Zonnepanelen Topic

Als je er weinig van gezien hebt, dan heb je geen enkel nieuwskanaal bekeken lijkt me.

Daarnaast is het ook logisch dat het voorlopig nog een stuk afwachten is tot het helemaal concreet is. Maar zoals rubenvb hierboven al aantoont is er absoluut geen geprek aan rapportering en discussie in de media.

Mij stoort het vooral dat er gefocust wordt op "5% rendement op uw investering". Ik heb mijn zonnepanelen en warmtepomp niet gezet als investering maar als een manier om de energiefactuur op 0 te krijgen. Ik vind zelfs het prosumententarief nog niet zo'n probleem om van het net gebruik te kunnen maken.

Nu komt die 5% op de zonnepanelen, maar dat zou bij ons 5% op de zonnepanelen + warmtepomp + EV moeten zijn...

Mij stoort het vooral dat er gefocust wordt op "5% rendement op uw investering". Ik heb mijn zonnepanelen en warmtepomp niet gezet als investering maar als een manier om de energiefactuur op 0 te krijgen. Ik vind zelfs het prosumententarief nog niet zo'n probleem om van het net gebruik te kunnen maken.

Nu komt die 5% op de zonnepanelen, maar dat zou bij ons 5% op de zonnepanelen + warmtepomp + EV moeten zijn...
Jij gij zijt gewoon echt gekloot door u warmtepomp hè Sander. Dat komt ervan van naar de overheid te luisteren 😐. U EV kunt ge nog overdag opladen moest ge thuis zitten en/of niet werken..😑

Misschien domme vraag hé.

Kan iemand eigenlijk uit aan hoe dat van die transmissiekost ineen zit ?
Is het effectief het geval dat vb voor Limburg dit 0.013 is en dat dit per kwh is ? (https://www.vreg.be/nl/transmissiekosten-2021).
Dus als ik 6000kwh genereer en verbruik op jaarbasis dan wil dit zeggen een kost van 78€? En dit is hetgeen waarover men gevallen is om die terugdraaiende teller regeling te laten vallen ?
Als het effectief zo is dan wil ik gerust naast die prosumentenvergoeding nog 78€ extra betalen hoor... om dat voordeel te behouden voor de volgende 10+ jaar.
Op die manier moeten ze niet ineens beginnen met een budget van 500 miljoen te gaan zoeken... en als ze dan toch zo graag geld uitgeven kunnen ze dat desnoods ook nog elk jaar op hun begroting ten eigen laste nemen...

Dat is toch veel gemakkelijker dan wat men nu uit zijn hoed aan het toveren is ?

Misschien domme vraag hé.

Kan iemand eigenlijk uit aan hoe dat van die transmissiekost ineen zit ?
Is het effectief het geval dat vb voor Limburg dit 0.013 is en dat dit per kwh is ? (https://www.vreg.be/nl/transmissiekosten-2021).
Dus als ik 6000kwh genereer en verbruik op jaarbasis dan wil dit zeggen een kost van 78€? En dit is hetgeen waarover men gevallen is om die terugdraaiende teller regeling te laten vallen ?
Als het effectief zo is dan wil ik gerust naast die prosumentenvergoeding nog 78€ extra betalen hoor... om dat voordeel te behouden voor de volgende 10+ jaar.
Op die manier moeten ze niet ineens beginnen met een budget van 500 miljoen te gaan zoeken... en als ze dan toch zo graag geld uitgeven kunnen ze dat desnoods ook nog elk jaar op hun begroting ten eigen laste nemen...

