the_fox
Well-known member
Het gros van de meeste mensen hun verbruik is niet te timen. Of toch niet compleet. Zeg maar eens hoe je volgende dingen optimaliseert voor zelfconsumptie.Is het oneerlijk om te zeggen dat wassen op regenwater ook perfect valabel is?
Dan vervalt dus ook al uw kosten van water. Daarbij zijn wasmachine, droogkast en vaatwas toch echt wel de drie grootste slokkoppen van energie die perfect te timen vallen. Samen met koken zit je al bijna aan het gros van uw verbruik.
Corrigeer me gerust maar wat verbruikt er bij jullie, buiten een warmtepomp, dan nog zoveel? Het verbruik van de gascondensatieketel is ook niet te onderschatten, maar deze draait ook geen heel jaar dus dat nivelleert zich over een periode van een jaar.
- Indien thuiswerken: laptop (+ 2 schermen in mijn geval, maar is zeker niet standaard) voor het werk. Dit is doorgaans al deels geoptimaliseerd sinds deze toch moeten opstaan, maar ongeacht of de zon schijnt/het nog donker is/bewolkt is; moet ik werken hoor

- Sluimerverbruik: koelkast, diepvries, andere apparaten (mensen gaan hun domotica, modem, alarmcentral, camera's ... niet afzetten 'snachts of wanneer ze niet thuis zijn)
- Verlichting. Dit zijn bij mij vooral LED-lampen, maar die branden logischerwijze enkel als het donker is...
- Elektrisch koken. Indien je hele gezin thuiswerkt en/of de kinderen warm op school eten kan dit mogelijks 's middags. Al heb ik 'smiddags meestal geen tijd om te koken als ik thuiswerk. In de zomer kan ik nog koken van zonnestroom indien ik thuiswerk; indien ik naar kantoor ga niet volledig.
- TV/gaming (console of pc) of andere ontspanningszaken doen de meeste mensen op vrije momenten. Het gros van de tijd zal dit 's avonds zijn sinds ze overdag werken

- ...
En nee, koelkast/diepvries enkel laten draaien bij zonnestroom is geen optie

Volgens VREG zit het gemiddelde gezinsverbruik op een jaar op 3500kWh.
Ik zit rond de 2800~3000kWh/jaar afgaand op mijn jaarafrekeningen + uitlezen omvormer zonnepanelen (nog geen digitale meter).
Koken is een moeilijke. Sommige mensen bakken enkel een eitje, anderen zwieren alles in de wok, anderen gebruiken meerdere vuren en/of oven/friteuse/...
Als ik er een slag indoe, zou ik zeggen halfuurtje 2000W+, kwartiertje tot halfuurtje 1000W verbruik voor een gemiddelde maaltijd (zetmeelproducten koken, groentjes blancheren en stoven, vlees bakken, saus inkoken, dingen warm houden terwijl ik met andere stap bezig ben). Soms komt daar ook eens de oven of friteuze of stomer of ... bij; soms BBQ ik eens. Dus neem gemiddeld al een 500 kWh enkel voor koken op jaarbasis dat niet kan geoptimaliseerd worden.
Volgens energievreters zit mijn koelkast met vriesvak rond de 225kWh/jaar (A+ energielabel). Een diepvries aan 300kWh (ook A+ label). Dan heb ik nog een bierfrigo die rond de 200 kWh zit.
Mijn rack met netwerkapparatuur (modem, router, switch, ...) en NAS + server zit aan gemiddeld verbruik van 100W; dus een 876kWh/jaar.
Met die dingen die al niet te optimaliseren zijn kom ik aan ~2100kWh of 70~75% van mijn jaarverbruik. Die zijn deels zelfconsumptie, maar blijven wel draaien ook als de zonnepanelen niets opleveren.