Zonnepanelen Topic

Dit lijkt me eigenlijk een super idee.

Zeker aangezien men inderdaad voor het capaciteitstarief gaat vooral om deze pieken op te vangen. An sich is voor het net een continu verbruik geen probleem en zelfs een zegen. Als je een jaarverbruik hebt van 8kW waarvan 5kW WP en 3kW 'variabel' verbruik. Dat is veel minder belastend dan iemand met een jaarverbruik van 5kW waarvan alles 'variabel' verbruik. Maar toch zal het eerste geval een hoger capaciteitstarief betalen.

In dat opzicht zou dit een heel logisch iets zijn.
Lijkt mij net een raar idee. De elektriciteitsleidingen moeten voorzien zijn op de maximale hoeveelheid elektriciteit die ze te verwerken krijgen op een bepaald moment. Of dat nu constant is of maar even maakt toch niet uit? Of zie ik hier nu iets over het hoofd?

Misschien domme vraag, maar ik lees op de site van Engie (wij hebben Up!) de prijzen die ze gaan betalen voor injectie. Lees ik dit goed : Prijs per kWh (c€/kWh) 4,159 ... Dus als ik 3.000KwH injecteer, ga ik daarvoor 3.000 * 0,04 euro krijgen? Want volgens afrekening 'kost' onze electriciteit via dit contract 0,07 euro piek en 0,054 euro dal.

Eigenlijk is die €40/MWh voor overproductie een meer dan schappelijke prijs. Ik neem aan dat ze het wel zullen geanalyseerd hebben maar mijn gut feeling zegt dat de marge van Engie hierop niet al te groot zal zijn.

Weet iemand of die 30% verhoging van batterijsubsidie al "officieel" is? Want ik hoorde dat dat geruchten zijn.
Ik las het in de krant maar meer ook nog niet.

Is gezien heel de tariefstructuur ook eigenlijk een non-discussie, als ik zie hoeveel % van afrekening naar transport en distributiekost gaat en niet naar de werkelijke electriciteitskost, dan maakt tarief per kwH zéér weinig uit. Resultaat van heel die regeling is nu vooral (voor mezelf dan) dat ik ipv verbruik-injectie nu al die kosten ga betalen voor verbruik zonder rekening te houden met injectie (waar ik dan €40/MWh voor krijg). Dus die distributiekost en transportkost was nu berekend op +- 3.500 Kwh, en dat zal in toekomst quasi verdubbelen (want opbrengst wordt er niet langer van afgetrokken). Maw het is dus pure belastingverhoging op verbruik. Maar prosumententarief valt wel weg, dus dat compenseert deel.

Digitale meter-eigenaars zoals ik zullen natuurlijk wel dik gesch*ten zijn als ze dan nog eens met andere tarieven (en dat zal wel slaan op die transport- en distributiekosten ook) afkomen gebaseerd op verbruik op moment van de dag enz... 's Morgens een electrische verwarming opzetten om ijskoud toilet in de winter even halfuurtje op te warmen zal dan méér kosten 's morgens dan overdag als we gaan werken zijn. Afin, dat soort dingen als ik het goed begrijp.

Je ziet het zo al komen, ze gaan duurdere tarieven rekenen op moment dat iedereen stroom verbruikt (door onze manier van leven/werken) en goedkoper als de werkende mens toch niet thuis is en dus niks verbruikt.

Meerprijs is zoals gezegd 8 - 10k meer voor de boring (21% BTW).
Tis ~6k excl. BTW hier, dus ~7,2k incl. Maar goed, u €8k komt in de buurt ;-)

"WP is geothermie voor mij". Geothermie in een zacht klimaat als het onze is vrij onnozel
Zoals je zelf al aangeeft kost de pomp een 7-8k meer. Plus een boring van 7-8k. Hoe ver zit ik er dan vanaf met mijn 15k meerprijs?

Voor de koeling moet ge het ook niet doen, want net zoals koelen met de vloer bij lucht-water heeft geothermisch dezelfde handicap: het ontvochtigt niet. Hetzelfde frisse gevoel als met airco krijg je dus nooit.
Maar jij rekent je 7-8k (of 10k zelfs bij Renegade) van je boring volledig mee bij de investering terwijl dat gewoon niet correct is. Ok, je moet de investering natuurlijk wel up front doen maar uiteindelijk gaat die boring wel 2 of 3 installaties overleven. Het is dus correcter van nu pakweg 3-4k te rekenen in de kost van u huidige warmtepomp. Maar bon, ge moet ze der natuurlijk wel leggen en voor de puristen onder ons is dat geld dat je niet kan investeren... :p

Ik heb effe snel gekeken. Ons installatie zelf kost €19k (€12,6k pomp + €6,4k afgiftesysteem) en de boring: €7,2k. €26,2k totaal dus (incl. BTW).

Weet iemand of die 30% verhoging van batterijsubsidie al "officieel" is? Want ik hoorde dat dat geruchten zijn.
Ik las het in de krant maar meer ook nog niet.
Nog niet officieel. Maar eigenlijk is nog niets echt officieel hé, enkel een lichte voorzet.
Je ziet het zo al komen, ze gaan duurdere tarieven rekenen op moment dat iedereen stroom verbruikt (door onze manier van leven/werken) en goedkoper als de werkende mens toch niet thuis is en dus niks verbruikt.
En daar zie je de batterij zijn intrede maken. Zoals het de intentie is.
Maar jij rekent je 7-8k (of 10k zelfs bij Renegade) van je boring volledig mee bij de investering terwijl dat gewoon niet correct is. Ok, je moet de investering natuurlijk wel up front doen maar uiteindelijk gaat die boring wel 2 of 3 installaties overleven. Het is dus correcter van nu pakweg 3-4k te rekenen in de kost van u huidige warmtepomp. Maar bon, ge moet ze der natuurlijk wel leggen en voor de puristen onder ons is dat geld dat je niet kan investeren... :p

Ik heb effe snel gekeken. Ons installatie zelf kost €19k (€12,6k pomp + €6,4k afgiftesysteem) en de boring: €7,2k. €26,2k totaal dus (incl. BTW).
Vind ik niet correct, je neemt die mee in uw eerste versie. God weet of je binnen dit en 20 jaar nog kiest voor een warmtepomp.
In mijn prijs van 18-22k zat niet het afgiftesysteem in (ergo de vloerverwarming) aangezien of je nu gas legt of een warmtepomp dat dat gelijkaardig is.

Ik hoor hier en daar vallen dat, als Fluvius wilt komen om een digitale meter te plaatsen, je dan zegt dat je eerst wilt afwachten wat de compensatie is, fluvius dit OK vind en de afspraak laat vallen.

Hoe ******* oneerlijk is dat tegenover mensen die voor de uitspraak van het hof hun digitale meter hebben laten plaatsen?

Ik hoor hier en daar vallen dat, als Fluvius wilt komen om een digitale meter te plaatsen, je dan zegt dat je eerst wilt afwachten wat de compensatie is, fluvius dit OK vind en de afspraak laat vallen.

Hoe ******* oneerlijk is dat tegenover mensen die voor de uitspraak van het hof hun digitale meter hebben laten plaatsen?
Enorm oneerlijk. Bij mij staat die er sinds december. Heb nog overwogen om niet thuis te geven, maar ben te vriendelijk en regel volgend. Bij mijn pa had die aan een gesloten deur gekomen...

Ach ja zal mij leren zeker...

ik ga ze toch binnenlaten als ze hier staan, ik wil die premie 😋 :ROFLMAO:

Ik las (hier op het forum ergens) dat budget van vlaanderen voor batterij beperkt is tot 2-3000 exemplaren? Daar wil ik wel van profiteren natuurlijk want vlaanderen gaat daar massaal gaan opspringen.

Ik weet niet of ze effectief IETS moeten doen. Je zou denken van wel.
Maar een uitzondering toevoegen, je hoort het al van ver komen hé dat is niet eerlijk dat die mannen met een warmtepomp minder moeten betalen dan wij.

Neen meerkost van 7 - 10k meer voor de boring
minkost van 500 - 1k minder op het toestel
Misschien dat de plaatsing dan ietsiepietsie duurder is dan lucht / water.
Maar meerkost van 15k lijkt mij erover. Mijn offertes van lucht /water warmtepompen gingen van 9,8k tot 14k (die laatste was stiebel eltron versie). Mijn offertes voor geothermie gingen van 18 - 22k (laatste was stiebel eltron).

PS: dat was in 2016
Zijn dat offertes louter voor de warmtepomp of voor de volledige verwarmingsinstallatie (dus inclusief de vloerverwarming/radiatoren/convectoren)?

ik ga ze toch binnenlaten als ze hier staan, ik wil die premie 😋 :ROFLMAO:

Ik las (hier op het forum ergens) dat budget van vlaanderen voor batterij beperkt is tot 2-3000 exemplaren? Daar wil ik wel van profiteren natuurlijk want vlaanderen gaat daar massaal gaan opspringen.

Voor heel dat zonnepanelen gedoe had ik gelezen dat het budget voor die batterij premie al op zou zijn omdat er al zoveel aanvragen waren binnen gekomen. Geen idee of dit klopt, weet ook niet meer waar ik dit gelezen had.

Heel de regeling is oneerlijk en enorm discriminerend...

Eerst gingen ze nog eind 2022 iedereen op een digitale meter hebben staan, dat is dan al bij al nog ok. Maar nu lees/hoor ik eind 2029. WTF zelfs? :censored:
Er zijn dus 100.000 gezinnen, vooral diegenen dus die vrij recent gebouwd/gerenoveerd hebben en dus ook het recents de grootste kosten gedaan hebben, die al onder het nieuwe systeem vallen terwijl er 470.000 anderen zijn die nu nog járen (en zeer terecht) de boot gaat proberen afhouden en dus eigenlijk nog, ondanks de uitspraak van het grondwettelijk hof, verder kunnen profiteren van systeem terwijl een ander deel wel gestraft wordt.

Ze hadden dat van die 15 jaar nooit mogen doen. Ze hadden gewoon moeten zeggen, iedereen blijft terugdraaien tot de laatste analoge teller vervangen is en dan is iedereen gelijk voor de wet. Als die laatste toch pas in december 2029 geplaatst wordt zitten ze al ver aan hun 15 jaar anyway...

Voila dat vond ik ook, dan heeft niemand reden om die digitale meter te weigeren, kunnen ze snel uitrollen en voelt niemand zich onfair behandeld. En laat dan de keuze aan wie batterijen of specifiek verbruikspatroon heeft om alsnog met injectie te werken ipv prosumententarief. Maar neen, is weer typisch regeling waarbij iedereen ergens wel iets verliest.

Heel de regeling is oneerlijk en enorm discriminerend...

Eerst gingen ze nog eind 2022 iedereen op een digitale meter hebben staan, dat is dan al bij al nog ok. Maar nu lees/hoor ik eind 2029. WTF zelfs? :censored:
Er zijn dus 100.000 gezinnen, vooral diegenen dus die vrij recent gebouwd/gerenoveerd hebben en dus ook het recents de grootste kosten gedaan hebben, die al onder het nieuwe systeem vallen terwijl er 470.000 anderen zijn die nu nog járen (en zeer terecht) de boot gaat proberen afhouden en dus eigenlijk nog, ondanks de uitspraak van het grondwettelijk hof, verder kunnen profiteren van systeem terwijl een ander deel wel gestraft wordt.

Ze hadden dat van die 15 jaar nooit mogen doen. Ze hadden gewoon moeten zeggen, iedereen blijft terugdraaien tot de laatste analoge teller vervangen is en dan is iedereen gelijk voor de wet. Als die laatste toch pas in december 2029 geplaatst wordt zitten ze al ver aan hun 15 jaar anyway...

Probleem is dat de Vlaamse regering hier niet veel te willen heeft. Ze kunnen alleen uit hun eigen geldpot nu geld gaan uitdelen om te compenseren. De grootste fout hier is imo dat decreet van 2019 waarvan ze blijkbaar al wisten dat het juridisch niet waterdicht was. Hiermee hebben ze al die mensen die vanaf toen zonnepanelen zijn gaan leggen om de tuin geleid. Dat zijn pas valse beloftes.

Enkel warmtepomp (dus binnen en buitenunit/boring - levering, plaatsing, aansluiting en opstart/inregeling).
14k voor lucht-water is dan wel echt reteduur hoor. Dé WP van dat moment waren de Daikin Altherma 2 en de Fujitsu-General Waterstage. Een gemiddeld huis zal een 6kW nodig hebben, voor een versie met boilervat komen die particulier/lijstprijs op ongeveer 6500 EUR btw in (oftewel 5400 EUR ex BTW). 8 a 9k ex BTW is dan al aan de prijzige kant, gezien er aan het plaatsen van zo een combi-pomp echt geen reet te beleven valt. Koeltechnisch wordt dat opgestart door de fabrikant, dus uw chauffagist moet letterlijk niet meer doen dan koud & warm water aansluiten, een expansievat zetten en er stroom naar trekken.

Het grappige aan deze thread: iedereen wil een thuisbatterij installeren, maar ik heb nog geen enkele gedetailleerde berekening zien passeren. 🤣
En al zeker geen waarin dat een rendabele beslissing is.

Het grappige aan deze thread: iedereen wil een thuisbatterij installeren, maar ik heb nog geen enkele gedetailleerde berekening zien passeren. 🤣
Ik wil dat zeker hebben, staat al jaren op mijn planning, maar toen moest ik nog offgrid gaan om van het prosumententarief af te geraken. Nu bieden ze het eigenlijk op een schoteltje aan met vanaf 2022 verlaagde stroomprijzen.
Ik ben dan ook offertes aan het aanvragen.
Maar ik wacht af tot ik definitieve cijfers heb (qua subsidie), en dat gaan ze ook horen bij de offertebezoekjes/telefoontjes.

Ik heb eentje gehad van onze installateur, voor 7KwH kost dat +- 7.000 euro . Maar qua rendement...af te wachten. Zijn er nog niet uit of dit wel interessant zou zijn. Stel dat ik élke dag die batterij vol krijg en terug leegtrek, dan 'spaar' ik hiermee 7KwH/dag, ofwel grof gerekend 2 euro. Dus daarmee recupereren we 700 euro/jaar, dus terugverdientijd 10 jaar. En dat is meest ideale scenario waarbij batterij elke dag volledig gevuld raakt, hangt natuurlijk ook af van verbruik als het donker is en zonnepanelen niet draaien, maar hier is dat 100% zeker minstens 7KwH. Dus elke dag ook terug leeg.

Met premies zal dat misschien ongeveer de helft worden, terugverdientijd is dan +- 5j. Maar of ik daarvoor pakweg 4.000 euro wil investeren... Als het iets minder rendabel wordt, en we die pakweg de helft van de tijd gevuld krijgen, dan is het sowieso al nutteloos denk ik.

Probleem is dat de Vlaamse regering hier niet veel te willen heeft. Ze kunnen alleen uit hun eigen geldpot nu geld gaan uitdelen om te compenseren. De grootste fout hier is imo dat decreet van 2019 waarvan ze blijkbaar al wisten dat het juridisch niet waterdicht was. Hiermee hebben ze al die mensen die vanaf toen zonnepanelen zijn gaan leggen om de tuin geleid. Dat zijn pas valse beloftes.
Tcho ja... er zijn zo al legio juridisch niet waterdichte zaken gedaan die uiteindelijk wel gewoon standhouden.

Het spijtige in deze hele affaire is dat de VREG hier zijn boekje zwaar te buiten gaat imo. De VREG is er als instantie mee om de rechten van de consument te beschermen. Er wordt nu als argument aangehaald dat de VREG er voor ALLE consumenten is, ook voor die consumenten zonder zonnepanelen. Dat is ook zo en zoals anderen hier ook al hebben gezegd is het uiteindelijk logisch dat je betaald voor de belasting van het net, daar moeten we niet flauw over doen.

Maar wat de VREG hier in praktijk mee bereikt heeft is dat ze ~17,5% van alle eigenaars van zonnepanelen ne ferme kloot afdraaien terwijl er voor de overigen 82,5% voorlopig just niks veranderd. Op welke manier heeft de VREG dan voor ALLE consumenten gevochten in dit dossier?

Ik heb eentje gehad van onze installateur, voor 7KwH kost dat +- 7.000 euro . Maar qua rendement...af te wachten. Zijn er nog niet uit of dit wel interessant zou zijn. Stel dat ik élke dag die batterij vol krijg en terug leegtrek, dan 'spaar' ik hiermee 7KwH/dag, ofwel grof gerekend 2 euro. Dus daarmee recupereren we 700 euro/jaar, dus terugverdientijd 10 jaar. En dat is meest ideale scenario waarbij batterij elke dag volledig gevuld raakt, hangt natuurlijk ook af van verbruik als het donker is en zonnepanelen niet draaien, maar hier is dat 100% zeker minstens 7KwH. Dus elke dag ook terug leeg.

Met premies zal dat misschien ongeveer de helft worden, terugverdientijd is dan +- 5j. Maar of ik daarvoor pakweg 4.000 euro wil investeren... Als het iets minder rendabel wordt, en we die pakweg de helft van de tijd gevuld krijgen, dan is het sowieso al nutteloos denk ik.
Is zoals je zegt het ideale scenario. Maar er zijn héél veel situaties waar het gewoon sub-optimaal werkt natuurlijk.

Je gaat in de zomer nooit iedere dag u batterij leeg trekken, nevermind het quasi 0 rendement dat je zal hebben tijdens u zomervakantie als je niet thuis bent. En aan de andere kant van het spectrum heb je de winter waar je sommige dagen u batterij vermoedelijk gewoon niet vol krijgt... bv in de weekends mag je dat vaak al vergeten... je €700/jaar zakt volgens mij dramatisch snel naar pakweg €400-500. Dan spreken we over een terugverdientijd van 14-17,5 jaar... dan kan je nuttigere dingen met je geld doen lijkt mij.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan