Zonnepanelen Topic

Probleem is dat de mensen ook denken dat het altijd januari is en iedereen moet blijkbaar 365 dagen per jaar gaan werken.
Niemand heeft sluimerverbruikers ook blijkbaar.

Ikzelf ben nooit thuis (logisch), en de vaatwas draait hier per definitie 's nachts voor we naar bed gaan.

Onze autoconsumptie is 42% op een totaal verbruik van 4996 kWh.

Dus moest de madame nog eens letten op de vaatwas, wasmachine en droogkast zou dat meer zijn.
Maar het gaat helemaal niet over dat "gaan werken" etc he. Zelfs al ben ik thuis. Tot ergens April-Mei en vanaf September zijn er overdag ook momenten dat het bewolkt is en dat de zonnepanelen niks opwekken. Dan mag je nog zoveel inplannen als je wil, die toestellen vallen niet uit wanneer ze even geen zonne-energie krijgen.

Ik heb nog geen digitale meter, maar ik zou er niet van schrikken moest onze autoconsumptie in een normaal jaar niet ver boven de 25% zitten.

Maar het gaat helemaal niet over dat "gaan werken" etc he. Zelfs al ben ik thuis. Tot ergens April-Mei en vanaf September zijn er overdag ook momenten dat het bewolkt is en dat de zonnepanelen niks opwekken. Dan mag je nog zoveel inplannen als je wil, die toestellen vallen niet uit wanneer ze even geen zonne-energie krijgen.

Ik heb nog geen digitale meter, maar ik zou er niet van schrikken moest onze autoconsumptie in een normaal jaar niet ver boven de 25% zitten.
Daarvoor zou een kleine thuisbatterij wel handig zijn.

Onze afwasmachine niet, heb ik dit weekend ontdekt (al moet je ze initieel wel met de knop aanzetten, maar als je de stroom er af haalt en terug op zet, doet die gewoon verder).
Dat van gewoon verder draaien is waarschijnlijk ook gelimiteerd waar... als ik mijn wekker uit trek en terug in steek weet hij ook het uur nog, als ik mijn broodmachine uit trek en terug in steek weet dat ding ook het laatste programma nog. Als ik echter 2 uur ga wachten om die zaken terug aan te sluiten dan is alles gewoon weg hoor.

Daarvoor zou een kleine thuisbatterij wel handig zijn.
Eigenlijk een batterij per toestel. Waarmee hij net 1 programma kan afwerken. Anders zou uw thuisbatterij al moeten aangeven dat hij "genoeg" opslag heeft voor het programma, en hij weet niet hoeveel dat zal verbruiken. Het lijkt me dan logischer om elk toestel een batterij te geven om bvb 1 programma volledig af te ronden op batterij.

Maar dat impliceert dan weer dat je al uw toestellen mag buitengooien...

Ik hou nu elke dag bij wat de panelen opbrengen, wat de standen zijn van mijne analoge dag/nachtmeter.
Elke ochtend om 7u (als dag en nachttarief wisselen) noteer ik de standen + de productie van de dag ervoor. En afhankelijk of de datum een weekdag is of een weekenddag tel ik die productie bij de dag of nachtteller om te zien hoeveel ons effetief verbruik is.

Nu merk ik al 2 weekends dat onze dagteller toch +-2kwh verder telt. Normaal zou die niet mogen bewegen van vrijdagavond 22u tot maandagochtend 7u (intergem, dag/nacht uren)

troublesome... da's 104kwh die ze pikken per jaar.

Kan dat?

Maar ben je nu niet een beetje aan het overdrijven?

Ja, je kunt best overdag zoveel mogelijk proberen te verbruiken om te proberen zoveel mogelijk van u zonnepanelen te gebruiken. Er is denk niemand die zegt dat je verplicht bent om alleen nog maar stroom van u panelen te pakken.

Je moet ook geen toestellen of apparaten kopen die het aanstuurt wanneer er zon is, dat gaat u al veeeeel meer geld kosten dan wat het u opbrengt. Als ik naar mijn verbruik kijk zal die aansturing mij toch niet veel winst geven.
Vaatwasmahcine bv is een programma van 2 uur, dat is enkel in begin en einde dat er eens een piek is, voor de rest is dat verbruik vrij laag en amper te onderscheiden van sluimerverbruik.

