StruikGewas
Well-known member
Ik zou er toch niet graag zitten.
Constructief samenwerken hebben die mannen nog nooit van gehoord.
Constructief samenwerken hebben die mannen nog nooit van gehoord.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je gaat momenteel ook geen distributie en transmissitarieven betalen op de stroom die je injecteerd, enkel op de stroom die je afneemt en die komt waarschijnlijk niet van bij je buur. Dus ik denk dat je idee ergens een foutje heeft.Ik heb er deze middag nog eens over nagedacht, en mijn conclusie is (corrigeer mij als ik verkeerd ben) dat het standpunt van de VREG/CREG/Federale regering eveneens op geen kloten trekt
Waarom?
Ze baseren zich op het principe dat mensen het "net" als batterij gaan gebruiken en het dus niet correct is dat het een 1:1 verrekening is die einde rit gebeurt. Daarnaast beroepen ze zich op het feit dat de transmissietarieven voor het federale hoogspanningsnet worden kwijtgescholden daarmee, wat geen vlaamse bevoegdheid is
Maar dat klopt toch helemaal niet. Een PV installatie geeft laagspanning af en stroom zoekt altijd de weg van de laagste weerstand. Als gij dus laagspanning op het net zet, dan is de stroom die bij u vertrekt ook de stroom die door uw buurman a la minute wordt afgenomen. Er wordt dus helemaal geen stroom "opgeslagen", sterker nog, de maatschappij verkoopt a la minute uw stroom door aan de volle pot (inclusief alle transmissie en distributiekosten) aan uw buurman.
Voor zover ik weet kan ik ook helemaal geen stroom op het hoogspanningsnet zetten, noch op het middenspanningsnet. Gezien ik laagspanning injecteer, gebruik ik het hoogspanningsnet helemaal niet. De CREG en de Federale regering hebben dus ook niet te stellen dat Vlaanderen die kosten kwijtscheld, want die kosten zijn er niet. Ik moet ook geen tol betalen voor de autoroute de soleil als ik via de binnenwegen naar het zuiden rij.
Ocharme uw buren.Voor wie met een (geothermische) warmtepomp zit; hebben jullie al eens naar een dieselgenerator gekeken? Iemand uit mijn omgeving opperde dat als een mop. Maar ik heb ondertussen eens geteld wat onze geothermische pomp zal kosten en nu is mijn interesse gewekt. Generator in het tuinhuis?
Ocharme uw buren.
In u straat of wijk staat er sowieso een cabine die 11kv of 15 kv maakt, als u hele straat terug duwt maken jullie middenspanning.Voor zover ik weet kan ik ook helemaal geen stroom op het hoogspanningsnet zetten, noch op het middenspanningsnet. Gezien ik laagspanning injecteer, gebruik ik het hoogspanningsnet helemaal niet. De CREG en de Federale regering hebben dus ook niet te stellen dat Vlaanderen die kosten kwijtscheld, want die kosten zijn er niet. Ik moet ook geen tol betalen voor de autoroute de soleil als ik via de binnenwegen naar het zuiden rij.
Moet voldoen aan de geluidslastnormen.Voor wie met een (geothermische) warmtepomp zit; hebben jullie al eens naar een dieselgenerator gekeken? Iemand uit mijn omgeving opperde dat als een mop. Maar ik heb ondertussen eens geteld wat onze geothermische pomp zal kosten en nu is mijn interesse gewekt. Generator in het tuinhuis?
Maar in de winter trek je toch gewoon stroom van het net? En met terugdraaiende teller betaal je daar €0 kosten voor (mits voldoende productie etc etc).Ik heb er deze middag nog eens over nagedacht, en mijn conclusie is (corrigeer mij als ik verkeerd ben) dat het standpunt van de VREG/CREG/Federale regering eveneens op geen kloten trekt
Waarom?
