Zonnepanelen Topic

Ik kan nu toevallig aan onze laadpaal zien hoeveel die verbruiken. De vaatwas trekt 8A, dat is dus 1,8kW. Een inductievuur is 3.7kW in boost-modus (2.2kW in gewone modus). Een stoomoven zit ook tussen 3 en 5 kW dacht ik.

Een EV zit max op 11kW, onze warmtepomp op 8kW. Dus je zit met de gewone apparaten vrij vlot aan dezelfde hoeveelheden qua verbruik.
Ja, 1.8kW, maar niet constant. Volgens Coolblue is een vaatwas 1kWh per beurt (minder voor de energiezuinige). Als ik het "best effort" opzet en jij volledig "smart", hoeveel ga je dan uitsparen? Als het 50 kWh is is 't al heel veel denk ik, da's €15/jaar.

Zelfde met uw vuur, dat staat geen uur in boost-modus. En koken ga je sowieso niet "smart" maken hé, dat valt sowieso buiten waar ik het over heb.

Ik wil gewoon zeggen, je moet geen zotte investering doen om alles "smart" te maken. Bepaalde zaken (lader EV, sanitair WW op elek) hebben veel voordeel om smart gemaakt te worden en zijn daar veel beter op voorzien dan huishoudtoestellen, door hun manier van werken. En uw huishoudtoestellen probeer je dan in te plannen dat die niet samen hun piek hebben en meest kans op zon (Afwasmachine starten om 11h, wasmachine om 14h ik zeg maar iets). Ja, misschien is er dan net geen zon. Maar op het einde van de rit gaat dat volgens mij maar een paar euro schelen met de optimale situatie.

Dit alles los van het feit dat het allemaal natuurlijk financieel minder interessant is dan de terugdraaiende teller. Geen discussie daarover uiteraard.

Diepvries ook enkel overdag laten draaien en vriezen tot -24, hoeveel zou dat opwarmen gedurende de nacht?
En in de winter die buitenzetten aja

Diepvries ook enkel overdag laten draaien en vriezen tot -24, hoeveel zou dat opwarmen gedurende de nacht?
En in de winter die buitenzetten aja
Dat voorbeeld van de diepvries is in de kamer ook naar boven gekomen. Daar stelden ze voor "de diepvries moet echt niet altijd op staan". En dat klopt. Theoretisch.
Maar, uw sturing moet dan de temperatuur in de diepvries monitoren, om te gaan bepalen of die moet opspringen of niet. Je kan niet zeggen "enkel als we stroom aan het injecteren zijn", want dan ga je in de winter niet veel diepvries hebben...
Je moet dan al iets bouwen "als de temperatuur boven x graden uitkomt, en er wordt zon verwacht, dan moeten alle andere apparaten on hold gezet worden totdat de diepvries terug op temperatuur is. Als er geen zon verwacht wordt, dan zet je hem nu al maar terug op temperatuur". Niet bepaald het type logica dat je met "de bluetoothstopcontacten" kan regelen.

Allemaal goed voor wie nieuwe toestellen in huis haalt. Voor al die andere zal het gewoon overdag ipv 's nachts opzetten worden.
Eventueel nog een app erbij hoeveel energie je over hebt om nog iets op te zetten.

Maar die toestellen kosten gewoon een pak meer wss

En we moeten allemaal kleiner gaan wonen dus plaats voor batterijen hebben we ook niet :sneaky:

En ik snap de verontwaardiging wel, ik heb datzelfde gevoel. Wat ik niet snap is dat sommigen doen alsof hun toekomst nu naar de kloten is en ze nooit meer iets fatsoenlijk gaan kunnen kopen bij wijze van spreken.

Vergeet ook niet dat sommigen er gewoon hun voordeel mee gaan doen als ze genoeg zelfconsumptie hebben: dan krijgen ze er nog een compensatie bovenop ook. Maar dat geld compleet eerlijk gaan verdelen is natuurlijk een onmogelijke opdracht.
Overdrijven is een kunst hé ;-)
Maar goed, ge moet altijd met een extreem standpunt beginnen. Dan lijken alle iets minder extreme oplossingen een mooi compromis.

Zeker voor mensen met een warmtepomp die daarom ook nog eens zonnepanelen gelegd hebben. Die zijn zonder terugdraaiende teller dubbel gesjareld, maar zonder terugdraaiende teller met capaciteitstarief driedubbel gesjareld.
Ze gaan daar sowieso nog iets voor uitvinden... kans is wel groot dat het peanuts gaan zijn. Er zijn relatief weinig mensen met een warmtepomp dus dat is een veel kleinere groep mensen die ze tegen de borst stoten.

Indien je een nieuwe diepvriezer koopt zit dit er soms al in.

Dan via https://www.home-connect.com/nl/nl/connected-partners/apparaten-services/ifttt bv en het kost je al niet meer extra dan een stopcontact dat je kan sturen...
En kan je een concreet voorbeeld geven? Anders blijft dit wat marketing-zever hoor. Ik zie daar nergens de functionaliteiten opstaan waar het hier over gaat.
  • Ik heb vlug eens gekekeken op de site van home-connect & de partners. Geen mogelijkheid tot integratie met domotica-systemen, enkel hun eigen app.
  • Voorbeeld Siemens, geen info over functionaliteiten home-connect
  • Bosch heeft enkel koelkast-vriezer combo's
  • Neff nog geen beschikbare producten
  • Voorbeeld Gaggenau, ik vermoed rebranded Siemens want handleiding is bijna identiek met even beperkte info :p

En dat is het hem net hé. Vlaamse Overheid en VREG zeggen maar "ge moet het maar slim maken" & "breng je zelfconsumptie dan omhoog" zonder iets te zeggen over hoe. Of zelfs nog maar een beetje kennis te hebben over de haalbaarheid. Een beetje zoals @Japser dus eigenlijk. Ze hebben al eens gehoord van een slimme vriezer, dus dan zal het wel mogelijk zijn...

Het enige dat ik zie is, is dat je temperatuursinstellingen kunt wijzigen. Maar dat zegt niks over wanneer er effectief energie verbruikt wordt.

En kan je een concreet voorbeeld geven? Anders blijft dit wat marketing-zever hoor. Ik zie daar nergens de functionaliteiten opstaan waar het hier over gaat.
  • Ik heb vlug eens gekekeken op de site van home-connect & de partners. Geen mogelijkheid tot integratie met domotica-systemen, enkel hun eigen app.
  • Voorbeeld Gaggenau, ik vermoed rebranded Siemens want handleiding is bijna identiek met even beperkte info :p

En dat is het hem net hé. Vlaamse Overheid en VREG zeggen maar "ge moet het maar slim maken" & "breng je zelfconsumptie dan omhoog" zonder iets te zeggen over hoe. Of zelfs nog maar een beetje kennis te hebben over de haalbaarheid. Een beetje zoals @Japser dus eigenlijk. Ze hebben al eens gehoord van een slimme vriezer, dus dan zal het wel mogelijk zijn...

Het enige dat ik zie is, is dat je temperatuursinstellingen kunt wijzigen. Maar dat zegt niks over wanneer er effectief energie verbruikt wordt.

Schonen diepvries... :thinking:
Gaat niet echt op hé, compleet ander apparaat dan waar het over ging + compleet andere werking. Heb je de post waar je op antwoord eigenlijk gelezen?
Omdat ik dat niet nodig heb en dus geen volledig uitgewerkt voorbeeld ga zoeken.

Met die app kan je de temperatuur instellen.
Met ifttt kan je makkelijk sturen als er iets gebeurt (dus bv productie/injectie van zonnepanelen temp naar -22, geen productie temp naar -18)

1+1=2

Dat is het hem net, altijd blaten dat het niet gaat, maar niet zoeken naar een oplossing ;)

Omdat ik dat niet nodig heb en dus geen volledig uitgewerkt voorbeeld ga zoeken.

Met ifttt kan je makkelijk sturen als er iets gebeurt (dus bv productie/injectie van zonnepanelen temp naar -22, geen productie temp naar -18)

1+1=2

Dat is het hem net, altijd blaten dat het niet gaat, maar niet zoeken naar een oplossing ;)
Als jij nu gaat vertellen dat we het smart consumption gebeuren met onze domitica gaan moeten integreren met IFTTT Dan zijn we ver van huis. Zoals anderen hier al aangehaald maar de technologie waar de overheid over spreekt bestaat de dag van vandaag niet. Vendors hebben ook geen incentive om een open standaard, bestaand bussysteem of API te ondersteunen. Het enige dat we gaan zien is fragmentatie, vendor locks en (insecure) cloud apps..

1+1=2

Ok, je hebt de post dus niet gelezen:

En je weet duidelijk niet hoe een diepvries werkt/best gebruikt wordt.
-18° is voldoende, alles eronder verbruikt heel veel energie om er te geraken/behouden. Het duurt ook best wel lang om de temperatuur verder omlaag te krijgen. Dus je zal al veel injectie moeten hebben om op -22° te raken.
Het duurt ook niet zo lang om terug van -22° naar -18° te gaan (en constant aan te houden) dus je hele operatie van temp te verlagen bij injectie gaat je niks opgebracht hebben. Je gaat op momenten dat je PV niks opbrengen quasi evenveel verbruiken.

Ok, je hebt de post dus niet gelezen:

En je weet duidelijk niet hoe een diepvries werkt/best gebruikt wordt.
-18° is voldoende, alles eronder verbruikt heel veel energie om er te geraken/behouden. Het duurt ook best wel lang om de temperatuur verder omlaag te krijgen. Dus je zal al veel injectie moeten hebben om op -22° te raken.
Het duurt ook niet zo lang om terug van -22° naar -18° te gaan (en constant aan te houden) dus je hele operatie van temp te verlagen bij injectie gaat je niks opgebracht hebben. Je gaat op momenten dat je PV niks opbrengen quasi evenveel verbruiken.
Precies weer moeilijk om toe te geven dat ge fout zijt 😉

Bosch, Siemens, Neff, Gaggenau, allemaal hetzelfde (BSH). Daarom ook allemaal met Home Connect voorzien

Nieuwe toestellen kopen, allemaal goed en wel, maar hier is alles 2 jaar oud (Siemens, Neff en Bosch). Enkel de ovens hebben home connect en daar is al nul toegevoegde waarde gezien ik die op zet als ik eten maak, that's it.
Wasmachine & Droogkast zijn ongeveer 5 jaar oud, maar dat zijn Miele's van bijna 2500 EUR tesamen. Moest daar een retrofit voor bestaan om die connected te maken wil ik dat overwegen, maar gewoon vervangen fuck nee.

Toen ik bij General werkte waren ze fel bezig met een module om hun warmtepompen slim stuurbaar te maken. Maar de conclusie was voornamelijk dat er aan de verwarming weinig te sturen viel, gezien er in een moderne woning geen hol verwarming nodig is wanneer er nog volop zon is. Het enige wat ze dus "slim" konden maken is een trigger contact om het SWW enkel op te warmen als er PV beschikbaar is.

Long story short: uw zelfverbruik hier verhogen zal quasi enkel kunnen met een thuisbatterij.
Op zich beginnen de prijzen wel mee te vallen van de accu, maar in zen totaliteit blijft het nog een forse investering. Batterij + Omvormer + Schakelkast + Plaatsing + Aanpassing van uw verdeelkast + keuring... 8k voor 10kWh zit ge direct. 7kWh is amper goedkoper.

Moesten we hier nu bv Enphase of Solaredge hebben gehad met een directe verbinding voor een laagspanningsaccu dan was het al besteld. Maar nog eens de prijs van onze PV installatie er in duwen... ik heb het er moeilijk mee.
Eigenlijk zou de overheid hier buiten de premie ook gewoon een renteloze lening op 10j voor moeten geven, zoals de groene lening voor PV er was.

Precies weer moeilijk om toe te geven dat ge fout zijt 😉
Ik heb er geen problemen mee om toe te geven als ik fout ben, als dat ook aangetoond wordt.
Maar als jij (ook weer...) 2 links in het wilde weg post zonder ook maar iets van deftige uitleg (waar ik om vraag), dan ga ik niet toegeven dat ik ongelijk heb.

Verder heb je nog altijd niet aangetoond hoe je een energie-efficiënte sturing voor diepvriezen doet met een domotica systeem (liest zonder IFTTT, maar mag zelfs met) en die diepvriezen. Je weet wel, waar de discussie over gaat. En nee, enkel temperatuur regelen als je injectie hebt gaat dit effect niet geven. Indien wel, mag je dit altijd aantonen.

Gelieve wat hoffelijker te discussiëren en de argumenten van je discussiepartners niet zomaar in het belachelijke te trekken aub..
Ik heb er geen problemen mee om toe te geven als ik fout ben, als dat ook aangetoond wordt.
Maar als jij (ook weer...) 2 links in het wilde weg post zonder ook maar iets van deftige uitleg (waar ik om vraag), dan ga ik niet toegeven dat ik ongelijk heb.

Verder heb je nog altijd niet aangetoond hoe je een energie-efficiënte sturing voor diepvriezen doet met een domotica systeem (liest zonder IFTTT, maar mag zelfs met) en die diepvriezen. Je weet wel, waar de discussie over gaat. En nee, enkel temperatuur regelen als je injectie hebt gaat dit effect niet geven. Indien wel, mag je dit altijd aantonen.
En lange posts zonder links maar veel assumpties dat is het dan om gelijk te krijgen...

Want extreem veel verbruik voor naar lagere temperaturen te gaan 😂.

Slechte isolatie waardoor u vriezer direct weer naar -18 schiet 😅

Tja daar gaat ge al zo hard de mist in.

Zie hier u originele vraag.
Ik heb gewoon gepost dat het mogelijk was om u diepvries makkelijk te sturen. Er werd een voorbeeld gevraagd. Heb het u gegeven en dan sleurt ge er maar van alles bij in de hoop gelijk te krijgen.

Dit is de post waarop je geantwoord hebt:
Je kan niet zeggen "enkel als we stroom aan het injecteren zijn", want dan ga je in de winter niet veel diepvries hebben...
Je moet dan al iets bouwen "als de temperatuur boven x graden uitkomt, en er wordt zon verwacht, dan moeten alle andere apparaten on hold gezet worden totdat de diepvries terug op temperatuur is. Als er geen zon verwacht wordt, dan zet je hem nu al maar terug op temperatuur". Niet bepaald het type logica dat je met "de bluetoothstopcontacten" kan regelen.
...
Met dit:
Indien je een nieuwe diepvriezer koopt zit dit er soms al in.
...
Waarop ik vroeg:
...
Daarop heb je een voorbeeld van de vaatwasser gegeven :rolleyes:

Maar kom, eens op je post antwoorden:
En lange posts zonder links maar veel assumpties dat is het dan om gelijk te krijgen...

Want extreem veel verbruik voor naar lagere temperaturen te gaan 😂.

Slechte isolatie waardoor u vriezer direct weer naar -18 schiet 😅

Tja daar gaat ge al zo hard de mist in.
Omgekeerde wereld, jij kwam met uw verhaal af, dan is het aan u om de bewijzen te geven. Niet aan iemand anders om het te weerleggen...
Maar kom, voor verbruik:
Stel de diepvriezer in op -18°C. Elke graad lager kost je 5% extra verbruik.
En ik wist niet dat ik de wetten van thermodynamica moest bewijzen, dat is al gedaan...
Koelen in een diepvries is een geforceerd proces, temperatuur stroomt van warm naar koud. Wat betekent dat je eerst warmte uit de lucht in de diepvries onttrekt en vervolgens van je bevroren voedingswaren (die de lucht op hun beurt opwarmen errond). Het is ook de temperatuur van de lucht die je thermostaat meet.
Indien je voedingswaren niet tot -22° afgekoeld zijn (wat niet snel gaat gebeuren bij constant aan-uit schakelen) gaan de warmere (zijnde -18°) voedingswaren de lucht dus opwarmen tot er een equilibrium optreedt en je thermostaat ook terug dit oppikt.

[edit]ohja, vergeten, hier je linkje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdwetten_van_de_thermodynamica

Laatst bewerkt:
Ik hou nu elke dag bij wat de panelen opbrengen, wat de standen zijn van mijne analoge dag/nachtmeter.
Elke ochtend om 7u (als dag en nachttarief wisselen) noteer ik de standen + de productie van de dag ervoor. En afhankelijk of de datum een weekdag is of een weekenddag tel ik die productie bij de dag of nachtteller om te zien hoeveel ons effetief verbruik is.

Nu merk ik al 2 weekends dat onze dagteller toch +-2kwh verder telt. Normaal zou die niet mogen bewegen van vrijdagavond 22u tot maandagochtend 7u (intergem, dag/nacht uren)

troublesome... da's 104kwh die ze pikken per jaar.

Kan dat?
Hmm, ook eens in het oog houden. Goede opmerking!

Er zijn wel een aantal steden/gemeenten waar dat de dag en nacht van 21u-6u loopt. Ipv 22u-7u

Niveau dat niet hoger is als op de facebookfeed van HLN
We hebben een diepvriezer die 100 kwh per jaar verbruikt en niet slim is. De eigenaar heeft 25% zelfconsumptie door zonnepanelen.
Dus de eigenaar betaald 75 kwh elektriciteit.

We hebben dezelfde diepvriezer die 130 kwh per jaar verbruikt want die wordt slim aangestuurd. De eigenaar heeft 50% zelfconsumptie door zonnepanelen.
De eigenaar betaald 65 kwh elektriciteit.

Terug
Bovenaan