Zonnepanelen Topic

Had op tweakers denk ik ene gelezen die zei: 5K kWh volgens specs, maar 8k in realiteit.

Hoezo "volgens specs"?
Niet dat ik het niet geloof dat het werkelijk hoger is dan geschat, voor alle duidelijkheid. Maar dat kan men er toch niet zomaar op plakken?

Betere/slechtere isolatie heeft een enorme impact.
Hoeveel je thuis bent heeft een enorme impact.
Hoe warm je het wilt hebben heeft een enorme impact.
...

Wij hebben een installatie met omvormer van 5KwH, panelen voor 7.2KwH. Zou toch overwegen (wegens reeds digitale meter en in zomer behoorlijk wat overschot) om batterij te plaatsen. Als het een hele dag zonnig is, hebben we opbrengst van 30KwH, in de winter al dagen gehad van 15Kwh. Let wel, hebben naast heel wat toestellen ook zwembad en jacuzzi, dus die verbruiken wel een en ander. Jacuzzi gaat vermoedelijk weg, want die was enkel te doen door terugdraaiende teller, gaat nu teveel stroom kosten in de wintermaanden.

In ons geval is een 7KwH batterij blijkbaar interessantst, maar is dat niet wat weinig? Of ga ik hiermee toch wel eea opvangen qua injectie? Kost 7.000 euro maar met premies allerhande zal dit eerder rond 4.000 euro draaien. Vraag is of ik dat er op redelijke termijn ga uithalen. Heb alle vertrouwen in installateur maar extra ideeën zijn altijd welkom.
Hoe kom je aan een reductie van quasi 3000€?
Als ik dat zo even bekijk zit je aan een premie van 250€ per kwh werkelijke capaciteit (is dat gewoon 7 * 250 bij een 7kwh batterij of gebeurd daar ook nog een reductie...).
Al lijkt 7 kwh batterij mij klein wanneer je een generatiecapaciteit hebt van 15 kwh. Heck ik heb een sluimerverbruik tijdens de nacht van +/-4kwh. Elke nacht zuigt die die batterij dus al half leeg. Lijkt mij dat je dan toch al minstens naar 10 - 15 kwh en dan is dat toch wel duur hoor... (10000+€).

Daarnaast betaal ik ook nog eens 21% BTW...
Dus ik ben eigenlijk niet zo zeker of het eigenlijk wel interessant is... vooral omdat met een warmtepomp ik mijn eigen verbruik eigenlijk toch niet zo zwaar naar boven kan halen. 2000 kwh (verbruik warmtepomp) van mijn 6000kwh ga ik sowieso van het net moeten halen wat ik ook doe en dat is dan nog gerekend zonder het normale verbruik van de winter (eens een oven opzetten, koken, de was opzetten, etc)... en die ga ik ook niet uit mijn zonnepanelen kunnen halen (4000/12 * 3 -> winterverbruik is 1000kwh - generatiecapaciteit 300kwh max - > dus netto 700kwh die ik zeker ga moeten dokken + dan nog die van in de lente en herfst waar mijn verbruik echt niet gedekt gaat worden door wat ik genereer - neem nog eens 700kwh). Dan zit ik aan een maximum wat ik mij lijk van het net te moeten halen van 3400kwh in optimale omstandigheden of 1190€ die ik jaarlijks mag dokken ipv de 2100€ die ik anders zou mogen dokken of de 800e die ik mocht dokken met mijn terugdraaiende teller (390e verschil) - al zijn dit allemaal supposities. Al geloof ik helemaal niet dat die batterij ineens mirakels gaat doen voor mijn geval.

Is er ergens een tool waarmee je de beste casus kunt berekenen? Want als ik het zou bekijken zonder batterij zou ik gok ik 1600kwh kunnen verbruiken wanneer ik het ter beschikking heb en 4400 kwh moeten aankopen (1540€).

1540 - 1190€ == 350€. Terugverdientijd van die batterij van 7kwh is dan grofweg 12 jaar MET subsidies. Is een kleinere batterij dan gewoon niet interessanter ?Omdat de totaalsom die je eraan spendeert kleiner is, de korte termijnbuffering (voor de pieken) aanwezig blijft maar je enkel de extremen er minder uit filtert?