(Ik hou nu u warmtepomp buiten beschouwing, omdat het hier vooral over de toestellen ging)

Laatst bewerkt:
Maar ben je nu niet een beetje aan het overdrijven?

Ja, je kunt best overdag zoveel mogelijk proberen te verbruiken om te proberen zoveel mogelijk van u zonnepanelen te gebruiken. Er is denk niemand die zegt dat je verplicht bent om alleen nog maar stroom van u panelen te pakken.

Je moet ook geen toestellen of apparaten kopen die het aanstuurt wanneer er zon is, dat gaat u al veeeeel meer geld kosten dan wat het u opbrengt. Als ik naar mijn verbruik kijk zal die aansturing mij toch niet veel winst geven.

(Ik hou nu u warmtepomp buiten beschouwing, omdat het hier vooral over de toestellen ging)
Warmtepomp is inderdaad een heel andere discussie (in een modern huis werkt die omgekeerd, die moet per definitie opwarmen wanneer de zon niet schijnt, want wij hebben genoeg warmte van de zon, als ze schijnt...). En natuurlijk is dat het grootste probleem voor ons zelfverbruik.

Ik zie vooral een probleem verschijnen qua planning, aangezien wij nog een recent huis hebben, hebben wij best zuinige toestellen. Maar een gevolg daarvan is ook dat ze allemaal zeer lange programma's hebben (+4u voor wasmachine, 3u20min voor afwasmachine, droogkast is sterk variabel). Dat wil zeggen dat je ze ook allemaal tegelijk moet starten op de moment dat de zon eens stevig schijnt om uw autoconsumptie omhoog te krijgen. Maar, als er dan eens een kwartiertje geen zon is, zit je dus met een enorm piekverbruik en schiet uw vaste kost omhoog...

+4u voor wasmachine :thinking: dan is alles toch in de week gelegd lijkt me?
Dat krijg je met een warmtepomp in uw wasmachine, dat duurt dan gewoon absurd lang om het water warm te krijgen. Het verbruikt minder, maar het duurt gewoon héél lang voor het programma klaar is. (en ja, je hebt ook kortere programma's, maar die verbruiken dan weer veel meer).

Ik vind enkel dit in consumer apparaten die smart te regelen vallen:

wasmachine, droogkast, vaatwasser, allemaal snel rond de 1200 euro stuk. We zitten met de vorige lijn (niet compatibel) geplaatst tijdens de bouw in 16/17. Gaan we dus de volgende jaren niet meteen vervangen. Alternatief is dat ik deze openhaal, en de startknop met een digital out van mijn domotica verbind maar klinkt als prutswerk.

Warmtepomp is inderdaad een heel andere discussie (in een modern huis werkt die omgekeerd, die moet per definitie opwarmen wanneer de zon niet schijnt, want wij hebben genoeg warmte van de zon, als ze schijnt...). En natuurlijk is dat het grootste probleem voor ons zelfverbruik.

Ik zie vooral een probleem verschijnen qua planning, aangezien wij nog een recent huis hebben, hebben wij best zuinige toestellen. Maar een gevolg daarvan is ook dat ze allemaal zeer lange programma's hebben (+4u voor wasmachine, 3u20min voor afwasmachine, droogkast is sterk variabel). Dat wil zeggen dat je ze ook allemaal tegelijk moet starten op de moment dat de zon eens stevig schijnt om uw autoconsumptie omhoog te krijgen. Maar, als er dan eens een kwartiertje geen zon is, zit je dus met een enorm piekverbruik en schiet uw vaste kost omhoog...
Daarmee dat ik nog snel even een voorbeeld van mijn vaatwasmachine had geplaatst, maar je blijkbaar gemist hebt. :) (zie het ook niet terug in de quote)
Vaatwasmahcine bv is een programma van 2 uur, dat is enkel in begin en einde dat er eens een piek is, voor de rest is dat verbruik vrij laag en amper te onderscheiden van sluimerverbruik.

Als u programma 3:20 minuten duurt wilt dat niet zeggen dat u machine constant veel verbruikt, dat is enkel in begin en int einde. Wij hebben hier ook allemaal nieuwe toestellen, programma's kun je zelf kiezen. (programma's van +4 voor wasmachine is nu wel zeer lang)

Om een voorbeeld te geven, deze dag hebben wij 4 wassen gedraaid (22 januari). (heb aan mijn vriendin gevraagd om op te schrijven wanneer :p )
Kleurenwas 9u = 1u lang
delicate was 10u = 45 minuten lang
zwarte was 13u = 1u15 lang
witte was 14u15 = 1u15 lang

was.jpg

Ik vind enkel dit in consumer apparaten die smart te regelen vallen:

wasmachine, droogkast, vaatwasser, allemaal snel rond de 1200 euro stuk. We zitten met de vorige lijn (niet compatibel) geplaatst tijdens de bouw in 16/17. Gaan we dus de volgende jaren niet meteen vervangen. Alternatief is dat ik deze openhaal, en de startknop met een digital out van mijn domotica verbind maar klinkt als prutswerk.
In praktijk druk je meerdere knoppen in, je hebt de aan/uit-knop (uw machines hebben ongetwijfeld een slaapstand als je ze laat op staan zonder ze te activeren) en dan nog de start-knop. Met 1 digital out ga je er zeker niet komen.

Maar 't is niet zo dat uw zonnepanelen niks opwekken als het bewolkt is eh. Veel mensen zouden nog kunnen verschieten van hun zelfconsumptie denk ik. Zeker met minimale maatregelen zoals in het weekend de wasmachine overdag opzetten ipv. 's nachts.

Ik zie sinds de schrapping van de terugdraaiende teller allerhande doemverhalen en overal boze mensen. Maar amper iemand die even berekent hoeveel dat nu effectief gaat kosten. Je kan dat ook nog niet berekenen, want de definitieve compensatie is niet eens bekend. Ik gok wel dat een groot deel van de mensen niet eens zoveel zullen verliezen, en een deel zelfs baat gaat hebben bij de combinatie wegvallen van het prosumententarief + compensatie.

Alleen de mensen met een warmtepomp en/of een EV (of andere grote verbruikers), die zijn mogelijk wel fameus gechareld.

Maar 't is niet zo dat uw zonnepanelen niks opwekken als het bewolkt is eh. Veel mensen zouden nog kunnen verschieten van hun zelfconsumptie denk ik. Zeker met minimale maatregelen zoals in het weekend de wasmachine overdag opzetten ipv. 's nachts.

Ik zie sinds de schrapping van de terugdraaiende teller allerhande doemverhalen en overal boze mensen. Maar amper iemand die even berekent hoeveel dat nu effectief gaat kosten. Je kan dat ook nog niet berekenen, want de definitieve compensatie is niet eens bekend. Ik gok wel dat een groot deel van de mensen niet eens zoveel zullen verliezen, en een deel zelfs baat gaat hebben bij de combinatie wegvallen van het prosumententarief + compensatie.

Alleen de mensen met een warmtepomp en/of een EV (of andere grote verbruikers), die zijn mogelijk wel fameus gechareld.
Ik ben ermee akkoord dat de mensen die zonnepanelen enkel gebruiken voor de "normale" gebruikers, uiteindelijk niet zoveel verschil zullen zien. Maar dat droombeeld waarover binnen de politiek wordt gepraat, waarbij al uw apparaten automatisch gestuurd worden, bestaat gewoon niet.

Maar inderdaad, het zijn vooral de mensen met de grote verbruikers (warmtepomp, EV, zwembad, jacuzzi, ...) zijn gezien met de huidige voorstellen. Jammer genoeg zit ik in die situatie ... Maar het stoort me harder dat er in het parlement wordt gegoocheld met oplossingen die niet bestaan.

Je kan het inderdaad niet berekenen zonder effectieve data, maar bijna alle studies die uitgevoerd zijn spreken van een gemiddelde zelfconsumptie tussen de 20% en 30%.
Studie VREG (p6):
Indien er wordt vanuit gegaan dat de opbrengst over een jaar exact het volledig verbruik dekt, dan wordt voor deze woning een zelfconsumptie bekomen van 27,7%.
Info Luminus op basis van de cijfers van VREG:
Dat is wanneer je zelfconsumptie tussen 20 en 30% ligt – het gemiddelde van de huidige prosumenten volgens cijfers van de VREG.
De "simulator digitale meter" van VREG (die ondertussen ook offline is) kwam ook meestal tussen de 20% & 30% uit.

Dus in welke mate denk je dat mensen gaan verschieten van hun zelfconsumptie?

En ten tweede, afgaand op de afgelopen jaren is uw laatste zinneke niet zo zeer de uitzondering hoor. Zeker bij nieuwbouw/renovatie. En die mensen zijn dan ook terecht verontwaardigd in mijn ogen.

Ikzelf zit aan een zelfconsumptie van 46% voor de maand januari.

Vanaf 4 tot 11 januari heb ik wel nog een crypto-miner actief gehad, dus in realiteit gaat dit nog hoger liggen.

Enige waar we (de vrouw) op gelet hebben is dat we vaatwas/was niet gelijktijdig hebben laten draaien en (indien het kon) ook in de vroege namiddag een wasmachine opgezet.

PS: let op: momenteel -221W injectie (en een +/- 500 W opbrengst) en dat met zo een grijs weer als vandaag.

Vanaf 4 tot 11 januari heb ik wel nog een crypto-miner actief gehad, dus in realiteit gaat dit nog hoger liggen.

Enige waar we (de vrouw) op gelet hebben is dat we vaatwas/was niet gelijktijdig hebben laten draaien en (indien het kon) ook in de vroege namiddag een wasmachine opgezet.

PS: let op: momenteel -221W injectie (en een +/- 500 W opbrengst) en dat met zo een grijs weer als vandaag.

pff ik heb dus amper 56kWh gegenereerd in Jan (voor 3,48 kWp op Z-ZW). Ligt mijn opbrengst aan de lage kant, of heb jij een veel grotere dimensionering?

pff ik heb dus amper 56kWh gegenereerd in Jan (voor 3,48 kWp op Z-ZW). Ligt mijn opbrengst aan de lage kant, of heb jij een veel grotere dimensionering?
PV Installatie: 5.51 kWp, SMA SB3.6 plat dak, Z-gericht geen hindernissen rondom.

Dan zie je dat die ZW ligging toch per Wp veel interessanter is precies gezien jij minder panelen hebt liggen.

PV Installatie: 5.51 kWp, SMA SB3.6 plat dak, Z-gericht geen hindernissen rondom.

Dan zie je dat die ZW ligging toch per Wp veel interessanter is precies gezien jij minder panelen hebt liggen.
Zelfde omvormer maar slechts 4.4 kWP en plat dak en panelen ZZO had ik in januari 70kwh opbrengst
Vorige jaren was dat 71 en 77

Door thuiswerk en regelmatig een elektrische verwarming aan te zetten (geen verwarming op de slaapkamers die nu dienst doen als bureau) totaal verbruik wel gestegen met ongeveer 100 kwh

Snel even uitgeplot in excel
20192020
verbruik'opbrengsttotaalverbruik'opbrengsttotaal
2507132125177328
47212259227134361
-47296249-20374354
-337530193-324554230
-357558201-449665216
-497620123-410566156
-500603103-321500179
-45554590-290455165
-170373203-140355215
140195335191162353
255112367319115434
3727144338355438
-129941862887-58340123429

Dus, je zit aan 46% zelfconsumptie in de donkere maanden. Even iets tegenover zetten.
Dit is mijn opbrengst januari 2021:
fZPAHWo.png

Dit was mijn opbrengst in 2020 tijdens de zonnige maanden (ik heb er oktober nog bijgezet zodat je ziet wat het in de herfst is):
93g6IXV.png

Ik wekte dus maar 2/11e op in januari dan in de top-maanden.

Volgende is een assumptie en afleiding:
Als je dit combineert met het feit dat je in de donkere maanden meestal meer elektriciteit verbruikt (ik toch. Lichten die meer aanstaan, eerder winter-maaltijden waar dit in de zomer sneller BBQ/slaatje is, meer thuis voor den tv i.p.v. terrasje te doen of buiten te zitten, ...), dan zal je zelfconsumptie in die maanden misschien 7% zijn.
Neem dus 5 goeie maanden, 4 tussen de 2 en 3 echt donkere. Met dan 46% zelfconsumptie in de donkere, 26% in de tussen de 2 en 7% in de goeie maanden. Dan zit je op jaarbasis aan 23% zelfconsumptie gemiddeld over een heel jaar. Wat perfect binnen de cijfers van de huidige studies valt.

Terug
Bovenaan