Dat is toch veel gemakkelijker dan wat men nu uit zijn hoed aan het toveren is ?
De energie leverancier moet energie aan marktprijzen opkopen. Als het zonnig is kost die dus bijna niets. Op dat moment zijn onze tellers ook aan het terugdraaien. Terwijl ons verbruik vooral gebeurt op momenten dat de energie duurder is. Dat stak leveranciers dus tegen. Vandaar dat ze opbrengst willen koppelen aan actuele marktprijs. De totale prijs van een kWh is btw+distribution+opwekken. Maar onze verkoopprijs is uiteraard zonder die kosten. Vandaar het grote verschil voor mensen die in daluren/maanden veel verbruiken. Die krijgen dat niet meer gerecht getrokken

De energie leverancier moet energie aan marktprijzen opkopen. Als het zonnig is kost die dus bijna niets. Op dat moment zijn onze tellers ook aan het terugdraaien. Terwijl ons verbruik vooral gebeurt op momenten dat de energie duurder is. Dat stak leveranciers dus tegen. Vandaar dat ze opbrengst willen koppelen aan actuele marktprijs. De totale prijs van een kWh is btw+distribution+opwekken. Maar onze verkoopprijs is uiteraard zonder die kosten. Vandaar het grote verschil voor mensen die in daluren/maanden veel verbruiken. Die krijgen dat niet meer gerecht getrokken
Maar de klacht kwam toch over het feit dat de federale overheid op die terugdraaiende teller de inkomsten op de transmissiekosten kwijt speelt. Maar hoe moet je dat bekijken voor 6000kwh. Transmissiekosten zijn toch niet de distributiekosten... of is dat hetgeen het GWH bedoelde?

Iemand een idee of het normaal is dat er krassen op zonnepanelen zitten na plaatsing? En of dit de opbrengst negatief zal beïnvloeden? Van beneden is dit niet te zien, maar aangezien er op 1 paneel schoenafdrukken stonden, ben ik eens op het dak gekropen. Oppervlakkige krasjes zie ik op de meeste panelen wel, maar die zijn enkel te zien als je bijna tegen het paneel plakt. Echter zijn er 4 panelen waar wel iets grotere/diepere krassen opstaan.

Veel mensen zullen waarschijnlijk niet op het dak kruipen om de zonnepanelen van dichtbij te bekijken, maar zijn er mensen die dit wel al gedaan hebben en die ook zo'n krassen hebben op hun panelen?

Hieronder de foto's van de krassen. Elke foto is een ander paneel.

Dat lijkt me niet normaal. Maar of het een effect heeft op je opbrengst is een andere vraag. Zeker navragen bij je installateur.

Maar de klacht kwam toch over het feit dat de federale overheid op die terugdraaiende teller de inkomsten op de transmissiekosten kwijt speelt. Maar hoe moet je dat bekijken voor 6000kwh. Transmissiekosten zijn toch niet de distributiekosten... of is dat hetgeen het GWH bedoelde?
Naar mijn weten is het de vreg maar ook federale versie die beroep hebben aangetekend betreffende de overgangsregeling van 15j.

Ik had toch steeds begrepen dat het over de netkosten ging en dus over distributiekosten en ook de transmissie kosten.

Als je kijkt wat de vreg zegt.

Het terugdraaien blijft gelden voor de elektriciteitsprijs en de heffingen. Het is enkel het deel nettarieven waarvan wij vinden dat het moet afgerekend worden op basis van werkelijke afname. De digitale meter meet exact afname en injectie en daardoor is er geen reden om nog te werken met een schatting (prosumententarief)

Laatst bewerkt:
is dit accuraat berekend voor warmtepomp? is wel voor NL maar denk niet dat het veel scheelt voor BE

Uit statistieken/gemiddelden is theoretisch voor het Nederlands klimaat vast gesteld dat een installatie 1650 ‘vollast uren*’ per jaar nodig heeft om aan de 100% warmte behoefte te kunnen voldoen. Deze woning heeft dus een theoretisch jaarlijkse warmte behoefte van 1650 uur x 15 kW = 24.750 kWh energie. Deze 24.750 kWh is dus de benodigde jaarlijkse afgegeven energie van de warmtebron (Warmtepomp / Cv-ketel / Element) aan de installatie/woning.
De warmtepomp zal dus 1650 uur draaien om de benodigde 24.750 kWh te leveren.
Het gemiddeld COP (Rendement) waarmee de warmtepomp dit doet is 4.5
Dat wil zeggen dat 24.750 kWh : 4,5 = 5.500 kWh uit het net komt,
het overige deel van 19.250 kWh winnen we dus ‘gratis’ uit de bodem.

