Zonnepanelen Topic

Ik zei het al jaren, maar een warmtepomp was nooit een financieel verstandige beslissing. Enkel in het ideale scenario met terugdraaiende tellers en premies etc was het nipt concurrentieel met een klassieke gasketel, maar vanaf 1 van die voorwaarden niet meer vervuld is, zat je met een onrendabele beslissing. Uw warmtepomp in de winter doen draaien met gratis energie uit de zomer, dit was een situatie die niet doenbaar zou blijven.
De kans dat de situatie zou overhellen naar het voordeel van de warmtepompen was miniem, de kans dat een gasketel beter zou uitdraaien was immens.
Bimmer snapt goed hoe de zaken ineen zitten!
zie ook dit topic op 9lives: https://www.9lives.be/forum/bouwen-wonen/1168617-zonnepanelen-en-warmtepomp-2021-a.html

Iemand die me wat inzicht kan geven in hetvolgende :

Het lijkt me dat voor mensen met een warmtepomp het ook belangrijk wordt om dit systeem nog slimmer te maken. Moet me mogelijk lijken dat de warmtepomp bv. even afspringt/verminderd in verbruik bij een hoger verbruik elders in het huis, om zo zeker vanaf 2022, het verbruik meer te spreiden.

Of is dit te moeilijk/te belastend om hier continue in te schakelen?

Een warmtepomp werkt in 99% van de gevallen met afgifte via vloerverwarming, dat is niet het type verwarming dat je snel even aan en uit zet, dat moet het hebben van een constante temperatuur. Werken warmtepompen ook met een soort buitenvoeler?

Ik vermoed niet dat uw huis in waarde gaat zakken (tenzij ge bouwt om direct te verkopen). Er was ook geen kat die meer zou betalen voor een huis met warmtepomp tov een gasketel, volgens mij blijven we daar gewoon in een status-quo hangen.

Die uitleg van "vanaf 2020 zijde int voordeel want een WP is een continu maar laag verbruik". Ja ergens klopt dat, als ik de BUH uitschakel zit mijn verbruik van de WP op ongeveer 7A monofasig. Maar dat blijft gewoon een hoog verbruik he.
Geothermie is al helemaal niet rendabel, dat gaat netto minder verbruiken maar dat kost naar installatie toe gemakkelijk 10 tot 15.000 EUR meer dan lucht-water. Dan moogt ge op uwe kop een danske doen, dat hebt ge niet terugverdiend vooraleer uw pomp versleten is. Want het is niet dat geothermie een 0-verbruik heeft (ook niet bij het koelen overigens, de pomp moet er nog altijd continu voor circuleren). Het is gewoon minder dan lucht-water.

@Stufymans: daar zit idd een buitenvoeler op die de curve weersafhankelijk stuurt.

Het enige wat je bij een WP zou kunnen sturen is het sanitair. Het is perfect mogelijk om uw boilervat te laden wanneer er PV opwekking is. Maar dat is het dan ook wel.

Het lijkt me dat voor mensen met een warmtepomp het ook belangrijk wordt om dit systeem nog slimmer te maken. Moet me mogelijk lijken dat de warmtepomp bv. even afspringt/verminderd in verbruik bij een hoger verbruik elders in het huis, om zo zeker vanaf 2022, het verbruik meer te spreiden.
Een warmtepomp is een stabiele belasting, de invoering van het capaciteitstarief is voordelig voor bezitters van een warmtepomp. Omdat je veel energieverbruik hebt, en geen pieken hebt.
(de afschaffing van de terugdraaiende teller is uiteraard nadelig voor WP)

Laatst bewerkt:
Dat voordeel is er eigenlijk enkel bij de geothermische, omdat die een factor van 5 heeft. Deze kost echter al wel een stuk meer (door die boring) dan de lucht / water. Enigste waarvoor je het kunt overwegen is voor het voordeel van de passieve koeling (al blijft het een evenwicht in de grond die je in stand moet houden)

Echter wanneer je de aanschafkost mee in rekening neemt en daarna ook de effectieve verbruikskost dan is Gas zwaar in het voordeel. Het verbruiksverschil is enorm beperkt.
100% akkoord. Maar Tin_Cricket suggereerde van een reeds geplaatste warmtepomp uit te breken om gas te plaatsen... dat was gewoon absurd.

Als je voor één van beiden moet kiezen ga je gewoon voor gas maar als de warmtepomp er al staat ga je ze toch niet uitbreken zeker?

PS: een WP is geothermie voor mij. Lucht/water is speelgoed. Die boring is trouwens het probleem niet... die kost €6-7k en die blijft in principe toch goed lang nadat u installatie zelf versleten is.

Ik vermoed niet dat uw huis in waarde gaat zakken (tenzij ge bouwt om direct te verkopen). Er was ook geen kat die meer zou betalen voor een huis met warmtepomp tov een gasketel, volgens mij blijven we daar gewoon in een status-quo hangen.

Die uitleg van "vanaf 2020 zijde int voordeel want een WP is een continu maar laag verbruik". Ja ergens klopt dat, als ik de BUH uitschakel zit mijn verbruik van de WP op ongeveer 7A monofasig. Maar dat blijft gewoon een hoog verbruik he.
Geothermie is al helemaal niet rendabel, dat gaat netto minder verbruiken maar dat kost naar installatie toe gemakkelijk 10 tot 15.000 EUR meer dan lucht-water. Dan moogt ge op uwe kop een danske doen, dat hebt ge niet terugverdiend vooraleer uw pomp versleten is. Want het is niet dat geothermie een 0-verbruik heeft (ook niet bij het koelen overigens, de pomp moet er nog altijd continu voor circuleren). Het is gewoon minder dan lucht-water.

@Stufymans: daar zit idd een buitenvoeler op die de curve weersafhankelijk stuurt.

Het enige wat je bij een WP zou kunnen sturen is het sanitair. Het is perfect mogelijk om uw boilervat te laden wanneer er PV opwekking is. Maar dat is het dan ook wel.
Geothermie installatie kost geen €15k meer... u pomp zelf kost €7-8k meer misschien. U boring blijft wel goed, die kan je over 25 jaar gewoon verder gebruiken als u installatie eraan is, daar komt in principe niks aan, tenzij ge u bron leeg trekt maar dat is onwaarschijnlijk als er niemand anders met een WP in u omgeving zit.

Voor de koeling moet het ook niet laten. De grote verbruiker bij een WP is de compressor. Die draait niet bij koeling. Bij koeling draait enkel u circulatiepompje dat het door de bodem gekoelde water rond pompt door u installatie. Het gebruik van de koelfunctie kost u op een jaar hoop en al €25.

Laatst bewerkt:
Een warmtepomp is een stabiele belasting, de invoering van het capaciteitstarief is voordelig voor bezitters van een warmtepomp. Omdat je veel energieverbruik hebt, en geen pieken hebt.
Dat is zever hé... het capaciteitstarief houdt geen rekening met een gaspiek hé. Dus in vgl met gas ben je altijd slechter af.
Dat is weer vb 7A minder die er elektrisch uit het net wordt getrokken en die meetelt voor uw piek.

Reverz zei:
PS: een WP is geothermie voor mij. Lucht/water is speelgoed. Die boring is trouwens het probleem niet... die kost €6-7k en die blijft in principe toch goed lang nadat u installatie zelf versleten is.

Die boring blijft officieel gezien 75 - 100 jaar goed. Toch de verticale boring. Echter wanneer uw energiebalans niet in orde is, dan kan het zijn dat je op termijn er niet meer hetzelfde rendement uithaalt. Ook kan het zijn dat de levenstermijn van die boring deterioreert hierdoor. (8 - 10k kost voor de boring)

Bij de horizontale boring (je weet wel ingegraven) blijft die een 25 jaar goed, al kan het zich hier ook limiteren tot 15 jaar.
Er zijn mensen die voor de 2de optie hebben gekozen omdat ze een groot stuk grond hadden en omdat dit een pak goedkoper was als de verticale gestuurde boring. (2 - 4k kost)

Laatst bewerkt:

Niet dat iemand meer zou betalen voor een huis met een warmtepomp, maar dat er nu net minder zal betaald worden voor een huis met warmtepomp in vergelijking met een huis waar een gasketel hangt.

Een warmtepomp werkt in 99% van de gevallen met afgifte via vloerverwarming, dat is niet het type verwarming dat je snel even aan en uit zet, dat moet het hebben van een constante temperatuur. Werken warmtepompen ook met een soort buitenvoeler?

I know, maar als deze bv. op dagbasis 2x een kwartiertje zou worden uitgeschakeld om de pieken af te vlakken, dan heb je nog altijd 23h30 continue verwarming. Het is dat wat ik me afvraag.

Ik ga er vanuit dat mensen met een warmtepomp ook nog op andere manieren energie verbruiken. ;)
Zoals ik hierboven zeg, stel dat je dit zo slim kan maken dat deze automatisch tijdens een piek in stroomverbruik zichzelf even zou uitschakelen/verminderen om deze piek weg te filteren. Zou dit technisch mogelijk zijn?

Dat is zever hé... het capaciteitstarief houdt geen rekening met een gaspiek hé. Dus in vgl met gas ben je altijd slechter af.
Dat is weer vb 7A minder die er elektrisch uit het net wordt getrokken en die meetelt voor uw piek.
Je reageert op iets anders dan wat ik schreef. Invoering van het capaciteitstarief is voordeliger voor mensen met een warmtepomp, dan het huidige systeem waar de transportkost in elke kWh wordt berekent. Punt. Dat statement klopt.

Voor de duidelijkheid: dit gaat nu om een compleet andere wijziging aan de tariefstructuur, en heeft niet rechtstreeks te maken met zonnepanelen.

Laatst bewerkt:
Ja dat is technisch mogelijk. Of de installatie van dat systeem ooit de meerprijs waard is, is koffiedik kijken.
Hmmm, inderdaad, ik denk er ook juist aan dat het niet is omdat een warmtepomp "veel" verbruikt, dat dit een hoog verbruik is per kwartier. De vraag zal voor zo'n systeem dan ook vooral zijn, of dat de impact wel groot genoeg is voor de moeite in zo'n systeem te steken. Vermoedelijk niet.

I know, maar als deze bv. op dagbasis 2x een kwartiertje zou worden uitgeschakeld om de pieken af te vlakken, dan heb je nog altijd 23h30 continue verwarming. Het is dat wat ik me afvraag.

Aangezien je daar met latente warmte zit zou dat in theorie wel kunnen. Maar dan moet je al perfect weten wanneer je gaat koken of wanneer je de was doet zodat je alles daar kan op afstemmen. Maar waar ben je anno 2021 dan nog mee bezig? Begint meer te lijken op toestanden uit de voormalige Sovjetunie.

Aangezien je daar met latente warmte zit zou dat in theorie wel kunnen. Maar dan moet je al perfect weten wanneer je gaat koken of wanneer je de was doet zodat je alles daar kan op afstemmen. Maar waar ben je anno 2021 dan nog mee bezig? Begint meer te lijken op toestanden uit de voormalige Sovjetunie.
Ik zag het meer als een automatisch systeem, moet tegenwoordig ook perfect te doen zijn. Maar al bij al is een batterij hiervoor sowieso een gemakkelijker systeem.

Bwa, jij moet dat persoonlijk niet weten hé. De slimme sturing detecteert automatisch dat er nu een hoger verbruik is, en vermindert dan tijdelijk de consumptie van de warmtepomp. Dat is echt al een opgelost probleem, en is technisch perfect mogelijk.

Die boring blijft officieel gezien 75 - 100 jaar goed. Toch de verticale boring. Echter wanneer uw energiebalans niet in orde is, dan kan het zijn dat je op termijn er niet meer hetzelfde rendement uithaalt. Ook kan het zijn dat de levenstermijn van die boring deterioreert hierdoor. (8 - 10k kost voor de boring)

Bij de horizontale boring (je weet wel ingegraven) blijft die een 25 jaar goed, al kan het zich hier ook limiteren tot 15 jaar.
Er zijn mensen die voor de 2de optie hebben gekozen omdat ze een groot stuk grond hadden en omdat dit een pak goedkoper was als de verticale gestuurde boring. (2 - 4k kost)
Ons boring heeft 7k gekost, 140meter diep. Dat de levenstermijn van 75jaar deterioreert naar pakweg 40-50 jaar is geen ramp. Als je ziet wat er vandaag gebeurt met huizen van 50jaar oud maak ik mij daar geen illusies over.

