Ik vermoed dat die "gegokt en verloren" er op slaat dat er absoluut geen zekerheid was en dat dit van aan het begin al duidelijk was toen men begon te spreken over het "garanderen van 15 jaar". De periode ervoor, daarvan zou je inderdaad kunnen zeggen dat je het toen niet zou kunnen weten. Want toen was er nog geen sprake dat er uberhaupt een verschil zou zijn of dat de terugdraaiende meter zou worden afgeschaft.
Eenmaal dat duidelijk was dat de terugdraaiende meter er op een bepaald moment uitging, en dat hier discussie over was of dit wettelijk gezien wel ok was om dit voor bepaalde mensen wel door te laten lopen, kan je moeilijk zeggen dat er 'zekerheid' was.
Zeker om afgelopen jaar zonnepanelen te leggen, toen het al voor het grondwettelijk hof getrokken was, kun je toch weinig anders van zeggen dat het een gok was.
Ik heb de keuze gemaakt van een verwarmingsinstallatie in 2018, toen was er nog geen decreet (die was er pas in 2019), maw toen was er geen zekerheid of de terugdraaiende teller behouden bleef. De vreg komt dan af met een tariefmethodologie voor een bepaalde periode en tot daar weet je hoe het zit.
Ik was toen ook al aan het redeneren dat het niet zo verder ging kunnen gaan en dat ze nog wel iets aan de prijzen zouden doen.
Je had zware toekomstige investeringen nodig voor energie (groei in hernieuwbare energie en shiften van fossiele brandstof naar elektriciteit, maw capaciteit vergroten), dus elektriciteit prijs zou stijgen. Het net zal veel zwaarder belast gaan worden, door meer te gaan elektrificeren, dus zwaardere netkosten.
De vreg was toen ook al bezig om met andere manieren te vergoeden, correctere manieren in hun ogen.
In 2018 was ik ook al slecht gezind op de overheid, om geen duidelijk visie te hebben waarmee je een deftige keuze kunt maken.
In 2019 is dan een decreet gekomen, waarin staat dat de mensen recht hebben op hun terugdraaiende teller. Op dat moment dacht ik , ze hebben eindelijk toch iets gedaan op lange termijn. Waarbij de mensen deftige keuze kunt maken. Je verwacht dan ook dat ze een wet opstellen, dat dit gegrond is en doordacht + gecheckt.
Overal waar je kwam en zag, hoorde je dan ook dat er een wet is dat zegt dat je dat recht hebt. Op de site van de overheid las ik, burger, je hebt recht op een terug draaiende teller, dus gaan voor groene energie. Op TV zag ik Lydia Peeters
herhaaldelijk zeggen, mensen je hebt recht op u terugdraaiende teller. Van zonnepaneel verkoper hoor je, klant, je mag op u beide oren slapen de overheid heeft een wet waarbij je 15 jaar mag terugdraaien. Dat is een feit. Mijn energieleverancier, meneer geen stress, je hebt recht op u 15 jarige terugdraaiende teller, artikel 31 bevestigd dit.
Ikzelf heb enkel van het grond wettelijk hof vernomen, om op deze forum te zitten. Andere kanalen die je overweegt om zonnepanelen te kopen, zeiden allemaal dat je recht hebt op u 15jarige teller. Ik verschiet er dan ook niet van, dat vele daar geen weet van hebben, niet iedereen zit dagelijks op internet of voor de tv.
Dus heb je dan gegokt, in mij ogen heb je net vanaf 2019 niet gegokt. Overheid verzekerende u dat je recht hebt op 15 jaar, met een wet, vanaf 2019. Je werd wijs gemaakt door de overheid dat er een deftige wet is. Ze hebben nog zelfs niet het fatsoen gehad om de burger in te lichten dat ze een negatief advies hadden gekregen en dat de vreg naar het hof is gestapt om die wet aan te vechten.
Dus nee snap nog altijd niet, je hebt gegokt en verloren. En dan hebben we het nog niet over het feit gehad, dat je in de eerste plaats al niet zou moeten gokken, als er een wet is. Want dan is mijn contract met mijn werkgever ook een gok, wie weet gebeurt er ook iets achter de schermen waar ik geen weet van heb.