Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoe dik is kabel van omvormer naar verdeelkast? En hoe lang is de kabel tussen omvormer en verdeelkast?Wij zijn blijkbaar 2e woning vanaf de cabine, dus altijd wel wat hogere voltages (238-242 continue). Op zonnige dagen meet ik op mijn zekeringen eigenlijk quasi hetzelfde, maar dan richting de 242, terwijl de omvormer op dat moment al op 249-250 aan het terugsteken is. Dat de omvormer meer moet geven dan het net om terug te kunnen leveren lijkt normaal, maar dat verschil is toch vrij hoog zeker?
Er zitten op die cabine amper 7 woningen, waarvan 5 met panelen. Wel goed voor meer dan 800 panelen in totaal, want zitten twee grote landbouwbedrijven bij. Als een cabine in een stad of dorp een paar 100 huizen moet bevoorraden, komen die ook snel aan dat aantal zonnepanelen volgens mij, maar daar lijkt het dan wel fout te gaan. Wat is daar de uitleg dan voor?
80cm, dikte weet ik eigenlijk niet. Ziet er iets dikker uit dan wat je naar een stopcontact trekt.Hoe dik is kabel van omvormer naar verdeelkast? En hoe lang is de kabel tussen omvormer en verdeelkast?

Groot zwembad?Ik weet niet of dit de juiste plek is om dat te vragen, maar ik zag daarstraks, tijdens een wandeling, een woning met 16 zonnecollectoren op. Wat kan daar het nut van zijn? Woning verwarmen?
Na navraag: aanvragen op basis van het kva van de omvormer + waar geen bijlage is toegevoegd worden automatisch verwerkt en uitbetaald zonder tussenkomst van een achterliggende dienst. Aanvragen op basis van piekvermogen hebben een controle nodig en vragen wat meer tijd.De logica van heel dat systeem ontgaat mij toch volledig hoor![]()
Euhm, ik lees hier iets wat me toch niet aan staat:
![]()
Al meer dan de helft vroeg retroactieve premie zonnepanelen aan
Al meer dan de helft van de rechthebbenden vroeg de retroactieve premie voor eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter aan. Dat meldt minister van Energie Zuhal Demir.www.hln.be
Vooral dit zinnetje: Wie nu nog een klassieke Ferrarismeter heeft en zonnepanelen plaatste voor 2021, kan de premie tot zes maanden na de plaatsing van de digitale meter aanvragen en uiterlijk tot 31 december 2025. De premie daalt evenwel elk jaar in afwachting van de plaatsing van een digitale meter.
Waar en met hoeveel daalt die dan!!?
Edit:daalt wel degelijk... Wat een dikke zever weer.. https://www.fluvius.be/nl/thema/pre...lijke-klanten/retroactieve-investeringspremie
In 2020: 327 x 4kwp = 1308€
In 2025: 242 x 4kwp = 968€
340€ verloren. Hmm toch maar weer eens de berekeningen maken dan wat voordeliger is.
Dikke zever? Toch alleen maar logisch. Jij wilt dubbel langs de kassa. Het behouden van de analoge teller over die periode gaat u trouwens meer opleveren.Euhm, ik lees hier iets wat me toch niet aan staat:
![]()
Al meer dan de helft van de rechthebbenden vroeg de retroactieve premie voor eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter aan. Dat meldt minister van Energie Zuhal Demir.www.hln.be
Vooral dit zinnetje: Wie nu nog een klassieke Ferrarismeter heeft en zonnepanelen plaatste voor 2021, kan de premie tot zes maanden na de plaatsing van de digitale meter aanvragen en uiterlijk tot 31 december 2025. De premie daalt evenwel elk jaar in afwachting van de plaatsing van een digitale meter.
Edit:daalt wel degelijk... Wat een dikke zever weer.. https://www.fluvius.be/nl/thema/pre...lijke-klanten/retroactieve-investeringspremie
340€ verloren. Hmm toch maar weer eens de berekeningen maken dan wat voordeliger is.
Vrij logisch he, als uw panelen er al enkele jaren liggen heb je al enkele jaren kunnen terug verdienen. Als je nu dan nog eens enkele jaren zou mogen wachten en dan nog volle premie opstrijken dan verdien je er bij wijze van spreken aan. Tov iemand die vorig jaar nieuwbouw gezet heeft en zonnepanelen gelegd heeft en misschien op en al enkele maanden van het principe kon gebruik maken.
Ik haat het gewoon dat het onder het mom van eerlijkheid gaat tov iedereen en dat er eigenlijk nog een grotere ongelijkheid gecreëerd is, zeker met het uitstellen van plaatsing digitale meter bij anderen.
als ze pas in 2024-25 mijn meter komen vervangen, dan hoef ik eigenlijk zelfs geen premie meer, dan zijn m'n panelen volledig terugbetaald door de terugdraaiende teller.Euhm, ik lees hier iets wat me toch niet aan staat:
![]()
We kunnen niet beter verwachten van deze overheid natuurlijk...Ik vond er niks logisch aan, mensen die in 2016 hun panelen gelegd hebben hebben niet zoveel meer betaald dan onze installatie van 2020. Ik ken persoonlijk mensen met een gelijkaardige installatie als de onze.
Zij hebben ook 3.6kwp installatie van 2016 en trekken bijna 1600 euro premie
Wij hebben dezelfde installatie van 2020 en krijgen 1100. Hun installatie heeft 10% meer gekost dan de onze, maar ze hebben wel al bijna 5 jaar een 0 factuur gehad op hun stroom, wel prosumententarief. Hij vertelde me ongeveer een 600 euro per jaar profijt op hun stroomfactuur.
Grootste ongelijkheid ooit!
Ze zouden de premie afhankelijk moeten maken van de betaalde factuur en niet van hun nattevingerwerk hoeveel een installatie in dat jaar zou gekost kunnen hebben.
Ik vond er niks logisch aan, mensen die in 2016 hun panelen gelegd hebben hebben niet zoveel meer betaald dan onze installatie van 2020. Ik ken persoonlijk mensen met een gelijkaardige installatie als de onze.
Zij hebben ook 3.6kwp installatie van 2016 en trekken bijna 1600 euro premie
Wij hebben dezelfde installatie van 2020 en krijgen 1100. Hun installatie heeft 10% meer gekost dan de onze, maar ze hebben wel al bijna 5 jaar een 0 factuur gehad op hun stroom, wel prosumententarief. Hij vertelde me ongeveer een 600 euro per jaar profijt op hun stroomfactuur.
Grootste ongelijkheid ooit!
Ze zouden de premie afhankelijk moeten maken van de betaalde factuur en niet van hun nattevingerwerk hoeveel een installatie in dat jaar zou gekost kunnen hebben.
. Ze zaten bij in de nieuwbouwprijs.
.Waarom zou de premie hoger moeten zijn voor iemand die een mega duur merk heeft gekozen tov iemand die een budget merk gekozen heeft?Ze zouden de premie afhankelijk moeten maken van de betaalde factuur en niet van hun nattevingerwerk hoeveel een installatie in dat jaar zou gekost kunnen hebben.
Meer opbrengst of levensduur, dus ecologischer?Waarom zou de premie hoger moeten zijn voor iemand die een mega duur merk heeft gekozen tov iemand die een budget merk gekozen heeft?
Als ze ons een gegarandeerd rendement willen geven dan kan dat imho alleen als ze weten wat je werkelijk geinvesteerd hebt.Waarom zou de premie hoger moeten zijn voor iemand die een mega duur merk heeft gekozen tov iemand die een budget merk gekozen heeft?
Dat kan je alleen bewijzen wanneer die panelen versleten zijn tbhMeer opbrengst of levensduur, dus ecologischer?