Met het hetgeen ik vandaag weet zou ik de investering nooit gedaan hebben (en we wonen er nog niet eens :ROFLMAO: ) maar bon, it is what it is. Het zou gewoon fijn zijn als mensen de feiten met enige nuance zouden schetsen ipv zuiver binair te spreken want dan krijg je dus toestanden met mensen die denken dat een warmtepomp even slecht is als accumulatieverwarming.

We zullen wel zien met wat ze op de proppen komen. Een compensatie die ze bv wel zouden kunnen invoeren is een vrijstelling van x aantal kW in de berekening van het piekverbruik. Ze gaan alleszins IETS moeten doen hé. Er wordt nu al op verschillende plaatsen geen gas meer gelegd, op een bepaald moment gaat dat volledig stoppen.

Geothermie installatie kost geen €15k meer... u pomp zelf kost €7-8k meer misschien. U boring blijft wel goed, die kan je over 25 jaar gewoon verder gebruiken als u installatie eraan is, daar komt in principe niks aan, tenzij ge u bron leeg trekt maar dat is onwaarschijnlijk als er niemand anders met een WP in u omgeving zit.

Voor de koeling moet het ook niet laten. De grote verbruiker bij een WP is de compressor. Die draait niet bij koeling. Bij koeling draait enkel u circulatiepompje dat het door de bodem gekoelde water rond pompt door u installatie. Het gebruik van de koelfunctie kost u op een jaar hoop en al €25.
Meerprijs is zoals gezegd 8 - 10k meer voor de boring (21% BTW). Ik kreeg op geen enkele manier een goedkopere prijs voor de boring te voorzien. (jij zegt 7k, is misschien mogelijk cudo's :) - was enkel om die 15k te nuanceren)
Levensduur van de warmtepomp is een goede 15 - 20 jaar, 25 jaar lijkt mij te positief bekeken.
Je kunt de pomp tov een lucht/water systeem soms goedkoper hebben omdat je die kunt onderdimensioneren. Bij lucht water moet je nu eenmaal rekening houden met de lagere efficiëntie bij negatieve temperaturen. Bij geothermie moet dat niet. Maar prijsverschil is natuurlijk beperkt. Vb mijn lucht water is 8kw op de buitenunit, met een geothermische had ik toegekomen met een 5kw versie.

Je reageert op iets anders dan wat ik schreef. Invoering van het capaciteitstarief is voordeliger voor mensen met een warmtepomp, dan het huidige systeem waar de transportkost in elke kWh wordt berekent. Punt. Dat statement klopt.

Voor de duidelijkheid: dit gaat nu om een compleet andere wijziging aan de tariefstructuur, en heeft niet rechtstreeks te maken met zonnepanelen.
Op die manier heb je gelijk. Maar dat is nutteloos want je vergelijkt het nu eenmaal met de andere opties voor verwarming. En die worden gewoon niet meegenomen (of afgestraft) hierin. Dus invoering van capaciteitstarief is nog altijd voordeliger voor mensen zonder warmtepomp. Enkel als je vergelijkt met accumulatieverwarming heb je een punt.

Maar je gaat niet wegens het capaciteitstarief kiezen voor een warmtepomp. Je gaat nog altijd eerder voor gas gaan.

Ik heb mijn timer gezet dat hij in gang MAG springen tussen 9 en 11, 14 en 17 en 19 - 21. Snachts heb ik voorzien dat hij niet mag werken. Voorlopig trekt hij het hiermee zonder problemen. Maar ik heb wel een buffervat op mijn warmtepomp. Niet 100% zeker of je dezelfde resultaten zou krijgen met een versie zonder buffervat (wat de laatste 3 jaar meer de richting was waar men uitging, aangezien goedkoper)

100% akkoord. Maar Tin_Cricket suggereerde van een reeds geplaatste warmtepomp uit te breken om gas te plaatsen... dat was gewoon absurd.
Ik heb nergens gezegd dat je ze effectief moet vervangen. Alleen dat je iets zou kopen dat veel geld gekost heeft, en niet zo rendabel is in veel gevallen. Je gaat er financieel je switch naar gas nooit uithalen of course, daarom net dat het zo jammer is. Ge hebt een 'nadeel' en het is niet rendabel om er iets aan te doen.
dus toestanden met mensen die denken dat een warmtepomp even slecht is als accumulatieverwarming.
Nogmaals, not what I said. Het enige wat die 2 gemeen hebben is dat het overheidsbeleid erover een drastische wending nam waardoor de wenselijkheid niet langer hetzelfde is bij de burger

Een compensatie die ze bv wel zouden kunnen invoeren is een vrijstelling van x aantal kW in de berekening van het piekverbruik. Ze gaan alleszins IETS moeten doen hé.
Dit lijkt me eigenlijk een super idee.

Zeker aangezien men inderdaad voor het capaciteitstarief gaat vooral om deze pieken op te vangen. An sich is voor het net een continu verbruik geen probleem en zelfs een zegen. Als je een jaarverbruik hebt van 8kW waarvan 5kW WP en 3kW 'variabel' verbruik. Dat is veel minder belastend dan iemand met een jaarverbruik van 5kW waarvan alles 'variabel' verbruik. Maar toch zal het eerste geval een hoger capaciteitstarief betalen.

In dat opzicht zou dit een heel logisch iets zijn.

Als je voor één van beiden moet kiezen ga je gewoon voor gas maar als de warmtepomp er al staat ga je ze toch niet uitbreken zeker?

"WP is geothermie voor mij". Geothermie in een zacht klimaat als het onze is vrij onnozel
Zoals je zelf al aangeeft kost de pomp een 7-8k meer. Plus een boring van 7-8k. Hoe ver zit ik er dan vanaf met mijn 15k meerprijs?

Voor de koeling moet ge het ook niet doen, want net zoals koelen met de vloer bij lucht-water heeft geothermisch dezelfde handicap: het ontvochtigt niet. Hetzelfde frisse gevoel als met airco krijg je dus nooit.

Dit lijkt me eigenlijk een super idee.

Zeker aangezien men inderdaad voor het capaciteitstarief gaat vooral om deze pieken op te vangen. An sich is voor het net een continu verbruik geen probleem en zelfs een zegen. Als je een jaarverbruik hebt van 8kW waarvan 5kW WP en 3kW 'variabel' verbruik. Dat is veel minder belastend dan iemand met een jaarverbruik van 5kW waarvan alles 'variabel' verbruik. Maar toch zal het eerste geval een hoger capaciteitstarief betalen.

In dat opzicht zou dit een heel logisch iets zijn.
Ik weet niet of ze effectief IETS moeten doen. Je zou denken van wel.
Maar een uitzondering toevoegen, je hoort het al van ver komen hé dat is niet eerlijk dat die mannen met een warmtepomp minder moeten betalen dan wij.
"WP is geothermie voor mij". Geothermie in een zacht klimaat als het onze is vrij onnozel
Zoals je zelf al aangeeft kost de pomp een 7-8k meer. Plus een boring van 7-8k. Hoe ver zit ik er dan vanaf met mijn 15k meerprijs?

Voor de koeling moet ge het ook niet doen, want net zoals koelen met de vloer bij lucht-water heeft geothermisch dezelfde handicap: het ontvochtigt niet. Hetzelfde frisse gevoel als met airco krijg je dus nooit.

Neen meerkost van 7 - 10k meer voor de boring
minkost van 500 - 1k minder op het toestel
Misschien dat de plaatsing dan ietsiepietsie duurder is dan lucht / water.
Maar meerkost van 15k lijkt mij erover. Mijn offertes van lucht /water warmtepompen gingen van 9,8k tot 14k (die laatste was stiebel eltron versie). Mijn offertes voor geothermie gingen van 18 - 22k (laatste was stiebel eltron).

PS: dat was in 2016

Terug
Bovenaan