Wil maar een gedacht hebben hoeveel stroom er ongeveer per jaar gaat bijkomen om de poolhouse (die in de winter 100% van de tijd gaat dienen als kantoor en dus verwarmd moet worden met vvw). Berekening is hierboven voor een volwaardige woning, mijn bijbouw gaat maar 50m² zijn, dus vermoedelijk een pak minder energie nodig (en een kleinere pomp)

Wil maar een gedacht hebben hoeveel stroom er ongeveer per jaar gaat bijkomen om de poolhouse (die in de winter 100% van de tijd gaat dienen als kantoor en dus verwarmd moet worden met vvw). Berekening is hierboven voor een volwaardige woning, mijn bijbouw gaat maar 50m² zijn, dus vermoedelijk een pak minder energie nodig (en een kleinere pomp)
Die 4,5 haal je met geothermische boringen (reken voor deze boringen gedimensioneerd op een hele woning al rap 8500 excl. BTW). De doorsneewarmtepomp is lucht-water en haalt als je geluk hebt iets van een 3-3,5. In de winder meestal iets minder dan in de tussenseizoenen, omdat de luchttemperatuur iets kouder is.

is dit accuraat berekend voor warmtepomp? is wel voor NL maar denk niet dat het veel scheelt voor BE

Uit statistieken/gemiddelden is theoretisch voor het Nederlands klimaat vast gesteld dat een installatie 1650 ‘vollast uren*’ per jaar nodig heeft om aan de 100% warmte behoefte te kunnen voldoen. Deze woning heeft dus een theoretisch jaarlijkse warmte behoefte van 1650 uur x 15 kW = 24.750 kWh energie. Deze 24.750 kWh is dus de benodigde jaarlijkse afgegeven energie van de warmtebron (Warmtepomp / Cv-ketel / Element) aan de installatie/woning.
De warmtepomp zal dus 1650 uur draaien om de benodigde 24.750 kWh te leveren.
Het gemiddeld COP (Rendement) waarmee de warmtepomp dit doet is 4.5
Dat wil zeggen dat 24.750 kWh : 4,5 = 5.500 kWh uit het net komt,
het overige deel van 19.250 kWh winnen we dus ‘gratis’ uit de bodem.
Die 5K is dus theoretisch. Vraag maar eens rond bij mensen met een warmtepomp wat hun effectief gebruik is

Die 5K is dus theoretisch. Vraag maar eens rond bij mensen met een warmtepomp wat hun effectief gebruik is
Dit is een post van iemand die een grond/water warmtepomp heeft. Situatie is een nieuwbouw hob, met een gezin van 3.

opbrengst kwh pv panelen jaar 2020 (20 panelen van 280 wp = 5600wp) => 6450 kwh
overschot op het einde van het jaar tov begin van het jaar (overgedimentioneerd = 3 a 4 panelen te veel) => 988 kwh
totaal verbruik electriciteit door alle apparaten (incl warmtepomp) in kwh => 6450 - 988 = 5462 kwh
elec verbruik warmtepomp (verwarming + warm water) apart geteld => 1960 kwh
warmtepomp verbruikt dus +- 35% van de totale stroom. Hiervoor levert de warmtepomp een warmtehoeveelheid van 9422 kwh per jaar ( dus ongeveer een rendement van 5 ( 9422 kwh / 1960 kwh ).

Ik vind zijn berkening dan ook vrij correct. Hij gaat uit van een gemiddeld vebruik van 24.750kwh. (als je kijkt naar de cijfers hier in België zit een gemiddeld gezin die op gas verwarmt en warm water op 23.260kwh)

Rendement van 4,5 voor een grond/water vind ik dan nog vrij laag, wilt zeggen dat het over een woning gaat dat niet goed geïsoleerd is en met hogere temperaturen werkt.
Ik zou de berekening wel eerder doen met een Lucht/water warmte pomp, omdat die meer voorkomend is. Grond/water is een vrij dure investering, dat voor de meeste gezinnen onhaalbaar is en je enkel puur kijkt naar eco en niet naar u portemonnee. Met een lucht/water zit u SPF eerder rond de 3,6 en is die wel meer variabel dan een grond/water warmtepomp.

