikt wordt; niet 2kWh per uur.
Klopt. 2kw verbruik in totaal dus. Vandaar dat een batterij waarschijnlijk wel interessant zou zijn want tel daar tv en ander sluimerverbruik bij op en dan zouden we snachts sowieso de batterij wel leegtrekken (indien vol). Ter info, pompen aan 0,3kwh en verlichting aan 0,3kwh. Verlichting brandt wel grootste stuk van de nacht niet. Verwarming slaat dan wel weer af en toe aan om het water op 25 graden te houden.

Terug
Bovenaan