Het blijven echter supposities en we doen dan weer exact wat de overheid wilt... investeren in batterijen.

Hoezo "volgens specs"?
Niet dat ik het niet geloof dat het werkelijk hoger is dan geschat, voor alle duidelijkheid. Maar dat kan men er toch niet zomaar op plakken?

...
Dat klopt allemaal, maar hier is het toch ook 8000kWh en 9000kwh opbrengst zonnepanelen. Dus ruw geschat:
8000kwh@0,2€ => 1600€ kosten
9000kwh @0,05 => 450€ opbrengst.
Daar komt dan nog eens capaciteitstarief bovenop. Dus we spreken hier al minimum over een stijging van 1150€ per jaar, en waarschijnlijk zal het richting 1500€ ofzo gaan.

Had op tweakers denk ik ene gelezen die zei: 5K kWh volgens specs, maar 8k in realiteit.
Dat lijkt mij toch vrij veel, pakt dat een gemiddeld goed geïsoleerd huis met wp rond de 15000kwh warmte nodig heeft, wat wss al veel is, en uw wp cop tussen de 4 en 5 heeft, dan zou je tussen de 3000 en 3750 kWh elektriek moeten zitten.

Hangt enorm af van isolatie he. Wij hebben in 2003 gebouwd, gewone verwarming met radiatoren maar achterkant huis is quasi allemaal glas en we voelen gewoon dat daar koude-zone zit zodra je < 1,5m tegen die ramen komt (dubbelglas niet super-isolerend enz). Bijgevolg stoken wij behoorlijk wat gas op om living (één grote ruimte) warm te krijgen en dan nog is het niet overal even aangenaam warm. Bij volgende verbouwing gaan we daarvoor vloerverwarming leggen, samen met stuk aanbouw. Kan me voorstellen dat zo'n warmtepomp hier dan enorm zou zuipen.

Trouwens, als ik zo eens simpel reken, kost onze jacuzzi +- 3.500KwH/jaar, en zwembad met warmtepomp (die 6 mnd/jaar aanstaat) zit ook zeker rond 4.000KwH/jaar. Reken dus elk 1.000 euro/jaar ongeveer. Kosten die perfect via terugdraaiende teller op 0 kwamen, want daarvoor ook panelen gelegd. Zal serieus pak schelen nu :(

Hoezo "volgens specs"?

...
Heb het niet meteen gevonden maar wat je zegt klopt natuurlijk. Een de facto referentie bestaat niet.
Dat klopt allemaal, maar hier is het toch ook 8000kWh en 9000kwh opbrengst zonnepanelen. Dus ruw geschat:
Daar komt dan nog eens capaciteitstarief bovenop. Dus we spreken hier al minimum over een stijging van 1150€ per jaar, en waarschijnlijk zal het richting 1500€ ofzo gaan.
Ouch de berekening zien doet al pijn..

Uiteindelijk hier ook wat discussies gehad en we zullen na de hetse die momenteel heerst bekijken welk type thuis batterij voor ons interessant is.
De premie is verlengd tot 2022, de aankoop prijs zal wel navenant zijn. Ik maak me zorgen om volgende:

- We hebben onze panelen + omvormer gekozen om eigenlijk qif/qif uit te komen, blijkt dat we maar met een 100kWh overproductie zitten op een jaar
- Zal de batterij wel voldoende geladen worden? omvormer is 2,2 kW piek. Op goeie dagen halen we 15kWh opbrengst, nu ligt dat serieus minder
- De netbeheerder zal rekening houden met piekverbruik (niet gebaseerd op bevolking dat allemaal tegelijk verbruikt maar op de meest verbruikende toestellen in je eigen woning), hier zijn we volop aan het investeren in energiezuinige toestellen.
- We hebben ingeschreven op een nieuw contract wegens de nieuwe maatregelen: Comfy Shine --> Comfy Shine info
- Wat met brandgevaar? Zo een batterij is op zich een "groot" risico en als dat in brand schiet dan is blussen geen evidentie

Ik ben niet te spreken over hetgeen nu gebeurt maar uiteindelijk zal dit misbruik (overproductie/certificaten/overbelasting net/belastingen misbruik) voorkomen. Again, het niveau van incompetentie van deze (en de vorige regeringen --> laten we niet flauw doen ;)) regering is het bewijs dat er volop geprofiteerd is van de crisis om een vodden regering met valse beloftes in elkaar te flansen.

It is what is it is, a pile of shit..but even shit needs to be shoveled dus we moeten vooruit kijken en ervoor zorgen dat we het doel op lange termijn niet uit het oog verliezen. Ik ga niet liegen, ik heb zonnepanelen gelegd om te vermijden te veel te betalen voor de belachelijke prijs die we betalen voor een basis recht. Wordt hierdoor de natuur gered, nee. Zijn we zelf voorzienend in energie? Nee...Halen we de doelstellingen? Nee.

Waarom doen we het dan? Geld, it's that simple. De regering zal wel afgestraft worden, er zijn er teveel die nu hun mond open doen ;)
Bedankt iedereen om hier wat informatie te posten, ik heb de thread wat doorlopen en veel opgestoken (y)

@sandervdw , ik begrijp niet echt wat je wilt zeggen. Je verbruikt 8000 kwh en ge genereert 9000kwh ?

Als ik de 38% regel zou gebruiken van eigen gebruik en geen rekening houd met de warmtepomp. Dan zou ik worst case moeten zitten aan :

1800kwh warmtepomp -> @ 0.35
4200 kwh rest waarvan :
a) 38% eigen gebruik is @ kost 0
b) 62% (2604) aan te leveren is @ kost 0.35€.
c) worst case, ik ga uit dat ik geen geld krijg voor mijn energie
Totale kost op jaarbasis zou dan (2604 + 1800) * 0.35 zijn oftewel 1541,4€.
Meerkost van 741,4€ tov huidige terugdraaiende teller.

Neem dan nog dat we het gedaan krijgen dat we die 2604 + 1800 kwh aan groene energie terugleveren aan 0.04€. dan levert dat 176,16€ op
-> 1541.4 - 176,16 -> 1365,24.

Dan moet je zien welk eigen verbruik percentage je zou kunnen halen met een batterij. 62% ? Dan wordt de vorige som 1596 (4200-2604) + 1800 @ rato van 0.35€. Oftewel 1188,66€ met een terugleverbedrag van 135,84€. Oftewel een totale kost van 1052,82€.
Verschil tussen worst case en in mijn ogen best case (maar @Caracalla kan misschien doorgeven welk percentage gemiddeld mogelijk is aan eigen verbruik met een batterij) is dan 312,42€ die je moet terugverdienen met uw batterij.

Ik zie echt niet in hoe een batterij voor iemand met een warmtepomp een nuttige investering is zelfs met deze premies. Al is en blijft het koffiedik kijken hoe het zit met die capaciteitsheffing... maar ook daar lijkt de sturing en dergelijke die er nodig is om dit allemaal optimaal te laten werken er gewoonweg nog niet te zijn. Wat ook logisch is omdat er nog niets geweten is (en het is moeilijk om iets te creëren als de randvoorwaarden nog niet gekend zijn).

Mij lijkt het voor iemand met een warmtepomp dan ook sowieso beter is om te gaan voor de premie en deze kostprijsstijging te slikken. Maar hoe de vlaamse overheid verwacht dat ze mensen naar warmtepompen krijgen in deze omstandigheden... ik zie het niet.

Weet er trouwens iemand wat een gemiddelde (huisverwarming)warmtepomp op jaarbasis slikt aan kwh?
Zal veel afhangen van u woning en verbruiksprofiel.

Maar de meeste rendementen die ik ben tegen gekomen zijn voor G/W 5 en L/W SPF van 3,6.

Mijn woning vraagt een 9000kwh aan energie om op te warmen en warm water te verwarmen, dus in mijn geval zal dat volgende zijn
G/W: 1800kwh
L/W: 2500kwh

Dat lijkt mij toch vrij veel, pakt dat een gemiddeld goed geïsoleerd huis met wp rond de 15000kwh warmte nodig heeft, wat wss al veel is, en uw wp cop tussen de 4 en 5 heeft, dan zou je tussen de 3000 en 3750 kWh elektriek moeten zitten.

En daar je gewoon verbruik nog eens bij 3500 - 4500 kWh / jaar) en dan zit je aan die 8 kW gok ik.

moest wel es gniffelen

140053505_10221769409562471_5567167043189169914_n.jpg

Vergeet niet je prosumententarief te schrappen in de vergelijking.

In ieder geval, als je de plaats hebt (heel grote als natuurlijk), is het dan niet kostenefficiënter om ee groot warmwaterbuffervat aan te leggen zodat je de warmtepomp bij zonneschijn zijn ding kan laten doen en je later het warm water hebt dat nodig is?
Natuurlijk lost dit niet de niet-verwarmingsgerelateerde issues op (oven, fornuis, multimedia, verlichting) ten opzichte van de terugdraaiende teller, maar het brengt wel met een eenvoudige (?) opzet je grootste verbruik onder een soort van controle.

Wat me ook ferm tegensteekt: niks in het nieuws of de media. Het laatste wat erover geschreven is, is de compensatie die er gaat komen.
1000'en hardwerkende Vlamingen worden gewoon in de steek gelaten en geen woord erover in de media. Toch vreemd ze.

Vergeet niet je prosumententarief te schrappen in de vergelijking.

In ieder geval, als je de plaats hebt (heel grote als natuurlijk), is het dan niet kostenefficiënter om ee groot warmwaterbuffervat aan te leggen zodat je de warmtepomp bij zonneschijn zijn ding kan laten doen en je later het warm water hebt dat nodig is?
Natuurlijk lost dit niet de niet-verwarmingsgerelateerde issues op (oven, fornuis, multimedia, verlichting) ten opzichte van de terugdraaiende teller, maar het brengt wel met een eenvoudige (?) opzet je grootste verbruik onder een soort van controle.
Neen want wanneer je de warmte nodig hebt, ergo de winter straalt de zon nu ook niet enorm veel. Daarnaast moet je ook energie spenderen aan het warm houden van dat buffervat.

Allez ik zie geen oplossing op dit moment rekening houdende met het kostenverschil die een warmtepomp interessant maakt voor warmtevraag. Zolang dat gas zo goedkoop blijft. Tov stookolie (ergo mazout) ben ik er nog niet echt uit. Vorig jaar koste mazout bij wijze van spreken 65 cent terwijl deze dit jaar 52 cent is maar ik mij nog dacht te herinneren dat ergens rond 201x deze even aan 1€ per l stond. (https://www.mazout-on-line.be/nl/ma...volutie-en-vooruitzichten-van-de-mazoutprijs/)

Wat me ook ferm tegensteekt: niks in het nieuws of de media. Het laatste wat erover geschreven is, is de compensatie die er gaat komen.
1000'en hardwerkende Vlamingen worden gewoon in de steek gelaten en geen woord erover in de media. Toch vreemd ze.
Huh?
VRT NWS linkt op de voorpagina:
HLN:
Standaard:
Andere media berichten hier evengoed over maar ben te lui om verdere links op te zoeken...
Of het in het televisienieuws komt kan me eigenlijk worst wezen, maar op de radio heb ik het alleszins al wel gehoord.

Ik vind dit al heel veel nieuwsberichten gezien er eigenlijk nog niet veel bekend is over de concrete oplossing.
Vergeet niet dat "jan modaal" helemaal geen zonnepanelen heeft liggen. Volgens random google link krijg ik een getal van 11% van de gezinnen.

ik vind dat ook heel vreemd. Nu het is geen gemakkelijk thema. De mensen die er geen geld voor hebben kan het niets schelen of vinden dat er geproffiteerd is door ondoordachte subsidies. De mensen die wel panelen hebben gedegouteerd door loze beloftes. Dat laatste had toch wel wat nieuwswaardiger mogen zijn. Of is het zo vanzelfsprekend dat de beloftes van onze ministers niets waard zijn?

Terug
Bovenaan