Ze baseren zich op het principe dat mensen het "net" als batterij gaan gebruiken en het dus niet correct is dat het een 1:1 verrekening is die einde rit gebeurt. Daarnaast beroepen ze zich op het feit dat de transmissietarieven voor het federale hoogspanningsnet worden kwijtgescholden daarmee, wat geen vlaamse bevoegdheid is
Maar dat klopt toch helemaal niet. Een PV installatie geeft laagspanning af en stroom zoekt altijd de weg van de laagste weerstand. Als gij dus laagspanning op het net zet, dan is de stroom die bij u vertrekt ook de stroom die door uw buurman a la minute wordt afgenomen. Er wordt dus helemaal geen stroom "opgeslagen", sterker nog, de maatschappij verkoopt a la minute uw stroom door aan de volle pot (inclusief alle transmissie en distributiekosten) aan uw buurman.
Voor zover ik weet kan ik ook helemaal geen stroom op het hoogspanningsnet zetten, noch op het middenspanningsnet. Gezien ik laagspanning injecteer, gebruik ik het hoogspanningsnet helemaal niet. De CREG en de Federale regering hebben dus ook niet te stellen dat Vlaanderen die kosten kwijtscheld, want die kosten zijn er niet. Ik moet ook geen tol betalen voor de autoroute de soleil als ik via de binnenwegen naar het zuiden rij.
Elektrische BBQ!Zoals ik eronder ook zei: alles hangt af van je eigen profiel. Als je in de zomer bv constant gaat wandelen en een slaatje of BBQ eet, ga je ook een pak minder verbruiken. In de zomer hang ik liever mijn kleren aan de wasdraad. In de zomer doe je minder het licht branden want het is pas later donker, ...
Alles hangt van je eigen situatie af; en tenzij je er nu perfect zicht op hebt kan je wel eens voor een onaangename situatie komen te staan waar je terugverdientijd toch niet zo is als je eerst gedacht had.
Klopt niet. In de winter trek je idd stroom van het net aan markttarief. Maar je hebt ook geinjecteerd aan markttarief dus dat wordt dan verrekend met uw afname.Maar in de winter trek je toch gewoon stroom van het net? En met terugdraaiende teller betaal je daar €0 kosten voor (mits voldoende productie etc etc).
Bah. Das geen barbecue.Elektrische BBQ!
Maakt niks uit want alle netten hangen aan elkaar. Moest iedereen gewoon beetje duwen op het net valt het binnen de korste keren plat.Ok, maar dan blijven we toch nog steeds binnen het net van de intercommunales? Middenspanning is toch "gewoon" bv net netwerk van Fluvius en dus wél Vlaamse bevoegdheid.
Tis dacht ik pas vanaf het hoogspanning wordt dat je op het net van ELIA zit en dus federaal werkt.
@Musk: een beetje moderne dieselgenerator is echt super stil hoor. Die supersilent van Locquet bv kunt ge amper horen draaien.
Of is gewoon overschot dat ze niet kwijtraken en principe blijft zelfde als dat je batterij zou hebben. Je zet er x kWh op en je haalt die er terug af 6 maand later zonder dat je er voor betaald (nou ja dat vreemd prosumententarief buiten beschouwing gelaten, dat op plaats x in West Vlaanderen anders is dan plaats y in de Limburgs..)Klopt niet. In de winter trek je idd stroom van het net aan markttarief. Maar je hebt ook geinjecteerd aan markttarief dus dat wordt dan verrekend met uw afname.
De stelling dat je "het net als batterij" gebruikt is larie en apekool, wat je injecteert wordt onmiddellijk terug verbruikt. Tis niet dat er een magische lus onder de grond ligt waar de PV stroom toertjes draait tot iemand hem kan gebruiken.
Bah. Das geen barbecue.
Dat ik dat buiten kan doenWat is het verschil met een kookplaat tov een elektrische barbecue?
Hier enkel houtskool of briketten![]()

Ja ok, akkoord, da's leuker in de zomerDat ik dat buiten kan doen![]()