Uiteraard is het wel zinvol om praktijk cijfers te zien. Die 3,6 is dan ook gebaseerd op 10 woning in de praktijk, maar wel woningen van 2015. Ondertussen kan het wel zijn, dat rendement al hoger ligt, maar dat weet ik niet.

Denk dat die berekening van 1650 uren op vollast wel kan kloppen. COP van 4,5 is afhankelijk welk type pomp natuurlijk. Maar uw poolhouse zal indien goed gebouwd geen 15kW warmtevermogen nodig hebben hoor. Denk eerder aan 5 ofzo.

Ik heb niet heel de thread gelezen. Weet even niet waar m'n hoofd staat, ook al heel het weekend aan het werk.

Maar een standaard gezin draait rond de 30% autoconsumptie. (standaard installatie van pakweg 4kWp met verbruik van 4000 kWh)
Ga je oost/west en let je op je grote verbruikers zal dat stijgen.
Een thuisbatterij zal een boost geven tot 70 - 80% autoconsumptie. Maar je moet uiteraard blijven letten op je grote verbruikers.

In geval van een warmtepomp zal een batterij weinig toevoegen voor het verwarmingsgedeelte.

Ik heb niet heel de thread gelezen. Weet even niet waar m'n hoofd staat, ook al heel het weekend aan het werk.

Maar een standaard gezin draait rond de 30% autoconsumptie. (standaard installatie van pakweg 4kWp met verbruik van 4000 kWh)
Ga je oost/west en let je op je grote verbruikers zal dat stijgen.
Een thuisbatterij zal een boost geven tot 70 - 80% autoconsumptie. Maar je moet uiteraard blijven letten op je grote verbruikers.

In geval van een warmtepomp zal een batterij weinig toevoegen voor het verwarmingsgedeelte.
In mij situatie lost een batterij niets op. Ik heb panelen vooral ‘begroot’ om in de zomer wat te recupereren op het verbruik van de winter. Een batterij die mijn dagelijkse ´dal’ gebruik opvangt gaat daar niet veel aan veranderen. Een boost van 80% is totaal niet realistisch. Ik snap niet dat ze tot zo’n berekening komen

Dat is geen berekening, dat is de effectieve data die ik haal uit installaties van klanten.

Maar elektrisch verwarmen en zonnepanelen is inderdaad een heel ander verhaal.
Uiteraard zal een thuisbatterij een toegevoegde waarde zijn op een zonnestroominstallatie, maar je moet dit dan los van het verwarmingsgedeelte bekijken.

Same here
5% theoretisch rendement is tof, maar in de realiteit liggen die panelen er om de ongeveer 5000kWh aan stroomverbruik van de WP te dekken. Aan 28ct per kWh is dat 1400 EUR per jaar. Tof dat ik dan een "eenmalige premie" zou krijgen, maar helaas dekt dat verre van het effectieve verlies.

Komt nog is bij dat ik een monofasige omvormer heb op een 3-fasige installatie (ik heb oost-west en had een 3000WP omvormer nodig, toen ik gekocht heb waren er in 3-fasige pas vanaf 5000WP omvormers beschikbaar). Dus ik moet in theorie al mijn grote verbruikers op de fase gaan duwen waar mijn panelen op hangen. Al een chance dat ze hier perongeluk een 40A hoofdzekering in geduwd hebben ipv een 20 of 25A, tzal nodig zijn als ik simultaan de airco wil opzetten, de vaatwasser laten draaien, de wasmachine opzetten, het SWW laat laden en de jacuzzi laat verwarmen. Want bon, als ik alles moet doen tijdens de zonuren dan gaat er toch behoorlijk wat tegelijk moeten draaien...

@Caracalla : is het technisch mogelijk om met een monofasige SMA omvormer een 3-fasige batterij te voeden en aan uw installatie te koppelen? Want dat zou natuurlijk wel een fix zijn om niet nog eens 1200 EUR aan een omvormer te verkwanselen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan